Klopt. Ik bedoel eerder in het seizoen. Wij hebben tegels op de wc en die vind ik in september al onaangenaam koud terwijl het op de houten vloer nog prima is. Dus ik denk dat ik met een volledige tegelvloer eerder zou starten met de verwarming aanzetten.
Precies dit. Gevoel van comfort is ook voor een ieder anders.
Zijn er hier Belgen die iets kunnen vertellen over de situatie op de woningmarkt in België? Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in een huis dat nu 65 dagen te koop wordt aangeboden. Het lijkt me dus dat onderhandelen over de prijs mogelijk is. Wordt er in België veel onderboden?
In oktober 2021 heb ik nog onderboden. Had geen zin om de volle prijs te betalen, was zo’n 12k ongeveer.
Waarom is het huis nog niet verkocht, weet je dat? Ik zou de eigenaars bellen en vragen wat zij nu verwachten. Je kan altijd een eerste bod doen en zien waarmee zij terugkomen.
Mijn schoonbroer heeft ook moeten verkopen onder de vraagprijs. Zijn huis was wel lelijk en te duur in de markt gezet. Ik las dan aan de andere kant dat er 40k overboden werd voor een appartement in Antwerpen
Ik ben in januari een huis gaan bekijken dat sinds oktober te koop stond. Rijwoning in vrij goede staat met deftige tuin in de rand van een grote stad, volgens mij het type huis waar in deze regio tijdens de coronacrisis op overboden werd zonder zelfs te bezichtigen. Wij zijn onder de vraagprijs kunnen blijven en hebben niet lang moeten onderhandelen daarvoor, dus zeker het proberen waard.
Wij hebben tijdens de bezichtiging een vriend meegenomen die werkt in de bouw om te kijken wat de werkpunten waren aan de woning, dus we konden ons bod goed motiveren met de toekomstige werkkosten die nog nodig gingen zijn.
Hangt ervan af in welke regio je zoekt, in welke staat het huis is enz. Maar als het al zo lang te koop staat zou ik zeker durven onderbieden.
Wij zoeken in een populaire stad en hier wordt nog steeds overboden. Wij hebben nog geen enkele keer de vraagprijs of lager geboden en al elke keer naast het huis gegrepen. Het valt wel op dat ook hier huizen met een slechte EPC/die nog zwaar gerenoveerd moeten worden langer te koop staan.
Wij hebben zojuist voor het eerst op een koopwoning geboden. Jeetje wat is dat spannend zeg. We gaan er vanuit dat we de woning niet krijgen omdat het hoog in de markt gezet was en het volgens het rapport van onze aankoopmakelaar minder waard is en wij daarom minder dan de vraagprijs hebben geboden. We konden wel hoger maar hebben echt gekeken wat wij het waard vinden en dat voelt goed. We zijn net begonnen met zoeken en kunnen nog prima wonen waar we nu wonen maar willen wel graag wat kopen ipv huren.
Wat @bonfire zegt. Gezien de stijgende rente en de nieuwe regels omtrent woningen met een slechte EPC waarde zijn er inderdaad wel vaker woningen die niet meteen uit de markt worden gehaald.
Dank allen! Ik laat het weten als het wat wordt!
Edit: hebben jullie misschien nog tips over waar te beginnen te orienteren voor een hypotheek? Ik zag de hypotheekwinkel bijvoorbeeld. Is dat wat?
Ik vond het nu geen meerwaarde, gewoon naar verschillende banken gaan of online een simulatie starten en zien wat ze je voorstellen.
De hypotheekwinkel houdt bvb geen rekening met het feit dat ze sommige banken je nog 100% willen en kunnen lenen, is je (gezamenlijk) inkomen hoger dan 4.000 euro netto dan kan je ook meer gedaan krijgen.
er zijn ook banken die korting geven als familieleden al bij hen zitten, Arg-nta doet dat in ieder geval (op basis van het bedrag dat ze op rekeningen hebben staan, was wel een paar ,%)
Wij zijn heel voorzichtig aan het oriënteren op eventuele verkoop, omdat we nu af en toe huizen voorbij zien komen in onze favoriete wijk in de stad waar we wonen en toch dromen over daar op reageren. Nu krijgen we in de komende weken 3 makelaars over de vloer voor een vrijblijvende waardebepaling en vraag ik me af of dat nu niet gelijk een beetje intens veel is. Hebben jullie bij verkoop meerdere makelaars gesprokkeld?
Nog tips over wat ik niet moet vergeten aan te kaarten?
Ja en altijd doen hoor. Wij hebben begin dit jaar verkocht en alleen al het verschil in waardeinschatting was bij ons gigantisch. We hebben uiteindelijk voor bijna een ton meer verkocht dan de laagst schattende makelaar realistisch zag. Daarnaast hadden we met sommige makelaars ook echt geen klik. Vind makelaars sowieso vrij onsympathieke mensen en heb dan liever iemand in mijn huis die nog enigszins sympathiek over komt.
Zou daarnaast vragen hoe ze te werk gaan bij bezichtigingen, wat ze allemaal doen om het huis onder de aandacht te brengen, hoe je contact onderhoudt in de verkoopprocedure, hoe de planning eruit zou zien, wat ze allemaal inschatten dat je nog moet klussen/opruimen. Beetje aftasten of je er vergelijkbaar in staat.
Geen Belgische, maar had dit inderdaad gelezen. Wel heel goed om te weten ja!
We hebben wel een aardig idee van wat we kunnen lenen, maar ben meer benieuwd naar wat beste hypotheek voor onze situatie is. Maar dan kunnen we dus het beste verschillende banken bevragen begrijp ik.
ik heb dus vandaag een huis gekocht in de stad waar ik vandaan kom, vind ik hartstikke leuk. Maar heb echt ondertussen ook heel wat tranen gelaten dat ik Amsterdam verlaat.
Plus dat ik echt > 20000 heb moeten overbieden, doet echt een beetje pijn aan m’n hart (gelukkig belde de aankoopmakelaar dat ik echt nipt meer had geboden. De anderen hadden zonder voorwaarden van financiering geboden, maar ik had een fantastisch persoonlijke brief geschreven wat dus ook echt wel helpt haha).
Gefeliciteerd!
ja maar zoals ik het las bestaat het niet echt hier terwijl het bij mijn weten wel wordt gedaan hier :’) voor de rest geen idee hoor, het zal nog wel een tijd durec eer ik terug serieus een hypotheek ga kunnen overwegen
Gefeliciteerd!
Heb je misschien tips voor de brief?
De verkopers vragen of we de sleuteloverdracht een week naar voren willen zetten.
Mijn eerste gevoel was: ja handig een week extra. Maar ik ben bang dat ik bepaalde zaken niet overzie haha. M’n huur heb ik opgezegd per datum van de sleuteloverdracht nu, dat betekent dat ik me dus eerder ga moeten uitschrijven op m’n huidige adres dan de dag dat ik de huur ervan heb opgezegd (lijkt me geen probleem?). Verder heb ik nieuwe contracten voor water etc allemaal al staan per datum van de sleuteloverdracht nu. Dus dat betekent een week daar geen elektriciteit water etc.
Iemand ervaring met last minute nog bepalen dat de sleuteloverdracht eerder plaatsvindt? Volgens de notaris zijn er geen extra kosten (behalve dan je hypotheek). Oh en misschien een suffe vraag maar ik weet dit niet omdat dit voor het eerst is dat ik een hypotheek ga hebben haha, maar de sleuteloverdracht staat nu in oktober en een week vervroegen zou betekenen dat dat in september gaat plaatsvinden. Begin je dan naar ratio met betalen voor je hypotheek of meteen voor sept. Vanmiddag vergeten te vragen toen ik belde. Ahhh het is zo’n last minute vraag dat ik gewoon echt twijfel, terwijl ja het is wel Chill om er een week eerder te kunnen zijn. Denk ik?