Huizen/woningmarkttopic #3

Je houdt gewoon electra en water. Wel moet je de bedrijven bellen dat je de ingangsdatum wilt vervroegen en vragen of dat kan. Zo niet, dan zou ik bij verkoop op papier laten zetten dat die kosten voor de verkopers zijn.

Verder kun je er ook voor kiezen om niet je huur eerder op te zeggen. Beetje speling in de overgang komt vaak van pas? Misschien nu tijd voor een goede schoonmaak, iets minder stress? En die overschrijving (bij de gemeente bedoel je?) komt niet op een dag.

Ik geloof niet dat je een maand meer rente betaald als je een week eerder overdracht hebt. Ik dacht dat de eerste afdracht rond de vaste datum in de maand is, en naar rato van wat je die maand hebt geleend, dus misschien kosten van een week, maar zeker niet meer. Daar zou ik het niet voor laten.

2 likes

Dat loopt wel los! Bij ons was het ook vervroegd en de nutsvoorzieningen konden na een telefoontje gewoon eerder. Mijn vriend was zich zelfs vergeten in te schrijven bij de gemeente, dus hij was een paar dagen later en dat was ook geen probleem.

Onze hypotheek wordt de eerste van de maand afgeschreven en de overdracht was op de 8e. Dus er werd pas in maand 2 op de eerste een bedrag voor beide maanden afgeschreven. In jullie geval zou je dan op 1 oktober het bedrag voor oktober en die paar dagen in september betalen. Je hoeft niet voor de hele maand te betalen, je betaalt vanaf de leveringsdag.

4 likes

haha ja ik heb ook wel benoemd wie ik ben, waarom ik het huis wil en wat ik er zo mooi aan vind (paar specifieke details) maar het belangrijkste denk is dat het niet zo serieus was. De inhoud was serieus, maar niet serieus geschreven. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, veel humor erin is mijn tactiek.

oh en ik 3 foto’s toegevoegd van het huis waarin ik mezelf met enigszins grappige foto’s had in gephotoshopped :’) (ik stond op het het balkon, in de keuken en lag op het bed).

@tuula ja thanks! Vind het ook wel weer leuk hoor! Was eigenlijk pas m’n tweede bezichtiging haha. En m’n werk blijft voor nu nog even in Amsterdam dus ben er nog veel te vinden :slight_smile:

11 likes

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat je altijd een klein gedeelte van je hypotheek niet moet aflossen, omdat je anders veel moet gaan betalen. Ik kan hier online niets over vinden, alleen de informatie over Wet Hillen. Zou men hieraan refereren of klopt hun uitspraak gewoon niet?

1 like

Dit heeft naar mijn weten inderdaad met Wet Hillen te maken, echter zoals je waarschijnlijk hebt gelezen wordt deze afgeschaft.

3 likes

Het eigenwoningforfait is een soort rekenpost dat bij je inkomen wordt opgeteld. Een hogere hypotheekschuld zorgt voor een lager eigenwoningfortfait.
Maaaaar toen was er het probleem tot 2013: mensen hadden massaal aflossingsvrije hypotheken, wat een risico opleverde, het is niet chill als je bevolking na 30 jaar aflossingsvrij struisvogelend (niet zelf aflossend) erachter komt dat ze niet meer kunnen financieren. Dus: aflossen moest gestimuleerd worden. Kom er maar in met Wet Hillen: de eigen woningforfait is lager bij aflossing. Wet Hillen is dus een stimuleringsmaatregel om mensen te laten aflossen.

Nu moeten mensen zonder oude rechten (dus mensen die nog geen oude aflossingsvrije hypotheek hadden) een hypotheek nemen waarbij je in 30 jaar aflost, wil je recht hebben op hypotheekrenteaftrek. Dus: wet Hillen wordt overbodig. Immers: aflossen hoef je niet te stimuleren, het is immers verplicht.

Ik kom zo met een Portereneelink over wat dit betekent bij volledig aflossen.

6 likes

Thanks en @TanteBetje! het is nu verplaatst, spannend!!

3 likes

Of toch niet. Gisteravond nog alles door gelezen en dacht dat ik alles had gezien, ook de maandelijkse bijdrage VvE verhoging maar zag nog ergens diep in de notulen dat er 2x5700 als eenmalige bijdrage binnenkort van je wordt verwacht voor de VvE. Staat ook in geen enkel ander stuk beschreven, ook niet in de begroting van 2024/2025. Die 10000 euro kan ik niet zomaar ergens ophoesten (heb nog wat spaargeld over maar eh, ja).
En daarnaast ga ik, waarvoor het wordt gebruikt, nooit terug verdienen. Maar ik baal er een beetje van want ik heb gewoon een aankoopmakelaar en dan denk ik, is dit niet half een taak ook van hem om mij daar op te wijzen? Is uiteindelijk mn eigen verantwoordelijkheid, daar niet van, maar vind dit gewoon echt helemaal ruk.

2 likes

Ik vind dit zeker wel iets waar een aankoopmakelaar pro-actief in moet meedenken. Waarom betaal je zo iemand anders goud geld? Ze mogen er ook wel een beetje moeite voor doen.

Maar balen zeg :frowning:.

5 likes

Ah dat is lullig zeg, al helemaal omdat het niet duidelijk vermeld stond! En inderdaad stom dat de aankoopmakelaar dat niet gezien heeft. Wel goed dat je het zelf nog goed hebt doorgenomen, want het zou ook flink balen zijn als je daar na het tekenen nog achter zou komen.

1 like

Tjeez wat een bedrag :open_mouth: Is dat voor nieuwe bewoners of ook voor huidige? Ik kan me voorstellen dat huidige bewoners dit ook niet zomaar hebben liggen dus vraag me bijna af of dit wel gevraagd kan worden vanuit de vve. Heb je de aankoopmakelaar hier nog naar gevraagd of aangesproken?

2 likes

Ja dat kan want in een Vve beslis je dit samen.

6 likes

Ik heb het aangegeven vandaag en hij reageerde verbaasd. Hij heeft echt niet gekeken naar die stukken. Kers op de taart, hij had al een taxateur meegenomen zonder overleg.

Waarschijnlijk is het 1x 5700 en dat is dan nog te overzien, ga vanavond nog een keer alle kosten onder elkaar zetten. Zowel de taxateur als de aankoopmakelaar zeiden zonder de exacte woorden dat het niet slim is als ik dit niet zou doen.

Helaas is de meerderheid van de VvE een coöperatie dus heb altijd eigenlijk een stem tegen.

Zag overigens dat de verkoper er in 3 jaar een ton winst op maakt. De tandjes

@Wonderland nee helaas, andere bieders zaten echt 2000 onder mij zonder voorbehoud dus die krijgen hem dan sowieso.

1 like

Als je als verkoper weet dat er zulke grote, verplichte kosten aan komen, ben je dan niet verplicht om dat te melden? Het is een flink bedrag namelijk. En niet dat jij dadelijk kan kiezen om het pas over 5jr te doen (wat je met groot onderhoud wat eraan komt en je zelf betaalt/regelt wel kan… of dat slim is is een 2e…)

5 likes

Ohhh wat irritant dat hij zijn werk zo halfslachtig doet en ook dingen doet zonder te overleggen :angry:
Hoop voor je dat het ‘maar’ 1x dat bedrag is en dat het toch gaat lukken!

2 likes

Het is toch gemeld in de aangeleverde stukken?

@notmycircus bij onze VvE zijn ook wel mogelijkheden voor gespreid betalen als het niet in 1x zou lukken, misschien bij die VvE ook wel?

3 likes

Oh dan heb ik det verkeerd opgevat, ik begreep het als dat die notulen waar dat in stond pas na het geaccepteerde bot beschikbaar zijn gesteld.

2 likes

Natuurlijk zeggen ze dat, want het is in hun belang dat jij nu de woning koopt. Heb je meer informatie kunnen krijgen over wanneer die 5700 euro precies gepland staat? Of je die gespreid kunt betalen en of er meer dure zaken zijn die er binnenkort aankomen. Waar is het verder voor? Misschien zou je hem mee kunnen financieren?

6 likes

Ik denk zelf ook dat het niet slim als ik het doe. Zo’n appartementje komt zelden meer echt online en dan komen er zoveel man op af (maar dat weet iedereen natuurlijk). Heb wel veel moeten overbieden maar als ik dan naar de m2 prijs voor iets praktisch in het centrum denk ik ja, het is altijd nog beter dan Amsterdam haha (en dit is ook echt niet een kleine stad). Plus het is een hoek appartementje, heel veel zonlicht en gewoon super schattig ;-).

Maar we hebben het helemaal nagekeken, aankoopmakelaar belt nog een keer met de makelaar om het te checken want het gaat om zonnepanelen waar ik wél wat aan ga hebben (dit stond in het document dat ze pas hebben opgestuurd nadat we er om vroegen, ontbraken echt heel wat documenten, gewoon slordig).

Mocht ik er toch niet financieel uitkomen willen mn ouders me graag helpen, maar denk eigenlijk dat het wel moet gaan lukken (wil ook liever geen geld van mn ouders maar goed). Dus ik heb tóch een huis. Hele rollercoaster

31 likes

Ah fijn dat je een oplossing hebt! Alvast voorzichtig gefeliciteerd

2 likes