Met zonnepanelen gaat je energielabel mogelijk ook veranderen en wil je bank ook wel bijspringen met verduurzaming. Vraag ook even naar de opbrengsten van de zonnepanelen en de verdeling ervan in de VVE. Dat geeft jou en de bank ook wat inzicht in het nut van deze investering. Succes en toch gefeliciteerd, want als het allemaal rond is, dan ga je er vast heel gelukkig wonen!
waarschijnlijk al gedaan maar in principe moeten ze alle verslagen met je delen als koper dus die zo ik eker even uitpluizen om te kijken waar ze over spreken op die vergaderingen, is hee handig om een beeld te krijgen wat nog kan komen als kost
Ik reageer even in dit topic maar heb laatst precies hetzelfde gezegd tegen mensen haha. Ben er ook echt niet blij mee. Hij heeft de 2 in 1 rol in dit geval. Echt letterlijk het halve werk of misschien wel meer gedaan, alle contacten zelf moeten doen. Het enige wat hij eigenlijk heeft gedaan is een hypotheek aanvragen, lol.
Misschien ook wel een vertekend beeld omdat het na 1 huis al raak was, maar dan nog. Als ik met vragen kwam dan kreeg ik veel te horen: ja moet je aan de notaris vragen, moet je de verkoopmakelaar bellen etc. Achteraf was hij echt echt echt onnodig, want zelf het inplannen van bezichtigingen deed hij niet.
binnenkort is de overdracht en ik weet echt niet of we er iets van moeten zeggen eigenlijk, zelf heb ik daar geen zin in namelijk. Ik ga hem iig aan niemand adviseren. Echt pijnlijk geld om af te tikken voor zijn “dienst”
Hoe zijn de ervaringen van anderen?
Hier wel goede ervaring met hypotheekadviseur. Maar voornamelijk omdat hij gewoon alles regelde omtrent zzp-inkomen, schenking, erfpacht, overbruggingshypotheek, orv, aov, alle verstrekkers naast elkaar legde, druk zette en elke dag belde met de verstrekker. Zonder hem had ik geen huis.
Maar denk als je gewoon een rechtoe rechtaan hypotheek wil als starter, je prima zonder kan.
Ja ik denk in dit geval dat dat de conclusie eigenlijk wel lijkt te zijn. Dus wel relevant om te noemen in mijn geval idd, geen schenkingen, geen ondernemer, geen erfpacht, geen overbruggingshypotheek. Recht toe recht aan.
Ik heb alleen ervaring met een hypotheekadviseur en dat was in ons geval wel echt heel handig, terwijl ik dat niet had verwacht. We zaten bij Frits, dat is allemaal online en iets goedkoper maar niet minder kwalitatief in mijn ervaring.
Eigenlijk zou het heel makkelijk moeten zijn: we wisten zelfs al dat we eigenlijk perse bij ASN een hypotheek wilden. Uiteindelijk duurde het heel lang voordat we de koopovereenkomst van onze nieuwbouwwoning konden tekenen, waardoor de hypotheekofferte ruim verlopen was. De rentes waren enorm gestegen en eigenlijk zouden we het met de nieuwe rentes niet kunnen betalen. Frits heeft toen tot twee keer toe uitstel bij ASN kunnen regelen waardoor alles goed gekomen is.
Weet natuurlijk niet of dat ons zelf misschien ook wel gelukt zou zijn.
Ik denk dat je dan wel slechte hypotheekadviseur/aankoopmakelaar hebt. Ik ben echt totaal ontzorgd. Enige wat ik echt zelf heb moeten doen is het uitzoeken van de notaris. Hypotheekadviseur was scherp in advies, qua rente heel snel geschakeld zodat we nog van het lagere percentage konden profiteren. Aankoopmakelaar heeft zo’n beetje al het onderhandelen en contact met de kopers gedaan. De hypotheekadviseur is daarnaast ook komende jaren zonder extra kosten beschikbaar als vraagbaak.
Denk dat je prima zonder kunt, zeker bij een eerste huis, maar je moet wel behoorlijk snappen wat je aan het doen bent. Wij hebben meermaals dingen gehad waarbij het handig was dat er een adviseur tussen zat (onverwachtse bkr registratie, gezeik met de bank die het niet eens was met maandelijkse bijdrage aan de vve)
Ik zou in nl niet snel een huis zonder verkoopmakelaar verkopen. Kost hier ook bij lange na geen 25k.
Ik geloof dus echt direct dat het in Belgie totaal anders is, maar dat is precies wat ik zeg: er zitten fundamentele verschillen tussen de twee markten waardoor ik zeker op populaire plekken niet zomaar zou gaan afwijken van wat gebruikelijk is in beide markten. Om maar over de dingen die je zelf noemt te praten: een funda ad zonder professionele foto’s, energielabel, plattegrond zakt mega snel van funda’s eerste pagina’s.
Kan ook omgekeerd: dat veel mensen bij jullie geen makelaar neemt en men de duurste aankoop ooit doet zonder dat je er een fatsoenlijke plattegrond van hebt vind ik echt bijzonder. Ik vind het ergens wel lekker dat er makelaren tussen zitten die nul emotionele binding hebben met het huis. Vind het alleen jammer dat het vakgebied vol perverse prikkels zit. Is voor beiden wat te zeggen.
Als jij zelf de bezichtigingen wilt doen valt dat denk ik best met een makelaar te bespreken. Ik zou het zelf mega vervelend vinden om rondgeleid te worden door de bewoner zelf omdat je ook gewoon kritisch wilt kunnen zijn op het huis en ik daarnaast zakelijk wil kunnen zijn in een onderhandeling. Ik heb niks met of tegen jou als persoon, ik wil voor een goede prijs in je huis wonen.
Ja precies, ik weet wel zeker dat ik een slechte heb, ook al is de situatie recht toe recht aan. Ik kan je echt niet vertellen wat hij nog meer heeft gedaan, buiten het aanvragen van de hypotheek.
Pijnlijk geld straks met het betalen
Heb je er wat van gezegd? Zou dat wel doen. Evt met wat er in je overeenkomst staat als argument
Hier op beide echt heel positief. We hebben 2,5 jaar lang met onze aankoopmakelaar gezocht naar het huis en hij heeft oprecht ons zo ontlicht qua werk. Had ook 3 notarissen die hij aanraadde dus naar 1 van die 3 gegaan en hij heeft alles voor ons geregeld mbt koopcontract. Doorlezen, adviseren etc. Heel erg fijn. Onze hypotheekadviseur is vrij duur maar heeft mij ook geholpen bij de koop van mijn eerste huis en dat was heel erg fijn. Hele goeie adviezen, heel veel 1 op 1 contact gehad door omstandigheden maar kon hem zelfs buiten kantooruren bereiken als het nodig was. En nog belangrijker we hadden de hypotheek binnen anderhalve weekrond en dat terwijl kerst ook nog in die tijd zat. We hebben meteen bij acceptatie van het bod alles in werking gezet. Alle papierwerk aangeleverd en het was verder echt heel erg smooth sailing.
Ik heb een mega goede ervaring met mijn hypotheek adviseur! Die heeft echt voor ons een hypotheek geregeld bij de bank die wij het liefste wilden (asn vanwege duurzaamheid) terwijl zij eigenlijk geen klanten aannemen zonder vast contract (ik). Ik vond hem echt het geld dubbel en dwars waard en heeft ons goed erdoorheen geholpen, precies uitgelegd wat nodig was etc. Heb hem sindsdien aan drie mensen aangeraden en die zijn super tevreden ook.
De aankoopmakelaar is inderdaad een ander verhaal, dat vond ik dus het geld echt totaal niet waard. we moesten de bezichtigingen zelf regelen, omdat het toen (piek huizenmarkt in 2021) zo druk was en alles snel vol zat. Als het vol was was het vol en kon hij ook niet (of deed hij niet zijn best) om er toch nog tussen te komen. En nu komt het: hij ging niet eens mee naar bezichtigingen, en we hebben uiteindelijk zelf de onderhandelingen/biedingen moeten doen. Dus echt weggegooid geld, hij heeft ons echt in niets geholpen. De enigste goede tip die hij had was: kies de goedkoopste notaris, duurdere krijg je alleen een extra kopje koffie. en die notaris was uiteindelijk helemaal toppie!
Ja true. Enerzijds wil ik het zeggen, anderzijds is de overdracht zeer binnenkort en heb ik ook bijna zoiets van: pfff geen zin, bijna van hem af, het is allemaal rond en klaar.
Als hij er naar gaat vragen, dan sowieso. Maar zelf beginnen, daar denk ik nog over na
Snap dat je er zelf over beginnen nog misschien niet ziet zitten, een huis kopen is natuurlijk al super stressvol en slopend. Wij hadden ook zoiets van ja shit, laat maar dan…
Overigens kan je hypotheek adviseur kosten aftrekken van de belasting, maar dat wist je vast al haha
@tuula ik ben toevallig met een belg aan het daten ( ) maar er zijn echt wel grote verschillen (tegenwoordig). Ik heb ook een tijd zonder aankoopmakelaar gekeken, ook in Amsterdam, maar eigenlijk is dat heel lastig omdat ik zelf echt geen idee had wat er nou precies geboden moest worden. Helemaal als er meer dan 30 man op een huis afkomen, je kan wel zonder maar handig/slim is het denk ik hier niet (meer).
@Enthusiasm Ja mijn aankoopmakelaar vind ik gewoon een drol. Hij heeft 2 bezichtigingen voor mij gedaan, 2de huis was raak maar zoals ik al eerder hierboven had gepost, hij heeft heel veel over het hoofd gezien. Kreeg ook de factuur van hem en gun hem zo dit geld niet . Zat ook minder dan een week tussen het kennismakingsgesprek en het kopen van het huis dus ik wil korting ;-).
En wat betreft hypotheek, ik weet ook precies wat en waar ik wil, maar ik zit met ORT en komende salarisverhogingen waar ik wel wat hulp voor wil/niet weet of de banken dit makkelijk accepteren. Ik heb ook de één van de goedkoopste met wel goede reviews en denk dat het ook wel goed komt (maar hij vroeg gewoon om wat documenten die ik al had gestuurd, maar wellicht dat het vanaf nu beter gaat lol).
Ben blij als ik de sleutel krijg want vind dit allemaal toch partijtje gezeik. Dacht dat een huis kopen leuk was maar vind het alleen maar knudde tot nu toe (maar als ik die sleutel heb is het feest hoor).
Eerste hypotheekadviseur echt top. Goed geadviseerd, zelfs beetje voor makelaar gespeeld. We hadden namelijk geen aankoopmakelaar.
Toen we voor tweede huis gingen zat hij prive moeilijk en verwees hij ons door. Maar die was duurder en slechter en maakte fouten. Uiteindelijk wel goed maar ga nu, met scheiding niet weer heen.
Heb nu een vage kennis en veel beter.
Als ik weer ga verkopen, doe ik wel andere makelaar. Die andere ook wat slordigheden toen hij lucht kreeg van de scheiding stond die al bijna klaar om weer te verkopen en mn ex te helpen.
Ik ben sinds 2 maanden weer koophuizen aan het bezichtigen (in Amsterdam) en ben nu aan het beslissen of ik een bod ga doen op een specifiek huis. En krijg helemaal cold feet, het is zoveel geld Maar goed, ik heb jaren gespaard om dit te gaan doen en de hypotheekkosten liggen maar 50 euro hoger dan m’n huidige huurprijs, dus dat is ook prima te overzien.
Bij de verkoopprocedure (inschrijving) is aangegeven dat een persoonlijke noot op prijs wordt gesteld. Zijn er mensen die hiermee ervaring en succes hebben gehad? Of hebben aan de verkopende kant gezeten, waar keek je dan naar… Heb al een verhaal op papier wat volgens mij prima is, maar heb met alles dat ik nul idee heb wat ik aan het doen ben haha. Heb gelukkig nog tot woensdag om te beslissen.
Zou vooral bij de makelaar polsen wat zij belangrijk vinden. Waarom wordt persoonlijke noot wordt gewaardeerd? Schrijf naar die reden toe en vooral een leuk positief verhaal waarin je kort jezelf beschrijft, alle relevante zaken aanhaalt en je eerste gevoel bij het huis en locatie benadrukt (waarom wil jij er wonen). Laat zaken die negatief geïnterpreteerd kunnen worden achterwege. Als verkoper vond ik brieven leuk om even beeld te krijgen van wie er ging wonen, maar het bod+voorwaarden was doorslaggevend. In ons geval hebben we op de brief niet voor het hoogste bod gekozen omdat de brief bij het hoogte bod een minder zeker verhaal was dan het bod eronder (lag dicht bij elkaar). Zou dus tenzij je zeker weet wat zij willen horen ook vrij kritisch zijn op wat je deelt.