Huizen/woningmarkttopic #3

Kan ook omgekeerd: dat veel mensen bij jullie geen makelaar neemt en men de duurste aankoop ooit doet zonder dat je er een fatsoenlijke plattegrond van hebt vind ik echt bijzonder. Ik vind het ergens wel lekker dat er makelaren tussen zitten die nul emotionele binding hebben met het huis. Vind het alleen jammer dat het vakgebied vol perverse prikkels zit. Is voor beiden wat te zeggen.

Als jij zelf de bezichtigingen wilt doen valt dat denk ik best met een makelaar te bespreken. Ik zou het zelf mega vervelend vinden om rondgeleid te worden door de bewoner zelf omdat je ook gewoon kritisch wilt kunnen zijn op het huis en ik daarnaast zakelijk wil kunnen zijn in een onderhandeling. Ik heb niks met of tegen jou als persoon, ik wil voor een goede prijs in je huis wonen.

9 likes

Ja precies, ik weet wel zeker dat ik een slechte heb, ook al is de situatie recht toe recht aan. Ik kan je echt niet vertellen wat hij nog meer heeft gedaan, buiten het aanvragen van de hypotheek.

Pijnlijk geld straks met het betalen :clown_face:

2 likes

Heb je er wat van gezegd? Zou dat wel doen. Evt met wat er in je overeenkomst staat als argument

4 likes

Hier op beide echt heel positief. We hebben 2,5 jaar lang met onze aankoopmakelaar gezocht naar het huis en hij heeft oprecht ons zo ontlicht qua werk. Had ook 3 notarissen die hij aanraadde dus naar 1 van die 3 gegaan en hij heeft alles voor ons geregeld mbt koopcontract. Doorlezen, adviseren etc. Heel erg fijn. Onze hypotheekadviseur is vrij duur maar heeft mij ook geholpen bij de koop van mijn eerste huis en dat was heel erg fijn. Hele goeie adviezen, heel veel 1 op 1 contact gehad door omstandigheden maar kon hem zelfs buiten kantooruren bereiken als het nodig was. En nog belangrijker we hadden de hypotheek binnen anderhalve weekrond en dat terwijl kerst ook nog in die tijd zat. We hebben meteen bij acceptatie van het bod alles in werking gezet. Alle papierwerk aangeleverd en het was verder echt heel erg smooth sailing.

4 likes

Ik heb een mega goede ervaring met mijn hypotheek adviseur! Die heeft echt voor ons een hypotheek geregeld bij de bank die wij het liefste wilden (asn vanwege duurzaamheid) terwijl zij eigenlijk geen klanten aannemen zonder vast contract (ik). Ik vond hem echt het geld dubbel en dwars waard en heeft ons goed erdoorheen geholpen, precies uitgelegd wat nodig was etc. Heb hem sindsdien aan drie mensen aangeraden en die zijn super tevreden ook.

De aankoopmakelaar is inderdaad een ander verhaal, dat vond ik dus het geld echt totaal niet waard. we moesten de bezichtigingen zelf regelen, omdat het toen (piek huizenmarkt in 2021) zo druk was en alles snel vol zat. Als het vol was was het vol en kon hij ook niet (of deed hij niet zijn best) om er toch nog tussen te komen. En nu komt het: hij ging niet eens mee naar bezichtigingen, en we hebben uiteindelijk zelf de onderhandelingen/biedingen moeten doen. Dus echt weggegooid geld, hij heeft ons echt in niets geholpen. De enigste goede tip die hij had was: kies de goedkoopste notaris, duurdere krijg je alleen een extra kopje koffie. en die notaris was uiteindelijk helemaal toppie!

4 likes

Ja true. Enerzijds wil ik het zeggen, anderzijds is de overdracht zeer binnenkort en heb ik ook bijna zoiets van: pfff geen zin, bijna van hem af, het is allemaal rond en klaar.

Als hij er naar gaat vragen, dan sowieso. Maar zelf beginnen, daar denk ik nog over na

4 likes

Snap dat je er zelf over beginnen nog misschien niet ziet zitten, een huis kopen is natuurlijk al super stressvol en slopend. Wij hadden ook zoiets van ja shit, laat maar dan…

Overigens kan je hypotheek adviseur kosten aftrekken van de belasting, maar dat wist je vast al haha

1 like

@tuula ik ben toevallig met een belg aan het daten ( :wink: ) maar er zijn echt wel grote verschillen (tegenwoordig). Ik heb ook een tijd zonder aankoopmakelaar gekeken, ook in Amsterdam, maar eigenlijk is dat heel lastig omdat ik zelf echt geen idee had wat er nou precies geboden moest worden. Helemaal als er meer dan 30 man op een huis afkomen, je kan wel zonder maar handig/slim is het denk ik hier niet (meer).

@Enthusiasm Ja mijn aankoopmakelaar vind ik gewoon een drol. Hij heeft 2 bezichtigingen voor mij gedaan, 2de huis was raak maar zoals ik al eerder hierboven had gepost, hij heeft heel veel over het hoofd gezien. Kreeg ook de factuur van hem en gun hem zo dit geld niet :joy:. Zat ook minder dan een week tussen het kennismakingsgesprek en het kopen van het huis dus ik wil korting ;-).
En wat betreft hypotheek, ik weet ook precies wat en waar ik wil, maar ik zit met ORT en komende salarisverhogingen waar ik wel wat hulp voor wil/niet weet of de banken dit makkelijk accepteren. Ik heb ook de één van de goedkoopste met wel goede reviews en denk dat het ook wel goed komt (maar hij vroeg gewoon om wat documenten die ik al had gestuurd, maar wellicht dat het vanaf nu beter gaat lol).

Ben blij als ik de sleutel krijg want vind dit allemaal toch partijtje gezeik. Dacht dat een huis kopen leuk was maar vind het alleen maar knudde tot nu toe (maar als ik die sleutel heb is het feest hoor).

1 like

Eerste hypotheekadviseur echt top. Goed geadviseerd, zelfs beetje voor makelaar gespeeld. We hadden namelijk geen aankoopmakelaar.
Toen we voor tweede huis gingen zat hij prive moeilijk en verwees hij ons door. Maar die was duurder en slechter en maakte fouten. Uiteindelijk wel goed maar ga nu, met scheiding niet weer heen.

Heb nu een vage kennis en veel beter.

Als ik weer ga verkopen, doe ik wel andere makelaar. Die andere ook wat slordigheden toen hij lucht kreeg van de scheiding stond die al bijna klaar om weer te verkopen en mn ex te helpen.

2 likes

Ik ben sinds 2 maanden weer koophuizen aan het bezichtigen (in Amsterdam) en ben nu aan het beslissen of ik een bod ga doen op een specifiek huis. En krijg helemaal cold feet, het is zoveel geld :dizzy_face: Maar goed, ik heb jaren gespaard om dit te gaan doen en de hypotheekkosten liggen maar 50 euro hoger dan m’n huidige huurprijs, dus dat is ook prima te overzien.
Bij de verkoopprocedure (inschrijving) is aangegeven dat een persoonlijke noot op prijs wordt gesteld. Zijn er mensen die hiermee ervaring en succes hebben gehad? Of hebben aan de verkopende kant gezeten, waar keek je dan naar… Heb al een verhaal op papier wat volgens mij prima is, maar heb met alles dat ik nul idee heb wat ik aan het doen ben haha. Heb gelukkig nog tot woensdag om te beslissen.

4 likes

Zou vooral bij de makelaar polsen wat zij belangrijk vinden. Waarom wordt persoonlijke noot wordt gewaardeerd? Schrijf naar die reden toe en vooral een leuk positief verhaal waarin je kort jezelf beschrijft, alle relevante zaken aanhaalt en je eerste gevoel bij het huis en locatie benadrukt (waarom wil jij er wonen). Laat zaken die negatief geïnterpreteerd kunnen worden achterwege. Als verkoper vond ik brieven leuk om even beeld te krijgen van wie er ging wonen, maar het bod+voorwaarden was doorslaggevend. In ons geval hebben we op de brief niet voor het hoogste bod gekozen omdat de brief bij het hoogte bod een minder zeker verhaal was dan het bod eronder (lag dicht bij elkaar). Zou dus tenzij je zeker weet wat zij willen horen ook vrij kritisch zijn op wat je deelt.

2 likes

Gisteren een huis bekeken een paar straten verderop. Maar de indeling was zoooo slecht moest echt even denken aan @tuula :sweat_smile:. Wij wonen ook in België. En als ik dit had geweten hadden we niet gekeken. Ook geen plattegrond etc.
Het was open huizen dag dus echt veel koppels voor/na ons😅. Tuin was wel groot en uitzicht op de wei.
Maar het huis zelf was raar/lelijk en goedkoop gerenoveerd vond ik. En de bijgebouwen waren geen mooi geheel.
Wat ik ook gek vind is dat vaak de badkamer beneden zit. Maar dat hoort bij oude huizen ofzo? Mn vriend is dat gewend vanuit huis, maar ik niet. Dus knap daar ook vaak wel op af.
Oja en het huis was echt vuil. Ontbijtresten nog op tafel, wc papier in toilet… moet je doorheen kijken maar omdat ik het huis al niks vond ergerde me dat nog meer.

Ach… t was leerzaam om te kijken. Ik sta letterlijk op knappen dus we gaan volgende maand maar weer kijken mét baby!

4 likes

Regio Waasland😄. Willen graag landelijk dus liefst in dorpen, geen stad! Is wel een populaire regio. Gent en Antwerpen zijn 30-40min reizen. We zitten op zich nog goed hoor in een ruim koop appartement. Dus we moeten wel echt verliefd worden of potentieel zien. Ga dit topic ook wel volgen komende tijd en heb ook teruggelezen wat super leerzaam is!

1 like

Is jullie ervaring bij inschrijving dat een niet-rond getal (bijvoorbeeld 355.510 ipv 355) beter werkt of is dat echt een fabeltje?

2 likes

Onze aankoopmakelaar adviseerde dit wel. Juist omdat mensen vaak een rond bedrag bieden zit je er hierdoor sneller boven.

3 likes

Bij ons werkte dat ook! Ook omdat we daardoor net iets boven het een na hoogste bod zaten en de verkopers voor het hoogste bod gingen. Scheelde echt maar weinig met nummer 2 dus fijn voor ons!

2 likes

Als je het financieel rond krijgt, het geen ziekelijk bedrag is voor type huis/afwerking/locatie en je denkt dat je zou balen als je het op een paar duizend euro niet hebt zou ik overbieden wat jij het waard vindt. Zeker als je haast hebt. De vraagprijs is daarnaast vooral een strategisch iets, als er nu al veel animo is staat het huis waarschijnlijk ook laag in de markt.

Vergeet daarnaast niet: die gemeenten zijn niet jouw eerste keuze, maar de buurgemeenten van jouw woonplaats zijn gewoon populaire woonplaatsen (denk nu aan Vlaardingen, Maassluis etc). Veel van de kijkers zullen dus naar dat huis kijken zoals jij naar een huis in jouw voorkeursgemeente kijkt.

5 likes

Ik heb 5 jaar geleden best ‘veel’ overboden op een huis. De vraagprijs was 247. Waarschijnlijk was dat een strategie van de verkoop makelaar om veel kijkers te trekken. Vergelijkbare huizen in de buurt waren in die periode verkocht voor 265-270. Mijn tip is dan ook om aan je aankoop makelaar te vragen of die ook dit soort informatie aan jullie kan geven. Dan kan je ook inschatten wat een ‘reëel’ bod is, en hoeveel je dan moet/wil overbieden om daar te komen.

We hadden eerst een bod gedaan van 265. Onze aankoop makelaar belde toen 5 minuten voor sluiten de verkoop makelaar. Hoogste bod was toen 270, wel met slechtere voorwaarden dan wij konden bieden. Dus toen besloten om ook 270 te bieden, want we dachten, ja op 5000 euro komt het ook niet…en wij zijn het uiteindelijk geworden. Is natuurlijk eigenlijk niet okee dat het zo gaat in makelaarsland, zo bellen vlak voor de biedingen sluiten, maar het heeft ons toen wel aan een huis geholpen.

Als je het financieel trekt en je wil ook nog graag weg uit je huidige huis, dan ben je m.i. echt niet gek als je gaat overbieden.

3 likes

Wij hebben een huis op deze manier verloren. Hebben 315.000 geboden. En 315.047 is het winnende bod geweest :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik heb hierboven de ervaringen gelezen met een hypotheekadviseur, maar hoe hebben jullie besloten met welke je in zee gaat? Ik weet totaal niet waar te beginnen.

2 likes