Hmm, ik dacht vooral dat het lag aan het feit dat als het kunststof kozijn kapot/lek is dat je het hele kozijn in een keer moet vervangen. Maar dat kan ik nu niet meer vinden… sorry voor het verspreiden van mis informatie
Ik heb me er ook wat in verdiept. Volgens mij is het een beetje om het even, kunststof kozijnen kunnen 30-40 jaar mee zonder onderhoud maar hout kan langer mee zolang je het maar goed onderhoudt (dus om de zoveel jaar schilderen).
Qua prijs heb ik de vergelijking nog niet goed helder… ons huis moet nu aan de buitenkant helemaal geschilderd worden, Op sommige plekken echt met hoge nood. Schilders zijn moeilijk te krijgen. Eentje gevonden en die vraagt 13.000 voor alles. Nu hebben we beneden zelf gedaan en is het voor alleen boven 8400. Nou even slikken wel… misschien toch maar sparen voor kunststof.
Kun je voor boven niet een rolsteiger huren en het ook zelf doen, of durf je dat niet aan? (Snap ik ook helemaal haha)
Nee het zijn echt onmogelijke plekken waar je met een rolsteiger niet kunt komen… ook de rand onder het dak etc dus nee dat zie ik mezelf niet doen
Wow dit zijn wel hoge prijzen zeg… wij hebben alles net laten schilderen (randstad, hoekhuis) voor nog geen 2500.
Nou inderdaad heftige prijzen. Een vriendin heeft afgelopen week haar kozijnen laten schilderen (jaren 30 tussenwoning, 3 verdiepingen, in de randstad) voor 6700. Hebben jullie meerdere offertes opgevraagd?
Onze buren beweren dat onze huizen in 2020, toen wij er nog niet woonden, voor 1800 euro per stuk helemaal van top tot teen geschilderd zijn (?!). Wel zwart dan, maar zelfs dan geloof ik het gewoon echt niet, zo insane goedkoop. Zij hadden ook eerst offertes van 10.000den euro’s… het gaat om een jaren 30 huis met heel veel hout, ook houten overstek bijv.
Wij hebben het in 2021 laten doen voor 1500 euro exclusief materiaal, dus ik denk dat we uiteindelijk 1900 kwijt waren. Bij een schilder die via via extra klussen deed. Het kan wel, maar geen idee of zo’n prijs nu nog realistisch is. Hij heeft prachtig geschilderd, maar zich niet aan zijn afspraken gehouden, dus ik zou het niet aanraden haha.
Ik heb het niet zwart laten schilderen afgelopen jaar, door hun schuld was het niet eerder gelukt dan de offerte die ze hadden opgemaakt onder prijspeil 2020 dus ik heb 1900 euro betaald ongeveer. Dezelfde klus zou nu bij hen 6750 kosten.
Lees deze prijzen en snap ineens heel goed dat die vve over wil naar kunststof.
Ja maar een bedrijf reageerde, de andere zaten vol voor de komende jaren. Het is wel vrijstaand dus aan alle kanten kozijnen en ook van die grote luiken…
Ik woon in een gebouw met 45 appartementen en al het houtwerk moet opnieuw geschilderd worden. Dit staat gepland voor een keer in de 8 jaar in het onderhoudsplan en moet aankomend jaar gebeuren. Dat zijn niet alleen kozijnen en voordeuren natuurlijk, maar ook de deuren van de schuurtjes, de balustrades en houten delen van de galerij, het trappenhuis etc. Dus wel veel elementen, maar het is niet alsof het hele gebouw van hout is haha. En het kost 255.000! Elke 8 jaar Ik zou echt een gat in de lucht springen als we kunststof kozijnen zouden krijgen in dit gebouw haha. Dat scheelt zo ongelooflijk veel geld en het gebouw wordt zo veel duurzamer. En dan heb ik het nog niet over het gezeik dat het complex maanden in de steigers staat waar je ook gewoon echt last van hebt omdat je je balkon niet kan gebruiken etc.
Nee binnenkort wordt er over gestemd. De mensen die zelf hun ramen hebben vervangen zijn in de minderheid, dus ik ben benieuwd wat er uit komt.
Het punt is ook dat het hele complex net is geverfd voor 2 ton (gebeurt eens in de 8 jaar), en dan zouden ze volgend jaar alles eruit trekken om te vervangen voor kunststof. De verfwerkzaamheden zijn betaald uit de VvE-pot, maar voor de kosten voor nieuwe kozijnen zou een lening afgesloten worden. Dat is toch wanbeleid.
En uiteindelijk is hardhout duurzamer dan kunststof, mits je het hout goed verzorgt. Daarnaast vindt ik het buitengewoon milieuonvriendelijk om perfect hardhouten kozijnen weg te gooien en overal plastic in te knallen.
Ik vind heb nu wel een beetje spijt dat ik geen nieuwbouwappartement heb gekocht. Dan had ik dit soort gezeik niet gehad.
Maar je maakt toch zelf deel uit van de vve? Het klinkt nu ook alsof het je allemaal opgelegd wordt als een soort mega spontaan plan waar iemand op een ochtend nee wakker werd. Wat is de motivering voor overstap naar kunststof? Heb je je hier al tegen verzet in de vve zelf? Een ander tijdspad voorgedragen? Een alternatief voorgesteld?
Want nu komt het over alsof ze zonder dat het meerwaarde heeft van hout in perfecte staat naar kunststof willen en ik kan me dat niet voorstellen?
Maar als alles vorig jaar geschilderd is, waarom zouden ze dan volgend jaar alle kozijnen willen vervangen? Lijkt me logischer dat ze dat dan doen wanneer de kozijnen weer geschilderd zouden moeten worden.
Mijn VvE bestaat uit een bestuur dat is samengestelt uit een aantal bewoners en een bedrijf dat het onderhoud verzorgt. Een aantal dagen geleden was er een meeting waar dit bedrijf dit plan heeft geopperd in het kader van verduurzaming. Het argument is ook dat het tocht in huis omdat er kieren in het hout zitten. Dit had ik ook maar heb ik gefixt met tochtstrips.
Het argument dat de vertegenwoordiger van dat bedrijf (dus de persoon die zich bezig houdt met mijn appartementencomplex) aandraagt is dat kunststof beter isoleert (het is wel waar dat kunststof kozijnen beter isoleren dan hardhout). Daarnaast wilt dat bedrijf overal HR+++ inzetten en dat kunnen de huidige kozijnen niet aan, maar HR++ (wat ik nu heb) zou ook al een enorme verbetering zijn. Ik heb deze dingen trouwens ook gezegd in die meeting, en die vertegenwoordiger was het met me eens dat hardhout uiteindelijk duurzamer is maar dan zouden we van de verfkosten af zijn eens in de 8 jaar. Ja, maar wel een mega investering waarvoor dan een lening wordt afgesloten.
Ik heb gevraagd of ze het scenario kan onderzoeken waarin er HR++ wordt gebruikt in de hardhouten kozijnen en men het beter komt isoleren van binnen uit. Hierop heeft ze geantwoord dat alleen HR+++ het gewenste energielabel kan realiseren waardoor de andere onderdelen van het verduurzamingsplan, zoals het overgaan op stadwarmte met nieuwe radiatoren, een optie is. Dat laatste lijkt me sterk want ik ken mensen die stadwarmte hebben met enkel glas.
Door die lening zouden de VvE-kosten ook omhoog gaan, dus ik ben benieuwd wat men gaat stemmen. Ik zou overigens zelf wel graag overgaan op stadwarmte met nieuwe radiatoren, enkel het plan met de kunststof kozijnen vind ik niks.
@Bailey het argument zou zijn dat ze dan kunnen starten met het gehele plan, dus kozijnen + stadwarmte + nieuwe radiatoren.
Is wel een ander verhaal dit. Als ik nu het glas in mijn woning zou vervangen als deel van een verduurzamingsplan dat toch al veel geld gaat kosten, zou ik ook niet voor second best (hr++) gaan omdat een individuele bewoner het hout zo mooi vindt en recent zelf geld in het glas heeft gestoken. Dan ga je voor hetgeen op lange termijn het meest oplevert en dat is nu de net iets duurdere maar ook meer duurzame variant. Zoals ik het lees moeten de kozijnen die jij eerst beschreef als nog perfect er dus sowieso uit als je voor hr+++ wilt gaan. Dat verandert de situatie en als je dan nieuwe kozijnen moet plaatsen snap ik ook best dat je opnieuw kijkt of je dan wel hout moet willen. Hoe lullig dat ook is voor jou. Want leuk dat je mensen met stadsverwarming en enkelglas kent, maar die hebben waarschijnlijk geen energielabel A of hoger.
Zou wel even goed naar de structuur van je vve kijken. Een vve bestaat uit eigenaren. Dat die eigenaren een bestuur kiezen voor de dagelijkse leiding en een onderhoudsbureau aanwijzen wil niet zeggen dat bestuur en onderhoudsbureau ook besluiten wat het wordt. Uiteindelijk stemmen de eigenaren, dus als je hier echt op tegen bent zou ik maar eens aan je weerwoord gaan werken.
Wat is het energielabel nu? Zit er een verhuurder in jullie VvE die misschien verplicht moet verduurzamen en daarom hierop aandringt? Hebben ze terugverdienberekeningen gemaakt?
Ik zou als VvE-lid best ontvankelijk zijn voor een ander plan, maar dan moet het wel goed uitgewerkt en doordacht zijn, ik ga niet nu dokken voor HR++ ramen, dan elke 8 jaar weer dokken voor schilderwerk en in de tussentijd in de kou zitten omdat m’n huis niet goed genoeg geïsoleerd is om met lage temperatuur te verwarmen. Dus van al die punten zou je mij moeten overtuigen dat het met jouw plan ook goed gaat, bij voorkeur met een deskundigenrapport. Anders zou ik ook denken ‘jammer van jouw investering, maar ik ga voor het plan van de professionals’.
Uiteraard hebben de mensen die ik ken met enkel glas geen energielabel A, maar dan heeft toch niets te maken met het overgaan op stadwarmte. Dat is geen voorwaarde vanuit Eneco. De verwarmingen doen het nu niet goed en de cv-ketel loopt op zijn eind, dus overgaan op stadwarmte met nieuwe radiatoren zou ook zonder nieuwe kozijnen een vooruitgang zijn.
Zoals ik schreef, wordt er binnenkort gestemd en dat gebeurt door de bewoners. Het onderhoudsbureau oppert enkel het plan. Maar aangezien slechts 20 mensen inclusief ikzelf de ruiten hebben vervangen, ben ik benieuwd wat het overgrote deel gaat stemmen.
Ik bedoel daarmee: waarom zou je al die moeite doen om over te gaan op stadswarmte als je niet alles doet om die warmte vervolgens binnen te houden. Dan is het geen verduurzaming maar een reparatie. Als verduurzaming het doel is maak je andere keuzes.