Huizen/woningmarkttopic #3

Dat is waar.

@Merel er zitten inderdaad nog huurders in dit pand, dus wellicht dat de verhuurder hierop aangestuurd heeft. Maar de VvE-kosten van de huurders zouden niet omhoog gaan (dat mag wettelijk niet), dus de kopers zouden dan de kosten betalen voor de huurwoningen.

Misschien omdat de prijzen echt de pan uit rijzen. En het ontzettend moeilijk is om nog klusjesmannen te vinden voor klussen zoals dat. Misschien dat het veilig voelt om het dan maar zsm te gaan doen.

Alles is 2 maanden geleden geschilderd (voor €200.000 dus) en deze werkzaamheden zouden in 2024 uitgevoerd worden.

1 like

Das dan wel echt dom doordacht :joy:

2 likes

Het is iets minder dom als het samengaat met ketels die het binnenkort begeven, een wens voor stadsverwarming en appartementen met tochtende kozijnen. Je moet een schilderbeurt ook niet eeuwig uitstellen.

3 likes

Ik ben echt super blij dat we hardhouten kozijnen krijgen in ons nieuwbouwhuis, maar ik spreek jullie over zes jaar wel weer als ze geschilderd moeten worden :joy::face_with_spiral_eyes:

3 likes

Ja maar dat was dan 2 maanden geleden toch ook al? Ik ga ervan uit dat dit niet zomaar uit de lucht komt vallen, dan hadden ze vast een nog wel een jaar met oud schilderwerk kunnen doen als je dan toch alles gaat vervangen.

3 likes

Er is nog niet eens voor gestemd. Voor hetzelfde geld gaat het hele feest niet door.

3 likes

Overigens zei de VvE dat als mensen nieuwe ramen wilden nemen, ze dit het beste konden doen voordat de schilders langskwamen. Dus de meeste mensen die nu al HR++ hebben, hebben dit enkele maanden geleden laten doen. Als dit doorgaat heb ik €6.000 weggegooid.

Wat betreft het schilderwerk: er zit echt enorm veel verschil tussen schilders. Het huis van mijn ouders is onlangs geschilderd voor €3500 (normaal huis), dat is toch prima eens in de zoveel jaar.

@Shaaar ik zal jullie op de hoogte houden van hoe de stemming verloopt!

4 likes

Nee dat slaat natuurlijk nergens op, de VvE heeft niks te maken met huurders, de huurders betalen ook geen VvE-kosten. Elke eigenaar gaat zijn deel betalen, de verhuurder (=de eigenaar) betaalt voor haar eigendom haar deel van de kosten, en of ze dat dan wel of niet door (mogen) berekenen aan de huurders is hun eigen probleem.

9 likes

Dan heb ik dat verkeerd begrepen! Bedankt voor deze informatie.

2 likes

Maar je kan toch niet in een complex wonen en alleen maar vanuit je eigen perspectief/appartement redeneren. Je hebt een eigen investering gedaan terwijl kozijnen onderdeel zijn van het onderhoud vanuit de vve. De vve kijkt naar wat de meest kostenbesparende en duurzame optie is voor een heel gebouw. Het is veel voordeliger qua onderhoud wanneer in het hele gebouw kunststof wordt geplaatst omdat je dan eenzelfde uitgangssituatie hebt voor het hele gebouw en het biedt ruimte om dus verder te verduurzamen wat anders dus ook lastiger wordt. Begrijp me niet verkeerd ik snap dat het heel erg zuur is (en ik begrijp niet waarom ze je er niet op hebben gewezen dat je geen eigen onderhoud moet gaan plegen op onderdelen van het gebouw die onder de vve valen), maar voor veel andere mensen in het gebouw is dit waarschijnlijk wel een hele goede kans om in een minder tochtig huis te wonen en op de lange termijn is het duurzamer. Het zou ook een slechte vve zijn wanneer ze niet over dit soort dingen nadenken (+ als genoeg mensen het een slecht plan vinden zal er vast tegen worden gestemd).

3 likes

Eens maar het is toch wel een beetje wack dat ze niet hebben gezegd dat ze serieus nadenken over vervangen van die kozijnen toen ze dit onderhoud ging doen (heel kort geleden)?

2 likes

Ja dat zeg ik toch ook, dat ik niet begrijp dat ze haar daar niet op hebben gewezen

2 likes

@Bailey en die kozijnen worden ook niet de dag na stemming geplaatst. In mijn regio is de wachtlijst 1.5 jaar. Het is dan de vraag of je zo lang kan wachten met schilderwerk.

Snap ook niet dat dit niet in een MJOP al staat. Bij ons kan alleen spoed nog tussendoor en verder staat voor de komende jaren precies vast wat er moet gebeuren.

3 likes

het zal wel victim blaming zijn maar ik snap sowieso niet dat je zelf werken zou gaan doen aan delen die onder de vve-werkzaamheden vallen ookal ga je er wel mee vooruit. Of als ik schrijnwerk zou vernieuwen op eigen initiatief zou ik het toch op zijn minst laten vastleggen dat het uiterlijk karakter de standaard zal zijn voor latere aanpassingen zodat je het niet opnieuw moet laten doen. Dat het EPC van je appartement dan iets anders zal zijn zal geen probleem zijn.

2 likes

Ik heb laatst een offerte opgevraagd bij Vereniging Eigen Huis. We hebben best veel kozijnen, deuren en dakgoten die geschilderd moeten worden. Ik kon online invullen wat er geschilderd dient te worden en daarbij kreeg ik een schatting van net geen € 5000,-. Je zou kunnen checken of je bij hen een gunstigere opgave krijgt.

2 likes

Hier gepost dat we op 1 sept voor het eerst geboden hadden op een huis, die hebben we niet gekregen (10% overboden!). Afgelopen vrijdag weer geboden op een ander huis en ons bod is geaccepteerd :partying_face:

We gaan morgen onze hypotheekadviseur bellen uiteraard en ik ga meteen m’n werkgeversverklaring aanvragen. Iemand nog tips over wat we ook zo snel mogelijk moeten doen?
We hebben het voorlopige koopcontract nog niet, daar is onze aankoopmakelaar mee bezig.

25 likes

Je bankoverzichten alvast downloaden, een taxateur zoeken. Gefeliciteerd!! :heart:

1 like

Goede tips, dankjewel!

1 like