Huizen/woningmarkttopic #3

Enig idee hoever terug die bank overzichten moeten gaan?

Volgens mij hebben wij gewoon een jaaroverzicht gestuurd!

1 like

Gefeliciteerd!

Wij gaan morgen weer een bod uitbrengen, maar ik zie het somber in. We gaan 20 000 overbieden, maar er zal vast wel weer iemand zijn die nog meer geld wil bieden…

1 like

Heb je die tip gezien om net wat meer te bieden dan een afgerond bedrag? Bijv. 20.500 euro oid

3 likes

Ja heb ik gezien! Gaan we zeker doen! De 20000 was meer een rond bedrag, maar ons precieze bod is 23.850 over vraagprijs. Hoop zo dat het genoeg is, maar ik durf er absoluut niet op te hopen…

6 likes

Toi toi toi!

1 like

Maar een hogere vraagprijs levert niet altijd de hoogste verkoopprijs op. Zeker niet in de huidige markt die soms naar de ene, dan weer naar de andere kant kan op schieten. De makelaar die het huis van mijn moeder verkocht, wilde juist voor de beste verkoopprijs het huis goedkoper in de markt zetten dan ze dacht een redelijke vraagprijs was. Zo wist ze zeker dat ze veel aanvragen kreeg, en kon ze de ā€œgoede kopersā€ eruit halen. En werd er een soort ā€˜buzz’ gecreĆ«erd, waarin de kopers het gevoel hadden dat er veel animo was en dat er flink overgeboden zou worden, dus moesten zij dat ook wel doen, om een kans te maken. Met een hoge vraagprijs krijg je dat veel minder.
Dit was overigens wel in hoogste hype periode in 2021.

Het klinkt vanuit jouw verhaal ook zoiets. Of ze van de open dag gebruik hebben gemaakt door met een lage prijs heel veel kijkers te trekken. Een druk bezochte dag geeft de echt geĆÆnteresseerden zoals jijzelf een gevoel dat je er stevig in moet gaan. Laat je vooral goed adviseren door je makelaar!

5 likes

Is er iemand die weet hoe je aanpassingen in de lichtinval in je huis zou kunnen bekijken, berekenen?

Onze naaste buren gaan de achtergevel aanpassen en kiezen boven voor ramen die uitsteken( halve meter) en omdat onze huizen nogal smal zijn ben ik benieuwd wat dat doet bij de lichtinval bij ons zelf.

1 like

Ja, dit is wel een goede les voor mijn volgende appartement. Ik heb me niet goed genoeg verdiept in welke onderdelen precies tot de VvE behoren en wat echt van mij is. Ik heb het verder niet uitgezocht omdat iemand die in het bestuur van de VvE zit ook de ramen een jaar geleden zelf heeft laten vervangen. Daardoor heb ik de aanname gemaakt dat het allemaal wel snor zit (mijn fout dus).

Overigens is het niet zozeer het geld waar ik het meeste mee zit wat ik dan voor niks heb uitgegeven, ik ben voornamelijk bang dat het kunststof er lelijk uit ziet en de waarde van mijn appartement daardoor daalt. Maar aan de andere kant is het appartement dan beter geĆÆsoleerd, en wellicht hechten er meer mensen waarde aan een goed energielabel dan hardhouten kozijnen.

3 likes

Ik zou niet weten waarom de waarde van je huis zou dalen door kunstof kozijnen. Misschien eerder zelfs stijgen door het onderhoudsvrij & betere energielabel.

6 likes

De app Lumos: sun tracker laat de baan van de zon gedurende de dag zien. Heel handig voor dit soort dingen.

2 likes

Ik zie nog steeds dat huizen voor belachelijk hoge prijzen in de markt worden gezet. Had echt gehoopt dat het iets zou matigen met die hoge rente maar niets is minder waar :smiling_face_with_tear:

6 likes

Ik zou mij niet druk maken over de waarde van je huis, de meeste mensen hebben (helaas) liever praktisch dan mooi haha

3 likes

Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik vaak rare verhalen over VVE’s gehoord heb hoor, de mensen die dat leiden kunnen al snel rare kronkels hebben terwijl de meerderheid er niet mee bezig is. Ik vind het bijvoorbeeld wel vreemd dat ze op zo een korte termijn een grote ingreep als de ramen zouden willen doen, meestal worden zulke ingrepen op langere termijn gepland naar mijn ervaring. Natuurlijk is er wel meer urgentie sinds oekraĆÆne over dit soort zaken maar het moet wel haalbaar blijven. Appartementen zijn sowieso al efficiĆ«nter omdat de energie gedeeld wordt.

Als ze voor de vervanging van ramen zouden gaan zou ik proberen een front te vormen naar wat jij en andere bewoners al hebben gedaan zodat je kan opperen dat je ze niet opnieuw moet doen. De VVE heeft destijds toch ook goedkeuring moeten geven normaal dus daar kan je ook naar verwijzen als ā€˜er is al een stijl gekozen’. Qua waarde denk ik dat je dat zelf wel verkeer inziet hoor, mensen doen maar wat en als het een effe kleur ramen zijn gaan de meeste mensenniet eens doorhebben of het pvc, aluminium, hout of staal is.

4 likes

Zo gek is dat niet want er zijn de laatste jaren meer mogelijkheden gekomen om dat op een gunstige manier te financieren voor VVE’s door middel van een lening. Dus heel veel VVE’s zijn daar mee bezig en dat is echt iets goeds. Anders heb je kans dat als over x aantal jaar bv bepaalde maatregelen verplicht worden gesteld je in een keer als bewoner een heel groot bedrag moet gaan betalen. Via zo’n lening kan het onder meer gunstige voorwaarden voor bewoners en wordt het gespreid en het kan ook in stookkosten heel veel schelen. Dus het is echt niet perse slim om dat te gaan tegenhouden (tenzij het natuurlijk echt een dom uitgewerkt plan is). Het is ook echt niet waar dat appartementen perse efficiĆ«nter zijn want je draagt vaak ook bij aan de gedeelde stookkosten van het gebouw en die heb je niet zelf in de hand en het hangt ook totaal af van waar je appartement zich bevindt in het gebouw.

5 likes

Update: we hebben waarschijnlijk het hoogste bod (heb de makelaar gestalkt…) maar hebben geboden met voorbehoud van financiering en ik ben bang dat we 'm daar nu op gaan verliezen…

6 likes

Waarom denk je het te gaan verliezen op het voorbehoud? Hebben de verkopers haast of zijn ze gebaat bij zekerheid?

4 likes

Dat is wel een interessant punt, de vrouw die dit plan namelijk heeft voorgesteld (zij is een zelfstandige op het gebied van duurzaamheid en ingehuurd door de VvE) zei dat er nu de mogelijkheid is om een lening af te sluiten tegen een rente van 2,4%. Daarnaast zei ze als dit plan niet wordt uitgevoerd, bewoners in de toekomst wellicht hoge bedragen moeten storten aan de VvE. Dus dat gaat dan denk ik over hetgeen dat jij beschrijft!

2 likes

Als het bod er onder 1000€ lager is, compleet zonder voorbehoud, zou ik daar ook voor gaan…

@Monito Wanneer hoor je meer :crossed_fingers:

3 likes

Ik heb hier 0 verstand van verder hoor maar weten de verkopers ook dat je echt heel graag wilt en serieus bent? Heb je ze gesproken van tevoren of nooit gezien?

2 likes