Huizen/woningmarkttopic #3

Ze zijn gebaat bij zekerheid. Ze hebben al eens eerder geprobeerd te verkopen en toen is het niet gelukt. Daardoor hebben zij die boete moeten betalen en ze zullen daardoor nu sneller kiezen voor een zekere verkoop.

Uit wat de makelaar aangaf maken we op dat er max. 3000 euro verschil zit tussen onze biedingen, waarbij wij het hogere bod hebben en nummer 2 geen voorbehoud van financiering heeft.

Ik heb dus zonet nog eens met de financieel adviseur gebeld en hij geeft eigenlijk aan dat wij ons voorbehoud eventueel kunnen intrekken omdat er geen belemmeringen zijn voor een hypotheek in onze situatie. 100% garantie heb je nooit, maar hij had in 25 jaar nog nooit iemand mee gemaakt in onze situatie die geen hypotheek kreeg.

Ik heb dus net geprobeerd de makelaar te bereiken, maar volgens de assistent is die al in gesprek met de verkopers…

8 likes

Hebben zij een boete moeten betalen? De boete is toch voor degene die de koop niet rond krijgt?

11 likes

Ja, tenzij zij daardoor een koop hebben moeten ontbinden…? Maar ip is de kopende partij de Sjaak dacht ik ja

4 likes

Ja precies! Sorry onduidelijk geformuleerd, maar doordat verkoop van hun woning niet doorging moesten zij de 10% betalen voor de andere woning die ze wilden kopen waarbij zij dus zonder voorbehoud hadden geboden.

3 likes

Zelfs ik vind het zo spannend voor jou omg

5 likes

Wat kut. Ik vraag me soms wel echt af wat mensen aan het doen zijn. Kun je in jouw geval niet je bod verhogen?

2 likes

Gezien de situatie van de verkopende partij zou een hoger bod miss niet veel uitmaken?

Hoop iig voor @Monito dat het lukt met huidig plaatje. Zenuwslopend :frowning:

3 likes

Vraag me dan af wat de situatie is van de bieders die zonder voorbehoud kunnen bieden (in het algemeen, niet specifiek deze mensen). Zouden zij de gok nemen of zouden ze het bedrag gewoon op de bank hebben staan?

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt @Monito

1 like

Je weet het niet. Ze zijn ook net voor tienduizenden euro’s het schip in gegaan als ze de boete moesten betalen en willen dus een stap boven hun maximale hypotheek zetten als ze het moesten afblazen. Daarnaast zegt zonder voorbehoud uiteindelijk niks over of het ook daadwerkelijk lukt.

2 likes

Voor degenen die zonder voorbehoud willen bieden, bij IkbenFrits heb ik een biedverzekering langs zien komen. Wanneer de financiering voor een woning niet rondkomt, betaalt die verzekering de boete. Zelf overigens geen ervaring mee.

2 likes

Nou (allemaal hypothetisch), stel je kan een hypotheek krijgen van 500.000, en je hebt al 250.000 overwaarde, zelfs als je je huis met 50.000€ verlies zou verkopen.
En je hebt al alles met een hypotheek adviseur helemaal doorgerekend. Dan is bieden zonder voorbehoud op een woning van 500.000 best … realistisch.
De kans dat je én die 250.000 hypotheek niet krijgt, en je huis met nog meer dan 50.000€ verlies verkoopt (in deze markt) is dan gewoon best wel heel klein.

3 likes

Ik heb zonder voorbehoud geboden omdat de hypotheekadviseur hetzelfde zei tegen mij als tegen @Monito . Die volgens mij met de makelaar belde om het voorbehoud te verwijderen of niet?

6 likes

Als de bank zegt dat je een lening kunt krijgen die een stuk hoger is dan strikt nodig.
Ik zou het ook niet durven, maar heb ook nog nooit gehoord dat je bv 300.000 zou kunnen lenen, en dan als het erop aankomt de 220.000 die nodig is niet zou krijgen.

3 likes

Termen als, we willen er niets aan veranderen, helemaal onze smaak, we zien ons gezin hier x en x doen kunnen altijd denk ik

6 likes

Maar je moet wel je huis meestal binnen een bepaalde tijd verkopen. Dat kan een risico zijn

2 likes

Wij hadden daar eventueel een overbruggingshypotbeek voor. Want wij kochten ver voor we verkochten (nieuwbouw).

6 likes

Ja… dat hebben we nu dus gedaan. Morgenochtend horen we meer… Hoop dat ik kan slapen…

Is het bij jou gelukt met het bod zonder voorbehoud?

7 likes

Wauw wat spannend. Wij moesten een uur wachten en dat trok ik qua zenuwen al niet, ik hoop dat slapen lukt!

Ik zal voor je duimen.

2 likes

Ah lief, bedankt! Ik vind het zo spannend allemaal en hoop maar dat we geen dingen doen waar we spijt van krijgen.

1 like

Ja dat is gelukt :slight_smile: hoop voor jou hetzelfde, komt vast goed!

2 likes