Huizen/woningmarkttopic #3

Mijn droomhuis is online gekomen (er zijn 4 straten in deze stad waar ik echt al 15 jaar van zeg dat ik er wil wonen). Tis in 3 jaar tijd anderhalf ton omhoog gegaan qua waarde. Maar ik hoop zo dat we het kunnen krijgen (en dat m’n man het het ook waard vindt)

20 likes

Wij hebben onlangs ons huis verkocht en ook bij ieder bod zat een berichtje. Vond het als verkoper super leuk om te lezen, vooral over wat de bieders doen/waar ze vandaan komen/gezins situatie en waarom ze juist hier wilden wonen. We kregen ook veel complimenten over het huis wat we zelf helemaal verbouwd en gerenoveerd hebben dus dat doet het natuurlijk altijd goed!

Ik heb zelf eens bij een bod naast een verhaaltje ook een financieel plan gedaan. Ons bod was geheel onder voorbehoud, maar had erbij verteld hoe we het gingen bekostigen (verkoop huis, indicatie jaarinkomens, evt. spaargeld). Dat werd ook goed ontvangen al maakte het uiteindelijk voor ons geen verschil want we waren het toen niet geworden.

4 likes

@Monito Ik vind dit echt een heel vaag verhaal van de verkopers. Je kunt rustig een huis kopen terwijl je je eigen nog niet verkocht hebt, daar zijn overbrugginghypotheken voor. Als ze die andere woning zo graag hadden willen hebben dan hadden ze een overbruggingshypotheek moeten nemen, dan hadden ze nu ook geen boete hoeven te betalen.

5 likes

Als je eerst je oude woning heel goed verkoopt en denkt dat rond is en met dat bedrag gaat shoppen kun je lelijk uitkomen.

2 likes

Ja dat klopt, ik vind het sowieso onverstandig om zonder voorbehoud te bieden, maar ik snap ook niet dat de adviseur van deze mensen ze geen overbruggingshypotheek aangeboden heeft (er van uitgaande dat ze een adviseur hadden).

3 likes

Denk dat dat dan dus niet kan. Wij konden iig geen niet de gehele overwaarde financieren, als jij er vanuit gaat dat je je hele overwaarde kunt uitgeven omdat je huis al verkocht is en de koop ineens niet doorgaat kun je zo tienduizenden euro’s tekort komen.

Snap ook niet hoe je erin belandt hoor, want je moet er behoorlijk risico’s voor nemen, maar niks verbaast me meer op deze markt.

4 likes

Klopt, wij konden 90% van de taxatiewaarde overbruggen. En dan verkoop je je huis in praktijk ook nog wel iets boven de taxatiewaarde in die gekke markt.
Dus dan zouden ze dat risico genomen moeten hebben. Kan me niet voorstellen dat een hypotheek adviseur dat zou adviseren, maar goed, niet iedereen neemt ook een adviseur in de hand natuurlijk :sweat_smile:

2 likes

Waarom heb je dan een hypotheekadviseur nodig? Als je een huis koopt :see_no_evil:. Daar zeiden ze bij de hypotheker niks over.

1 like

Hoe bedoel je? Gaat dit over de discussie hier boven met overbruggingshypotheken?

De hypotheker is een hypotheekadviseur he :grimacing:. Denk dat het voor genoeg mensen onverstandig is om zelf een hypotheek af te sluiten zonder tussenkomst van een adviseur.

Maar in dat voorbeeld dat aangehaald werd zal inderdaad de overbrugging o.b.v. potentiële verkoop vs. daadwerkelijke verkoop (kan echt 10duizenden lager uitvallen en ‘fix’ dat zelf maar even) er goed voor zorgen dat die ene koop niet door kon gaan en dus boete. En waarom mensen er dan toch voor kiezen zonder voorbehoud te bieden: advies kan altijd in de wind geslagen worden :upside_down_face:.

3 likes

Bedankt voor de tips voor de brief!
We hebben ons bod uitgebracht vandaag en we zijn all-in gegaan. Nadat het bod ingediend was had ik wel ineens een halve stressaanval van Wat hebben we gedaan! Hebben we niet veel te veel geboden?? We hadden het wel goed uitgedacht en onze redenen, alleen toen het echt ingediend was kwam het angstzweet.

We zouden over enkele dagen horen of het gegund was. Maar onze makelaar zei dat ze echt wel gelijk bellen als je hoog biedt en je het bent geworden. Hij doet dat iig zelf wel bij verkoop.

Nu is onze makelaar vanmiddag gebeld met de vraag of overdacht in (datum) ons uitkwam. Toen zeiden ze dat de verkopers vanavond de biedingen gaan doornemen en dan horen we het morgen.
Het geeft mij wel een goed gevoel want ik denk dat ze alleen de hoogste paar biedingen zoiets vragen neem ik aan. Dus ik denk dat we sowieso bij de kanshebbers zitten.
Pfff spannend zeg…

@Monito jij zou vanochtend wat horen… hopelijk goed nieuws gehad? :face_with_peeking_eye:

26 likes

Maar betaal je dan voor de hypotheekadviseur? Want de hypotheker had op die proefberekening niks gezet.
Moeten we voor een bezichtiging nog een gesprek met de hypotheekadviseur? En hoe werkt dat als we verbieden zonder volledig eigen geld? De woning staat op 330 en we willen 350 bieden denk ik (ik denk dat dat ook te weinig is maar meer hebben we niet). De woz waarde is 330 en we hebben 10 spaargeld. Maar kan die andere 10 dan in de hypotheek? Of bespreek ik dat dan met die adviseur?
We hebben donderdag trouwens een bezichtiging.
M’n man wil een aankoopmakelaar maar ik wil gewoon op onze max bieden en niet ook nog 2000 uitgeven wat we dan minder kunnen bieden.

De hypotheekadviseur kost sowieso geld, dat is onderdeel van de kosten koper. Wat je kan financieren is verbonden aan het bedrag dat je obv je inkomen én uiteindelijk obv de taxatiewaarde kan lenen. Die 10k spaargeld ga je wss wel kwijt zijn voor de kosten koper.

Sorry maar als ik het zo lees ben je bepaald niet voorgelicht tijdens je eerste gesprek want dit zijn vragen die je grotendeels uitgelegd had moeten krijgen bij een oriëntatie, ook als je er niet specifiek naar vraagt! Misschien hebben mensen hier tips voor (onafhankelijke) hypotheekadviseurs in jouw stad.

Edit: hypotheekadviseur kan best 2000 of meer kosten.
Als jij 350 biedt en de taxatie komt maar op 330 dan moet je die 20k + de kosten koper volledig uit eigen geld kunnen betalen. Dus in jouw geval: absoluut niet zonder voorbehoud van volledige financiering bieden.

24 likes

@Kusjessoldaat en 10k spaargeld is best weinig als je gaat bieden op een huis van 350k. Met alle kosten (overdrachtsbelasting, hypotheekadviseur, notaris, taxatiekosten, evt bouwkundige keuring, en onvoorziene kosten aan je nieuwe huis) die erbij komen moet je meestal rekenen op zo een 4 tot 6% van de koopsom. 350k is dat 14 a 21k aan spaargeld hebben.

Goed om rekening mee te houden!

4 likes

We hebben 25k spaargeld maar ze zei dat we 15k nodig hadden voor alle kosten koper, dus dan dacht ik dat we 10k over houden @Mexi ook.

Het gaat dan dus om de advieskosten? Ze zei dat van dit plaatje alleen de aankoopmakelaar optioneel is.

4 likes

Wow hier staan zelfs advieskosten van 3.990. Tenzij je zelfstandige bent of een teringingewikkelde hypotheek nodig hebt is dat veeeel.

Maar serieus, ga aub op zoek naar een beter iemand.

9 likes

Indd advieskosten 4000 is echt insane. Wij betalen 2500.

1 like

Wow dat zijn echt hele hoge advieskosten. Ik zou verder kijken…

1 like

Zo wat erg, ik zag vd week iemand die ikbenfrits (online) aanbevool. Dat is 2300 euro.
Ik ga nog even Googlen.
Bah ik vind het zo spannend en ben bang dat ik een misstap maak maar ik wil ook weer niet alle hulpdingen inkopen want alles kost geld en dat kan dan weer niet in het huis.

3 likes

Dit lijkt mij heeel veel ja… wij hadden het best ingewikkeld (met en zzp en vof en nog 2x loon, en overwaarde, overbrugging en persoonlijke lening, eigenlijk alle opties lol :rofl:)… en waren 2500€ kwijt volgens mij…

2 likes