Huizen/woningmarkttopic #3

Maar betaal je dan voor de hypotheekadviseur? Want de hypotheker had op die proefberekening niks gezet.
Moeten we voor een bezichtiging nog een gesprek met de hypotheekadviseur? En hoe werkt dat als we verbieden zonder volledig eigen geld? De woning staat op 330 en we willen 350 bieden denk ik (ik denk dat dat ook te weinig is maar meer hebben we niet). De woz waarde is 330 en we hebben 10 spaargeld. Maar kan die andere 10 dan in de hypotheek? Of bespreek ik dat dan met die adviseur?
We hebben donderdag trouwens een bezichtiging.
M’n man wil een aankoopmakelaar maar ik wil gewoon op onze max bieden en niet ook nog 2000 uitgeven wat we dan minder kunnen bieden.

De hypotheekadviseur kost sowieso geld, dat is onderdeel van de kosten koper. Wat je kan financieren is verbonden aan het bedrag dat je obv je inkomen Ʃn uiteindelijk obv de taxatiewaarde kan lenen. Die 10k spaargeld ga je wss wel kwijt zijn voor de kosten koper.

Sorry maar als ik het zo lees ben je bepaald niet voorgelicht tijdens je eerste gesprek want dit zijn vragen die je grotendeels uitgelegd had moeten krijgen bij een oriƫntatie, ook als je er niet specifiek naar vraagt! Misschien hebben mensen hier tips voor (onafhankelijke) hypotheekadviseurs in jouw stad.

Edit: hypotheekadviseur kan best 2000 of meer kosten.
Als jij 350 biedt en de taxatie komt maar op 330 dan moet je die 20k + de kosten koper volledig uit eigen geld kunnen betalen. Dus in jouw geval: absoluut niet zonder voorbehoud van volledige financiering bieden.

24 likes

@Kusjessoldaat en 10k spaargeld is best weinig als je gaat bieden op een huis van 350k. Met alle kosten (overdrachtsbelasting, hypotheekadviseur, notaris, taxatiekosten, evt bouwkundige keuring, en onvoorziene kosten aan je nieuwe huis) die erbij komen moet je meestal rekenen op zo een 4 tot 6% van de koopsom. 350k is dat 14 a 21k aan spaargeld hebben.

Goed om rekening mee te houden!

4 likes

We hebben 25k spaargeld maar ze zei dat we 15k nodig hadden voor alle kosten koper, dus dan dacht ik dat we 10k over houden @Mexi ook.

Het gaat dan dus om de advieskosten? Ze zei dat van dit plaatje alleen de aankoopmakelaar optioneel is.

4 likes

Wow hier staan zelfs advieskosten van 3.990. Tenzij je zelfstandige bent of een teringingewikkelde hypotheek nodig hebt is dat veeeel.

Maar serieus, ga aub op zoek naar een beter iemand.

9 likes

Indd advieskosten 4000 is echt insane. Wij betalen 2500.

1 like

Wow dat zijn echt hele hoge advieskosten. Ik zou verder kijken…

1 like

Zo wat erg, ik zag vd week iemand die ikbenfrits (online) aanbevool. Dat is 2300 euro.
Ik ga nog even Googlen.
Bah ik vind het zo spannend en ben bang dat ik een misstap maak maar ik wil ook weer niet alle hulpdingen inkopen want alles kost geld en dat kan dan weer niet in het huis.

3 likes

Dit lijkt mij heeel veel ja… wij hadden het best ingewikkeld (met en zzp en vof en nog 2x loon, en overwaarde, overbrugging en persoonlijke lening, eigenlijk alle opties lol :rofl:)… en waren 2500€ kwijt volgens mij…

2 likes

Dat is dan weer best weinig.
@Kusjessoldaat laat je gewoon door iemand face to face voorlichten. Niet oneerbiedig bedoeld maar adhv je berichtjes hier denk ik dat dat zeker geen overbodige luxe is. Execution only of alleen online is niet voor iedereen weggelegd en dat is echt helemaal prima. Maar dan moet je wel goed geadviseerd worden en niet door die hypotheker pannenkoek die je na deze keer nog met zoveel vraagtekens laat zitten.

13 likes

Wij wisten echt niks van hypotheken en zijn heel goed geholpen door Viisii @Kusjessoldaat. Wel alles online maar dat was wellicht door corona, dat weet ik niet meer.

Ik vond en vind het allemaal best ingewikkeld, dus je wilt wel echt goede uitleg krijgen. En dan niet 4000 euro betalen en het alsnog niet snappen haha.

4 likes

Ik tipte inderdaad ikbenfrits @Kusjessoldaat! Wij hebben zelfs maar 2100 betaald (onze eerste hypotheek, volgens mij was het daardoor iets goedkoper ofzo?). We waren echt mega tevreden, ze hebben echt hun best gedaan shit voor ons te regelen die helemaal niet vanzelfsprekend is. En het hele online gebeuren vond ik zelfs een grote plus (videobellen, echt veel informatie gekregen in een uitgebreid gesprek, online veel kunnen inzien/makkelijk zaken regelen etc etc)

Edit: we hadden bij ikbenfrits wel gewoon een persoonlijke adviseur, die ons en ons dossier dus kende en daar passend advies bij had en aan wie we alles konden vragen. Het is niet dat je dus niet een echt mens hebt die je vragen kan stellen etc

3 likes

Ik heb volgens mij 4 offertes aangevraagd bij van die adviseurs die echt alleen in mijn stad zitten dus geen grote ketens. Ben beetje in paniek door jullie reacties maar 't komt vast wel goed.
Ik dacht ook nog moet je bij een bezichtiging nou dingen vragen zoals waarom verkopen ze? Maar lees nu een post van @LazySusan daarover terug met wat tips.
@boonie ja ik vind het ook godsonmogelijk om dit allemaal in te plannen? Mijn man werkt 4 dagen per week van 7 tot 5 op locatie met werk dat niet later ingehaald kan worden, mijn werk is gelukkig redelijk flexibel. Maar donderdag laat ik m’n stagiaire en vrijwilliger alleen staan want ik heb die bezichtiging (heel dicht bij m’n werk wel), en we moeten ook nog oppas voor onze dochter regelen want die slaapt op dat moment.
Dus als iets online kon leek me dat eigenlijk wel handig zodat we dan iig geen oppas hoeven te vinden. Ik snap echt niet hoe andere mensen hiermee omgaan. Maargoed het huis waar ik nu woon heb ik niet eens bezichtigd omdat ik toen moest werken en ik m’n klas niet alleen wilde laten :sweat_smile:.

4 likes

Zijn jullie voorafgaand aan jullie zoektocht naar hypotheekadviseurs geweest of daarna?
Ik zoek een woning in mijn eigen dorp en ben alleen in contact gekomen met de (onafhankelijke) hypotheekadviseur die gekoppeld is aan het makelaarskantoor hier in het dorp, maar hij heeft vooraf via de mail aan de hand van m’n loonstrook mijn maximale hypotheek, rente en maandlasten berekend en zo’n gesprek komt volgens hem pas als je een huis gekocht hebt. Is dat gebruikelijk?

1 like

In mijn omgeving niet iig. Wij hebben uitgebreid eerste afspraak gehad waarin alles werd uitgelegd qua kosten, maximaal lenen en wat te verwachten etc. Ik zou toch een gesprek vooraf aanraden persoonlijk.

2 likes

Nou er komt wel meer bij kijken dan alleen een loonstrook. Wat van je inkomen is vast en wat kan evt. door een hypotheekverstrekker als variabel gezien worden en dus niet/anders meetellen. Heb je iets in de BKR? Studieschuld? Evt erfpacht?

1 like

Nee ik heb denk ik een vrij simpele situatie. Ik ben alleen, met een vast contract. Geen studieschuld, geen leningen, niks in de BKR, geen lease wat dan ook. Het enige dat ik hem heb gevraagd (via de mail) is hoe het zit met de IKB omdat ik daar collega’s weleens over hoor, maar volgens hem is dat geen probleem en wordt dat gewoon meegerekend.

Maar als ik jullie (@JustinBieber ook) zo hoor is dit niet de juiste gang van zaken

2 likes

Aan iedereen die heeft meegeleefd: we hebben het huis!

Ik ben blij en bang tegelijkertijd haha.

96 likes

Ondanks dat het een simpele situatie is, zijn er wel opties. Wat vind je van die maandlasten - is dat netto/bruto, kun je nog spelen met een deel aflossingsvrij, wil je annuĆÆteit of linair. Dat heeft ook wel weer invloed op je maandlasten en dus op wat je wellicht uit wil geven, los van wat je uit kan geven.
Bijv hoeveel eigen geld je hebt, en hoeveel je dan kan bieden want er komen ook nog kosten naast de aankoopprijs bij kijken zegmaar.
Maar misschien staat dit allemaal in dat digitale rapport en dan heb je er wellicht wel gewoon genoeg aan :sunglasses:

@Monito :scream::partying_face:

4 likes

Nee, wij moesten meteen alle papieren inleveren die echt nodig zijn voor een juiste berekening en we hadden een heel uitgebreid gesprek (over welke soort hypotheken, verzekeringen, aanbieders etc) voordat we ergens gingen bieden. Zo wisten we zeker waar we aan toe waren en toen tussentijds onze salarissen verhoogd waren en rente gedaald was, hebben we een nieuwe berekening gekregen.

2 likes