Huizen/woningmarkttopic #3

Dat is dan weer best weinig.
@Kusjessoldaat laat je gewoon door iemand face to face voorlichten. Niet oneerbiedig bedoeld maar adhv je berichtjes hier denk ik dat dat zeker geen overbodige luxe is. Execution only of alleen online is niet voor iedereen weggelegd en dat is echt helemaal prima. Maar dan moet je wel goed geadviseerd worden en niet door die hypotheker pannenkoek die je na deze keer nog met zoveel vraagtekens laat zitten.

13 likes

Wij wisten echt niks van hypotheken en zijn heel goed geholpen door Viisii @Kusjessoldaat. Wel alles online maar dat was wellicht door corona, dat weet ik niet meer.

Ik vond en vind het allemaal best ingewikkeld, dus je wilt wel echt goede uitleg krijgen. En dan niet 4000 euro betalen en het alsnog niet snappen haha.

4 likes

Ik tipte inderdaad ikbenfrits @Kusjessoldaat! Wij hebben zelfs maar 2100 betaald (onze eerste hypotheek, volgens mij was het daardoor iets goedkoper ofzo?). We waren echt mega tevreden, ze hebben echt hun best gedaan shit voor ons te regelen die helemaal niet vanzelfsprekend is. En het hele online gebeuren vond ik zelfs een grote plus (videobellen, echt veel informatie gekregen in een uitgebreid gesprek, online veel kunnen inzien/makkelijk zaken regelen etc etc)

Edit: we hadden bij ikbenfrits wel gewoon een persoonlijke adviseur, die ons en ons dossier dus kende en daar passend advies bij had en aan wie we alles konden vragen. Het is niet dat je dus niet een echt mens hebt die je vragen kan stellen etc

3 likes

Ik heb volgens mij 4 offertes aangevraagd bij van die adviseurs die echt alleen in mijn stad zitten dus geen grote ketens. Ben beetje in paniek door jullie reacties maar 't komt vast wel goed.
Ik dacht ook nog moet je bij een bezichtiging nou dingen vragen zoals waarom verkopen ze? Maar lees nu een post van @LazySusan daarover terug met wat tips.
@boonie ja ik vind het ook godsonmogelijk om dit allemaal in te plannen? Mijn man werkt 4 dagen per week van 7 tot 5 op locatie met werk dat niet later ingehaald kan worden, mijn werk is gelukkig redelijk flexibel. Maar donderdag laat ik m’n stagiaire en vrijwilliger alleen staan want ik heb die bezichtiging (heel dicht bij m’n werk wel), en we moeten ook nog oppas voor onze dochter regelen want die slaapt op dat moment.
Dus als iets online kon leek me dat eigenlijk wel handig zodat we dan iig geen oppas hoeven te vinden. Ik snap echt niet hoe andere mensen hiermee omgaan. Maargoed het huis waar ik nu woon heb ik niet eens bezichtigd omdat ik toen moest werken en ik m’n klas niet alleen wilde laten :sweat_smile:.

4 likes

Zijn jullie voorafgaand aan jullie zoektocht naar hypotheekadviseurs geweest of daarna?
Ik zoek een woning in mijn eigen dorp en ben alleen in contact gekomen met de (onafhankelijke) hypotheekadviseur die gekoppeld is aan het makelaarskantoor hier in het dorp, maar hij heeft vooraf via de mail aan de hand van m’n loonstrook mijn maximale hypotheek, rente en maandlasten berekend en zo’n gesprek komt volgens hem pas als je een huis gekocht hebt. Is dat gebruikelijk?

1 like

In mijn omgeving niet iig. Wij hebben uitgebreid eerste afspraak gehad waarin alles werd uitgelegd qua kosten, maximaal lenen en wat te verwachten etc. Ik zou toch een gesprek vooraf aanraden persoonlijk.

2 likes

Nou er komt wel meer bij kijken dan alleen een loonstrook. Wat van je inkomen is vast en wat kan evt. door een hypotheekverstrekker als variabel gezien worden en dus niet/anders meetellen. Heb je iets in de BKR? Studieschuld? Evt erfpacht?

1 like

Nee ik heb denk ik een vrij simpele situatie. Ik ben alleen, met een vast contract. Geen studieschuld, geen leningen, niks in de BKR, geen lease wat dan ook. Het enige dat ik hem heb gevraagd (via de mail) is hoe het zit met de IKB omdat ik daar collega’s weleens over hoor, maar volgens hem is dat geen probleem en wordt dat gewoon meegerekend.

Maar als ik jullie (@JustinBieber ook) zo hoor is dit niet de juiste gang van zaken

2 likes

Aan iedereen die heeft meegeleefd: we hebben het huis!

Ik ben blij en bang tegelijkertijd haha.

96 likes

Ondanks dat het een simpele situatie is, zijn er wel opties. Wat vind je van die maandlasten - is dat netto/bruto, kun je nog spelen met een deel aflossingsvrij, wil je annuĆÆteit of linair. Dat heeft ook wel weer invloed op je maandlasten en dus op wat je wellicht uit wil geven, los van wat je uit kan geven.
Bijv hoeveel eigen geld je hebt, en hoeveel je dan kan bieden want er komen ook nog kosten naast de aankoopprijs bij kijken zegmaar.
Maar misschien staat dit allemaal in dat digitale rapport en dan heb je er wellicht wel gewoon genoeg aan :sunglasses:

@Monito :scream::partying_face:

4 likes

Nee, wij moesten meteen alle papieren inleveren die echt nodig zijn voor een juiste berekening en we hadden een heel uitgebreid gesprek (over welke soort hypotheken, verzekeringen, aanbieders etc) voordat we ergens gingen bieden. Zo wisten we zeker waar we aan toe waren en toen tussentijds onze salarissen verhoogd waren en rente gedaald was, hebben we een nieuwe berekening gekregen.

2 likes

Toen ik (2018 en eerder) nog bij de bank werkte werd niet van elk bedrijf IKB meegenomen in de hypotheek. Het IKB van de bank waar ik notabene werkte telde bijv niet mee, gemeentes etc. destijds wel. En dat kan echt per verstrekker nog verschillen volgens mij.

1 like

Wat een bouwval, voor dat bedrag😱

@Kusjessoldaat zou echt een andere adviseur zoeken. Eentje die je iets meer tijd en aandacht kan geven omdat je nu vrij basale dingen niet weet. Daarnaast in zijn berekening staat overdrachtsbelasting, terwijl je daar waarschijnlijk (eerste koophuis sinds de regeling, onder 35 jaar) niet betaalt. Zou ook een adviseur zoeken die goed met je naar maandlasten plaatjes kan kijken. Weet niet wat je verdient, misschien kan het allemaal lachend, maar belangrijker dan of je de som rond krijgt is met de huidige rente ook of je de maandlast goed kan dragen. Zeker als je al je spaargeld op maakt.

4 likes

Je koopt toch geen bungalow met het idee om er een verdieping op te gaan zetten? Sorry maar dat is godslastering.

9 likes

Trots op mijn gemeente :laughing:

1 like

Ja overdrachtsbelasting moeten we wel betalen want m’n man is 36.
Ze had dus wel een heel overzicht met wat we per hypotheekbedrag aan rente betalen en daar heb ik een hoop van opgeschreven.
En ookal klinkt het alsof ik niet voorbereid was ik had wel iedere cent die we maandelijks en jaarlijks uitgeven genoteerd, inclusief de luxes zoals roken, een schoonmaakster of sparen. En met 350k hypotheek kunnen we al deze dingen behouden zelfs als 1 van ons langdurig arbeidsongeschikt raakt en een deel salaris in moet leveren.
Maargoed ik zal vandaag wel horen van die andere adviseurs en dan met 1 van hen in overleg gaan.

6 likes

Wat goed, gefeliciteerd!!
Ik had hetzelfde, maar het bange gevoel zakt af na een dag of 2 en toen was ik alleen nog steeds een beetje zenuwachtig haha.

1 like

Waarom staat hier overdrachtsbelasting 3500. Het is 2% dus zou 7000 moeten zijn.

Als 1 persoon onder de 35 is valt de andere helft weg

5 likes

Ik denk omdat @Kusjessoldaat de vrijstelling wel krijgt maar haar partner niet (ouder dan 35)

2 likes