Huizen/woningmarkttopic #3

Toen ik (2018 en eerder) nog bij de bank werkte werd niet van elk bedrijf IKB meegenomen in de hypotheek. Het IKB van de bank waar ik notabene werkte telde bijv niet mee, gemeentes etc. destijds wel. En dat kan echt per verstrekker nog verschillen volgens mij.

1 like

Wat een bouwval, voor dat bedrag😱

@Kusjessoldaat zou echt een andere adviseur zoeken. Eentje die je iets meer tijd en aandacht kan geven omdat je nu vrij basale dingen niet weet. Daarnaast in zijn berekening staat overdrachtsbelasting, terwijl je daar waarschijnlijk (eerste koophuis sinds de regeling, onder 35 jaar) niet betaalt. Zou ook een adviseur zoeken die goed met je naar maandlasten plaatjes kan kijken. Weet niet wat je verdient, misschien kan het allemaal lachend, maar belangrijker dan of je de som rond krijgt is met de huidige rente ook of je de maandlast goed kan dragen. Zeker als je al je spaargeld op maakt.

4 likes

Je koopt toch geen bungalow met het idee om er een verdieping op te gaan zetten? Sorry maar dat is godslastering.

9 likes

Trots op mijn gemeente :laughing:

1 like

Ja overdrachtsbelasting moeten we wel betalen want m’n man is 36.
Ze had dus wel een heel overzicht met wat we per hypotheekbedrag aan rente betalen en daar heb ik een hoop van opgeschreven.
En ookal klinkt het alsof ik niet voorbereid was ik had wel iedere cent die we maandelijks en jaarlijks uitgeven genoteerd, inclusief de luxes zoals roken, een schoonmaakster of sparen. En met 350k hypotheek kunnen we al deze dingen behouden zelfs als 1 van ons langdurig arbeidsongeschikt raakt en een deel salaris in moet leveren.
Maargoed ik zal vandaag wel horen van die andere adviseurs en dan met 1 van hen in overleg gaan.

6 likes

Wat goed, gefeliciteerd!!
Ik had hetzelfde, maar het bange gevoel zakt af na een dag of 2 en toen was ik alleen nog steeds een beetje zenuwachtig haha.

1 like

Waarom staat hier overdrachtsbelasting 3500. Het is 2% dus zou 7000 moeten zijn.

Als 1 persoon onder de 35 is valt de andere helft weg

5 likes

Ik denk omdat @Kusjessoldaat de vrijstelling wel krijgt maar haar partner niet (ouder dan 35)

2 likes

Oh werkt het zo, ik dacht dat het dan gewoon als stel gold als 1 iemand ouder was. Maar weet dat ik weer.

Slecht geslapen omdat we vandaag antwoord krijgen op ons bod. Had dat de vorige keer toen we boden ook. Hopelijk word ik snel uit mn lijden verlost :smiling_face_with_tear:

4 likes

het enige dat er echt concreet uitgehaald is toch maar één wand om een raam met zicht op de tuin te creëren? En de schouw. Ik snap wel echt niet dat ze hier al aan waren begonnen als ze nog geen vergunning hadden.

Gefeliciteerd! Eindelijk gelukt. Op naar meer leefruimte :grin:

2 likes

Gefeliciteerd!

3 likes

Haha ja he? En ondertussen schiet de rente ook flink omhoog! Als we afgelopen maandag hadden afgesloten was het al 500 euro goedkoper dan dat het vandaag is, dus ben benieuwd wat het wordt als we daadwerkelijk gaan afsluiten :sweat_smile:

En ook dat overbieden, pfff… Nu bekruipt me het gevoel dat we veel te veel hebben geboden (ook al was er volgens de makelaar nog iemand met een hoger bod). Dus nu ook nog even leren dealen met dat gevoel…

3 likes

Bedankt, Ja zeker! We hebben over een paar maanden gewoon een normale slaapkamer :star_struck:

@anon81378386 dank je!
Hoe sta het met jullie zoektocht naar een huis?

2 likes

Leuk dat je het vraagt.
Ja, nog steeds op zoek. Vorige week iets bezichtigd maar voelde ook niet goed dus geen bod gedaan.
Er is ook niet echt haast (?), overdracht is bijna en dan hebben we tijdelijk adres. Ik zoek echt iets fijns en wil niet gaan voor minder omdat ik geen vaste verblijfplaats heb ofzo. Al weten we nu wel heel goed welke plaats(en) we leuk vinden en welke wijken in die plaats. Dus komt vanzelf…

5 likes

Fijn dat er geen druk achter zit! Hopelijk vinden jullie binnenkort een lekker rustig plekje :blush:

2 likes

Gefeliciteerd! In jullie gewilde plaats?

2 likes

Bedankt! Nee helaas niet, net een plaats verder. Maar ja niks aan te doen hoor. We hebben wel een leuk mooi huisje nu.

4 likes

Wij gaan binnenkort voor het eerst bij een huis boven de 400.000 kijken. Voelt nog veel spannender maar hopelijk is er in deze prijscategorie iets minder heftige concurrentie… we gaan het zien :see_no_evil:

3 likes