Huizen/woningmarkttopic #3

Oh genant he, ik ken ook mensen bij wie dit was. Weinig animo voor hun huis (dat al bijzonder optimistisch in de markt was gezet), maar 1 gek die enorm heeft overboden.

Edit: genant is niet het goede woord natuurlijk.

3 likes

Ik zou de koper in zo’n geval ook eerder wanhopig dan gek noemen: hoe graag willen ze het huis, hoeveel haast met kopen hebben ze, misschien zijn ze al jaren bezig en tig keren overboden?

Dan snap ik dat je meteen fors inzet.

Achteraf knullig natuurlijk als je beseft dat je de woning met zeker 50.000,- minder bieden ook wel gekregen had.

1 like

Maar dat is natuurlijk ook wel de vraag, want als je dan de vraagprijs biedt en het enige bod bent denkt de verkoper misschien: nou nog maar een kijkdag doen…
You never know

4 likes

Heb ik ook gehad eerte bod hadden ik onder de vraagprijs gedaan, dat was het spelletje. Laatste bod was wel serieus.

1 like

Heb je dit gemeldt bij de NVM? Echt ongelofelijk dat je het durft te zeggen als makelaar

Het is een gok ja.
Maar als je achteraf hoort dat je de 1e (of zelfs enige bent) met zo’n exorbitant hoog bod, kan ik me voorstellen dat je gaat denken dat het met minder ook vast wel gelukt was.

Altijd zuur zoiets. Ik ben ook blij dat wij ons huis gekocht hebben zonder het hele ā€œoverbieden circusā€.
Voor een redelijke prijs tov als je nu kijkt voor welk bedrag dit soort woningen verkocht worden.
Is maar een jaar geleden, zo snel zijn de prijzen gestegen.

3 likes

Maar wie vertelt je dit dan? Ik kan me niet voorstellen dat de makelaar tijdens het telefoontje om je te feliciteren met het huis of de verkopers tijdens de overdracht triomfantelijk vertellen dat je een veel te hoog bod hebt gedaan dus dan is het vaak een kwestie van ā€˜wat niet weet, wat niet deert’ toch?

5 likes

Nou ik kan me voorstellen dat je als koper zelf informeert of er veel biedingen zijn geweest en de makelaar dan eerlijk zegt dat jij de enige was.

1 like

Ja, dat kan idd. Maar als je dat echt zo erg vindt, kun je je bod nog intrekken of aanpassen. Tenzij je het pas na je drie dagen bedenktijd vraagt. Kan me overigens helemaal voorstellen dat als je weet dat je onnodig hoog hebt geboden, dat je daar enorm van kan balen.

@Bouwnummerzoveel ik heb dat zelf niet gedaan, ik weet niet hoe gebruikelijk dat is / of je daar (eerlijk) antwoord op krijgt.

3 likes

Lijkt me toch dat je navraagt wie en wat er nog meer geboden is? Misschien niet meteen bij het felicitatie telefoontje, maar ik zou het willen weten.

Oh dat boeide me echt niet meer haha. De makelaar zei wel ā€œt was heel spannendā€ dus dat doet vermoeden dat er ook anderen waren, maar hoef niet specifiek te weten hoeveel geld ik weggesmeten heb, vind t al duur genoeg :sweat_smile:

5 likes

Ik weet niet of je daar een eerlijk antwoord op zal krijgen van de makelaar inderdaad. Ik heb het zelf niet hoeven doen in elk geval.

1 like

Ik kan me voorstellen dat wanneer je midden in het proces zit van overbieden en overboden worden, dat je dan allang blij bent als je een x het geluk hebt je droomhuis te kunnen kopen.

Ik heb expres maar niet gevraagd hoeveel biedingen er zijn binnengekomen op mijn nieuwe woning en of er veel verschil was.

5 likes

Toen wij gingen tekenen bij de notaris zei de vorige bewoner ā€˜dankzij jullie …k overbieden kan ik mooi een nieuwe keuken kopen, anders had ik daar geen geld voor’.

Ik hoorde wel een verhaal van onze makelaar, dat er een stel 85.000,- had overboden op een woning met een vraagprijs van 299.000,-, en er zelfs voor het tekenen al vanaf zag.

Nou dat lijkt me ook afschuwelijk voor de verkopers: eerst helemaal door het dolle heen, en een paar dagen later een grote domper.

De woning is uiteindelijk nog wel snel verkocht, 40.000,- bovenop de vraagprijs meen ik…

4 likes

Hahaha nou alsof jullie dat willen weten wat de verkopers met jullie zuur verdiende geld gaan doen :sweat_smile:

1 like

Ik zou niet willen weten of wij de enige waren, denk het niet, want was met inschrijving. Wij hebben best veel overboden en moet veel gedaan worden. Zou wel zuur vinden als we de enige waren, dan heeft onze makelaar het slecht gedaan.

Op ons eigen huis is niet veel overboden maar was al hoog (vind ik) op de markt gezet. We hebben de overwaarde nodig voor verbouwen. Twijfel of we dat tegen de kopers moeten gaan zeggen of niet haha. Maar verkoopprijs is de huidige marktwaarde.

We hebben het huis! Kan het echt nog steeds niet geloven dat we daar straks gewoon gaan wonen. Is nog wel een mondeling akkoord dus na wat hier laatst beschreven werd houd ik nog een kleine slag om de arm. Maar het is in principe van ons. Ben zoooo blij.

81 likes

Ik ga de kopers niet vertellen dat ik met de overwaarde, de studie van mijn kind volledig kan financieren (kind heeft nu al stress van haar studie schuld voor later). Een gedeelte van de hypotheek van de nieuwe woning alvast kan afbetalen. Onze droomauto kunnen kopen etc etc.

Maar ik ga ze wel vertellen dat ik erg blij ben dat zij mijn woning hebben gekocht :innocent:

20 likes