Huizen/woningmarkttopic #3

Hou er rekening mee dat december effectief max 3 weken heeft voor leveranciers, en ook begin januari komt het langzaam op gang ivm vakantie en feestdagen. Met de huidige problemen in nieuwbouwland is 2 a 3 weken van te voren redelijk normaal om opleveringsdatum op te geven. Ik weet niet of je een fijne huisbaas hebt, maar misschien kun je met hem/haar een flexibele datum afspreken? In ruil voor wat flexibiliteit in bezichtigingen ofzo? Want voor wat je beschrijft is 4 weken al redelijk krap. Stuccen is een week en dan moet het nog een week drogen voor je kunt verven. Vloer leggen moet vaak 1/2 maanden van te voren worden ingepland, etc. Dus hoe aantrekkelijk het ook lijkt om snel op te zeggen, dat is het in de praktijk niet.

2 likes

Ooh fijn dat er al wat in zit, maar nog genoeg te doen dus!!

Wij hebben vandaag alles officieel getekend (voor nieuwbouw ja) bij de notaris idd dus alles is nu echt officieel van ons (en bv grond vandaag betaald geloof ik). Nu nog wachten tot het voorjaar tot ze beginnen met bouwen. Hadden we de sleutels maar al vast, haha.

3 likes

Plus houdt ook rekening mee dat de aannemer miss niet aan dingen toekomt en dus na oplevering nog dingen komt fixen. Kan iets kleins zijn, maar kan bijv ook (verhaal van onze advocaat) de warmtepomp die storing heeft en het niet doet. Dan kan je dus niet verwarmen en dus geen vloer leggen, muren niet doen, geen tegels etc en dan dondert het hele kaartenhuis in een. Nu is dit wel heel extreem natuurlijk maar ik kijk nergens meer van op. (Ons huis is opgeleverd wat vol met fouten zat).

Daarnaast de kerstvakantie en leveringsproblemen of mensen die de afspraak afzeggen
ik zou zeggen: voor de zekerheid ff huis aanhouden wil je het relaxed voor jezelf houden zodat je ook goed kan focussen en je rust kan pakken.

6 likes

@Henrydekat @Bailey @Fishing @TanteBetje @Rebeccabloomwood bedankt voor jullie reacties en waarschuwingen. Ik realiseer mij wel dat 4 weken krap is maar ergens lijkt het mij in onze situatie helemaal niet onmogelijk? Op voorwaarden dat we het echt de eerste week van december opgeleverd krijgen en niet halverwege de tweede week ofzo.

Het huis wordt dus met badkamer en wc opgeleverd, dus dat is gewoon helemaal af. We kunnen douchen en naar de wc. We zijn al aangesloten op de nutsvoorzieningen en het opstook protocol voor de dekvloer is al uitgevoerd voordat we de sleutel krijgen, en daarmee is er ook al veel vocht uit de woning en ook helemaal uit de dekvloer. We hebben een stukadoor, dat is nog het spannendste stukje van dat gaat via via en heb zelf niet direct contact met hem, maar in principe zou het oke zijn als we hem 4 weken van te voren laten weten wanneer hij kan komen. Dan kiezen we voor dunpleisterwerk en dat zou in 2 dagen droog moeten zijn en klaar om over te schilderen?

De houten vloer hebben we al besteld en ligt vanaf eind november voor ons klaar. Ze zeiden dat als we twee weken van te voren bellen met wanneer het gelegd moet worden ze dat kunnen doen. Dus ik zie voor mij:

eerste week dat we de sleutel krijgen stuccen, na 5 dagen drogen ofzo een paar dagen zo veel mogelijk schilderen, dan eind tweede week de houten vloer laten leggen (twee dagen werk, half december). Dan kunnen we volgens mij over? Want dan is alles gestuct en zijn er overal behalve in de keuken vloeren. Dan doen we zelf op ons gemak wanneer het kan eventueel meer schilderen, de tegelvloer in de keuken leggen en de keuken installeren. En al het andere dat er nog bij komt kijken natuurlijk. We accepteren dus dat we in de eerste periode geen keuken hebben. Maar het scheelt ook 1000 euro huur.

Of denken jullie dat we echt gek zijn dan? :joy: Dan hoor ik het ook graag! En ik ga sowieso pas opzeggen als we een definitieve datum hebben en de afspraken voor het stucwerk en de vloer leggen zijn gemaakt/ingepland. Als het dan voelt als voldoende ruimte gaan we het doen, en als het te kort is allemaal gaan we gewoon voor januari.

Oh en @TanteBetje, mijn verhuurder gaat het huis waar ik woon renoveren en is volgens mij niet echt coulant. Ik kan het nog wel eens proberen maar had laatst een beetje geĂŻnformeerd en kreeg een heel botte mail terug. Dus denk dat het echt 1 januari of 1 februari wordt.

3 likes

Gefeliciteerd! Ik vond het wachten echt kut maar nu we het huis een beetje vorm krijgt ben ik zĂł blij!

1 like

Ik denk zeker niet dat je gek bent, maar ik ben ook bang dat er geen ruimte in je schema is voor een tegenslag. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand zonder 1 tegenslag heeft gehad met nieuwbouw of verbouw.
En wat een stomme huisbaas
 Zeker als je gaat renoveren, hoe fijn is het dan als je met de huurders kan overleggen. Maar ja, hun verlies

Verder wens ik je wel veel plezier, want het is super stressvol, maar ook een heel erg leuk proces om je huis zo te zien “groeien” van een grijs hol naar jouw gezellige plek!

3 likes

Ik zou zelf toch iets meet tijd incalculeren. Deze planning is als alles volgens scenario gaat. En in verbouwing gaat er eigenlijk nooit iets zoals je het hebt uitgedacht. Snap dat 1000 euro huur extta heel kut is. Maar stress omdat je moet is ook echt heel kut.

6 likes

Ik had deze week bouwkundige keuring en het tekenen van het voorlopig koopcontract (:dizzy_face::dizzy_face: ben nog steeds een beetje beduusd van alles haha) en sprak de verkoper en heb het idee dat mijn brief wel geholpen heeft, dus bedankt voor de tips! Zij heeft het zelf gekocht in haar eentje ongeveer rond mijn huidige leeftijd en zei dat ze het heel leuk vond om het nu ook aan een jonge vrouw over te dragen die haar eerste huis koopt, dus het is ook wel echt een beetje geluk hebben wat voor verkoper je treft. Kan echt niet wachten tot de oplevering!

12 likes

Familielid heeft afgelopen juli sleutel van zijn nieuwbouw appartement ontvangen en hoopt eind deze maand over te gaan. Nu heeft familielid wel ruim de tijd genomen maar vier weken klinkt erg ambitieus. Alleen al het stucen liep met twee weken uit en bijvoorbeeld met de keuken duurde het ook even voor alles correct werd geleverd. Tot nu loopt eigenlijk nog niets volgens planning.

1 like

Sorry, ik denk echt dat jullie gek zijn :joy:, vooral als de oplevering in december is ivm feestdagen. Haha, nee grapje.Het is wel mogelijk hoor, als alles meezit! Ten eerste geeft de aannemer vaak aan dat het opstookprotocol is gevolgd. Uit praktijk blijkt dat dit protocol vaak niet (correct) is uitgevoerd, terwijl ze dit wel communiceren. Dit geeft een bouwkundige veelal ook aan. Een opstookprotocol volgen betekent niet dat de vocht uit de vloeren en muren zijn. Bij ons hadden ze het protocol ook uitgevoerd zeiden ze, maar er zat nog veel vocht in de vloer. Dus moesten we met spoed bouwdrogers aanschaffen (trouwens ook mede dankzij de stukadoor, die de kraan aan heeft gelaten en het water onder de vloer is gaan zitten). Anders kon de vloer niet gelegd worden volgens de vloerenleverancier.
Nog een tip; leg wél contact met je stukadoor, want hij/zij is degene die voor flinke vertraging kan zorgen, wat bij ons het geval was omdat er deels niet goed was gestuct. Ik hoor overigens veel horrorverhalen over stukadoors.
Hebben jullie vakantie opgenomen? Want nieuwbouw is meer dan alleen zorgen voor een vloer en wanden. Er komt zoooooveel bij kijken, daar hebben wij ons heel erg in vergist. Bij ons is er gewoon veel mis gegaan met de stukadoor, schilderwerk en vloer. Bij ons zat de wc en badkamer er ook al in. Als dit niet het geval was, dan weet ik niet hoe ik dit traject had overleefd :joy:. Conclusie: het is mogelijk, maar er kan gewoon zoveel mis gaan en als je strak plant, dan komen er veel negatieve gevolgen bij kijken. En 4 weken zijn zo om. Ik ben in ieder geval héél véél tijd aan dit traject kwijt terwijl we in principe alleen vloer, wanden, verf en keuken uitbesteden
 m’n werk lijdt er gewoon onder. De keuken moet er bij ons overigens nog in en we houden ons hart alweer vast voor een volgende tegenslag.

4 likes

Het verschil tussen de eerste week en halverwege de tweede is drie dagen. Daar is je antwoord. Je bent niet gek en als het echt moet lukt het sowieso wel, maar je planning heeft geen lucht en is alleen uitvoerbaar als alles goed gaat en je als een malle werkt. Daarnaast neem je in die planning ook niet mee dat je dus nog een heel huis in te pakken, te verhuizen en schoon te maken hebt. Duizend euro is veel geld, maar in zo’n periode niet keihard hoeven rennen en mega in de stress zitten als iets fout gaat is ook wat waard. Ik zou jezelf daarnaast echt de tijd gunnen om de keuken in een leeg huis te plaatsen.

Daarnaast: onderschat niet dat taken veel meer tijd kosten. Schilderen in een pas gestuct nieuwbouwhuis is bijvoorbeeld ook opschuren en voorstrijken. Ben je weer een dag verder. Het kutte is dat je verhuurder niet meewerkt, want met 1-2 weken zit je een stuk ruimer.

4 likes

Wij hadden ook een maand gerekend. Geen nieuwbouw, wel vloer eruit, nieuwe vloer, hele huis stucen, schilderen, nieuwe badkamer. Uiteraard tegenslag en konden de vloer beneden niet op tijd erin leggen (te vochtig). Wij hebben toen tijdelijk de woonkamer boven ingericht in een extra slaapkamer. Dat was prima voor paar weken. Niet ideaal. Dus als je voor jezelf een noodoplossing kan bedenken indien je tegenslag ervaart en dat acceptabel vindt, waarom niet op tijd opzeggen.

1 like

Ik wil je niet ontmoedigen, want als het moet dan kun je altijd wel verhuizen. Maar de sleutel krijgen betekent ook niet dat alles helemaal klaar is. Bij ons bleek tijdens de oplevering bijv dat de dekvloer niet vlak was, die moest dus eerst geschuurd worden voordat wij de vloer konden leggen. Ook moest er nog een lichtpunt verplaatst worden, dus kun je nog niet stucen. Dan ben je dus afhankelijk van de aannemer wanneer ze dat oplossen. Door al die kleine dingen loop je zo een paar weken vertraging op.

Daarnaast ben je ook veel tijd kwijt met verlichting, raamdecoratie etc. Misschien is dat voor jullie minder belangrijk voor een verhuizing, maar die dingen kosten ook meer tijd dan je denkt.

5 likes

Er is genoeg gezegd hoor, maar ik zou zeker je appartement nog een maand extra aanhouden.

2 likes

Oké oké jullie hebben waarschijnlijk gelijk

4 likes

Ik snap je struggle hoor, 1000 is veel geld. Maar het is het wel waard om je evt. van veel ellende te behoeden.

6 likes

Moet de vloer ook niet eerst een tijdje in je huis liggen voor het leggen om uit te kunnen zetten?

3 likes

Oh en nog een korte toevoeging: bij mijn ouders was het heel nat weer (oplevering januari) waardoor het stucwerk er 2.5 week over heeft gedaan om te drogen. Ondanks allerlei maatregelen die het vocht uit de woonkamer probeerden te halen bleef het gewoon nog steeds zo nat. Daar ben je nooit op voorbereid maar kan wel je hele planning in de war schoppen.

2 likes

Ik had eergisteren bezichtiging en we zijn echt verliefd op het huis.
We hebben maandag gesprek met de hypotheekadviseur en hij doet ook aankoop advies.
Er zijn een paar dingen die echt moeten gebeuren en 1 ervan is al het schilderwerk buiten (dat is 5 jaar terug). Nou is een vriend van ons schilder, maar die woont in het buitenland. Ik hoop dat die het voor 2/3e vd prijs ofzo wil doen. Ook zijn er 2 ramen lek. Weet iemand wat dat vervangen kost? Het zijn geen grote ramen.
Hebben meer mensen hier een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

3 likes

Arbeidsongeschiktheidsverzekering heb je alleen nodig als ZZP’er. Je bedoelt waarschijnlijk een woonlastenverzekering voor als je buiten je schuld om werkloos/ziek raakt oid. Het is dus géén arbeidsongeschiktheidsverzekering die inkomen aanvult (en premie mag je dus bij de belastingaangifte niet aftrekken).

Toen ik in hypotheken zat namen mensen zélden dat product af. Ik had er destijds zelf wel een want ik was maar alleen en de premie was 12/13 euro zoiets. Het is een risico dat je wel af kunt dekken maar of je dat wil zou ik laten afhangen van je eigen situatie, hoogte van de premie en de voorwaarden voor uitkering.

Edit: vraag ook naar servicekosten etc. die je wvt voor die verzekering (en andere verzekeringen) verschuldigd bent. Weet niet of dat nog mag maar ik moest daar destijds ook jaarlijks kosten voor betalen.

2 likes