Huizen/woningmarkttopic #3

Een nieuwe keuken en nieuwe kozijnen ga je echt niet krijgen in februari. Daar gaat lang levertijd in zitten, althans dat is mijn ervaring. Ik heb er minstens een half jaar op moeten wachten.
Als jullie niet gebonden zijn aan vaste plaatsingsmomenten zou ik idd zo’n buitenkans ook echt aanpakken. Verbouwen is sowieso heel stressvol en gaat veel tijd in zitten. Dus stressen is het sws wel (haha sorry)
Is het een woning met twee verdiepingen of een appartement? Als je een woning hebt met een 2e verdieping waar je dan stofvrij kunt slapen en douchen zou ik het al helemaal doen.
Kozijnen vervangen duurt zeker wel een dag en een keuken slopen en plaatsen wel meerdere dagen (hier iig) en een dag kozijnen vervangen, dat was heel koud haha. Maar je hebt dan genoeg tijd om iets te regelen (dat je bij anderen slaapt, bij anderen kunt mee eten als jullie even geen keuken hebben). Als het een buitenkans is en je kunt het voor de time being bewoonbaar maken; aanpakken hoor.

Hier zijn ook de muren gestuct en de vloer vervangen, het was echt niet bewoonbaar. In zo’n situatie zou ik het niet doen OF overbruggen in je huidige woning (maar is dubbel zo duur dan natuurlijk)

6 likes

Ik heb ervaring met de arbeidsmarktscan. Dit is wel een jaar of vier geleden. Mijn man werkte toen via een payrollbedrijf en dat was de enige manier om op twee salarissen een hypotheek te krijgen. Volgens mij konden we toen ook minder lenen dan normaal, maar het was voor ons genoeg om een woning te kunnen kopen. De details van die arbeidsmarktscan weet ik verder niet meer zo goed.

2 likes

Nee ik had ook zéker niet verwacht dat keuken en kozijnen in februari al geregeld zouden zijn hoor! Het is meer de stress van ‘shit, weer 3/4 weken eraf’ . Het is een huis van 3 verdiepingen. Dat is inclusief zolder. En je hebt helemaal gelijk. Ook @Rozevarken . We gaan gewoon een deel goed bewoonbaar houden, dat kan denk ik wel met die verdiepingen. We gaan overigens wel de begane grond laten stucen, maar we laten onze huur minimaal een maand doorlopen en kunnen ook wel terecht bij mijn schoonouders die 15 minuten fietsen verderop wonen. Bedankt voor jullie reacties en relativering!

Dat zet mij ook weer met beide beetjes op de grond :blush:

6 likes

Ik sta op het punt me in te schrijven voor een nieuwbouwwoning (met heel veel animo), is een van de vragen op het inschrijfformulier of je een uitbouw wil en hoe groot dan. Tot zo ver de eerlijke loting :joy:
Twijfel om gewoon ja in te vullen en als ik al ingeloot word, die uitbouw af te zeggen. Er staat nergens dat je nu aan die keuze vast zit oid.

6 likes

Ik ben solo eigenaar van het huis. :partying_face:
Blij maar ook dubbel. Het is een goeie plek voor mij en mn kids.

74 likes

Ja ik begrijp heel goed wat je zegt, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het hoorde. Tegelijkertijd vind ik dat ook lastig, wetende dat er nog niets is getekend en er meerdere biedingen zijn geweest die bij elkaar in de buurt lagen. Het is onhandig voor de verkoper om zich nu tot een andere partij te wenden als ik mijn poot heel erg stijf houd, want het kost alleen maar meer tijd, maar ik ben dan toch bang voor het geval dat ze het wel doet en iemand anders wel direct zijn kans grijpt. Nouja goed, hopelijk kunnen we tot een compromis komen.

@Wasbeer Ai wat stom zeg! Maar als er geen voorwaarden ofzo zijn waarmee je akkoord gaat in het inschrijfformulier zou ik het gewoon lekker aankruisen! Dan kom je hopelijk in de betere loting :relieved:

2 likes

Het is eindelijk gelukt: ons bod is geaccepteerd op een prachtig droomhuis!

Maar nu meteen stap 2: ze willen over 1 week het voorlopig koopcontract ondertekenen. Hellep wat moeten we dan allemaal geregeld hebben? :see_no_evil: iig een notaris gekozen volgensmij maar bij sommige hypotheek adviseurs zit dat in t pakket en we hebben ook nog geen adviseur gekozen :joy: en we moeten nog een samenlevingscontract… chaos in mn hoofd. Overdracht is pas april maar voorlopig koopcontract is dus al over 5 werkdagen :grimacing:

Iemand tips of advies?

14 likes

Leuk, gefeliciteerd! :partying_face:

Het tekenen van het voorlopig koopcontract gebeurt meestal zsm, want tot die tijd is de verkoop nog niet officieel en kunnen jullie er beide nog vanaf. Je mag als koper idd een notaris kiezen, maar je kunt ook in het contract opnemen dat je binnen x-periode de keuze van de notaris door geeft. Verder hoef je nu nog niks te regelen!

2 likes

Gefeliciteerd! Samenlevingscontract hoeft ook pas rond te zijn bij tekenen van overdracht. Hebben jullie een aankoopmakelaar? Die regelde de notaris bij ons.

2 likes

Zou zelfs erna nog kunnen!

5 likes

Mijn tante was onze hypotheekadviseur en dat was natuurlijk heel fijn. Zij adviseerde een notaris en zorgde dat we na het tekenen van de overdracht direct bij hen ook een afspraak hadden om het samenlevingscontract te bespreken. Vervolgens werd dat contract daarna pas opgesteld. Dus je hoeft dat samenlevingscontract niet voor het tekenen van overdracht al rond te hebben.

4 likes

Ja klopt idd!

1 like

Wauw wat een hulp, dankjewel allemaal! :relaxed: dan nemen we dat over de notaris op denk ik, want ik kies liever goed dan overhaast. Helemaal als we eigenlijk zo lang de tijd hebben. Heb al wel wat offertes aangevraagd maarja we betalen straks ook niet voor niets voor een hypotheekadviseur, dan moet ie nog wel wat te doen hebben haha

1 like

Ik zou dit nooit adviseren, in theorie kan er tussen de overdracht en tekenen samenlevingscontract iets mis gaan en dan heb je het nog niet goed geregeld (want in het samenlevingscontract wil je een verblijvingsbeding opnemen zodat bij een overlijden gezamenlijke bezittingen niet deels naar de familie van de overledene vererft). Bij ons op kantoor komen de kopers voor de overdracht op bespreking zodat het samenlevingscontract (vaak met testamenten) direct na de levering en hypotheek getekend kan worden.
En dat moet in itsireneforyou’s situatie ook prima kunnen met de overdracht in april.

8 likes

Is idd wel mijn uitgangspunt om het allemaal goed geregeld te hebben voor april! :relaxed: dankjewel!

1 like

Ons bod is ook geaccepteerd! Zo spannend weer! Er mag wel verduurzaamd en gemoderniseerd worden, dus er staat ons wel wat te wachten. Maar heb er zoveel zin in!

We spreken woensdag onze adviseur weer, maar ik vroeg me af wanneer precies de rente wordt vastgesteld en hoe het zit met dat voorschot. Je tekent het koopcontract, vraagt een hypotheek aan en hoe maak je dan die 10% over?

16 likes

Als je ervoor kiest om de 10% zelf over te maken (waarborgsom) dan kan je de notaris vragen naar het rekeningnummer van de derdengeldenrekening. Maar je adviseur kan ook een bankgarantie stellen, dan wordt er niet daadwerkelijk 10% overgemaakt maar zegt de bank/een waarborgmaatschappij dat zij de 10% betalen mocht jij je niet aan je verplichtingen houden (maar dat kost uiteraard wel geld, dus als je toch uiteindelijk 10% of meer aan eigen middelen moet inbrengen kan je beter voor de waarborgsom kiezen)

2 likes

Gefeliciteerd, Spannend! Voor je vraag sluit ik me aan bij wat hier boven is gezegd.
Ik weet niet of het je eerste woning is en of je een studieschuld hebt, maar toen wij gisteren bij de hypotheekadviseur zaten was de conclusie dat de nieuwe leennormen vanaf 2024 voor ons (starters met studieschuld) voordeliger uitpakken als we de hypotheekofferte in 2024 aanvragen en accepteren dan wanneer wij de hypotheekofferte in 2023 accepteren. Dus dat is ook nog wel iets om rekening mee te houden! En vanaf 2024 is het bouwdepot voor energie op je hypotheek max 20.000 ipv 9.000 (label E, F, G) Gelet op verduurzaming is dat ook wellicht interessant!

5 likes

Ah OK, maar dan moet je dus al een notaris hebben? En wat bedoel je precies met dat je beter voor de waarborgsom kan kiezen? Wij zouden het geld eventueel wel zelf kunnen overmaken.

@Kees Wij zijn ook starters met een (inmiddels kleine) studieschuld. Waarom is dat in 2024 voordeliger? En kan dat ook zomaar, dat je het dan pas in 2024 regelt? En een bouwdepot leen je tegen dezelfde rente als de rest van de hypotheek?

Voor je notaris! (ze staan er denk ik alleen niet allemaal bij)

1 like