Huizen/woningmarkttopic #3

Onze hypotheekadviseur (Viisi) had het nut van een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering doorgerekend. Ik vond dat wel verhelderend. Ze kijken dan naar verschillende situaties (100% arbeidsongeschikt, 50% en iets van 50% en 20% werken) en wat de financiele impact zou zijn als een van ons of wij beide (deels) terugvallen in salaris. Afhankelijk van de financiële impact adviseerden ze ook of een verzekering zinvol was. Wij zouden bijvoorbeeld alleen als we allebei volledig arbeidsongeschikt worden de hypotheek niet meer kunnen betalen/dat de lasten dan echt heel hoog worden tov inkomen en dat risico durven we wel te nemen. Maar dit voorbeeld is wel obv onze hypotheek, inkomen en risico dat we willen nemen. Zou dit soort vragen vooral aan een hypotheekadviseur stellen!

2 likes

Wat ik niet snap is dat je vraagt om advies maar volgens mij bijna alle advies onzin vind. Misschien lees ik het verkeert hoor, maar zo komt het wel op me over. Mensen met ervaring geven je goede adviezen over hoe het in de praktijk gaat, maar je bent er van overtuigd dat dat noet voor jullie geldt.

Over de stuc, alleen stucken is niet voldoende, je zult ook moeten schilderen, althans als je het mooi wilt hebben. Hwt kan heel lang duren voordat stuc ECHT droog is. Dat het droog aanvoelt betekend niet dat het ook echt droog is, os dat het niet dan duurt het nog langer, plus dat je niet kunt schilderen.

Wat de extra huur betreft, en ik bedoel dit niet lullig maar zo komt het waarschijnlijk wel over; als je nu al geen €1000,- extra hebt om 1 maandje huur extra te betalen, hoe ga je dat dat doen als je extra (onvoorziene) kosten aan de woning hebt? Je hebt toch wel een buffer hoop ik voor je? Want je bent bij een verhuizing altijd duurder uit dan je van te v9ren denkt.

11 likes

Zit middenin een verhuizing en verbouwing en wat een hectiek zeg, haha. De ruim genomen planning loopt nu al anders dan gedacht, gelukkig dus ruim genomen voor onvoorziene zaken zodat het geen extra stress of druk geeft. Ook echt op advies van anderen en de dingen die ik hier gelezen had!
@boonie succes alvast en volg het advies hier als het kan :joy: ervaringsdeskundige die er nu in zit!

Kan nog steeds niet wennen aan het idee dat dit voortaan m’n thuis is. Zo onwerkelijk. Hopelijk komt het gauw, haha

12 likes

Nou, om heel eerlijk te zijn heb ik in eerste instantie helemaal niet om advies gevraagd maar gewoon gedeeld dat de opleverdatum dichterbij komt en dat ik het spannend vind. Toen kwam er veel “ongevraagd” advies, dat heb ik absoluut ter harte genomen, een aantal keer aangegeven dat ik denk dat “jullie” gelijk hebben én inmiddels al meermaals gezegd dat we onze planning er hoogstwaarschijnlijk ook op gaan aanpassen. Dus ik begrijp niet zo goed dat je zegt dat ik al het advies onzin vind.

Alleen is het meeste advies wel generiek en ik vind het moeilijk om te beoordelen of dat één op één toepasbaar is op onze situatie. Ik probeer daarom meer uit te leggen over onze situatie, om te checken of het dan ook opgaat. Want het kan toch dat onze situatie anders is, omdat er op een andere manier gebouwd wordt? Misschien is het niet zo maar ik kan dat niet ruiken. Mijn probleem is de hele tijd, als ik zelf op internet aan het zoeken ben en hier, dat er allemaal waarschuwen zijn etc etc maar het is heel moeilijk om duidelijk te krijgen of dat nu ook iets is om in jouw specifieke situatie rekening mee te houden, of hoe je kan weten of dat zo is, en hoe het precies op te lossen.

En er zijn óók veel mensen geweest die zeggen dat het waarschijnlijk linksom of rechtsom wel lukt in een maand tijd als het moet.

Verder begrijp ik niet waarom je denkt dat ik denk dat ik niet hoef te schilderen? :joy: En ik vind je opmerking over geld ook een beetje loos. Wat moet ik daar mee? Stel ik heb het niet, wat dan? En stel ik heb het wel, dan is het toch ook niet zo gek dat ik liever niet 1000 euro uitgeef als het niet hoeft - want dat is de hele kwestie he, de vraag of het nodig is, want als het nodig is dan doen we het sowieso. Maar met zo’n nieuwbouwhuis en verhuizing sijpelt al het geld de hele tijd weg alsof het niets is maar 1000 euro is gewoon echt heel veel geld. Ik denk dat het op zich niet raar is om even kritisch na te denken over of je dat moet uitgeven.

En nogmaals: ik heb de adviezen serieus genomen en we nemen waarschijnlijk de extra tijd

@Enthusiasm ahh spannend dat je er middenin zit en wat fijn dat je ruimte hebt genomen en daardoor nu enigszins ontspannen kan zijn ook al loopt niet alles zoals gepland! Heel veel succes met de laatste loodjes (dan hoop ik?)!!

22 likes

Sorry, ik dacht dat je om advies had gevraagd maar dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Maar je zegt sowieso dat je geen geld hebt om de huur en hypotheek samen ‘lamg te dragen’, daar haal ik uit dat je dus geen extra geld hebt, wat mij niet heel handig lijkt juist omdat je vaak veel extra kosten maakt.

Ik zou echt helemaal gek worden van zoveel tijdsdruk, wij moesten in 3 weken over naar een al bestaande en merendeels goed onderhouden en geschilderde woning en dat was al krap. Ik hoop echt dat je het haalt, maar ik zou, als ik het geld had, echt een maandje extra huur betalen.

1 like

Ze heeft nu al meerdere keren gezegd dat ze waarschijnlijk de extra tijd gaat nemen. Lijkt mij onnodig om dat wederom te benadrukken.

8 likes

Als dit al zo is, want je post staat vol met aannames, wat gaat ze daar nu nog aan kunnen doen dan? Je kan niet ineens ergens een zak geld vandaan toveren. Ik vind je posts eerder een belerend toontje hebben dan echt helpend.

33 likes

Ik heb het qua planning toen ook niet gehaald (had mezelf een maand gegeven). Het slopen, stucen en spuiten haalde ik wel binnen die tijd, maar de keuken en vloer niet. Toen heb ik mijn meubels in de berging gezet (had er nog niet zo veel) en heb enige tijd zonder vloer en nog langer zonder keuken geleefd. Mijn huur was ca. 1700 p/m en ondanks dat ik voldoende spaargeld had, vond ik het zonde om met dubbele maandlasten te leven. Ik heb een aantal kleden over het beton gelegd en een kitchenette bij Ikea gekocht.

Diverse mensen verklaarden me voor gek maar ik vond het allemaal wel meevallen. Maar ik moest alleen voor mezelf zorgen en ik kan me voorstellen dat zo’n situatie niet te doen is met kinderen.

11 likes

Ja, dat denk ik ook! Je vindt wel een weg als het moet (wij hebben ook geen kinderen dus alleen onszelf en twee katten om voor te zorgen). Maar het kan natuurlijk wel mega stressvol zijn als dingen niet volgens plan verlopen.

2 likes

Ik ben begonnen met inpakken. Nu nog dat nieuwe geweldige huis :sparkles: manifesteren :sparkles:

11 likes

Wij zijn nummer 2 geworden op ons droomhuis. Wij hadden betere voorwaarden maar de nummer 1 had veel meer geld geboden.
Ik ben er vrij emotieloos onder, m’n man is wel echt sip.

9 likes

Ahhh wat shit zeg!

2 likes

Ik had hier laatst gepost dat ons bod geaccepteerd was op een huis. Helaas is dat uiteindelijk toch niet doorgegaan.

Ik heb nu elke dag zoveel stress en buikpijn als ik eraan denk dat we nog steeds geen huis hebben. Het voelt zo erg alsof we de boot hebben gemist en dat het alleen maar moeilijker gaat worden om een huis te kopen.

2 likes

Ahh waarom is het toch niet gelukt?

1 like

De verkopers hebben uiteindelijk alsnog een hoger bod gekregen voordat het contract werd getekend.

1 like

Poehh echt kut zeg… en ook jammer dan een mondeling akkoord echt niks waard is.

3 likes

Ja echt heel erg shit. Ben er helemaal moedeloos van en vraag me echt af of het ooit wel gaat lukken. Bij elk nieuwsbericht over huizentekort/stijgende rente/overbieden etc. krijg ik weer buikpijn.

3 likes

Jezus wat lullig.
Ik herken je gevoel heel erg. Dan lees ik dat de rentes blijven stijgen maar de huizenprijzen ook en dan maak ik me echt zorgen of we wel wat gaan vinden.
Ik heb opeens ook spijt dat we 6 jaar terug niet gekocht hebben, terwijl we daar toen helemaal niet aan toe waren. Maar het lijkt me zoveel makkelijker kopen met een huis dat goed verkoopt. (oh en 6 jaar terug waren de huizen die ik wil bijna 2 ton goedkoper, ook fijn)

6 likes

Ja precies. Dat zeggen wij ook steeds tegen elkaar: ‘hadden we maar…’ Maar daar heb je helemaal niks aan natuurlijk…

2 likes

Wat een naaisteeek zeg
Hopelijk lukt het toch snel!

4 likes