Huizen/woningmarkttopic #3

Ja ik ook maar ook niemand die dan met advies komt over hoe je een goeie/betrouwbare vindt. :joy: sowieso vertelt iedereen (op internet) alleen maar horrorverhalen maar nooit wat dan precies wél realistisch is of hoe je zo veel mogelijk zorgt dat dingen soepel lopen. Ik heb deze stukadoor via goede vrienden en ik heb er een vertrouwen in omdat het via die vrienden komt, ik denk dat hij hem aan werk helpt, hij spreekt niet goed Nederlands (en denk ook geen Engels) daarom heb ik via via contact.

Maar wát dan? Ik begrijp dat er veel meer bij komt kijken voordat het huis “af” is, maar als de wanden zijn gestucd en de vloer ligt en je kan naar de wc en douchen dan kan je toch gewoon je spullen verhuizen? Of wat mis ik :joy:

Ik vind zelf vier weken dus nog steeds niet mega weinig tijd. Ik zie voor mij dat we in de eerste week laten stucen, een week laten drogen (al dan niet met bouwdrogers), dan de vloer leveren en twee dagen later leggen (als het dus geacclimatiseerd is). Dan zit je halverwege/eind week twee, en heb je dus nog twee weken speling voor onvoorziene omstandigheden en dan je verhuizing dat 1 dag kost. En het inpakken van ons huidige huis willen we voor 90% al gedaan hebben voordat de december maand begint.

Ik vind die kwestie van bouwvocht trouwens ook echt zó iets onmogelijks om te doorgronden :joy: word nu ook weer vaker genoemd. Je leest echt verhalen van dat je pas na 3 maanden iets kan doen etc etc, maar ik heb het idee dat hoe ons huis wordt gebouwd weer iets anders is dan “regulier” of hoe het voorheen ging. Zoals ik zei zijn we dus al aangesloten op de nutsvoorzieningen, en volgens mij staat de vloerverwarming nu al aan (dekvloer is afgelopen week gestort). En onze huis bestaat uit prefab betonnen wanden, waar de ramen en deuren ook al in zitten (dus de wanden zijn al waterdicht sinds het is opgebouwd). Alleen het dak is volgens mij nog niet perse helemaal waterdicht. Maar toch zou je denken dat het weer iets minder invloed heeft op hoeveel vocht er in het huis zit? Want waar komt het vocht verder vandaan?? Vloer wordt al droog, betonnen wanden zijn prefab
 Maar nergens vind je daar info over!!!

@Shaaar ja het is heel frustrerend dat de verhuurder niet flexibel is inderdaad. Want ik zou het zelf ook wel lekker vinden om 1 a 2 weken meer ruimte te hebben, maar een héle maand voelt overdreven :tired_face: (en dus onnodig duur).

Nouja, misschien krijgen we de sleutel ineens al in november en krijgen we die extra week/weken van de aannemer. En anders toch een maand extra huren :confused:

1 like

Ik denk dat er een aantal mensen zijn (waaronder ik zelf) die de ervaring hebben en je willen behoeden voor ellende en stress. Die duizend euro is veel geld maar als er iets is wat onderschat wordt tijdens de verbouwing/verhuizing is je eigen rust. I

In de wintermaanden kun je savonds niet veel doen qua licht, je krijgt wellicht lekkage of alles gaat zo werken als het lekker warm is in huis dat er weer iemand bij moet kijken. De vloeren leverancier kan toch niet op die 2-3 dagen of hebben materiaal te kort oid. Keuken wordt verkeerd geleverd, mensen komen gewoon niet opdagen op afgesproken tijden.

Werklui hebben de keuze uit hun werk en zeggen “dat gaan we doen, bel maar als je er aan toe bent”. Maarja ook hun worden wel eens ziek of kunnen toch niet.

7 likes

En die 2 weken kerstvakantie, maak er maar 3 van want voordat het een en ander is opgestart na die 2 weken ben je zo een week verder.

Ik snap dat je stappen in die 4 weken wil maken, maar echt, doe je zelf een leuk kerst cadeau en geef jezelf die maand
( of 2) langer de tijd.

6 likes

Ja ik dank jullie daarvoor! Ik denk ook dat jullie gelijk hebben, en ergens “hoopte” ik ook steeds dat we de sleutel ergens de tweede week van december zouden krijgen zodat we sowieso die januari er nog bij moesten pakken. Dus misschien zegt dat genoeg haha

Nouja, we gaan het zien. Voorlopig hebben we nog niet eens een definitieve opleverdatum! Waarschijnlijk kom ik vanaf november/december hier stressen/zeuren dat het allemaal zo veel meer werk en gedoe is dan ik dacht en dat niets volgens planning gaat :grimacing:

5 likes

Ik bedoelde deze.
Ik vraag me soms wel af of andere mensen er ook zoveel mee bezig zijn dat je ziek kan worden en inkomen inlevert. Maar op mijn werk zie ik alleen maar mensen die ooit werkten en dat nu niet meer kunnen

3 likes

Zoals ik al eerder zei, het is wel mogelijk als je maar geen tegenslagen hebt. En voornamelijk als je renovlies hebt ipv stuc. Stuc droogt namelijk vaak niet binnen een paar dagen, zelfs niet met een dunpleisterlaagje. Wij zijn 5 weken verder en zijn de stopcontact aan het monteren en het valt op dat stuc nog een beetje nat is. Tevens is m’n vriend een halve dag bezig geweest om alle kapjes van elektra te monteren omdat de helft is dicht gestuct etc etc.
En bouwvocht uit muren kan door allerlei manieren ontstaan. Hoe weet jij nou dat die betonnen platen niet een dag buiten hebben gelegen bij de aannemer?
En inderdaad zoals @Rebeccabloomwood al zegt het komt vaak voor dat een partij niet op komt dagen.
Je moet het zelf weten, ik geloof dat iedereen hier het advies heeft gegeven dat 4 weken echt veel te kort is maar ik merk dat je best naïef bent (niet vervelend bedoeld :blush:). Ik zou iets meer gaan inlezen. Een goede stukadoor adviseert om het opstookprotocol op te starten nádat er gestuct is, en na 1 week langskomen om de scheuren herstellen (of als ze gaan verven). Tevens moet je ook schuren nadat er een pleisterlaag is aangebracht alvorens je kunt verven. Bij ons is het opstookprotocol zogenaamd ook heel goed uitgevoerd door de aannemer. Na het stucen zijn er allerlei scheuren ontstaan, wat gelukkig hersteld is. In ieder geval heel veel succes en ik hoop dat ze voor december gaan opleveren
 de laatste loodjes wegen het zwaarst!

1 like

Dit vind ik een irritante opmerking :joy: (dit bedoel ik ook niet stom maar het triggered iets blijkbaar haha) want ja, dit ben ik dus al een jaar aan het doen maar er zijn nogal wat tegenstrijdige adviezen op het internet te vinden. Ik bedoel, jij zegt nu dat dunpleisterwerk niet binnen een paar dagen droogt maar op elke site staat 48 uur. Dus ik denk, als we dan een week (7 dagen) droogtijd nemen en bouwdrogers huren indien het nattig is zou het toch wel goed moeten zitten? Kan natuurlijk anders lopen uiteindelijk maar we hebben ook echt geen geld om er een maand voor uit te trekken bijvoorbeeld, we kunnen niet hypotheek en huur zo lang samen dragen. En inlezen heeft dan ook niet zoveel zin als de informatie die je leest meestal niet klopt.

En over inlezen nog meer, ik heb het idee dat onze situatie vaak net anders is dan wat ik op internet lees.

En verder zeg ik ook dat ik denk dat jullie gelijk hebben en dat we het waarschijnlijk rustiger aan gaan doen. Maar ook denk ik: we zien het wel, want ik kan het dus niet controleren maar ik weet ook niet wat er precies allemaal mis zal gaan, daarom is het onvoorzien. Misschien ben ik naĂŻef, waarschijnlijk zelfs want het is de eerste keer dat ik dit doe, maar ik heb echt heel hard mijn best gedaan mij goed in te lezen, informatie te vragen etc etc en de conclusie is dat veel mensen ook andere dingen zeggen en dat er hoe dan ook dingen mis zullen gaan. Moet het ook proberen toch? En hopen op het besteđŸ€žen flexibel zijn. Maar wij zijn er in elk geval op berekend dat we bij verhuizing niet in een “af” huis zitten en dat we bijvoorbeeld de keukenvloer en keuken zelf nog moeten doen. En waarschijnlijk schilderwerk. Sowieso details, raambekledinf etc etc etc

En nogmaals, waarschijnlijk zullen we meer tijd nemen! Dankjewel voor je succes :grimacing: zal het nodig hebben haha

6 likes

Mijn hypotheekadviseur gaf aan dat je hier maar heel zelden recht op hebt maar het in de loop der tijd wel veel geld kost als verzekering. Wij hebben deze verzekering niet afgesloten, ook omdat we het op minder salaris nog zouden redden en een vangnet hebben Als dit anders was geweest had ik misschien een andere keuze gemaakt.

2 likes

Ja hier ook zo geadviseerd door de hypotheekadviseur. Het hangt ook van de hoogte van de hypotheek af en of je deze nog kunt dragen mocht 1 van de inkomens minder worden (niet compleet wegvallen, maar een minder percentagedoor bijv ziekte). Dat is wellicht ook nog handig om uit te rekenen

1 like

Daar heb ik nog nooit van gehoord om die los af te sluiten (alleen wia hiaat oid via werkgever). Welke verzekeraars bieden dat ĂŒberhaupt aan? Ik vraag me af of dit een ‘goede’ verzekering is, wat het dekt en wat je er wel niet voor betaald.

Zo’n woonlastenverzekering was toen ik nog in hypotheken zat wel bekender en werd oa door Rabobank aangeboden, BNP Paribas. Ik zit nog altijd in de verzekeringen maar deze ken ik dus ĂŒberhaupt niet voor particulieren :upside_down_face:.

Een AOV voor een ondernemer is vaak héél duur (ergens ‘terecht’ zeker als iemand een risicovol beroep heeft) en tel er maar op dat je van te voren medisch door de mangel wordt gehaald en dingen waarmee je een verleden mee hebt (bijv. ooit burn out gehad, chronische aandoening waar je nog geen last van hebt) wordt uitgesloten of je premie extreem laat stijgen

Edit: en nogmaals, dit is zĂł persoonlijk. Laat je gewoon goed adviseren (en niet bij de hypotheker dan)

1 like

Snap ik hoor, wij waren ook naĂŻef en enthousiast. Nadeel is gewoon dat zodra de woning is opgeleverd, de werklui direct doorgaan naar een nieuw project. Jullie huis is geen prio meer. Verwacht bijv dat de aannemer niet de klussen oplossen binnen zoveel dagen. (Sterker nog, die 3 maanden die de aannemer heeft om dingen op te lossen, neem dat met een korrel zout).

Weet dat zodra je in gesprek bent met de aannemer ze niet dingen hoeven te herstellen. Na 2,5 jaar juridisch gezeik te hebben gehad is het voor ons (sinds 1 week) klaar (dank de goden) en heb (veel) leergeld moeten betalen. Ik vind het fijn om een ander dit leed te besparen.

Wens je veel plezier met de oplevering en het klussen, jullie paleis een thuis maken en hopelijk gaat alles voorspoedig.

6 likes

Onze hypotheekadviseur (Viisi) had het nut van een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering doorgerekend. Ik vond dat wel verhelderend. Ze kijken dan naar verschillende situaties (100% arbeidsongeschikt, 50% en iets van 50% en 20% werken) en wat de financiele impact zou zijn als een van ons of wij beide (deels) terugvallen in salaris. Afhankelijk van de financiële impact adviseerden ze ook of een verzekering zinvol was. Wij zouden bijvoorbeeld alleen als we allebei volledig arbeidsongeschikt worden de hypotheek niet meer kunnen betalen/dat de lasten dan echt heel hoog worden tov inkomen en dat risico durven we wel te nemen. Maar dit voorbeeld is wel obv onze hypotheek, inkomen en risico dat we willen nemen. Zou dit soort vragen vooral aan een hypotheekadviseur stellen!

2 likes

Wat ik niet snap is dat je vraagt om advies maar volgens mij bijna alle advies onzin vind. Misschien lees ik het verkeert hoor, maar zo komt het wel op me over. Mensen met ervaring geven je goede adviezen over hoe het in de praktijk gaat, maar je bent er van overtuigd dat dat noet voor jullie geldt.

Over de stuc, alleen stucken is niet voldoende, je zult ook moeten schilderen, althans als je het mooi wilt hebben. Hwt kan heel lang duren voordat stuc ECHT droog is. Dat het droog aanvoelt betekend niet dat het ook echt droog is, os dat het niet dan duurt het nog langer, plus dat je niet kunt schilderen.

Wat de extra huur betreft, en ik bedoel dit niet lullig maar zo komt het waarschijnlijk wel over; als je nu al geen €1000,- extra hebt om 1 maandje huur extra te betalen, hoe ga je dat dat doen als je extra (onvoorziene) kosten aan de woning hebt? Je hebt toch wel een buffer hoop ik voor je? Want je bent bij een verhuizing altijd duurder uit dan je van te v9ren denkt.

11 likes

Zit middenin een verhuizing en verbouwing en wat een hectiek zeg, haha. De ruim genomen planning loopt nu al anders dan gedacht, gelukkig dus ruim genomen voor onvoorziene zaken zodat het geen extra stress of druk geeft. Ook echt op advies van anderen en de dingen die ik hier gelezen had!
@boonie succes alvast en volg het advies hier als het kan :joy: ervaringsdeskundige die er nu in zit!

Kan nog steeds niet wennen aan het idee dat dit voortaan m’n thuis is. Zo onwerkelijk. Hopelijk komt het gauw, haha

12 likes

Nou, om heel eerlijk te zijn heb ik in eerste instantie helemaal niet om advies gevraagd maar gewoon gedeeld dat de opleverdatum dichterbij komt en dat ik het spannend vind. Toen kwam er veel “ongevraagd” advies, dat heb ik absoluut ter harte genomen, een aantal keer aangegeven dat ik denk dat “jullie” gelijk hebben Ă©n inmiddels al meermaals gezegd dat we onze planning er hoogstwaarschijnlijk ook op gaan aanpassen. Dus ik begrijp niet zo goed dat je zegt dat ik al het advies onzin vind.

Alleen is het meeste advies wel generiek en ik vind het moeilijk om te beoordelen of dat één op één toepasbaar is op onze situatie. Ik probeer daarom meer uit te leggen over onze situatie, om te checken of het dan ook opgaat. Want het kan toch dat onze situatie anders is, omdat er op een andere manier gebouwd wordt? Misschien is het niet zo maar ik kan dat niet ruiken. Mijn probleem is de hele tijd, als ik zelf op internet aan het zoeken ben en hier, dat er allemaal waarschuwen zijn etc etc maar het is heel moeilijk om duidelijk te krijgen of dat nu ook iets is om in jouw specifieke situatie rekening mee te houden, of hoe je kan weten of dat zo is, en hoe het precies op te lossen.

En er zijn óók veel mensen geweest die zeggen dat het waarschijnlijk linksom of rechtsom wel lukt in een maand tijd als het moet.

Verder begrijp ik niet waarom je denkt dat ik denk dat ik niet hoef te schilderen? :joy: En ik vind je opmerking over geld ook een beetje loos. Wat moet ik daar mee? Stel ik heb het niet, wat dan? En stel ik heb het wel, dan is het toch ook niet zo gek dat ik liever niet 1000 euro uitgeef als het niet hoeft - want dat is de hele kwestie he, de vraag of het nodig is, want als het nodig is dan doen we het sowieso. Maar met zo’n nieuwbouwhuis en verhuizing sijpelt al het geld de hele tijd weg alsof het niets is maar 1000 euro is gewoon echt heel veel geld. Ik denk dat het op zich niet raar is om even kritisch na te denken over of je dat moet uitgeven.

En nogmaals: ik heb de adviezen serieus genomen en we nemen waarschijnlijk de extra tijd

@Enthusiasm ahh spannend dat je er middenin zit en wat fijn dat je ruimte hebt genomen en daardoor nu enigszins ontspannen kan zijn ook al loopt niet alles zoals gepland! Heel veel succes met de laatste loodjes (dan hoop ik?)!!

22 likes

Sorry, ik dacht dat je om advies had gevraagd maar dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Maar je zegt sowieso dat je geen geld hebt om de huur en hypotheek samen ‘lamg te dragen’, daar haal ik uit dat je dus geen extra geld hebt, wat mij niet heel handig lijkt juist omdat je vaak veel extra kosten maakt.

Ik zou echt helemaal gek worden van zoveel tijdsdruk, wij moesten in 3 weken over naar een al bestaande en merendeels goed onderhouden en geschilderde woning en dat was al krap. Ik hoop echt dat je het haalt, maar ik zou, als ik het geld had, echt een maandje extra huur betalen.

1 like

Ze heeft nu al meerdere keren gezegd dat ze waarschijnlijk de extra tijd gaat nemen. Lijkt mij onnodig om dat wederom te benadrukken.

8 likes

Als dit al zo is, want je post staat vol met aannames, wat gaat ze daar nu nog aan kunnen doen dan? Je kan niet ineens ergens een zak geld vandaan toveren. Ik vind je posts eerder een belerend toontje hebben dan echt helpend.

33 likes

Ik heb het qua planning toen ook niet gehaald (had mezelf een maand gegeven). Het slopen, stucen en spuiten haalde ik wel binnen die tijd, maar de keuken en vloer niet. Toen heb ik mijn meubels in de berging gezet (had er nog niet zo veel) en heb enige tijd zonder vloer en nog langer zonder keuken geleefd. Mijn huur was ca. 1700 p/m en ondanks dat ik voldoende spaargeld had, vond ik het zonde om met dubbele maandlasten te leven. Ik heb een aantal kleden over het beton gelegd en een kitchenette bij Ikea gekocht.

Diverse mensen verklaarden me voor gek maar ik vond het allemaal wel meevallen. Maar ik moest alleen voor mezelf zorgen en ik kan me voorstellen dat zo’n situatie niet te doen is met kinderen.

11 likes

Ja, dat denk ik ook! Je vindt wel een weg als het moet (wij hebben ook geen kinderen dus alleen onszelf en twee katten om voor te zorgen). Maar het kan natuurlijk wel mega stressvol zijn als dingen niet volgens plan verlopen.

2 likes