Hier ook zo duur. Voor de aankoop van ons huidige huis mochten we een desktoptaxatie van Calcasa gebruiken, dat was €60 ofzo dus scheelde enorm. Voor toenmalige huis dat de verkoop in ging moest wel een taxateur langskomen á €600.
7 jaar terug heb ik zelf taxatie ingeschakeld bij keuringshuis .nl en kostte 350 en bouwkundige keuring was 230. Toen kochten we zelf zonder makelaar.
Ik zie online nu dat er ook taxaties vanaf 430 zijn, als ik wist dat het zoveel ging kosten had ik ze zelf wel ingeschakeld. Maar onze hypotheekadviseur zei uit zichzelf dat hij die zou regelen. Maar ja ok het is al te laat nu dus whatever.
Wij hebben vorig jaar €500 betaald via vereniging eigen huis. Veel geld maar wij hebben geen 13 in een dozijn huis dus ik vond het niet heel vreemd.
Is je vorige energielabel niet nog geldig? Kan je zien op mijn overheid.
Dat weet ik eigenlijk niet eens… maar we hebben wel nieuwe hr++ ramen in kunststof laten plaatsen ipv rotte houten met enkel glas dus we moeten sowieso wel nieuwe denk ik.
Ja, met die verbeteringen is nieuwe beter.
Energielabels zijn 10 jaar geldig dacht ik dus als je tussentijds de woning niet hebt verbeterd kan je label pakken van mijn overheid, scheelt toch geld.
Ben benieuwd of het wat uit heeft gemaakt voor het label, hoor het vandaag nog of morgen.
Die man voor het energiealabel is net geweest en hij heeft wel bijna een uur door het mini huis gebanjerd en alles gemeten en uitgebreid bekeken en was de hele tijd druk van alles aan het invoeren in zn tablet en gaat nog thuis alles berekenen en verslag schrijven. Dus dat voelt al wat meer alsof het ‘t geld waard was
Die taxaties zijn ook duur en dubbel.
Als je een huis verkoopt laat je vaak taxeren, en als je een huis koopt moet je taxeren en als verkoper en koper mag je dat niet delen en moet het beide opnieuw. Had dus in maand tijd 2x vorige woning laten taxeren.
Nu ik de hypotheek alleen wil, moet ik het huis weer laten taxeren. Dit keer alleen desktoptaxatie en dat viel mee. Volgens mij iets van 95 euro.
energielabel verschilt ook heel erg per persoon die het behandelt, sommige mensen/bureau’s zijn er heel laks in terwijl anderen wel deftig hun werk proberen te doen. Er is ook de veronderstelling dat Europa hier strenger op gaat beginnen controleren als de deelstaten het zelf niet gaan doen. In Vlaanderen is daar al drama rond geweest omdat de minister iedereen verplicht een paar uur vorming per jaar wilt laten volgen.
De kosten zijn ook wel duur ja, zoals je zelf al aanhaalde, omdat mensen het toch mee-financiëren en de verplichting. vrij typisch iets.
Ons nieuwbouwplan (zelfbouw) moest ook getaxeerd worden. De taxateur heeft een kijkje op de kavel genomen en de aanneemovereenkomst bekeken.
€1250
Voor de waardebepaling van ons te verkopen huis konden we gelukkig calcasa gebruiken.
Ik werk in 't notariaat en hier in Twente kom ik vrijwel nooit taxatienota’s onder de 500 euro tegen. Veel 695 en 795 euro.
Werk je daar al lang? Heb je het duurder zien worden de afgelopen jaren?
Als ik op vergelijk site kijk en zoek gaan ze vanaf 430 ong.
Het kan dus wel denk ik.
Maar goed. Ons energielabel is al binnen, het valt mee voor zo’n oud huis. Label C. Weet niet of echt veel mensen erop letten maar ja beter dan G haha.
Ja, dit is zo herkenbaar. Ik heb mijn eisen al flink naar beneden bijgesteld, maar word echt treurig van de woningen die ik kan betalen op de door mij gewenste locatie Ik zoek niks groots, wil geen tuin. Ik wil gewoon iets met een beetje fatsoenlijk energielabel zonder dat er voor 1 ton aan verbouwd moet worden. Inmiddels kan ik 6% minder lenen dan in juli, dus voel zoveel druk.
Ik zie in mijn vriendenkring ook echt 2 groepen ontstaan: de mensen die ‘op tijd’ kochten en inmiddels hebben kunnen doorstromen. Die hebben het over verbouwingen, tuinrenovaties, of wat ze met die extra slaapkamer willen doen.
Aan de andere kant heb je de mensen die nog huren, waarbij het allemaal te klein of te duur wordt (stijgingen). Zij zitten vast.
Ik doe dit werk nu 2 jaar en merk eigenlijk weinig verschil met toen ik begon. Maar goed zal qua regio misschien ook wel verschil maken.
Forum magie werkt, haha, heb nu weer wat bezichtigingen staan en hoop dat een van diegene het word/tussen kunnen komen qua bod etc. Even verder manifesteren
Late vraag maar hoe heb jij die desktop taxatie ervaren? Denk je dat de woz waarde daarin ook is meegenomen en werden evt verbouwing en verduurzaming meegenomen?
Ik hoef nog maar 1% van mn hypotheek waarde tov woningwaarde te dalen en dan daalt mn rente met 0,1% namelijk
Ik heb zelf niks geregeld, heeft mn hypotheekadviseur gedaan.
Kwam wel lager uit dan verwacht maar het is wel gunstiger voor mij nu.
Het is obv refentiewoningen in de buurt en m2 prijs.
Maar volgens mij is niet rekening gehouden met de verbouwingen en verduurzamingen die zijn uitgevoerd, dat zie ik er niet in terugkomen.
En denk idd woz waarde, plus een beetje.
Ah oke thanks!
Na het weekend hoor ik of ons bod (flink overboden) word geaccepteerd. Huis is echt heel fijn en zou er graag wonen. Ik kan wel wat geluk gebruiken. Dus extra manifesteren, duimen jullie mee?
Wow 28 bezichtigingen? Wel fijn voor jullie natuurlijk! Te bedenken dat bij mij in het dorp er huizen al bijna een jaar te koop staan, want niemand komt kijken (ondanks meerde prijsverlagingen)