Huizen/woningmarkttopic #3

Wow, wat veel! Daar komt vast een heel mooi bod uitrollen! Succes met alles steeds opruimen en schoonhouden met die kleintjes.

4 likes

De huizenmarkt is echt wild nu, aan de ene kant hoor ik weer super veel over overbiedingen, aan de andere kant ook weer huizen die niet verkocht raken… echt geen peil op te trekken

1 like

We hebben het huis!!! :partying_face:

121 likes

Ah super!! Gefeliciteerd! :partying_face:

4 likes

Whoehoeeew wat fijn!

3 likes

Superfijn, gefeliciteerd :partying_face:

5 likes

Gefeliciteerd! :heart::four_leaf_clover:

3 likes

Heb straks een kijkmoment bij onze nieuwbouwwoning en een e-mail met prognose van oplevering: in de week van 11 of 18 december. Valt om eerlijk te zijn een beetje tegen want tot nu toe zeiden ze steeds ā€œbegin decemberā€. De keukentegels worden ook op 13 december geleverd eigenlijk :sweat_smile: wij dachten dat er dan al gestucd en in de keuken geschilderd zou zijn.

Straks eens even kijken of ik iets specifiekere informatie bij de aannemer kan ontfutselen, want iedereen uit onze straat van 8 huizen heeft diezelfde schattig gekregen en ik dacht dat ze hadden gezegd dat ze wel per huis of kleiner blok (van 3 a 4 huizen) gingen opleveren.

Zo spannend wel!!

7 likes

Wij hebben gister 2 bezichtigingen gehad. En op eentje ervan gaan we bieden. We gaan wel best onderbieden, maar het staat al 3 weken te koop en ze hebben weinig bezichtigingen en nog geen bod gehad. Dus fingers crossed dat het ons gegund wordt.

14 likes

Spannend! Succes :four_leaf_clover:

3 likes

Hebben jullie weleens gehad dat je een huis bezichtigd had en dat het daarna niet meer in je move stond?
Ik ga niet bieden dus het is niet zo erg. Maar bieden kon tot morgenochtend en nou is het hele huis weg uit move. Als ik de link uit m’n mail volg krijg ik ook een foutmelding.

1 like

Misschien hebben ze al een bod geaccepteerd?

5 likes

Ja dat dacht ik ook. Maar het andere huis wat verkocht is staat nog wel in move. (maar daar had ik wel op geboden, verdwijnen ze als je niet meegeboden hebt?)
Zou het ook raar vinden want ze hadden 3 bezichtigingsdagen, propvol en dan kon je dus bieden tot vandaag (vrijdag). Nouja ik had er sowieso niet willen wonen.

We hebben trouwens met dat huis dat we wel willen een openingsbod gedaan woensdagmiddag en we wachten nog steeds op reactie. En dan zal 't nog wel 1 of 2 biedingen heen en weer gegaan. Niet goed voor m’n zenuwen dit.

2 likes

Ik ben zoo geĆÆrriteerd naar m’n aankoopmakelaar /hypotheekadviseur (zelfde persoon). Wij willen bieden op een huis en hij had een openingsbod voorgesteld, prima hij weet er meer van dus wij gaan mee. Nou kregen terug dat het te laag was om serieus op in te gaan. Dus we stelden hoger voor maar vroegen ook wat de maandlasten met een hogere hypotheek zouden zijn. Ik vroeg 2 verschillende bedragen en kreeg hetzelfde antwoord, dat lager was dan ons huidige hypotheekvoorstel. Toen zei die dat die het nog na ging lopen want misschien klopte er iets niet en hij miste nog wat. Nou daar heb ik niks meer op gehoord (dit was vrijdag). Mijn irritaties liepen al hoog op dus had toen bedacht dat ik alleen nog telefonisch of persoonlijk contact zou hebben omdat ik er slecht tegen kan hoe de helft genegeerd wordt.
Dus ik geappt dat we willen bellen of afspreken voor we het volgende bod uitbrengen en hij zegt ja is goed noem maar een tijd. Dus ik doe dat maar daarna zegt die dat die alleen pas het einde vd middag kan.
Ben echt zoo klaar met deze man. Maarja heb er al 3000€ naar over gemaakt dus moet er ook wel mee door. En ik denk dus dat ik dit moet zeggen tegen hem (dat ik wil dat die duidelijker reageert en niet gaat gokken of gissen) maar ik heb helemaal geen zin in die confrontatie.
Heb ook het gevoel dat die veel minder hard z’n best doet sinds we betaald hebben. Hij heeft ook nog geen enkel huis naar ons gestuurd in een maand tijd (er was ook weinig) en ook als we een bezichtiging hadden gehad vroeg die niet hoe het was ofzo.

2 likes

Huh, maar heb je nu al betaald voordat je een huis of hypotheek hebt? En wat gaat hij allemaal doen voor dat bedrag? Echt heeel raar dit. Zou er sowieso goed bovenop blijven zitten maar ook alles dat je bespreekt en afspreekt ter bevestiging op de mail zetten.

18 likes

Ja dit. Is echt niet gebruikelijk. Paar honderd euro opstartkosten tot daar aan toe, maar 3.000 euro.

9 likes

Ja hij heeft al een bod uitgebracht voor ons, dus we moesten betalen voordat die het bod uitbracht. Heb wel een contract enzo met wat die dan allemaal daarvoor doet. (aankoopbegeleiding, hypotheek advies, levensverzekering advies). Echt ik heb zoveel spijt dat ik met deze man in zee ben gegaan maar ik zat een maand terug zo slecht in m’n vel dat iets anders bekijken ook niet ging.
(other red flags: m’n broer zat ook bij hem en vond het verschrikkelijk, hij zei aan de telefoon dat die vanaf 2000€ kostte en in het gesprek zei die dat het altijd 3000€ kost).
Dat van m’n broer wist ik pas de dag voor het gesprek.

2 likes

Dit is echt raar hoor. Als hij bij een beroepsvereniging zit zou ik even uitzoeken of het überhaupt wel kan. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik even opzoeken of hij zo zijn contract wel nakomt. Het is gebruikelijk dat makelaar en hypotheekadviseur hun kosten naar de notaris sturen en je daar afrekent. Veel makelaren en adviseurs werken daarnaast zo dat je alleen betaalt als er ook daadwerkelijk een huis gekocht wordt (of dat je enkel gemaakte kosten voor bijvoorbeeld fotografie, administratie etc dekt). Juist om de positie waarin jij zit te voorkomen: als je nu om wat voor reden dan ook afhaakt heb je namelijk geen huis en ben je 3.000 euro verder, waardoor je vast zit aan iemand die niet eens in staat lijkt zijn basale taak te doen.

Daarnaast zou ik mij ondanks die 3.000 euro echt even afvragen of je met deze vent door wilt. Je tekent als het straks lukt voor de grootste schuld van je leven bij iemand die niet eens in staat is je de uitdraai van de maandplaatjes te geven bij een hypotheek van bedrag x. Het is echt belangrijk dat je in de basis snapt hoe je financiering in elkaar zit en onder welke voorwaarden. Want hij is daar straks niet verantwoordelijk voor.

25 likes

Ja voor aankoopadvies vraagt die 2500€ als het niet doorgaat. Net gekeken hij zit niet bij een beroepsvereniging. Zou dus tot 500€ terug kunnen krijgen.
Ik snap dus ondertussen wel hoe het werkt en wat we kunnen lenen etc. Maar die proefberekeningen kan je niet goed zelf doen. Baal daar vooral van, ik heb op dit moment prima de ruimte om alles zelf uit te zoeken en te snappen. Maarja, heb hem al betaald. Ik hoop dat die me straks bij het bellen gerust stelt. Heb geen rechtsbijstandverzekering helaas.

Ik vraag me echt af of je het snapt en of je alle informatie krijgt als je hypotheekadviseur zo bagger is, maar die afweging moet je zelf maken want ik ga ook enkel af op wat je hier post. 2500 euro voor advies als het niet lukt riekt voor mij in ieder geval naar opportunistisch gedrag van een makelaar die weet dat hij ermee weg komt en ik hoop dat hij je niet verder naait en zijn kantjes eraf lopen tot nu toe gewoon een misverstand is. Daarnaast: sluit een rechtsbijstandsverzekering af. Nog geen tientje per maand, heb je nu niks aan want de situatie is er al maar dit is echt een situatie waar je er baat bij had gehad als je het juridisch even kunnen laten nalopen.

6 likes