Ik vind je zenuwen echt niet raar. Er zit ook een wezenlijk verschil tussen percentueel hoge lasten als starter vs. 10 jaar later. Wat wij er van vinden doet er niet toe denk ik. Wat je misschien helpt het gevoel te relativeren is:
- Wat zijn jullie doorgroeimogelijkheden nu? Verwacht je meer of juist minder (bijv door een wens minder te gaan werken) te gaan verdienen in de toekomst? Of verwacht je in een andere sector te willen gaan werken? Wat zijn de salarisen daar (bijv overstap van zorg naar financiele sector is een heel groot verschil om wat te noemen, maar omgekeerd ook)
- Hoe gebruikelijk is een salaris dat jullie verdienen en wat betekent dit voor je hypotheek? Een hyptoheek van 7 ton tegen je maximale leencapaciteit is anders dan 5 ton tegen je maximale leencapaciteit vonden wij (omdat het eerste bedrag met zijn twee verdienen echt veel minder gebruikelijk is dan het tweede, waardoor je bij het tweede voorbeeld veel minder keuze hebt in levenskeuzes later).
- Hoeveel sparen jullie in absolute getallen hierna om onvoorziene kosten op te kunnen vangen? Of je 500 of 2000 euro spaart zou voor mij veel uitmaken.
- Wat is je buffer na de verhuizing? Hoe lang duurt het voor je een bedrag bij elkaar spaart om jezelf te onderhouden als je opeens zonder baan zit?
En nog een vraag die wij heel belangrijk vonden:
- Kunnen de vaste lasten (hypotheek, GWL/minimaal vereiste verzekeringen/eten) door 1 salaris gedekt worden? (Dit bedrag is natuurlijk wel een stuk lager dan onzedechte vaste lasten want indien nodig kunnen we veel abboâs en dingen opzeggen, maar sommige kosten heb je altijd)
De kans dat je beide zonder baan komt te zitten is wat kleiner, en zo kom je niet in de problemen qua financien.
Maar bovenal denk ik dat het belangrijk is te weten waar je meer geluk uit haalt: veel financiele ruimte voor minder werken, meer uit kunnen geven of uit een groter/beter/luxer/mooier gelegen huis? Dat bepaalt natuurlijk allemaal hoeveel je er aan uit wilt geven. Wij houden van veel luxe weekendjes weg, luxe hotels, veel uit eten etc. en als we dat willen bekostigen moeten we minder duur wonen (terwijl dat wellicht heel anders is als je enkel van wild kamperen houdt en uit eten gaan niet leuk vind).