Gefeliciteerd! snel gegaan!
Dankjewel Ja, echt bizar snel!
Ik word zo stik zenuwachtig van dit nieuws. Het is natuurlijk super goed nieuws dat er meer vaste contracten worden gegeven maar wat gaat dit betekenen voor (mijn) huidige contracten
Bedoel je dat je momenteel huurt? Alle huidige tijdelijke overeenkomsten blijven wel geldig
Weet niet zeker wat de ingangsdatum wordt, eerder is 1 Jan 2024 genoemd.
Dus de tijdelijke overeenkomsten die nu bestaan, blijven voor de eerder overeengekomen periode geldig. Stel je hebt een huurovereenkomst nu tot aug 2024, dan blijft dat geldig.
Ja dat weet ik wel maar mijn huurcontract eindigt bijvoorbeeld in juni en ik heb het al eens aan mijn huurbaas gevraagd of er intentie is om te verlengen en dat was er toen ik het vroeg.
Weet alleen niet of dat nu door gaat door deze regeling
Of dat niet elke huisbaas nu denkt, als ik m’n huis toch nu forever moet verhuren aan 1 huurder pleur ik iedereen er uit na het contract en verhoog ik de huur met 300 euro.
Dit soort dingen geven me dus nu al een jaar zo veel stress want ik heb zoveel geluk gehad bij dit huis en ik zou niks anders kunnen betalen
Ja ik hoop dat er ook oog is voor de mensen in deze situatie, zal alleen wel niet en 99 van de 100 huurbazen gaan dit doen. Is vraag genoeg naar woningen dus die maken zich echt geen seconde druk over of ze dan wel nieuwe huurders vinden en de huidige huurders kunnen het dan even lekker uitzoeken…
Ja goed, dit zou ook geen stand houden verder en deze kosten zijn echt belachelijk. Dat ze dit erin durven te zetten.
Edit: ik weet niet of dit ook in vrije sector mag overigens. Maar aangezien zulke voorwaarden nooit gesteld worden, lijkt me van niet. Ik zou trouwens melding maken als dat kan, is eigenlijk gewoon oplichterij
Edit 2: ik kan niet tegen onrecht en heb zelf al een melding gemaakt + bericht naar makelaar gestuurd dat ze beter moeten weten
We hebben de opleverdatum van ons huis! Kon echt niet wachten tot dit moment en nu is het toch wel een anticlimax want ja nu moeten we alsnog vier weken wachten
Vanwege een optie op een nieuwbouwhuis en het inschatten van de kosten. Is hier iemand die een nieuwbouwwoning heeft gekocht en kan vertellen hoeveel kosten je had aan de basis inrichting. Dus vloeren, muren, gordijnen, lampen, keuken en badkamer?
Wij zitten er midden in (ons huis wordt half december opgeleverd), maar het is nogal een moeilijk om te vergelijken denk ik heel erg afhankelijk van het formaat van je huis en keuzes die je maakt. Ik wil wel delen wat wij hebben uitgegeven of inschatten nog uit te geven voor ons huis van 135m2:
Samenvatting
Vloer
Houten vloer inclusief verlijmd leggen 95m2: €8800
Terracotta tegels zelf leggen 21m2: €2300
Plinten zelf leggen en kopen: +/- €500
Totaal: €11.600
Muren
(Laten) stucen +/- 330m2: +/- €6000
(Zelf) Verf: +/- €2000 (staat in mn begroting zo, weet ff niet waarop gebaseerd, denk dat ik heb gekeken naar redelijke kwaliteit verf en materialen)
Totaal: €8000
Keuken (5 meter rechte keuken zonder bovenkasten of eiland):
IKEA geraamte inclusief vaatwasser en koelkast: €3000
Houten frontjes van FROPT: €3500
Granieten werkblad Natuursteenstunter incl. montage: €1500
Losstaand inductiefornuis SMEG: €2000
Recirculatie afzuigkap: €900
Kraan en spoelbak: €300
Totaal: €11.200
(en we krijgen nog 4500 euro terug van de koopsom omdat we geen keuken bij de aangesloten leverancier nemen)
Badkamer (bij de aangesloten leverancier gekocht, relatief basic badkamer 8m2 met bad, regendouche, wc en standaard badmeubel omdat die mooiere die ze aanbieden €2000+ zijn terwijl je dat ook voor 500 euro bij de bouwmarkt of ikea kan kopen, dus dat doen we misschien later, relatief dure terrazzo vloertegels maar eenvoudige wandtegels, en nog een losse wc inclusief tegels op een andere verdieping)
Totaal: €8200
(waarvan 3200 stelpost al in de koopsom was opgenomen, dus we hebben 5000 euro extra bijgelegd)
Lampen & Gordijnen
Echt geen idee, we hebben de afgelopen tijd voor +/- 300 euro lampen via marktplaats gekocht, voornamelijk wandlampen en gewoon tafellampen maar we zijn er nog niet in het geheel (nog veel plafondlampen nodig bijvoorbeeld). Ik heb verder nog begroot dat we ongeveer €700 euro gaan uitgeven aan het vervangen van de lichtschakelaars voor dimmers, omdat dat ook heel duur was via de aannemer. Gordijnen heb ik al helemaal niet begroot en ook nog geen geld aan uitgegeven
Disclaimer
Wij hebben denk ik veel geld uitgegeven aan de vloer en aan sommige dingen in de keuken, omdat wij dat allebei heel belangrijk vinden. Wij denken dat een mooie vloer sfeer en karakter aan een huis geeft en wilden daarom graag een houten vloer, maar de meeste mensen zien het verschil met laminaat of pvc niet en laminaat en pvc zijn vaak beter in combinatie met vloerverwarming en gaat minder snel “kapot”. Zelfde geldt voor de terracotta tegels in de keuken, dat is niet de meest logische keuze voor mensen denk ik maar wij vinden dat gewoon heel mooi. We proberen daar te besparen door het zelf te leggen. De houten vloer laten we wel verlijmd leggen, dat durven we niet aan om zelf te doen. Maar een vloer kan denk ik dus een stuk goedkoper!
De keuken hebben we ook keuzes gemaakt die bij ons passen: door IKEA kastjes te kiezen besparen we veel geld, maar door er houten frontjes op te zetten en ook ergens anders een aanrechtblad te kiezen konden we toch kiezen voor wat wij mooi vinden en iets minder “standaards” dan een volledige IKEA keuken. We wilden graag een losstaand inductiefornuis omdat we dat ook mooi en charmant vinden (mooier dan iets inbouws). We houden heel erg van koken en tafelen dus de keuken was een plek waar we geen concessies wilde doen. Maar helemaal bij IKEA kan het nog goedkoper, en bij een keukenboer kan het veel duurder
De badkamer is echt de plek waar ik erachter kwam dat een nieuwbouwhuis en alles zelf kiezen niet betekent dat het ook je droomhuis wordt, omdat alles wat mooi is fucking duur is de eerste offerte voor de badkamer en wc was iets van €25.000 omdat we allemaal mooie kleine wandtegeltjes etc hadden gekozen en blijkbaar heel dure voegkleur etc etc. Dus daarvan hebben we gezegd, meest onbelangrijke ruimte dus zo min mogelijk geld aan uitgeven. Uiteindelijk wel mooie (dure) vloertegels om het nog een beetje sfeer te geven maar verder alles basic en goedkoop.
Wij hebben ervoor gekozen om te investeren in een paar voor ons belangrijke dingen, zoals vloer en keuken, en dan zien we wel hoe we het huis verder aankleden. Kopen ook veel via marktplaats enzo. En denk eraan dat je bij nieuwbouw vaak nog allerlei keuzes kan maken die je vaak wel wil (extra lichtpunt/stopcontact, buitenkraan, etc) en dat dat ook allemaal geld kost.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Huis, 3 verdiepingen 164 m2, 500k
Vloer (Keramisch parket en PVC) 15k
Keuken (Miele apparatuur) 23k
Badkamer (Basic) 5k
Muren (Behangen) 12k
Raambekleding (Luxaflex Duettes) 12k
lampen (diverse) 5k
Tuin 15k
Keuken: 24.000
Badkamer en toilet: 22.000 (casco laten opleveren)
Tuin: 20.000 inclusief overkapping
Vloer 10.000 inclusief bekleden van twee vaste trappen. Benedenverdieping visgraat PVC laten leggen, boven laminaat zelf gelegd, op zolder heel cheapass vloerbedekking zelf gelegd
Lampen: geen idee meer
Gordijnen: 4000
Wanden: 6000 > beneden door de schilder renovlies en sauzen, boven zelf hebben we zelf renovlies en gewoon behang geplakt.
Oh wat grappig ik dacht echt dat wij met onze houten vloer iets heel duurs hadden maar dat valt wel mee zo te zien (hebben ook wel lang gezocht naar “betaalbaar” hout)
Mag ik vragen waar je een betaalbare houten vloer hebt gevonden ?
Omdat ik geen idee heb hoe ik op jullie allemaal kan reageren, even op deze manier. Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, geeft veel zicht op kosten. De tuin is inderdaad ook een goede.
Voor ons is het ook zo dat we aan de ene kant goede keuzes willen maken (erker die zorgt voor veel meer lichtinval, stopcontacten, buitenkranen en ander meerwerk dat het best al tijdens de bouw gedaan kan worden) en aan de andere kant dan eventueel op de rest willen besparen. Alleen je wilt ook wel dat je huis een beetje ingericht kan worden naar je smaak en dat je niet op alles moet inleveren.
Maar als ik de kosten zo zie loopt het bedrag heel hard op en denk ik dat het verstandiger is om een jaar of 2 te wachten hiermee en dan te hopen dat de huizen niet weer veel duurder zijn geworden.
(Gaat om een vrijstaand huis van 165 m2 waarop we een optie hebben sinds gisteren. Als we dan 1,5 jr dubbele lasten hebben + eigenlijk nog geld moeten sparen om het huis een beetje in te richten vind ik dat het nu niet waard.)
Mag ik vragen waarom de tuinen zo duur zijn? Is dat dan door een hovenier gedaan? Is het bij een nieuwbouw woning heel anders om een tuinrenovatie te doen dan bij bestaande bouw?
Wij hebben vandaag de taxatie, dus duimen dat alles goed gaat.
Bax Houthandel in Amsterdam Noord!
@Kusjessoldaat ben ik ook benieuwd naar… Wij moeten de tuin nog. Heb 10.000 “begroot” maar vind het alsnog heel veel geld (tuin van 40m2). Ik denk dat veel kosten zitten in het afgraven van bouwgrond en het storten van zand/aarde, en ook schutting? Dus dat is misschien wel anders dan bij tuinrenovatie.
De grond moet je vaak behoorlijk bewerken voor het bruikbaar wordt als tuin (oa afwatering), hele boel is daar platgereden door machines dus afgraven en nieuwe aarde in of je krijgt gewoon een bak zand. En dan nog alle kosten voor materialen (denk ook aan schuttingen) en beplanting, eventueel personeel.
Personeel is gewoon heel duur.
Wij hebben vorig jaar onze bestaande tuin laten renoveren en ik schrok echt van de kosten. We hebben zelf het ruimen van de oude tuin gedaan en hebben voor de oprit klinkers gebruikt die we daarvan over hadden, maar kwamen evengoed op 25k voor voor- en achtertuin uit. Tegels, opsluitbanden, enorme hoeveelheden zand om te egaliseren en afwatering goed te krijgen, huur van een kleine graafmachine om wortels uit te graven, graszoden, kosten voor de stratenmaker; het tikt echt enorm aan.
Bij een nieuwbouwhuis moet je vaak ook erfscheiding nog neerzetten en dat is ook een flinke kostenpost.