Huizen/woningmarkttopic #3

Luister eens de groene belofte podcast van follow the money. Daar zetten ze uit een dat esg beleggen (wat de meeste van dit soort duurzame partijen doen) alleen gebaseerd is op beloften maar niemand die controleert of die beloften echt worden nagekomen. Wat dus ook niet gebeurd.

3 likes

Ik heb vrij onverwachts een droomhuis gezien. Morgenavond hebben we nu een gesprek met de hyotheek adviseur en vrijdag gaan we bezichtigen. Ik ben heel benieuwd. Qua bruto salaris kunnen we het prima rondkrijgen maar we hebben allebei een tijdelijk contract en mijn vriend kan wss geen intentieverklaring krijgen. Heeft iemand ervaring mer de arbeidsmarktscan?

En het huis heeft geen badkamer, dus twijfel of we nu al offertes moeten opvragen bij aannemers om de kosten goed in beeld te krijgen. Iemand ook ervaring hiermee?

3 likes

Hoe komt het dat het huis geen badkamer heeft? Was het voorheen een winkel oid?

4 likes

Ook geen aansluitingen? Meestal heb je voor offerte een (technische) tekening nodig.

1 like

Wij hebben ook weer een bod gedaan. Het gaat om een kluswoning die er al een paar weken op staat en we hebben onder de vraagprijs geboden. Zo spannend weer!

8 likes

@macrame het huis was een atelier en de badkamer is toen weggehaald. Er is wel een wc en in wat nu de woonkamer is zijn aansluitingen (en er is een buitendouche haha).
Ik denk dat we dan wachten tot de bezichtiging en deze dan opvragen, of is het gebruikelijk om het al eerder op tevragen?

2 likes

Meestal willen aannemers niet zomaar random een offerte geven, maar eerder een prijsindicatie. Die heeft een andere juridische status.

4 likes

Je moet niks, maar het is voor jezelf wel fijn om een prijsindicatie te hebben, want ik ga ervan uit dat je vrijwel direct een badkamer moet installeren. Een huis financieren zonder keuken (was nieuwbouw) kon bij ons iniedergeval niet als je niet kon aantonen dat je de middelen voor een keuken had.

Ik kon zelf trouwens op arbeidsmarktscan een hypotheek krijgen, maar dat was wel minder makkelijk dan ze op de website van die scan voorhouden met een fors verschil tussen het bedrag waartoe ze met intentieverklaring en scan toe bereid waren. Verschilt ook per bank, dus echt een vraag voor je hypotheekadviseur.

3 likes

Ik kon toen wij kochten ook geen intentieverklaring krijgen. Uiteindelijk een deal gemaakt met HR dat ik de verklaring kreeg als ik een apart document ondertekende dat ik geen rechten kon ontlenen aan die verklaring. Echt een grote grap maar het scheelde wel veel gedoe.

7 likes

Beetje loos gebaar want dat volgt al uit een intentieverklaring zelf dacht ik:

https://tenholternoordam.nl/kennisdelen/blog/werkgeversverklaring-wel-of-niet-bindend-voor-werkgever

8 likes

@Chesirecat ahh haha, mijn vriend gaat er naar vragen. Maar hij werkt bij een stichting en de manager is hr haha.

@Shaaar we hebben voldoende spaargeld dus dat moet mogelijk zijn tenzij de hypotheek gaat tevenvallen.
Dus het bedrag wat je met intentieverklaring zou kunnen krijgen was (veel) hoger dan met die scan? Op de website wordt er idd een andere situatie geschetst.

1 like

Ja bij mij wel, bij de scan wilden ze niet het hele daar gestelde inkomen meerekenen en ik verdiende al iets meer dan uit de scan kwam. Maar dit is dus wel bank en situatie gerelateerd. Dus ik zou je hypotheekadviseur dit laten navragen

2 likes

Bij mij was het bedrag met die scan ook veel lager dan wanneer ik een intentieverklaring had gekregen inderdaad. Scheelde erg veel (ze keken bij mij naar de afgelopen 5 jaar en 5 jaar geleden was ik nét afgestudeerd, dus mn bijbaan e.d. destijds werden meegenomen)

2 likes

Ik kom hier ook even plotseling binnenvallen met een kleine stressituatie. Mijn vriend en ik hebben vorige week voor het eerst een bod uitgebracht op een huis en die was, tegen onze verwachtingen in, geaccepteerd! We hadden verwacht dat we echt nog wel hoger hadden moeten bieden. En het is gewoon ontzettend snel gegaan allemaal.
Bij het bod hadden we ook gezegd dat we minimaal 10-12 weken wilden tot de overdracht (via makelaar is dit doorgegeven). Nu kwam gisteravond de voorlopige koopakte in de mail met de datum van 15 februari as. Dit was opgesteld door de verkopend makelaar, maar daar is de partij die het huis verkoopt het blijkbaar niet mee eens en wil dat de overdracht al in de derde week van januari plaatsvindt. De verkopend makelaar probeert dit nog te rekken bij haar cliënt, maar dit is wel heel shit allemaal want het huis is zéker niet instapklaar. Of nouja, het is wel bewoonbaar maar het is de bedoeling dat wij gaan verbouwen en daar moet ook nog een en ander voor geregeld worden (nieuwe kozijnen, keuken etc)
We hebben overmorgen een afspraak bij de hypotheekadviseur en gaan dan vragen hoe snel de hypotheek geregeld kan worden, maar ik vraag me af of we dit wel moeten willen :pensive:. Het geeft zoveel stress! Aan de andere kant is het ook zo zonde als dit mis gaat op 3 weken. Toevallig is dit huis heel snel op ons pad gekomen maar het is wel een buitenkansje en ik verwacht niet snel zoiets weer tegen te komen maar je weet het nooit.

6 likes

Heel simpel maar misschien kun je tot een compromis komen waarin jullie allebei 1,5 week toegeven? En dat je dan zelf alvast kunt beginnen met dingen slopen etc?

5 likes

Dat is een hele goeie, bedankt! Ik had zelf nog niet gedacht aan het verzoek om wellicht eea al te kunnen inmeten. Uiteindelijk scheelt 3/4 weken ook niks op de lange termijn, maar het is vooral de stress die komt kijken bij het schakelen denk ik.

2 likes

En ook, 3 weken eerder erin is geen ramp. Je kunt altijd proberen een slaapkamer leefbaar & stofvrij te maken en houden, en zorgen dat je een wc en douche hebt. Dan overleef je het echt wel!!! 3 weken is niks op jarenlang een fijne woning. Komt echt wel goed! Soort van kamperen in eigen huis.

8 likes

Een nieuwe keuken en nieuwe kozijnen ga je echt niet krijgen in februari. Daar gaat lang levertijd in zitten, althans dat is mijn ervaring. Ik heb er minstens een half jaar op moeten wachten.
Als jullie niet gebonden zijn aan vaste plaatsingsmomenten zou ik idd zo’n buitenkans ook echt aanpakken. Verbouwen is sowieso heel stressvol en gaat veel tijd in zitten. Dus stressen is het sws wel (haha sorry)
Is het een woning met twee verdiepingen of een appartement? Als je een woning hebt met een 2e verdieping waar je dan stofvrij kunt slapen en douchen zou ik het al helemaal doen.
Kozijnen vervangen duurt zeker wel een dag en een keuken slopen en plaatsen wel meerdere dagen (hier iig) en een dag kozijnen vervangen, dat was heel koud haha. Maar je hebt dan genoeg tijd om iets te regelen (dat je bij anderen slaapt, bij anderen kunt mee eten als jullie even geen keuken hebben). Als het een buitenkans is en je kunt het voor de time being bewoonbaar maken; aanpakken hoor.

Hier zijn ook de muren gestuct en de vloer vervangen, het was echt niet bewoonbaar. In zo’n situatie zou ik het niet doen OF overbruggen in je huidige woning (maar is dubbel zo duur dan natuurlijk)

6 likes

Ik heb ervaring met de arbeidsmarktscan. Dit is wel een jaar of vier geleden. Mijn man werkte toen via een payrollbedrijf en dat was de enige manier om op twee salarissen een hypotheek te krijgen. Volgens mij konden we toen ook minder lenen dan normaal, maar het was voor ons genoeg om een woning te kunnen kopen. De details van die arbeidsmarktscan weet ik verder niet meer zo goed.

2 likes

Nee ik had ook zĂ©ker niet verwacht dat keuken en kozijnen in februari al geregeld zouden zijn hoor! Het is meer de stress van ‘shit, weer 3/4 weken eraf’ . Het is een huis van 3 verdiepingen. Dat is inclusief zolder. En je hebt helemaal gelijk. Ook @Rozevarken . We gaan gewoon een deel goed bewoonbaar houden, dat kan denk ik wel met die verdiepingen. We gaan overigens wel de begane grond laten stucen, maar we laten onze huur minimaal een maand doorlopen en kunnen ook wel terecht bij mijn schoonouders die 15 minuten fietsen verderop wonen. Bedankt voor jullie reacties en relativering!

Dat zet mij ook weer met beide beetjes op de grond :blush:

6 likes