Huizen/woningmarkttopic #3

Wow wat een bedragen eigenlijk. Wij zijn net een beetje aan het kijken voor een huis en als ik dit zie, word ik wel een beetje benauwd. Een huis kopen is 1 ding, gelukkig kunnen we wel een aardige hypotheek krijgen, maar deze kosten kunnen we bij lange na niet ophoesten. Voel me bijna ‘’’’’’’‘arm’’’’’ als ik dit zie, terwijl wij wel prima banen hebben. (Maar hiervoor zouden we jaaaren moeten sparen). Instapklare woning dan maar kopen :sweat_smile:

2 likes

In veel gevallen financieer je dit mee of betaal je het uit overwaarde. Veel kopers hebben dit geld ook niet op de spaarrekening

4 likes

Oh zo… In de afgelopen bezichtigingen werd er zo overboden dat er van overwaarde hoogstwaarschijnlijk geen sprake zal zijn bij een eventueel huis voor ons haha. Maar dat plaatst het wel iets in perspectief.

1 like

Ja budget tip en fijn voor de natuur: doe niet zo veel tegels haha.
En tegels kan je ook goedkoop of gratis op marktplaats vinden. Misschien niet je droom tegels maar je hoeft echt geen 20k uit te geven aan een tuin.

6 likes

Bij een nieuwbouwwoning is niks, dus bij ons zat in de kosten voor 300m2 tuin:

• puinbaan onder de bestrating van de oprit
  • wit zand
  • extra zwarte aarde want de grond was van hele slechte kwaliteit
  • bestrating oprit, terras, pad naar de overkapping
  • houten overkapping
  • drainage
  • graszoden
  • schutting en beukenhaag + boompjes voor de erfscheidingen
  • beplantingsplan en plantjes, zelf gepoot. Pokkewerk maar scheelt veel geld!

Meerwerk hebben deels meegefinancierd en deels overwaarde vorige huis.

4 likes

:clown_face:

6 likes

Wij hebben vorige maand getekend voor nieuwbouw en dus recent voor keuken en badkamer gekozen;

• Keuken kost ons €10.500. Wel relatief goedkoop apparatuur (goedkoopste van A merken). Hier kan je echt op afdingen. Ze zeiden tegen ons eerst €17.000+ maat dat is dus bullshit. We hebben een L keuken + 2 hoge kasten.

• Badkamer doen we via de projectleverancier maar alle aanpassingen kosten natuurlijk geld. Gekozen voor een bad en die is opzichzelf niet zo duur, maar je betaalt vooral voor de leidingen etc en dan loopt het op tot een paar duizend. Meubel en douchewand gaan we ergens anders kopen want die zijn bij de projectleverancier heeel duur. Tegels badkamer + toilet was €5000.

Tuin is ons geadviseerd er de eerste 5 jaar niet veel geld in te stoppen ivm verzakkingen en dat je hele tuin dan verpest is. Wij gaan dus wss een klein stukje betegelen met Marktplaats tegels voor pad/terrasje en daarnaast lekker veel goedkoop groen en dan na 5 jaar wat beter opknappen met wat duurdere planten etc

2 likes

Wij hebben best een grote tuin (voor nieuwbouw-begrippen zeker) van 225m2, waarvan we ong. 50m2 hebben laten bestraten, en een dubbele oprit. Verder een groot grasveld en de rest zijn planten en een paar bomen. Daar kwam ook nog de schutting bij, waarvan we de kosten met de buren gedeeld hebben.
Totale kosten:
Schutting €3.000 (ons deel) + hekwerk €500 (zelf gezet)
Bestrating €8.000 - incl bestraten
Gras €1.000 - incl leggen en egaliseren grond
Planten/bomen: €1.500 - deze hebben we zelf in de grond gezet.
Als we de bestrating en het gras zelf hadden gedaan, had dit ongeveer €3.000 gescheeld, de rest is materiaal.

Het afgraven en het storten van gebroken puin voor de oprit en geel zand hebben we door de aannemer laten doen, daar weet ik de exacte kosten niet meer van. Verder moest idd alles omgeploegd worden ivm de afwatering. We hebben ook voor kleinere planten gekozen en echt geen spannend ontwerp oid, dus de kosten vielen me best tegen.

4 likes

Onze tuin, een postzegel van 75m2 is wel door en hovenier gedaan, maar zeker niet de duurste.
Geld gaat zitten in:

• Tegels en andere materialen anders dan betontegels
  • Afvoeren grond / opbrengen grond
  • Planten
  • Arbeidsloon

Reken maar op ongeveer 150 euro / m2

1 like

postzegel van 75m2 :joy:

ik helemaal blij met m’n tuin van 40m2

41 likes

…klein stukje voor, klein stukje achter. Dochterlief wil wel een grote ingegraven trampoline uiteraard :woman_cartwheeling:

Heb je dan voor 175m2 gras laten leggen voor 1000 euro ?
Is het beetje onderhoudsvriendelijk ?

Ik zoek een goedkope bodembedekker voor de achtertuin.

Voortuin wordt waarschijnlijk grind en stuk betegelen met niet al te dure tegels van marktplaats.

Er liggen nu overal grindtegels van 50 jaar oud ofzo en vind dat zo lelijk.

Dit vond ik ook wel interessant, maar geen idee of zoiets hier ook haalbaar zou zijn. En niet dat Oostenrijk verder perfect is:

2 likes

Nee, we hebben een border rondom het gras (met ronde vormen, dus qua m2 wel wat meer) waarin de planten en bomen staan. Die is bij elkaar zo’n 50-55m2 planten en dus 120-125m2 gras. Daar hebben we inderdaad €1000 voor betaald, inclusief omspitten van de grond, egaliseren en leggen van het gras.

Ik weet niet wat je onderhoudsvriendelijk vindt, wij moeten in de zomer om de dag het gras maaien en daar zijn we wel 20-30min mee kwijt dus we zijn nu aan het sparen/oriënteren naar een robotmaaier :sweat_smile:

2 likes

Ik heb er niet perse verstand van maar volegns mij is gras niet het meest onderhoudsvriendelijk en zijn er andere onderhoudsvriendelijkere bodembedekkers! die je kan vinden daar er op te googlen haha (niet sassy bedoelt, maar er zijn echt veel opties!)

1 like

Met omspitten etc is het goed te doen.
Haha daar was ik al bang voor. Robotmaaier hebben ze hier in de buurt en lijkt mij ideaal.
Elke dag maaien heb ik de tijd niet voor.
@boonie ja ik had al rondgegooled, maar wil ook wat ervaring. Mijn vorige woning had 2 m2 gras, heel weinig en weinig werk. Zo’n groot stuk lijkt me anders.
Ik kwam ook op boomschors uit maar dat is niet handig met kinderen en hond.
En grind is voor ok maar achter niet.

Het is huis is bijna officieel van mij alleen. Heel leuk, maar moet ook alles alleen regelen en betalen. Dat is minder.

1 like

Klopt, het is idd wel veel werk maar met een robot hoef je alleen nog maar af en toe de randjes te doen. Ik vind het wel super fijn hoor, geeft ook veel koelte in de zomer. Onze hond ligt dan de hele dag te chillen in het gras :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Bedankt voor de tip ! Dat bedrijf ken ik niet.
Ik was aan het kijken op een andere site voor mosachtig / bloemig iets. Zag dat je ook soort bodembedekkers hebt die ‘voetvriendelijk’ zijn.

3 likes

Ik ben lui mbt tuin onderhoud (mijn partner noemt het: minimal input gardening :joy: ) en ik heb graszaad gemengd met klaverzaad en dat uitgezaaid in de tuin. Het kwam op rond april en is de hele zomer sappig groen gebleven (zonder te sproeien) en ik heb geen enkele keer gemaaid. En ik heb er later ook nog wat veld bloemen zaad door heen gestrooid, ook gezellig.
Dus zeker een aanrader vind ik :ok_hand: het is natuurlijk wel anders dan een keurig bijgehouden strak gazon, maar ja dat vind ik ook een beetje saai. Dus zo heb ik wel lekker een groen veldje, zonder moeite :joy:

19 likes

Dit is een goeie met klaver ! Minimal input gardening hou ik erin haha.
Ik hou van bloemen en planten maar niet van de moeite van maaien enzo.

2 likes