Huizen/woningmarkttopic #3

Pas maar op dat hij niet eigenaar van is. In principe kan iedereen een woning aanbieden op funda. Dat maakt het dus niet automatisch betrouwbaar. Ik blijf erbij dat als een huis al zo lamg te koop staat er iets niet klopt.

2 likes

Ja of iedereen wordt afgeschrokken door de rare makelaar etc etc en het is een buitenkansje :woman_shrugging: ik zou zeker gaan kijken maar wel (extra) kritisch zijn/blijven!

2 likes

Ik zou een goeie aankoopmakelaar meenemen voor betrouwbaar advies!

4 likes

Euhm het lijkt wel een date met red flags, waarom overweeg je met zo’n loucher dan louche type zaken te doen?

3 likes

Pffff hij zit erin!! Ongelofelijk, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Er is een klein afwerkings dingetje niet helemaal perfect maar dat kan alsnog opgelost gelukkig. Zoooooo blij :partying_face:

7 likes

Zou vooral goed opletten dat het niet alleen een verbouwing is voor de looks. Door alles glad te stucken, kozijnen zwart te verven (:face_vomiting:) en een nieuw vloertje lijkt het vaak heel wat maar als al het echte belangrijke onderhoud niet is opgepakt en de elektra en kozijnen uit het jaar 0 komen heb je er weinig aan. En dat wordt wel vaak gedaan bij opknappers die snel weer worden doorverkocht.

16 likes

Maar waarom? :joy:

Wel echt droomhuizen

5 likes

Pff… Wat een zenuwslopend proces is het regelen van de financiering geweest. Omdat ik nog een ex had die mij ging uitkopen, bleek ik geen overbrugging te kunnen krijgen. Hij moest echt akkoord van de hypotheekverstrekker hebben en we moeten al bij de notaris zijn geweest voordat mijn nieuwe huis kon doorgaan.

De korte samenvatting: ik heb overal steeds achteraan lopen bellen, mijn financieringsvoorbehoud is met 2 weken verlengd en op de laatste dag (eergisteren) kreeg ik eindelijk een bindend hypotheekaanbod. Ik zit vanmiddag met mijn ex bij de notaris en maandag met de verkopers van mijn nieuwe huis.

En toen bleek ook nog eens dat ik niet de volledige financiering krijg waarvan ik dacht dat we die hadden aangevraagd. Er zit een stukje verduurzamingsdepot in. Dat was de hypotheekadviseur mij even vergeten te vertellen :woman_shrugging:

Na de afrekening bij de notaris houd ik daardoor een paar honderd (in plaats van paar duizend) euro op mij spaarrekening over :flushed:

Gelukkig blijk ik goed te zijn in het vinden van gratis meubels en kunnen mijn ouders ook nog een beetje bijspringen…

17 likes

Ugh ik ben er echt even helemaal zat van… Wij zijn nu een tijdje aan het kijken en bieden, maar er komt maar niks uit. En nu de markt aantrekt is het al helemaal lastig, zelfs al om een plekje in het bezichtigen te krijgen. Het lijkt er steeds meer op dat we woningen bekijken die wel ons maximale budget gaan aantikken, maar echt veel nadelen hebben op onze wensenlijst. Ik vind het zo’n rotgevoel dat we echt hoog in de haalbare maandlasten moeten gaan zitten voor een huis waar ik maar zeer matig happy mee ga zijn (zo lijkt het nu)… Wat een klotetijd. Ik wil gewoon zo graag een fijn plekje ook voor mijn dochtertje om buiten te kunnen spelen. Maar kennelijk moet je beide een chirurgensalaris of zo verdienen of absurd veel spaargeld om een beetje iets leuks te kunnen kopen. Bah. (Oké sorry voor de rant)

1 like

Ohhh wat een stress! Maar wat moet dat fijn zijn dat het nu gelukt is, en je je eigen huis hebt!

1 like

@Xiomara wanneer heb je de bezichtiging?

2 likes

Ja, super fijn! Geeft weer wat rust in plaats van op tijdelijke plekken wonen.

1 like

Ja lastig is dit hè… dat gevoel had ik toen wij zochten ook (wij zijn destijds gesetteld for less) en soms droom ik wel van doorverhuizen, maar met de huidige markt durf ik dat ook echt niet aan. Een gemiddeld huis in NL kost nu tegen de 5 ton volgens mij? Welke maandlasten geeft dat wel niet met de huidige rente 🫠

2 likes

Jaaa op zich hebben we geen mega haast qua plek of dat we eruit moeten of zo, maar qua ruimte wordt het wel een beetje kritisch. Nu moet ik zeggen dat we wel een duidelijk afbreekpunt hebben in de maandlasten die we willen betalen, ook al kunnen we nog meer hypotheek krijgen. We willen ook nog wat kunnen sparen voor magere jaren. Maar we hebben besloten toch maar een aankoopmakelaar in te schakelen, dat helpt misschien met het gevoel van een totaal gebrek aan controle hah

2 likes

Nou ja precies. We keken voor een huis van 4 ton en dat geeft een maandlast netto van 1380 geloof ik ongeveer. Vind ik echt behoorlijk hoor. Ik ben wel jaloers op mijn schoonzus die 3 jaar geleden een echt ruim huis kocht voor 320, met maar 1,5% rente.

Wow wij hebben 1 december een huis gekocht van 340 en onze lasten netto zijn 1329 (hypotheek van 4,63% voor 30 jaar vast wel). Maar wat fijn dat dat al zo gezakt is!
Wij hebben ook geen huis in onze voorkeurswijk gekocht, maar dat was wel het enige waar we op ingeleverd hebben.
Ik herken je behoefte aan een tuin voor je kind, ik ben echt dolgelukkig dat we straks gewoon een buiten hebben, kan echt wel janken.

4 likes

Kan je niet je hypotheek meenemen? En je verkoopt dan ook een huis. Scheelt ook! Zo hou ik nog hoop haha.

3 likes

Is dat dan met een lineaire of annuïteitenhypotheek?

1 like

Annuïteitenhypotheek!

2 likes

OMG we hebben een huis! Ben nu wel een beetje in de zenuwen ineens, omdat we wel wat dingen willen verbouwen, zoals badkamer, keuken, wandje slopen, nog wat andere dingen. Ik ben zelf niet technisch dus ik ben nu het overzicht al een beetje kwijt haha. En de maandlasten inderdaad poeh, een stuk hoger dan wat we hebben.

40 likes