Huizen/woningmarkttopic #3

Nog even deels aanhakend op de mensen die briefjes in de brievenbus doen dat je het huis wil kopen, hoe schat je realistisch in wat een woning waard is als hij helemaal niet te koop staat?

Ik zie nu dat mijn vroegere buurjongen een nieuwe woning heeft gekocht. Zijn woning is echt ideaal voor mij. Ik wil hem vragen wanneer zijn woning te koop komt en misschien brutaal wat hij hoopt te krijgen, maar ik wil niet voorschut gaan als dat vér boven mijn budget blijkt te zijn.

Ik houd al jaren de woningmarkt in ons dorp in de gaten maar voor mijn gevoel is er geen pijl op te trekken. Een opgeknapt huis dat voor een koopje weggaat (ja qua vraagprijs dan) of een bouwval waar ze weer de hoofdprijs voor vragen. In deze buurt is dit type woning afgelopen 2 jaar niet verkocht. Ik weet ook niet hoe de staat van binnen is, of hij bijvoorbeeld ooit gerenoveerd heeft. Het zou dus zomaar kunnen dat ik de woning kan kopen, of dat het opeens 50k duurder is.

Ja gewoon vragen toch? Lijkt me de meest betrouwbare optie. Niks brutaals aan vind ik

8 likes

Gewoon vragen? Als hij een bedrag noemt dat je niet kan/wil betalen en het ligt ver af van wat je wel kan/wil betalen dan zeg je gewoon dat het boven je budget is. Ik zie niet waarom dat gênant zou zijn.

8 likes

Ik zou het idd ook gewoon vragen!

1 like

Kijk even in het WOZ waardeloket. Is niet de vraagprijs, maar wel een goede indicatie.

4 likes

WOZ-waarde loopt wel een heel stuk achter op woningwaarde (peildatum 1-1-2022).

Ik zou het ook vragen @Wasbeer en even op funda kijken naar huizen in dezelfde buurt die ongeveer even groot zijn, zelfde bouwjaar, afwerking etc. Dan kun je vast wel een inschatting maken.

3 likes

Lekker unaniem, ik ga het gewoon vragen!

6 likes

Zou grofweg beetje op funda kijken.
Een woning in die wijk, van (ook) 125m2, en een kavel van 200m2 (& stel deze kavel is 190m2) etc. Weet niet of je de staat van afwerking weet aan de binnenkant, want het maakt natuurlijk wel uit of er in 2022 of in 2002 voor het laatst een nieuwe badkamer en keuken in is gezet haha.
Maar als je beetje vergelijkbare woning kan vinden in die wijk/stadsdeel, zal het Uiteindelijk geen ton schelen gok ik?

2 likes

Op Walter Living kun je ook zien voor welke prijs vergelijkbare huizen verkocht zijn

3 likes

Dat “heel stuk” valt wel mee. In de tijden dat de prijzen hard stegen wel, maar de huidige woz prijzen zijn gebaseerd op verkopen in 2022. Dat is voor een indicatie best ok om te kunnen inschatten of het een huis is, dat je mogelijk zou kunnen betalen.

3 likes

Bij ons huis zit zo’n 70k verschil tussen verkoopprijs in 2023 en WOZ uit 2022, vind ik best veel en daarom zou ik er dus niet zomaar vanuit gaan.

1 like

De huidige huizenmarkt heeft best een stijging doorgaan. Bij ons is de woz waarde 400.000 maar ons huis verkoopt sowieso voor 460.000 minimaal nu.

Edit
En bij mijn schoonbroertje zijn huis zit er 110.000 verschil in tussen peildatum woz en uiteindelijke verkoopprijs novemer 2023

1 like

Net als de twee hierboven loopt het hier ook een heel stuk uit elkaar. Scheelt 110 - 125.000 met de recent ingeschatte verkoopwaarde van ons huis door 3 makelaars.

4 likes

Ik wist onze WOZ niet uit m’n hoofd, maar wel de taxatie waarde van medio 2023. Scheelt idd een ton :eyes:… ben benieuwd naar de WOZ van 1-1-2023 dan haha :smiling_face_with_tear:. Belasting :chart_with_upwards_trend:

2 likes

Haha dan kan ik het vergeten als het echt een ton hoger is! Woz waarde in 2022 was 265.000 en mijn budget ongeveer 315.000

Ik zou het gewoon vragen. Als hij wilt verkopen is er vast al een makelaar geweest met een schatting. Dan weet je waar je aan toe bent.

8 likes

Wauw, zoveel verschil herken ik niet. Ik zou al blij zijn met mijn woz waarde, maar dat is een speciaal geval. En van recente verkopen in mijn omgeving zat er niet zoveel verschil tussen woz waarde en verkoopprijs. Misschien heeft dat te maken met soort huis, of met locatie. Geen idee.

2 likes

De gemeente had tegen mij gezegd dat ze de WOZ opnieuw bepalen (en dus flink omhoog gooien) na de verkoop van het huis. Dus onze WOZ werd gelijk aan de vraagprijs. Hebben het rond vraagprijs gekocht dus niet extreem erboven. Vervolgens doen ze er jaarlijks een percentage bovenop. Resultaat: de buren die hier al 15+ jaar wonen hebben een veeeeel lagere WOZ dan wij. Scheelde eerste jaar dat ik keek iets van 1-1.5 ton met ons voor exact hetzelfde huis in dezelfde staat.

2 likes

Wat raar dat de rest niet meebeweegt dan. Dat wist ik namelijk niet.

2 likes

Maar de buren gaan ook mee hoor, op basis van jouw verkoopprijs. Zeker als het hetzelfde type huis is. Ieder jaar wordt je huis tegen 3 soort van gelijkwaardige huizen die verkocht zijn in de buurt getaxeerd voor de WOZ waarde. Staat in het taxatierapport dat je kunt opvragen bij de gemeente.

4 likes