Kijk ook eens naar phlomis! Super makkelijke plant! Wintergroen dus altijd mooi. Uitgebloeide stengels laten staan als overwintering plek voor insecten. Bloeit leuk in de zomer. Eerste drie jaar onkruid tussen de planten weghalen. Als het dicht is hoef je alleen maar een keer per jaar de stengels af te knippen in maart. Echt mijn lievelingsplant.
Heb je er misschien een foto van? Klinkt super leuk.
Ik heb wel een foto zonder de veldbloemen ertussen
De klaver deed het hier heeeeel erg goed! Er staan ook wat aangewaaide graspollen tussen, maar dat vind ik niet erg, ik hou wel van een beetje wilde tuin haha.
Hiervoor was alles betegeld (voor 30 jaar lang)! Ik heb zelf alle tegels verwijderd en de grond tot meer dan een meter omgespit. Het gras/klaver veld was echt een experiment, want veel mensen zeiden tegen me dat ik de tuin dan moest laten afgraven en nieuwe grond erin etc… Maar ik heb gewoon wat lava meel door de grond gestrooid, om wat voedingsstoffen toe te voegen.
Zelf vind ik het zoveel knusser en mooier dan de tegels. De klimop groeit ook lekker om de schommel heen.
Het is niet aangeharkt en strak, maar dat kan ik toch niet bijhouden. Ik ben er zo erg blij mee!

Ik heb in mijn tuin een heel stuk tegels weggehaald, daar gewoon zakken tuin aarde en compost op gedaan en een beetje omgespit met het zand van onder de tegels en daar doen mijn planten het ook fantastisch op. Qua planten is zelf zaaien ook heel cheap, kan gewoon in oude potjes van kwark etc (gaatje onderin maken) met een beetje compost en dan zou ik voor goudsbloemen, zinias, groot Kaasjeskruid, oost Indische kers en dropplant gaan. Dat gaat als een trein!
Voor bloemenmengsels is schrale grond juist goed.
Vraagje, weet iemand een tijdelijke huurwoning in Brabant of Limburg? Moet over ruim een maand mijn woning uit en begin nu wel echt te stressen
De bedragen lopen heel snel op. Stucwerk, vloer, keuken, kozijnen etc.
Ik heb geen nieuwbouwhuis, dus ik weet niet of dit een optie is (of dat je perse moet afnemen bij bepaalde leveranciers?) maar sowieso een dikke tip: altijd meerdere offertes laten opmaken bij meerdere bedrijven om te kunnen vergelijken.
Behalve stukadoors, want er is volgens mij zo’n tekort dat je al blij mag zijn dat je er eentje hebt haha
Onze taxatie is helemaal naar wens teruggekomen!
Nu de hypotheek aanvragen. Ik baal dat de rente van asr hoog staat, het scheelt bruto 50€ per maand met de goedkoopste. Maar het is tegelijk wel een verschil tussen je geld naar een partij brengen waar ik achter sta, of een partij waar ik niet eens over kan vinden wat ze vinden.
Weet iemand of tulp hypotheken groen investeert? De informatie van de website is nogal beknopt en dat vind ik ook niet de meest betrouwbare bron.
Mijn ervaring is dat als er niks over vermeld staat, er ook niks te melden is. Dit is echt zo’n onderwerp waar instanties die er actief mee bezig zijn, dit ook breed uitdragen als onderscheidend vermogen.
Luister eens de groene belofte podcast van follow the money. Daar zetten ze uit een dat esg beleggen (wat de meeste van dit soort duurzame partijen doen) alleen gebaseerd is op beloften maar niemand die controleert of die beloften echt worden nagekomen. Wat dus ook niet gebeurd.
Ik heb vrij onverwachts een droomhuis gezien. Morgenavond hebben we nu een gesprek met de hyotheek adviseur en vrijdag gaan we bezichtigen. Ik ben heel benieuwd. Qua bruto salaris kunnen we het prima rondkrijgen maar we hebben allebei een tijdelijk contract en mijn vriend kan wss geen intentieverklaring krijgen. Heeft iemand ervaring mer de arbeidsmarktscan?
En het huis heeft geen badkamer, dus twijfel of we nu al offertes moeten opvragen bij aannemers om de kosten goed in beeld te krijgen. Iemand ook ervaring hiermee?
Hoe komt het dat het huis geen badkamer heeft? Was het voorheen een winkel oid?
Ook geen aansluitingen? Meestal heb je voor offerte een (technische) tekening nodig.
Wij hebben ook weer een bod gedaan. Het gaat om een kluswoning die er al een paar weken op staat en we hebben onder de vraagprijs geboden. Zo spannend weer!
@macrame het huis was een atelier en de badkamer is toen weggehaald. Er is wel een wc en in wat nu de woonkamer is zijn aansluitingen (en er is een buitendouche haha).
Ik denk dat we dan wachten tot de bezichtiging en deze dan opvragen, of is het gebruikelijk om het al eerder op tevragen?
Meestal willen aannemers niet zomaar random een offerte geven, maar eerder een prijsindicatie. Die heeft een andere juridische status.
Je moet niks, maar het is voor jezelf wel fijn om een prijsindicatie te hebben, want ik ga ervan uit dat je vrijwel direct een badkamer moet installeren. Een huis financieren zonder keuken (was nieuwbouw) kon bij ons iniedergeval niet als je niet kon aantonen dat je de middelen voor een keuken had.
Ik kon zelf trouwens op arbeidsmarktscan een hypotheek krijgen, maar dat was wel minder makkelijk dan ze op de website van die scan voorhouden met een fors verschil tussen het bedrag waartoe ze met intentieverklaring en scan toe bereid waren. Verschilt ook per bank, dus echt een vraag voor je hypotheekadviseur.
Ik kon toen wij kochten ook geen intentieverklaring krijgen. Uiteindelijk een deal gemaakt met HR dat ik de verklaring kreeg als ik een apart document ondertekende dat ik geen rechten kon ontlenen aan die verklaring. Echt een grote grap maar het scheelde wel veel gedoe.
Beetje loos gebaar want dat volgt al uit een intentieverklaring zelf dacht ik:
https://tenholternoordam.nl/kennisdelen/blog/werkgeversverklaring-wel-of-niet-bindend-voor-werkgever
@Chesirecat ahh haha, mijn vriend gaat er naar vragen. Maar hij werkt bij een stichting en de manager is hr haha.
@Shaaar we hebben voldoende spaargeld dus dat moet mogelijk zijn tenzij de hypotheek gaat tevenvallen.
Dus het bedrag wat je met intentieverklaring zou kunnen krijgen was (veel) hoger dan met die scan? Op de website wordt er idd een andere situatie geschetst.