Huizen/woningmarkttopic #3

Er wordt eigenlijk altijd een datum in de koopovereenkomst opgenomen, de verkoper zal vast een voorkeur hebben voor een datum maar ik kan me voorstellen dat jullie dat ook hebben. Ik zie overigens ook vaak genoeg dat er bijvoorbeeld 1 december in de koopovereenkomst staat en dat partijen vervolgens afspreken om de eigendomsoverdracht te vervroegen naar bijv. 15 november omdat de woning al leeg staat en de koper de hypotheek rond heeft.

2 likes

Ah ok! En dan spreek je een datum af die zon 3 maanden in de toekomst ligt ofzo? Ivm rond krijgen hypotheek? Voor ons lijkt het nu gunstiger om zo lang mogelijk te wachten ivm de dalende hypotheekrente volgens mij.

1 like

Heb je geboden onder voorbehoud financiering of niet? Zo ja, die termijn is meestal 6 weken. Dan vraag je eigenlijk direct een hypotheek aan omdat je dan binnen die zes weken kan ontbinden als je de financiering toch niet rond krijgt. Als je geen financieel voorbehoud hebt kun je idd nog afwachten als je dat zou willen. Je hypotheekrente wordt vaak vastgezet op het moment dat je je bindende offerte hebt ontvangen. Dus niet op moment van passeren bij de notaris. Al zijn er wel banken die wel de rente aanpassen als die op moment van passeren lager is maar dat weet je adviseur

En ik zou ook even goed gaan rekenen of je de bank een bankgarantie wil laten afgeven of zelf de waarborgsom naar de notaris overmaakt. Als je gaat verbouwen / meubels gaat kopen moet je vaak ook best wat aanbetalen en als je spaargeld dan ‘vast’ zit omdat het op de rekening van de notaris staat is dat niet handig. Dan kun je beter die €300 voor de bankgarantie betalen.

4 likes

Ja, we hebben geboden onder voorbehoud van financiering. We hebben daar geen termijn bij genoemd. Ik vind 6 weken ook best wel snel. Ik dacht altijd dat dat veel langer duurde. Weet overigens eigenlijk wel zeker dat we de financiering rond krijgen.

We willen inderdaad kiezen voor een verstrekker die werkt met een dagrente.

1 like

Ik heb slechts 1 advies: neem morgen direct een hypotheekadviseur in de arm. Die kijkt met al deze vragen met en kan alles 100x beter voor je uitleggen en regelen dan wij hier allemaal. En neem ‘m echt morgen want zo te lezen heb je ‘m nodig. Heb je geen orienterend gesprek gehad voordat je ging bieden? En kies niet de goedkoopste want goedkoop is duurkoop. Je krijgt de helft van je advieskosten toch terug van de belasting en wat is nou een paar honderd euro extra op een huis van een paar ton.

33 likes

Nee precies dit is voor iedereen die een huis wil kopen de belangrijkste tip. Als je geen idee hebt wat je doet, waarom de fuck koop je dan een huis.

24 likes

Helemaal eens met @Rozevarken dat je zsm een adviseur moet bellen
Nog laatste vanuit mij: termijn financieringsvoorbehoud spreek je af in het koopcontract. Dus daar zal de verkopend makelaar wel contact over opnemen.

5 likes

Wilde ook net zeggen net als de anderen, waarom heb je geen hypotheekadviseur?
Wij hebben ons echt niet druk gemaakt over dit soort zaken, dat regelde hij, en onze makelaar, allemaal. En de overdrachtsdatum ging bij ons gewoon in overleg. Bij het huis dat we gekocht hebben vroegen de verkopers ons of x-datum goed was. En bij ons huis dat we verkochten zei de koper dat het aan ons was.
Onze hypotheek was echt binnen heel korte tijd rond, de hypotheek adviseur heeft alle documenten ingediend (en taxaties en bankgarantie aangevraagd) en enkele dagen later was het al rond.
Verder: gefeliciteerd! En veel succes met het afronden.m

Edit: ik lees dat je wel een adviseur hebt, laat hem/haar alles dan lekker regelen!

3 likes

Ik zou de termijn van het voorbehoud idd even afstemmen met je adviseur. Bij mij was m’n hypotheek vorige maand binnen 2 dagen rond, dus 6 weken is vrij lang. Hoewel het natuurlijk ook niet zoveel uitmaakt als je bod al is geaccepteerd.

1 like

Naast met je adviseur ook vooral even checken met de verkopend makelaar/in de koopovereenkomst. Zal mij niet verbazen als er straks toch een termijn in de overeenkomst staat, want een verkoper wil niet tot de dag van oevrdracht in spanning zitten.

1 like

Jeetje, dat is wel onnodig veel lijkt mij. Dan moet je dus bijna €5000 per maand verdienen om een studio te kunnen huren.

Oh we hebben een adviseur. We kennen onze financiele mogelijkheden en hebben ons bod met haar doorgesproken. We hebben in ons bod (via zon standaardformulier in Move) aangevinkt dat het oa onder voorbehoud van financiering is, alleen hebben we daar geen termijn bij genoemd (die mogelijkheid was er ook niet in het biedformulier). We spreken onze adviseur woensdag weer voor de vervolgstappen, maar ik was alvast nieuwsgierig dus heb hier een aantal vragen gesteld.

Bedankt aan iedereen die heeft meegedacht :slight_smile:

8 likes

Wow, is dat in Tilburg?

Ja dat ook idd. Ik had bij mijn bod expres een heel kort voorbehoud opgenomen iom mijn adviseur om m’n bod aantrekkelijker te maken, maar als je bod al geaccepteerd is, is dat aspect niet meer van belang. Maar zeker ook afstemmen met je makelaar voor de koopovereenkomst inderdaad.

1 like

Het is niet zo heel gek toch? De garantsteller moet betalen als jou dat niet lukt, en die moet zelf ook nog ergens wonen, dus die moet genoeg verdienen om naast z’n eigen woonlasten ook jouw woonlasten over te nemen. Als hij dat niet kan heb je niks aan die garantstelling, ik snap wel dat die eis hoger ligt.

19 likes

Ja ik had het juist bijzonder gevonden als voor een garantsteller dezelfde inkomenseis zou zijn

2 likes

Misschien hadden wij tot nu toe gewoon een crappy adviseur (de Hypotheker) maar behalve dat ie heeft uitgerekend hoeveel we ooit konden bieden heeft ie niet zó veel gedaan…

Maar wij zitten qua bod ook ver onder onze maximum leenbedrag. En zijn dus nu ná de aankoop voor een nieuwe aan het kijken omdat de vorige vrij weinig heeft gedaan

1 like

Ik heb mijn huidige huurwoning gekregen omdat ik heb aangeboden dubbele borg te betalen. Ik had destijds een uitzendcontract en zou een maand later ergens in dienst gaan met 6 maanden contract. Dat was dus niet voldoende maar ik heb gevraagd of het mogelijk was om meer borg te betalen en dat kon gelukkig. Als je het geld hebt, zou je dat kunnen proberen

2 likes

Ja vrienden van ons hadden ook de hypotheker en die deed ook geen reet.

Wij hadden een zelfstandig adviseur maar zijn zo ontzettend goed geholpen dat die het geld zeker waar was.

Wij hebben via vrienden zijn naam toen gekregen dus misschien wat rond vragen in jouw omgeving?

1 like