Ja bij mij wel, bij de scan wilden ze niet het hele daar gestelde inkomen meerekenen en ik verdiende al iets meer dan uit de scan kwam. Maar dit is dus wel bank en situatie gerelateerd. Dus ik zou je hypotheekadviseur dit laten navragen
Bij mij was het bedrag met die scan ook veel lager dan wanneer ik een intentieverklaring had gekregen inderdaad. Scheelde erg veel (ze keken bij mij naar de afgelopen 5 jaar en 5 jaar geleden was ik nét afgestudeerd, dus mn bijbaan e.d. destijds werden meegenomen)
Ik kom hier ook even plotseling binnenvallen met een kleine stressituatie. Mijn vriend en ik hebben vorige week voor het eerst een bod uitgebracht op een huis en die was, tegen onze verwachtingen in, geaccepteerd! We hadden verwacht dat we echt nog wel hoger hadden moeten bieden. En het is gewoon ontzettend snel gegaan allemaal.
Bij het bod hadden we ook gezegd dat we minimaal 10-12 weken wilden tot de overdracht (via makelaar is dit doorgegeven). Nu kwam gisteravond de voorlopige koopakte in de mail met de datum van 15 februari as. Dit was opgesteld door de verkopend makelaar, maar daar is de partij die het huis verkoopt het blijkbaar niet mee eens en wil dat de overdracht al in de derde week van januari plaatsvindt. De verkopend makelaar probeert dit nog te rekken bij haar cliënt, maar dit is wel heel shit allemaal want het huis is zéker niet instapklaar. Of nouja, het is wel bewoonbaar maar het is de bedoeling dat wij gaan verbouwen en daar moet ook nog een en ander voor geregeld worden (nieuwe kozijnen, keuken etc)
We hebben overmorgen een afspraak bij de hypotheekadviseur en gaan dan vragen hoe snel de hypotheek geregeld kan worden, maar ik vraag me af of we dit wel moeten willen . Het geeft zoveel stress! Aan de andere kant is het ook zo zonde als dit mis gaat op 3 weken. Toevallig is dit huis heel snel op ons pad gekomen maar het is wel een buitenkansje en ik verwacht niet snel zoiets weer tegen te komen maar je weet het nooit.
Heel simpel maar misschien kun je tot een compromis komen waarin jullie allebei 1,5 week toegeven? En dat je dan zelf alvast kunt beginnen met dingen slopen etc?
Dat is een hele goeie, bedankt! Ik had zelf nog niet gedacht aan het verzoek om wellicht eea al te kunnen inmeten. Uiteindelijk scheelt 3/4 weken ook niks op de lange termijn, maar het is vooral de stress die komt kijken bij het schakelen denk ik.
En ook, 3 weken eerder erin is geen ramp. Je kunt altijd proberen een slaapkamer leefbaar & stofvrij te maken en houden, en zorgen dat je een wc en douche hebt. Dan overleef je het echt wel!!! 3 weken is niks op jarenlang een fijne woning. Komt echt wel goed! Soort van kamperen in eigen huis.
Een nieuwe keuken en nieuwe kozijnen ga je echt niet krijgen in februari. Daar gaat lang levertijd in zitten, althans dat is mijn ervaring. Ik heb er minstens een half jaar op moeten wachten.
Als jullie niet gebonden zijn aan vaste plaatsingsmomenten zou ik idd zoân buitenkans ook echt aanpakken. Verbouwen is sowieso heel stressvol en gaat veel tijd in zitten. Dus stressen is het sws wel (haha sorry)
Is het een woning met twee verdiepingen of een appartement? Als je een woning hebt met een 2e verdieping waar je dan stofvrij kunt slapen en douchen zou ik het al helemaal doen.
Kozijnen vervangen duurt zeker wel een dag en een keuken slopen en plaatsen wel meerdere dagen (hier iig) en een dag kozijnen vervangen, dat was heel koud haha. Maar je hebt dan genoeg tijd om iets te regelen (dat je bij anderen slaapt, bij anderen kunt mee eten als jullie even geen keuken hebben). Als het een buitenkans is en je kunt het voor de time being bewoonbaar maken; aanpakken hoor.
Hier zijn ook de muren gestuct en de vloer vervangen, het was echt niet bewoonbaar. In zoân situatie zou ik het niet doen OF overbruggen in je huidige woning (maar is dubbel zo duur dan natuurlijk)
Ik heb ervaring met de arbeidsmarktscan. Dit is wel een jaar of vier geleden. Mijn man werkte toen via een payrollbedrijf en dat was de enige manier om op twee salarissen een hypotheek te krijgen. Volgens mij konden we toen ook minder lenen dan normaal, maar het was voor ons genoeg om een woning te kunnen kopen. De details van die arbeidsmarktscan weet ik verder niet meer zo goed.
Nee ik had ook zĂ©ker niet verwacht dat keuken en kozijnen in februari al geregeld zouden zijn hoor! Het is meer de stress van âshit, weer 3/4 weken erafâ . Het is een huis van 3 verdiepingen. Dat is inclusief zolder. En je hebt helemaal gelijk. Ook @Rozevarken . We gaan gewoon een deel goed bewoonbaar houden, dat kan denk ik wel met die verdiepingen. We gaan overigens wel de begane grond laten stucen, maar we laten onze huur minimaal een maand doorlopen en kunnen ook wel terecht bij mijn schoonouders die 15 minuten fietsen verderop wonen. Bedankt voor jullie reacties en relativering!
Dat zet mij ook weer met beide beetjes op de grond
Ik sta op het punt me in te schrijven voor een nieuwbouwwoning (met heel veel animo), is een van de vragen op het inschrijfformulier of je een uitbouw wil en hoe groot dan. Tot zo ver de eerlijke loting
Twijfel om gewoon ja in te vullen en als ik al ingeloot word, die uitbouw af te zeggen. Er staat nergens dat je nu aan die keuze vast zit oid.
Ik ben solo eigenaar van het huis.
Blij maar ook dubbel. Het is een goeie plek voor mij en mn kids.
Ja ik begrijp heel goed wat je zegt, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het hoorde. Tegelijkertijd vind ik dat ook lastig, wetende dat er nog niets is getekend en er meerdere biedingen zijn geweest die bij elkaar in de buurt lagen. Het is onhandig voor de verkoper om zich nu tot een andere partij te wenden als ik mijn poot heel erg stijf houd, want het kost alleen maar meer tijd, maar ik ben dan toch bang voor het geval dat ze het wel doet en iemand anders wel direct zijn kans grijpt. Nouja goed, hopelijk kunnen we tot een compromis komen.
@Wasbeer Ai wat stom zeg! Maar als er geen voorwaarden ofzo zijn waarmee je akkoord gaat in het inschrijfformulier zou ik het gewoon lekker aankruisen! Dan kom je hopelijk in de betere loting
Het is eindelijk gelukt: ons bod is geaccepteerd op een prachtig droomhuis!
Maar nu meteen stap 2: ze willen over 1 week het voorlopig koopcontract ondertekenen. Hellep wat moeten we dan allemaal geregeld hebben? iig een notaris gekozen volgensmij maar bij sommige hypotheek adviseurs zit dat in t pakket en we hebben ook nog geen adviseur gekozen
en we moeten nog een samenlevingscontract⊠chaos in mn hoofd. Overdracht is pas april maar voorlopig koopcontract is dus al over 5 werkdagen
Iemand tips of advies?
Leuk, gefeliciteerd!
Het tekenen van het voorlopig koopcontract gebeurt meestal zsm, want tot die tijd is de verkoop nog niet officieel en kunnen jullie er beide nog vanaf. Je mag als koper idd een notaris kiezen, maar je kunt ook in het contract opnemen dat je binnen x-periode de keuze van de notaris door geeft. Verder hoef je nu nog niks te regelen!
Gefeliciteerd! Samenlevingscontract hoeft ook pas rond te zijn bij tekenen van overdracht. Hebben jullie een aankoopmakelaar? Die regelde de notaris bij ons.
Zou zelfs erna nog kunnen!
Mijn tante was onze hypotheekadviseur en dat was natuurlijk heel fijn. Zij adviseerde een notaris en zorgde dat we na het tekenen van de overdracht direct bij hen ook een afspraak hadden om het samenlevingscontract te bespreken. Vervolgens werd dat contract daarna pas opgesteld. Dus je hoeft dat samenlevingscontract niet voor het tekenen van overdracht al rond te hebben.
Ja klopt idd!
Wauw wat een hulp, dankjewel allemaal! dan nemen we dat over de notaris op denk ik, want ik kies liever goed dan overhaast. Helemaal als we eigenlijk zo lang de tijd hebben. Heb al wel wat offertes aangevraagd maarja we betalen straks ook niet voor niets voor een hypotheekadviseur, dan moet ie nog wel wat te doen hebben haha
Ik zou dit nooit adviseren, in theorie kan er tussen de overdracht en tekenen samenlevingscontract iets mis gaan en dan heb je het nog niet goed geregeld (want in het samenlevingscontract wil je een verblijvingsbeding opnemen zodat bij een overlijden gezamenlijke bezittingen niet deels naar de familie van de overledene vererft). Bij ons op kantoor komen de kopers voor de overdracht op bespreking zodat het samenlevingscontract (vaak met testamenten) direct na de levering en hypotheek getekend kan worden.
En dat moet in itsireneforyouâs situatie ook prima kunnen met de overdracht in april.