Huizen/woningmarkttopic #3

Wij hebben ook echt slechte ervaring met de hypotheker! We waren al bij 1 andere advisieur geweest - en mijn vriend heeft er best verstand van - en konden daarom zelf deze advisieur wijzen op 2 grove fouten in berekeningen… Echt slecht. We hebben recent onze hypotheek opnieuw afgesloten, zelfstandig, via Centraal Beheer. Dat ging supersoepel.

Ah nou dan ligt het gelukkig niet aan ons :grimacing: in principe zijn we zeer simpel met vaste contracten etc. maar nu we toch ook wat eigen geld willen inleggen willen we ook gewoon goed financieel advies als we tóch betalen

4 likes

Ik hoop dat dit het goede topic is voor deze vraag… Wij gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwe gemeente maar zitten met een gat van 2 weken (de overdracht van ons huidige huis is half december en de overdracht van ons nieuwe huis pas eind december) waarin we tijdelijk even bij mijn ouders verblijven. Nu ben ik bezig met alle regeldingen (verzekeringen, energiecontracten, e.d.) en vroeg me af, hoe werkt dit met de verhuizing doorgeven aan de gemeente? Ik neem aan dat we half december wel moeten worden uitgeschreven bij ons huidige adres, want het lijkt me dat je niet met twee gezinnen in op hetzelfde adres ingeschreven kan staan? Maar ik kan me ook nog niet inschrijven in de nieuwe gemeente/op het nieuwe adres…? HELP :smiley:

2 likes

Ik zou even de gemeente bellen. Die weten wel hoe je dit het beste kan oplossen.

4 likes

Kan je je niet inschrijven bij je ouders ter overbrugging?

1 like

Ja denk inderdaad dat dit de manier is, klinkt als een hoop werk voor maar twee weken maar het is even niet anders. Ik ga nog wel even voor de zekerheid met de gemeente bellen ja, dank!!

Volgens mij komt het niet zo nauw en kun je gewoon op je nieuwe adres inschrijven en tot die tijd op t oude, als t langere periode is wel.

Mijn bron is een kennis die bij de gemeente werkt.

6 likes

Moet je wel goed mee oppassen wat betreft toeslagen, uitkeringen of aow just in case

4 likes

Ja ik zou dit als het even kan voorkomen en dan maar even twee weken nergens ingeschreven staan. Kan zo veel gedoe geven en geld kosten.

3 likes

Moraal vh verhaal, doe er altijd een brief bij, wie weet!?

9 likes

Geen idee of dit het juiste topic is. We zitten nu middenin een verbouwing. Hadden best wat spaargeld maar dat vliegt er doorheen. Half januari is de overdracht van dit huis en ontvangen we een bedrag waarmee we in principe makkelijk die verbouwing mee kunnen bekostigen. Ons spaargeld is bijna op en de keuken moet er nog vanaf (is rekening mee gehouden).

Nu krijgen we dus ineens facturen retesnel. Gister kwamen ze voor vloerverwarming en vandaag de factuur binnen met de vervaldatum 11 dec. Dat is morgen. En zo hebben we nog 2 andere flinke facturen die binnen zo’n korte termijn betaald moeten worden? Daar hadden we niet op gerekend :sweat_smile: Is dit normaal? Of gebeurt dit vaker zo rond het einde van het jaar. Vind het maar bijzonder…

1 like

Mij lijkt een factuurtermijn van 2 dagen sowieso niet normaal of realistisch. Misschien doen ze dat omdat het ‘t einde van het jaar is en dat boekjaar straks wordt afgesloten. Misschien kun je contact opnemen en voorstellen nu een deel te betalen en de rest na de overdracht van jullie oude huis?

2 likes

2 dagen heb ik ook niet meegemaakt! Maar zeker wel max binnen 2 weken betalen. Bij de keuken was het zelfs vooraf betalen.
Stucwerk en vloerverwarming en kozijnen was allemaal binnen 14 dagen.

Gisteren voor de vloerverwarming komen en pas half januari betalen (dus ongeveer een maand anderhalve maand ertussen) heb ik dus ook niet meegemaakt… dus korte termijn is wel heel normaal, is mijn ervaring.

1 like

2 weken is volgens mij wel de standaard inderdaad. Normaliter wordt de overwaarde al wel (deels) liquide gemaakt in een overbruggingshypotheek bij aanschaf van de nieuwe woning als je moet verbouwen want dan heb je dit probleem niet/minder.

3 likes

Kijk even naar de voorwaarden in de offertes als je die voorafgaand getekend hebt. 2 dagen is snel, maar ik ben qua keuken, vloeren etc wel gewend dat ze het vlak erna of kort ervoor willen.

3 likes

2 dagen lijkt me inderdaad heel erg snel maar zoals @Shaaar zegt: de voorwaarden van de offerte nakijken. Daar zal het wel instaan. Moet zeggen: mijn man is ondernemer in de bouw en houdt ook een betalingstermijn van 8 dagen aan.

Wat betalen jullie voor je opstalverzekering (en om welk heropbouwbedrag gaat het)?

1 like

Ik heb echt alles doorgespit maar kan onze opbouwwaarde nergens terugvinden. Maar we betalen 27 euro per maand voor opstal voor een woning van 4,5 ton.

3 likes

Wij betalen 34.57 (woning 5.5 ton) & alles via Promovendum afgesloten - ook oa onze doorlopende reisverzekering - en kregen daardoor in totaal best veel korting! De heropbouwwaarde weet ik niet.

1 like

Ik deed net een rondje funda en ik kan er gewoon echt niet bij met m’n hoofd dat er KAMERS voor meer dan 2 ton verkocht worden. Pls, gaat deze waanzin ooit stoppen?

8 likes