Huizen/woningmarkttopic #3

Is idd wel mijn uitgangspunt om het allemaal goed geregeld te hebben voor april! :relaxed: dankjewel!

1 like

Ons bod is ook geaccepteerd! Zo spannend weer! Er mag wel verduurzaamd en gemoderniseerd worden, dus er staat ons wel wat te wachten. Maar heb er zoveel zin in!

We spreken woensdag onze adviseur weer, maar ik vroeg me af wanneer precies de rente wordt vastgesteld en hoe het zit met dat voorschot. Je tekent het koopcontract, vraagt een hypotheek aan en hoe maak je dan die 10% over?

16 likes

Als je ervoor kiest om de 10% zelf over te maken (waarborgsom) dan kan je de notaris vragen naar het rekeningnummer van de derdengeldenrekening. Maar je adviseur kan ook een bankgarantie stellen, dan wordt er niet daadwerkelijk 10% overgemaakt maar zegt de bank/een waarborgmaatschappij dat zij de 10% betalen mocht jij je niet aan je verplichtingen houden (maar dat kost uiteraard wel geld, dus als je toch uiteindelijk 10% of meer aan eigen middelen moet inbrengen kan je beter voor de waarborgsom kiezen)

2 likes

Gefeliciteerd, Spannend! Voor je vraag sluit ik me aan bij wat hier boven is gezegd.
Ik weet niet of het je eerste woning is en of je een studieschuld hebt, maar toen wij gisteren bij de hypotheekadviseur zaten was de conclusie dat de nieuwe leennormen vanaf 2024 voor ons (starters met studieschuld) voordeliger uitpakken als we de hypotheekofferte in 2024 aanvragen en accepteren dan wanneer wij de hypotheekofferte in 2023 accepteren. Dus dat is ook nog wel iets om rekening mee te houden! En vanaf 2024 is het bouwdepot voor energie op je hypotheek max 20.000 ipv 9.000 (label E, F, G) Gelet op verduurzaming is dat ook wellicht interessant!

5 likes

Ah OK, maar dan moet je dus al een notaris hebben? En wat bedoel je precies met dat je beter voor de waarborgsom kan kiezen? Wij zouden het geld eventueel wel zelf kunnen overmaken.

@Kees Wij zijn ook starters met een (inmiddels kleine) studieschuld. Waarom is dat in 2024 voordeliger? En kan dat ook zomaar, dat je het dan pas in 2024 regelt? En een bouwdepot leen je tegen dezelfde rente als de rest van de hypotheek?

Voor je notaris! (ze staan er denk ik alleen niet allemaal bij)

1 like

Ik durf hier niet met zekerheid antwoord op te geven, want ik zit ongeveer in dezelfde fase qua aankoop van een huis als jij (tekenen morgen de voorlopige koopakte), maar qua hypotheek hangt het af van de datum die je afspreekt om de hypotheek rond te krijgen. Als die datum in 2023 ligt dan kun je hem niet afsluiten volgens de regels van 2024. Het gaat erom dat de datum van de offerte door de hypotheekverstrekker in 2024 ligt.
En verder wordt er qua studieschuld gekeken naar de werkelijke maandelijkse lasten en niet meer de oorspronkelijke schuld.

2 likes

Ja de 10% maak je altijd over naar de derdengeldenrekening van de notaris. Maar de datum waarop de waarborgsom/bankgarantie overgemaakt/gesteld moet zijn is vaak 1 week na de datum voor de ontbindende voorwaarde, dus dan heb je als het goed is nog genoeg tijd om een notaris te vinden. Je hypotheekadviseur heeft waarschijnlijk wel een vaste notaris waar hij goede ervaringen mee heeft.

Je kan beter voor de waarborgsom kiezen, omdat je dan geen kosten voor een bankgarantie maakt. Een bankgarantie bij ING kost bijvoorbeeld 1% van het garantiebedrag (dus stel je koopsom is 400.000, dan is 't garantiebedrag 40.000 en de kosten voor de bankgarantie 400 euro). Stel je hypotheekadviseur heeft uitgerekend dat je uiteindelijk 44.000 aan eigen middelen moet gaan inbrengen, dan kan je beter zelf de 10%/40.000 over maken naar de derdengeldenrekening, en dan voor de overdracht de resterende 4.000 in plaats van dat je én die 44.000 betaalt voor de overdracht én dan ook nog eens 400 betaalt voor de bankgarantie

Sowieso ff goed de datum voor de waarborgsom/bankgarantie checken (artikel 5 van je koopovereenkomst waarschijnlijk) want soms is die datum gelijk aan de datum van de eigendomsoverdracht en hoef je dus in feite geen waarborgsom/bankgarantie te regelen.

3 likes

Ohhh zo! Ik snap m! Ik moet nog even wennen aan al het jargon. Het is dus even afhankelijk van de koopovereenkomsf hoe dat precies zal gaan.

En kies je dan zelf een datum voor overdracht? De verkopers hebben in principe al een andere woning waar ze in kunnen. Hangt de overdrachtsdatum dan af van wanneer wij de hypotheek rond krijgen of kies je daar gewoon een datum voor?

3 likes

Er wordt eigenlijk altijd een datum in de koopovereenkomst opgenomen, de verkoper zal vast een voorkeur hebben voor een datum maar ik kan me voorstellen dat jullie dat ook hebben. Ik zie overigens ook vaak genoeg dat er bijvoorbeeld 1 december in de koopovereenkomst staat en dat partijen vervolgens afspreken om de eigendomsoverdracht te vervroegen naar bijv. 15 november omdat de woning al leeg staat en de koper de hypotheek rond heeft.

2 likes

Ah ok! En dan spreek je een datum af die zon 3 maanden in de toekomst ligt ofzo? Ivm rond krijgen hypotheek? Voor ons lijkt het nu gunstiger om zo lang mogelijk te wachten ivm de dalende hypotheekrente volgens mij.

1 like

Heb je geboden onder voorbehoud financiering of niet? Zo ja, die termijn is meestal 6 weken. Dan vraag je eigenlijk direct een hypotheek aan omdat je dan binnen die zes weken kan ontbinden als je de financiering toch niet rond krijgt. Als je geen financieel voorbehoud hebt kun je idd nog afwachten als je dat zou willen. Je hypotheekrente wordt vaak vastgezet op het moment dat je je bindende offerte hebt ontvangen. Dus niet op moment van passeren bij de notaris. Al zijn er wel banken die wel de rente aanpassen als die op moment van passeren lager is maar dat weet je adviseur

En ik zou ook even goed gaan rekenen of je de bank een bankgarantie wil laten afgeven of zelf de waarborgsom naar de notaris overmaakt. Als je gaat verbouwen / meubels gaat kopen moet je vaak ook best wat aanbetalen en als je spaargeld dan ‘vast’ zit omdat het op de rekening van de notaris staat is dat niet handig. Dan kun je beter die €300 voor de bankgarantie betalen.

4 likes

Ja, we hebben geboden onder voorbehoud van financiering. We hebben daar geen termijn bij genoemd. Ik vind 6 weken ook best wel snel. Ik dacht altijd dat dat veel langer duurde. Weet overigens eigenlijk wel zeker dat we de financiering rond krijgen.

We willen inderdaad kiezen voor een verstrekker die werkt met een dagrente.

1 like

Ik heb slechts 1 advies: neem morgen direct een hypotheekadviseur in de arm. Die kijkt met al deze vragen met en kan alles 100x beter voor je uitleggen en regelen dan wij hier allemaal. En neem ‘m echt morgen want zo te lezen heb je ‘m nodig. Heb je geen orienterend gesprek gehad voordat je ging bieden? En kies niet de goedkoopste want goedkoop is duurkoop. Je krijgt de helft van je advieskosten toch terug van de belasting en wat is nou een paar honderd euro extra op een huis van een paar ton.

33 likes

Nee precies dit is voor iedereen die een huis wil kopen de belangrijkste tip. Als je geen idee hebt wat je doet, waarom de fuck koop je dan een huis.

24 likes

Helemaal eens met @Rozevarken dat je zsm een adviseur moet bellen
Nog laatste vanuit mij: termijn financieringsvoorbehoud spreek je af in het koopcontract. Dus daar zal de verkopend makelaar wel contact over opnemen.

5 likes

Wilde ook net zeggen net als de anderen, waarom heb je geen hypotheekadviseur?
Wij hebben ons echt niet druk gemaakt over dit soort zaken, dat regelde hij, en onze makelaar, allemaal. En de overdrachtsdatum ging bij ons gewoon in overleg. Bij het huis dat we gekocht hebben vroegen de verkopers ons of x-datum goed was. En bij ons huis dat we verkochten zei de koper dat het aan ons was.
Onze hypotheek was echt binnen heel korte tijd rond, de hypotheek adviseur heeft alle documenten ingediend (en taxaties en bankgarantie aangevraagd) en enkele dagen later was het al rond.
Verder: gefeliciteerd! En veel succes met het afronden.m

Edit: ik lees dat je wel een adviseur hebt, laat hem/haar alles dan lekker regelen!

3 likes

Ik zou de termijn van het voorbehoud idd even afstemmen met je adviseur. Bij mij was m’n hypotheek vorige maand binnen 2 dagen rond, dus 6 weken is vrij lang. Hoewel het natuurlijk ook niet zoveel uitmaakt als je bod al is geaccepteerd.

1 like

Naast met je adviseur ook vooral even checken met de verkopend makelaar/in de koopovereenkomst. Zal mij niet verbazen als er straks toch een termijn in de overeenkomst staat, want een verkoper wil niet tot de dag van oevrdracht in spanning zitten.

1 like

Ik wil een studio huren van 880 euro (nouja liever niet maar er is niks anders) en de garantsteller moet 5x dat bedrag verdienen (vaak is dat de huur exclusief maar hier niet). Waar gaat het toch heen? :dizzy_face:

2 likes