Huizen/woningmarkttopic #3

Volgens mij wordt ook je netto salaris en dingen als zonnepanelen en hoe oud je keuken en badkamer zijn meegenomen in het premiebedrag dus weet niet hoeveel je eraan hebt door het zonder die info met elkaar te vergelijken.

1 like

Nou het geeft wel een beetje een beeld! Ik weet niet of je nettosalaris enzo wordt meegenomen? Mijn premie werd bepaald op basis van een adrescheck of de prijs van de bouw (zonder grond, en het is nieuwbouw), dat lag een ton uit elkaar dus we zijn nu ergens daartussen gaan zitten met garantie op onderverzekering.

Was benieuwd of we heel veel betalen, dacht al van niet maar op basis van de reacties denk ik dat we voorlopig prima zitten daar!

Moeten natuurlijk eigenlijk ook goed de voorwaarden vergelijken in de zin van wat het dekt enzo maar dat gaat ons niet meer lukken voor morgen :sweat_smile: en we gaan zo te lezen een prima prijs betalen voor “de meest optimale dekking” (bij die verzekering)

Bedankt voor jullie reacties @JustinBieber en @VanderWoodsen !!

2 likes

Dat van je salaris verschilt denk ik. Ik heb nooit iets hoeven opgeven. Zij konden in een systeem zien wat het huis was, stelden een paar vragen zoals zonnepanelen & uitbouw en hebben daarop een prijs bepaald.

3 likes

Ik heb nooit mijn salaris etc hoeven op te geven? Dus geen idee waarom dat bij sommige wel of niet wordt meegenomen.

1 like

Ik weet dat ze dat vaak vragen bij inboedelverzekeringen omdat ze die info gebruiken om de waarde van je inboedel te schatten. Dus als je een woonverzekering aanvraagt (combi inboedel en opstal) kan het best zijn dat je die vraag krijgt.

1 like

Ook voor de inboedel heb ik hem niet gehad.

Aii, forse stijging hoor!

2 likes

Pfff ik vind het toch echt vrij bizar. Huur zelf inmiddels niet meer maar dit doet anders echt wel pijn in je portemonnee…

1 like

Wowww getver.
Mijn huur gaat in juli omhoog. Ik ben benieuwd. Misschien heb ik net geluk en is de nieuwe wet gunstiger. :crossed_fingers:

Ik hoor soms wel eens dat mensen gewoon briefjes in de brievenbus doen bij mensen. Maar hoe werkt dat eigenlijk, je weet dan van te voren niet wat mogelijk de verkoopprijs zal worden en het is niet dat ik een onbeperkt budget heb haha. Iemand hier ervaring ermee?

1 like

Ja, mijn ex en ik hebben dit gedaan. Wij keken in een klein dorp en waren al anderhalf jaar aan het kijken. Daardoor konden wij redelijk inschatten wat we wel en niet konden betalen.

Als je dat lastig vindt, zou je voor een schatting een beetje kunnen rondkijken op de website van Walter living. Daar kun je de verkoopprijzen van huizen inzien.

2 likes

Echt niet okè dit…

1 like

Bedankt voor de tip, die site kende ik nog niet!

2 likes

Top!!

Heb je dan ook van te voren onderzocht of het een huur of koophuis is? Of komt dat dan ook naar voren? En heeft het iets opgeleverd?

We hebben dat 1 keer gedaan in een straat waarbij we achter het net hadden gevist bij een woning. Door die ervaring wisten we dat zo’n soort woning en de straat/buurt ons aansprak. En daardoor wisten we ook in welke prijscategorie de woningen ongeveer vielen.

2 likes

Ik heb wel kort gekeken naar huurwebsites en in welke straten dan woningen te huur stonden. Omdat ik het dorp redelijk kende, kon ik het van sommige woningen ook al wel inschatten. In 1 straat hebben we een fout gemaakt. Daar bleek de helft koop en helft huur. Maarja, dan hebben een aantal huurders maar een briefje van ons ontvangen :woman_shrugging:

Wij hebben aan die actie uiteindelijk onze koopwoning overgehouden. Eigenlijk precies het type huis waar we naar op zoek waren. Maar helaas is uiteindelijk de relatie uitgegaan en woon ik er nu niet meer (mijn ex nog wel).

5 likes

En hebben jullie toen trouwens de woning ook kunnen kopen? En hoe ging dat dan verder?

2 likes

Binnen een paar uur nadat we briefjes in de bus hadden gedaan, kregen we een bericht van 1 iemand. Zijn woning bleek al zo goed als leeg te zijn en zou bijna de verkoop ingaan. Toen heb ik gevraagd of we konden bezichtigen en dat kon toen binnen een week. Tijdens de bezichtiging merkten we dat we bij deze woning het uitzicht misten waar we op waren gevallen bij het eerste huis. We hebben het daarom niet gekocht.

Uiteindelijk hebben we via de reguliere weg in een andere plaats een woning weten te kopen.

2 likes

Oef wij hebben gisteren een bod uitgebracht op een woning en nog niets gehoord. Vind het zo spannend :pleading_face:
We weten dat er nog één ander bod is uitgebracht. De makelaar is wel niet zo prettig dus ik zie nu helemaal voor me dat hij probeert ze een hoger bod te laten doen.

meer details over ons bod

Wij hadden al een eerder bod gedaan maar die was afgewezen want te laag en lager dan andere bod wat er al lag begreep ik van de makelaar. Toen een soort van all-in gegaan. Op ons lage bod hadden we binnen 10 min een reactie en nu al 24u dus radiostilte :smiling_face_with_tear:

Duimen jullie mee? :sweat_smile::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

18 likes