Huizen/woningmarkttopic #3

Wel vreemd dat ze dan schijnbaar dat hogere bod wat er al lag ook niet geaccepteerd hebben, of hebben jullie daar weer boven geboden? In ieder geval succes en hopelijk lukt het!

2 likes

Ik denk dat ze dat bod niet hoog genoeg vonden en dat ons bod er misschien weer boven lag? Maar het is echt gissen op dit punt :sweat_smile:
Dankjewel, ga er vanuit dat we vandaag toch echt wel iets horen! :crossed_fingers:t2::four_leaf_clover:

1 like

Dit klinkt vooral als een makelaar die twee partijen wil laten opbieden of waar mogelijk helemaal geen hoger/ander bod lag en op deze manier er toch meer uit wil slepen door er een spelletje van te maken. Volgens mij mag dit ook helemaal niet.

7 likes

Volgens mij is dit vrij gebruikelijk. Je hebt twee partijen met interesse op hetzelfde moment en vraagt beiden een eindbod te doen. Dat is iets anders dan opbieden.

Edit: Toen wij verkochten ging het ook zo. Er lag al een bod. Dat was een prima bod maar we wisten dat er nog anderen wilden bieden, die boden hoger. De mensen van dat eerste bod hadden aangegeven dat ze het graag wilden dus iedereen is geĆÆnformeerd over de mogelijkheid tot een eindbod. Comfortabel is anders, maar het belang van de koper is uiteindelijk de hoogste prijs onder de beste voorwaarden. Als er een partij bereid is om hoger te gaan zonder van de ander te weten welk bod er ligt is dat toegestaan. Is wat die ander ervoor over heeft. Het alternatief is dat je een te laag bod doet en er direct uit ligt. Dan wordt je altijd gedwongen om direct all in te gaan.

1 like

Maar de biedingen worden wel inzichtelijk nadat het huis officieel aan een van ons is verkocht. Dus dan kun je wel achterhalen wat er gebeurt is… Moet eerlijk zeggen dat dit voor ons ook echt niet fijn voelt. Hij heeft ook nog paar andere dingen gezegd (eerder al) die ook heel dubbel voelden.

4 likes

We kregen toevallig net bericht toen ik aan het typen was. Kennelijk zitten de verkopers echt heel krap qua vraagprijs. Ze kunnen dus echt maar 1% zakken in de vraagprijs (wij zaten met ons bod er 3% onder). Hij zei dus dat ze niet lager konden dan die 1% en dat ze X bedrag minimaal nodig hebben en dat ze dit ook bij de andere bieders zo gaan neerleggen :thinking:

2 likes

Dat wisten ze dan toch eerder ook al wel en hadden ze meteen kunnen communiceren? Makkelijk mensen tegen elkaar op laten bieden zo

1 like

Ja ik vind het ook heel gek 🫠 we gaan ook nog even een (bevriende) makelaar contacteren voor advies.

3 likes

Tja, dat is eigenlijk niet jullie probleem natuurlijk. Klinkt ook als een zwaktebod/smoesje eigenlijk. Weet niet hoe graag je het huis wilt maar ik zou hier niet zoveel zin in hebben.
Jullie zullen ook met een reden onder de vraagprijs hebben geboden neem ik aan. En uit de reactie van de makelaar maak ik op dat de andere potentiele kopers dat ook gedaan hebben.

18 likes

Ja dit gevoel had ik er dus ook bij ā€˜verhoog je bod nog maar een keer, dan word je het…’

1 like

Toen ik mijn huis kocht ging het ook ongeveer zo, maar ik had al 25.000 euro overboden. Er was volgens de makelaar nog een iets hoger bod, maar de verkoper wilde het aan mij ā€œgunnenā€ als ik nog eens 25.000 euro extra zouden bieden. Want dat had de verkopende partij nodig. Daar ging ik niet direct in mee (want echt veel geld) en toen werd er aangegeven dat dan de hoogste bieder ook bericht zou krijgen dat zij ook nog een hoger bod mochten doen.

Uiteindelijk heb ik een bod van van 12.500 euro meer uitgebracht. En daarbij gezegd dat ik snap dat de verkopende partij het geld nodig heeft, maar ikzelf ook. Dus dat ik hen in het midden tegemoet wilde komen. Uiteindelijk is dat bod geaccepteerd.

Snap dat je er een gek gevoel bij hebt. Dat had ik destijds ook. En andere mensen kunnen je wel adviezen geven, maar blijf vooral dichtbij jullie eigen gevoel. Hoe graag wil je dit huis en hoeveel is dat je waard? En wat kan er financieel gezien? Ik wilde heel graag in dit huis wonen en vond het die 12.500 euro extra nog steeds waard. Succes in ieder geval, het blijft een spannend proces.

7 likes

Net als wat @Blauwbeertje zegt, blijf dichtbij je gevoel! Wij hadden ook een lager bod geplaatst voor ons huis, 4% ongeveer. Wij kregen de vraag of we het bod konden verhogen. Zouden we op 3% onder vraagprijs zitten.Onze adviseur had echt het idee dat we het niet zouden krijgen als we niet mee zouden gaan.
Kwamen er uiteindelijk achter dat het andere bod 1,5% hoger was. En zij zaten vast aan allerlei zaken waar de koper weer risico’s mee liep (koper had nieuw huis al gekocht en moest zsm oud huis verkopen.)
Als we hadden geluisterd hadden we 1% minder budget gehad. Dat geld hebben we uiteindelijk moeten gebruiken voor een onvoorziene, best belangrijke klus in de woning.

3 likes

Dank allemaal voor de adviezen @Takkie @Blauwbeertje @Moa

We willen het huis toch wel graag hebben merken we. Dus we zijn best bereid nog wat erbij te doen. Maar dan is het inderdaad ook wel klaar. Niet dat we erna wƩƩr wat erbij moeten gaan doen.

Moet ook wel zeggen dat het bellen met de andere makelaar ook wel geholpen heeft. Die gaf ook aan dat het wel een realistische vraagprijs is. En ook dat het dus wel mag wat de makelaar nu doet qua bod/aan 2 partijen zo voorleggen.

Pfff nja lastig. Ik denk dat we zo gaan bellen van dit is echt ons eindbod. Als jullie het willen hebben dan horen we het graag uiterlijk morgen. Anders gaat het voorbij. Geen zin om weer 5 dagen op hete kolen te zitten.

Edit: moet ook zeggen dat er niet veel vergelijkbaars te koop staat of heeft gestaan. We hoorden van de makelaar ook dat een soort van vergelijkbaar maar iets goedkoper en kleiner huis uiteindelijk voor 60k boven de vraagprijs is weg gegaan. Zou wel balen als we straks in zo’n situatie terechtkomen waarin je dus dezelfde prijs betaalt voor een kleiner huis :sweat_smile: mja allemaal koffiedik kijken natuurlijk. Maar speelt wel mee in ons besluit voor nu.

1 like

Er kwam echt net nadat we met de makelaar hadden gebeld een vergelijkbaar huis online bij een andere makelaar. Zowel qua oppervlakte als qua buurt; exact dezelfde vraagprijs. En daar moest wel veel meer aan gebeuren, huis ook 40 jaar ouder. Dus dat was ook nog een fijne bevestiging! Dit ook hopelijk :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

Nou goed lang verhaal kort, we hebben een akkoord :partying_face::partying_face: kennelijk wilden de verkopers dus heel graag een huis kopen maar gaven die verkopers geen centimeter mee. Waren erfgenamen en was kennelijk een hele hoop gedoe. We hebben dus toch geboden wat ze vroegen en toen was ook wel meteen goed. Dus niet weer een spelletje van; ja maar de andere verkoper biedt meer. We hebben ook pas overdracht in mei dus dat is voor ons ook fijn.
Het moet nog even landen maar toch wel heel blij nu!

61 likes

Wat een goed en fijn nieuws, gefeliciteerd!

2 likes

Ik ben op zoek naar advies/ervaringsverhalen. Wij hebben een nieuwbouwkoophuis van 5 jaar oud. We kochten dit huis altijd met het idee dat we binnen x aantal jaren weer door wilden omdat we de droom hebben voor een authentiek oud huis. Nu is dat in een stroomversnelling geraakt omdat we besloten te willen verhuizen naar mijn geboorteplaats ivm mijn familie en netwerk die we hier niet hebben.

We hebben flinke overwaarde op ons huis en we zijn meer gaan verdienen waardoor we ons droomhuis (+ nodige verbouwing, nieuwe vloeren, keuken, badkamer en voegwerk gevel) kunnen financieren. Daardoor gaan logischerwijs wel onze maandlasten flink omhoog. Ik merk toch dat nu de koopprijs bijna rond is, ik het ontzettend spannend en eng vind om relatief hoog maandlasten te zitten. Verhoudingsgewijs zal het dezelfde situatie zijn als toen we ons huidige huis kochten maar dat ging wel echt om een andere bedragen dan nu… Ik ben denk ik vooral bang dat er iets gebeurd en dan zitten we met zo’n duur huis of ik weet het eigenlijk niet waar het hem in zit. Geen idee wat ik ook precies zoek door dit verhaal nu te delen maar ik merk dat ik naast excitement ook zenuwen voel en ik weet niet of dat er gewoon bij hoort of dat het een teken is dat we het niet moeten doen. Mijn man heeft die zenuwen overigens niet, staat er vrij nuchter in beiden kanten op (wel of niet kopen van dit huis). hij zit zelf in finance dus stuk comfortabeler met alle berekeningen etc.

3 likes

Ik denk dat je zenuwen legitiem zijn en dat het goed is om na te denken over wat je wil. Of jullie het kunnen dragen, of het verstandig is, of jullie het het waard vinden etc kan je alleen zelf bepalen (op basis van jullie feitelijke financiƫle situatie en jullie gevoel). Ik zou bij dit soort dingen vooral goed nadenken over wat het betekent voor je toekomst en of je dat wil - ik bedoel daarmee dat veel mensen naarmate ze meer gaan verdienen daar ook naar gaan leven (groter/duurder huis, duurdere levensstijl) en het is moeilijk om dat op te geven waardoor je eigenlijk veel vrijheid verliest. Want je kan niet zomaar een dag minder gaan werken of van werkveld/carriere wisselen en daarmee misschien in salaris zakken etc want je hebt te hoge lasten. Daar zou ik het meest zenuwachtig over zijn en dat zou ik geen prettig gevoel vinden.

Maar als je dat geen punt vindt en je kan het betalen en jullie kunnen na verhuizing etc uiteindelijk wel weer geld gaan sparen en jullie willen het heel graag dan zou ik mij er niet door laten tegenhouden. Ik denk dat het normaal is om zenuwachtig te zijn over zulke schulden/hoge maandlasten aangaan zonder dat het betekent dat je het niet moet doen.

8 likes

Wij zijn ook recent verhuisd naar een duurder huis en daardoor hogere maandlasten. Ik ben nogal van de Excels dus ik had van tevoren goed op een rijtje gezet wat de hogere maandlasten zouden betekenen, en of we dan onze levensstijl nog konden betalen als ƩƩn van ons een tijdje werkloos zou zijn. We hebben ons ook laten adviseren over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen bij langdurige ziekte. Ik ben van nature wat meer risico mijdend maar onder aan de streep voelde ik me er wel comfortabel bij. Ik zou wel ook nadenken over de toekomst: willen jullie kinderen? Dan wil je misschien ook wat minder gaan werken en komen er flinke kosten bij voor opvang. Kun je het dan nog steeds betalen? En moet je nu meteen die dure verbouwing doen of kan je er de komende jaren voor sparen en steeds iets aanpakken?

3 likes

Je kunt ook de overwaarde van je woning gebruiken om gelijk een deel van de hypotheek af te lossen, dat hebben wij 2 jaar geleden ook gedaan. Hierdoor (en door de lage rente) betalen we per maand maar 50 euro meer dan in onze vorige woning maar wonen we wel een stuk fijner.

Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen wat je belangrijker vind, lagere maandlasten of direct alles in de woning gaan verbouwen. We hadden het ook direct in een nieuwe keuken en badkamer kunnen stoppen maar beide voldoen nog (al zijn ze niet modern) dus wij hebben gekozen voor lagere maandlasten.

Overigens ben je volgens mij nog steeds niet verplicht je hele hypotheek af te lossen, je kunt ook 1/3 ofzo aflossingsvrij doen, dat maakt je maandlasten ook lager.

3 likes

Ik vind je zenuwen echt niet raar. Er zit ook een wezenlijk verschil tussen percentueel hoge lasten als starter vs. 10 jaar later. Wat wij er van vinden doet er niet toe denk ik. Wat je misschien helpt het gevoel te relativeren is:

• Wat zijn jullie doorgroeimogelijkheden nu? Verwacht je meer of juist minder (bijv door een wens minder te gaan werken) te gaan verdienen in de toekomst? Of verwacht je in een andere sector te willen gaan werken? Wat zijn de salarisen daar (bijv overstap van zorg naar financiele sector is een heel groot verschil om wat te noemen, maar omgekeerd ook)
  • Hoe gebruikelijk is een salaris dat jullie verdienen en wat betekent dit voor je hypotheek? Een hyptoheek van 7 ton tegen je maximale leencapaciteit is anders dan 5 ton tegen je maximale leencapaciteit vonden wij (omdat het eerste bedrag met zijn twee verdienen echt veel minder gebruikelijk is dan het tweede, waardoor je bij het tweede voorbeeld veel minder keuze hebt in levenskeuzes later).
  • Hoeveel sparen jullie in absolute getallen hierna om onvoorziene kosten op te kunnen vangen? Of je 500 of 2000 euro spaart zou voor mij veel uitmaken.
  • Wat is je buffer na de verhuizing? Hoe lang duurt het voor je een bedrag bij elkaar spaart om jezelf te onderhouden als je opeens zonder baan zit?

En nog een vraag die wij heel belangrijk vonden:

• Kunnen de vaste lasten (hypotheek, GWL/minimaal vereiste verzekeringen/eten) door 1 salaris gedekt worden? (Dit bedrag is natuurlijk wel een stuk lager dan onzedechte vaste lasten want indien nodig kunnen we veel abbo’s en dingen opzeggen, maar sommige kosten heb je altijd)

De kans dat je beide zonder baan komt te zitten is wat kleiner, en zo kom je niet in de problemen qua financien.

Maar bovenal denk ik dat het belangrijk is te weten waar je meer geluk uit haalt: veel financiele ruimte voor minder werken, meer uit kunnen geven of uit een groter/beter/luxer/mooier gelegen huis? Dat bepaalt natuurlijk allemaal hoeveel je er aan uit wilt geven. Wij houden van veel luxe weekendjes weg, luxe hotels, veel uit eten etc. en als we dat willen bekostigen moeten we minder duur wonen (terwijl dat wellicht heel anders is als je enkel van wild kamperen houdt en uit eten gaan niet leuk vind).

4 likes