Huizen/woningmarkttopic #3

Ik weet niet hoe je gezinssituatie nu is, maar zou er vooral rekening mee houden dat als je tzt kinderen krijgt (als je die wilt) je maandelijkse lasten veranderen.
Ofwel omdat je inkomen daalt omdat je bijv beide van 5 naar 4 dagen gaat ofzo. Ofwel omdat je evenveel blijft werken maar dan heb je weer x aantal dagen opvang nodig :moneybag:…
Daarbij zou ik mee berekenen dat een nu waarschijnlijk goed geĆÆsoleerd nieuwbouw huis andere maandlasten heeft dan een oudere woning. Misschien ook nog verschil in oppervlakte en in hoek VS tussen woning etc.

3 likes

Ik dacht dat dit wel gebruikelijk was? Of zou de meerderheid het opnemen voor zoals jij zegt, verbouwing etc?

Ik denk juist bij alle mensen die huis in gunstige tijd kochten en nu kunnen doorgroeien (duidelijk not me, jaloersss nog altijd) : ah daardoor kan dit dure huis, gaat nog zo’n 2 ton af :smile:

1 like

@boonie @harrie @PrincessPeach

Thanks voor jullie reacties. Echt ontzettend fijne punten die jullie aanhalen en ook dingen waar we al over na hebben gedacht natuurlijk maar als het zo opgesomd staat door anderen dan geeft t weer andere stof tot nadenken. We hebben 1 kind (hij is geboren in dit huis) en ben minder gaan werken/in een heel ander werkveld gaan werken waardoor ik origineel wat minder ben gaan verdienen en nu door groei gelijk zit ongeveer weer. Ons gezin is compleet dus daarin veranderd niks. De groei zit vooral bij mijn man die flink meer is gaan verdienen (en groeit nog door mits hij idd niet besluit minder de werken) (en de hele flinke overwaarde natuurlijk) en daarin heeft boonie een goed punt dat we moeten bespreken of hij zich daar goed bij voelt. We leveren inderdaad een stuk vrijheid in waarin we nu kunnen zeggen we gaan minder werken of paar maanden niet werken, op verre vakanties kunnen gaan, eten kunnen bestellen, uit eten wanneer we willen zonder na te denken. Dat is denk ik waar het hem vooral in zit, de flinke financiƫle vrijheid die we nu hebben en dan gewoon minder tijdelijk. Daar hecht ik wel echt veel waarde aan. Verder houden we met berekeningen nu nog steeds wel spaargeld over dus die buffer is er absoluut gelukkig (anders zou ik t sowieso niet doen)
Mijn man is ook van de excel sheets haha dus die heeft een hele hoop al berekend en echt wel inzichtelijk dat we het echt kunnen dragen. En dan is alles meteen verbouwen meegenomen terwijl zoals iemand al zei, dat hoeft echt niet direct persee van alle punten. Maar ik word dan ook een beetje beĆÆnvloed door al die mooie verbouwingen online en om me heen. Terwijl dat natuurlijk ook niet op alle punten direct nodig is. Goede tip om in excelsheets ook mee te nemen details van hoe/wat we nu maandelijks besteden en wat daar nog/wel niet van kan, hoeveel we nog kunnen sparen etc. Dat geeft mij denk ik meer inzicht in de ā€˜inperking’ van die financiĆ«le vrijheid in de dagelijkse dag.

Nogmaals heel fijn jullie reacties. Heel waardevol!! Ik ga vanavond alles rustig samen doornemen.

2 likes

Heel chill om natuurlijk in deze situatie te zitten en ik snap ook echt wel dat het een financiĆ«le keuze is waar je goed over moet nadenken, maar uiteindelijk is dilemma is dus eigenlijk kiezen tussen extra vakanties en eten bestellen + een mega buffer en een nieuw verbouwd huis (maar misschien niet zo verbouwd zoals je op insta ziet) en een kleinere buffer. Ik weet niet, dat ā€˜inperken’ van je financiĆ«le vrijheid noemen vind ik wel echt best wel ver verwijderd van de werkelijkheid haha.

16 likes

Als ik zie dat bijna iedereen een pas gekocht huis eerst helemaal gaat verbouwen heb ik het idee dat het niet (meer) gebruikelijk is om een deel af te lossen, maar dat is een aanname van mij. Misschien hebben die wel heel veel spaargeld.

Wij hebben onze overwaarde ook direct afgelost, scheelt enorm in de maandlasten.

Je kan het op de rekening zetten, maar wie heeft zeg; 60k nodig op de bank?

1 like

Nouja veel mensen hebben de overwaarde nodig om überhaupt een ander huis te kunnen kopen. Of dat geld dan in een verbouwing wordt gestoken of nodig is om de aankoop mogelijk te maken omdat het huis zonder overwaarde niet betaalbaar is maakt niet uit. Ik ken weinig mensen die hun overwaarde zomaar op de spaarrekening zetten. Je mag dan ook niet meer je hele hypotheekrente aftrekken omdat je eigenwoningreserve niet in de woning zit.

En die opmerking eerder hierboven van ā€˜doe een deel aflossingsvrij’ dat is dan sowieso box 3 dus geen hypotheekrenteaftrek en telt zwaarder voor de loan to income. Dus dat moet allemaal maar net mogelijk zijn.

9 likes

Ik heb ook nergens gezegd dat het geen gigantische geprivilegieerde situatie is. Het een een absurd privileges en het is een absurde luxe de aankoop van zo’n duur huis. Dat besef ik me heel erg goed en besef me dat we in een situatie zitten die heel ver van de realiteit van velen staat. Dat maakt ook juist dat ik denk moeten we de (relatieve) risico’s wel willen nemen en moeten niet genoegen nemen met (de ook al hele luxe) waar we in leven.

1 like

Heel belangrijke punten inderdaad. Dit hadden we al besproken ook met financieel adviseur voor dat we aan onze zoektocht begonnen maar ga ik zeker nog weer allemaal doornemen met mijn man zodat we echt weloverwogen definitieve keuze maken

De gesprekken hier thuis, overwegingen en definitieve besluit gaan absoluut niet over deze twee vergelijkingen. Dat komt denk ik verkeerd over in mijn bericht en belichtte een beetje de eenzijdige directe financiĆ«le verandering. Laat wel zien dat ik m’n proces en angst vooral lijk te baseren op ā€˜onzinnige’ dingen ipv alle vooral hele terechte belangrijke vraagstukken die we meer en deel vooraf al hebben besproken en in kaart gebracht. Terecht punt dus, geen idee waarom ik dit zo groot laat zijn in mijn eigen gedachten.

Heel waardevol dus alle inzichten en terechte punten/observaties obv m’n bericht die iedereen. Bedankt!

Ja precies dat. Voor mij ook absurde bedragen. We willen sowieso verhuizen want die keuze voor een nieuw huis komt omdat we 45 min/1 uur van ons huidige huis, dicht bij mijn familie willen gaan wonen. Maar dat kan natuurlijk ook in een gelijkwaardig situatie qua financiĆ«n met nu. Alleen kwam toen ineens dat droomhuis waar we altijd van zeiden ā€˜ooit voor later’ op ons pad waardoor nu dit soort vraagstukken spelen.

3 likes

Ik lees dit nu voor het eerst en denk huh hier is ons echt niks over verteld door de adviseur oid. Pas een nieuwbouwhuis gekocht met een kleine overbruggingshypotheek maar hopen op wat meer overwaarde die we dan willen gebruiken voor een autootje (want die hebben we nog niet). De eventuele rest willen we dan wel aflossen. Ik heb even flink gegoogled maar ik vind die ā€˜bijleenregeling’ echt ingewikkeld joh! Heb ook een proefberekening gedaan maar daar snap ik ook echt niet veel van, niet concreet hoeveel aftrek je dan ā€˜misloopt’ bv…

@greenie

Ah ik snap je overweging! Waar word je het meest gelukkig van? Wij hebben dus ook pas een nieuw huis gekocht waardoor onze lasten echt flink stijgen en ja, dat is super eng. Maar wat vind je meer waard? Die woning of meer zekerheid + meer geld voor andere dingen? Wij vinden meer zekerheid heel belangrijk, maar in ons huidige huis is er weinig mogelijkheid voor gezinsuitbreiding en weten dat we de komende jaren nog gaan groeien in salaris waardoor het ook weer wat comfortabeler wordt. Het blijft natuurlijk een mega luxe, maar kijk vooral waar jullie je het prettigst bij voelen!

3 likes

Sorry ik kom even binnen vallen maar na bijna 2 jaar twijfelen hebben wij besloten toch echt te gaan verhuizen. We hebben een super fijn gesprek gehad met onze financieel adviseur waar nog meer uit kwam wat we hoopte. Maar in die 2 jaar twijfel hebben we enkele maanden geleden een huis gezien wat nu afgelopen weken in mijn hoofd is gaan zitten en er niet meer uit kwam, is hij inmiddels verkocht onder voorbehoud kregen we te horen toen we een afspraak wouden maken om te gaan kijken… zo frustrerend.

We hebben enorme specifieke eisen rondom ons zoekgebied (3 niet heel grote dorpen), we willen alleen een 2 kapper of vrijstaand maar wel een budget met flinke overwaarde. Maar desondanks vind ik het moeilijk. Gaan we een huis compleet verbouwen? Maar wat kost dat dan? Kan je met 1 ton veel doen? Of moeten we toch meer kijken naar huizen waar we niet heel veel aan moeten doen want we zijn zelf niet heel handig? En moeten we nu maar alvast ons huis gaan verkopen met het risico dat we tijdelijk ergens moeten gaan wonen of wanneer moeten we dat gaan regelen?

Kortom, ik lees nog even mee. Wat een proces… we moeten gelukkig niet weg en we wonen heel fijn maar we willen wel graag daar gaan wonen dus het zou toch fijn zijn wel in enkele maanden wat te vinden

Een ton klinkt als enorm veel geld en dat is het ook, maar zoals Bergamot zegt: je kan er minder mee dan je denkt. Wij hebben nagenoeg het hele huis gedaan: toilet verplaatst, keuken verplaatst, nieuwe vloeren, alles gestuct en geverfd, nieuwe badkamer, nieuwe kozijnen… Waren echt best grove klussen, en we zijn al 90k verder. En behalve stucen heeft mijn man alles zelf gedaan, anders waren we waarschijnlijk nog veel meer kwijt geweest. Ik heb gemerkt dat je je snel verkijkt op materiaalkosten. Elk rondje bouwmarkt sta je makkelijk een paar honderd euro af te rekenen. En als een aannemer de boel voor je verklust, gaat er een opslag overheen en betaal je zijn arbeidskosten. Oja en voor die 90k hebben we de voor- en achtertuin nog nieteens gedaan :face_with_spiral_eyes: Ik heb geen verstand van tuinen, maar heb me laten vertellen dat dat ook makkelijk duizenden euro’s kost.

Nouja, ik wil je niet ontmoedigen verder en als het huis+de plek echt naar je zin is kan het de moeite waard zijn er veel geld in te stoppen, maar als je flinke plannen hebt dan kan 100k zomaar krap zijn.

2 likes

Ik vrees voor die authentieke details. Die zitten zo in de weg bij de aannemer. En 5 appartementen klinkt als een geldwolf. Wat jammer.

3 likes

Ik vind het wel echt goed dat dit soort huizen gesplitst worden. Niemand heeft dit oppervlak nodig

7 likes

Dat worden dus ook halve appartementen voor en achter op de eerste en tweede waarschijnlijk :smiling_face_with_tear::sob:

Ja dit is echt een draak van een regeling. Ik kom er voor werk regelmatig mee in aanraking maar het is heel complex, ook voor adviseurs. Je zou kunnen overwegen om voor de aangiften IB over het jaar van verkoop en aankoop van de woning iemand in de hand te nemen.

4 likes

Ik ben het wel mee eens dat we niet krampachtig mogen doen over zaken als kernverdichting en kleiner wonen maar vind het zo betreurenswaardig dat het uiteindelijk vaak gedreven wordt vanuit geldlustige promotoren die totaal niet bezig zijn met kwaliteit.

19 likes

Ja, mee eens. Tenzij dit 5 slaapkamers worden met ipv aan beide kanten een nachtkastje: aan de ene kant een keukenblokje en aan de andere kant een douchecabine. Voor 1500 per maand.

14 likes

Ja en daar vrees ik wel voor. Het hele pand is minder dan 250 m2 dus dat worden dan 5 appartementen van 50m2. Had veel beter in 3 (elke verdieping een appartement) gesplitst kunnen worden.

9 likes