Onze aankoopmakelaar heeft een groot netwerk in de stad en kent de hele omgeving. Dit heeft ons onze droomhuis opgeleverd. Het netwerk van de makelaar is echt heel belangrijk hebben we geleerd.
Wij vonden het prettiger om vooraf een totaalbedrag af te spreken en niet een percentage van de aankoopprijs ofzo en op basis van no cure no pay. En dat de makelaar idd mee ging naar alle bezichtigingen. Wij waren nu wel op zoek naar een makelaar die ons inzicht kon geven wat we zelf misten en ook echt meedacht in ādit is wat voor jullieā. En hij wist ook alles van de buurt en de huizen en bouwkundig enzo en dat hebben we wel als erg prettig ervaren.
Wij kwamen onze aankoopmakelaar tegen bij een bezichtiging en vonden hem erg kundig en prettig en hebben hem daarom gekozen. De keer daarvoor zijn we bij een paar (grote/bekende) kantoren langsgegaan om te kijken of we ons daar prettig bij voelden.
Maar hoe selecteer je daar precies op?
Als je in een kleinere plaats woont kun je het vaak wel zien aan de hoeveelheid borden van een makelaar. In onze vorige plaats waren er 3 grote. Bijna alle huizen werden door een van hen verkocht. Dan zou ik altijd voor een van die drie kiezen. Die wisselden onderling ook vaak huizen uit en als het wekte ook vertrouwen als wij dan zeiden ja partij x doet de verkoop van onze huidige woning en we zoeken nu dus iets nieuws voor bedrag x. Dan hadden ze weer een soort extra garantie dat we serieus waren.
We hadden ze alledrie uitgenodigd voor de taxatie van ons huis. Eentje kwam āgelijkā, eentje toonde helemaal geen interesse en die ander deed een beetje lastig met plannen. We hadden een hele goede klik met diegene die kwam en uiteindelijk via hem verkocht en hij heeft de onderhandelingen gedaan voor ons nieuwe huis.
In onze huidige plaats is er bijv maar 1 grote makelaar, bijna alle huizen worden door hem verkocht, dan zou ik daarbij gaan. Huizen bij andere makelaars staan vaak langer te koop hier.
Dan heb je denk ik nog geen klik inderdaad. Toch maar eens langs gaan bij de grotere kantoren denk ik. Ze willen je geld maar ze vinden het ook echt leuk om het juiste huis en de juiste mensen bij elkaar te brengen. Anders zouden ze wel ander werk doen.
Wij vonden het belangrijk dat onze aankoop makelaar kennis had over de wijk en het soort huis dat we zochten. Wij zochten een oud huis (1900-1930) en vonden het heel fijn dat de aankoopmakelaar al relatief veel technische kennis had, wist wat te bekijken, kritische blik, vaak geziene issues in de wijk etc
Daardoor kregen wij direct bij de bezichting al een goed beeld van de staat (en hij keek echt naar totaal andere dingen dan ons daardoor), konden we al voor de evt technische keuring inschatten of we evt nodige renovatie zagen zitten, kon hij heel goed adviseren over de biedingen en hadden we uiteindelijk geen verassingen bij de technische keuring.
En absoluut ook goed netwerk en verhouding met andere makelaars. Dankzij zijn goede band met de verkoop makelaars is bij ons uiteindelijk de koop doorgegaan toen er allemaal issues kwamen last minute (nieuwe bieder op ochtend dat wij ons koop contract zouden tekenen)
Ja dat is lastig. Wij kenden hem toevallig, maar via via is hierin het best.
Ook goed om rekening mee te houden, een aankoopmakelaar mag niet bemiddelen bij de aankoop als het gaat om een huis uit zijn eigen portefeuille verkopen (make sense) maar als je dus een focus hebt op een bepaalde wijk dan kan het wel handig zijn om daar rekening mee te houden.
Nou ja het is in principe een zakelijke overeenkomst je hoeft er niet mee de kroeg in ![]()
Ik zie een klik meer in dat dr makelaar begrijpt wat je zoekt, wat je wil, wat reeel is en dus ook advies kan geven over een bod.
Wat ik ook belangrijk vond is dat wij ons konden richten op āhoe voelt een huisā en de makelaar er praktisch en zakelijk naar keek.
Ik lees een beetje tussen de regels door dat je een makelaar een geldwolf vindt en dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. En ik ben het eens met dat het niet nodig zou moeten zijn, alleen ik zag het als een dienst waarbij de makelaar een bepaald deel van het proces op zich neemt wat we wel zelf zouden kunnen maar dat veel handiger is als iemand met meer verstand van zaken ondersteund.
Dus ik vind een aankoopmakelaar wel echt van toegevoegde waarde ook al heb je alleen advies nodig over hoe hoog je bod moet zijn. En wat @Yzile ook zegt, als het goed is vinden ze het leuk om je aan een huis te helpen ![]()
āIedereenā zegt āaltijdā dat de k.k zoān 5-6% zijn. Maar wat hoort daar dan allemaal bijā¦?
Want als ik bijv op vereniging eigen huis een kosten koper berekening maak komt ik never nooit op 6%.
Bijv een huis van 550.000, geeft ie 15.700 aan aan kosten. Dat is nog geen 3%.
Huis van 895.000, geeft ie 22500 aan, dat is ook nog geen 3%.
Dus wat mis ik om aan respectievelijk 33.000 en 53.000⬠k.k te komen ![]()
Edit: dit zijn dus beide bedragen waarbij je <35 geen recht hebt op vrijstelling oid
Op die pagina staat toch een linkje naar wat het allemaal kan omvatten:
Ik had ook altijd begrepen 2-3% en dat ging hier ook wel op.
Vind wel dat die site erg weinig berekend. Taxatie en advieskosten lagen bij ons al veel hoger.
Ja dat snap ik, en die posten zie ik ook terug in die berekening.
Maar als je googleād of als ik mensen om me heen hoor, gaat het altijd over 5-6% k.k.
Maar daar kom ik in praktijk dus niet op. Ik vroeg me dus af of er nog andere kosten zijn zegmaar waardoor je daar wel op zou komen
@JustinBieber
Haha ja nationale Nederlanden is nog zuiniger ![]()
Die hebben het over 2000⬠aan hypotheek advies.
Bouwkundige keuring etc nemen ze helemaal niet mee. Dus deze was al uitgebreider / minder zuinig
Mijn kk waren 4,5% met makelaar, hypotheekadvies, taxatie, notaris en overdrachtsbelasting.
Alle kosten die er zijn staan wel op die pagina zover ik kan inschatten, maar het ligt nogal aan je situatie en wat je kiest of je die kosten wel of niet maakt.
Ligt heel erg aan de situatie. Ik had toevallig wel 5% kk en bijkomende kosten van aankoop, maar dat komt omdat ik een goedkope woning in een dure omgeving heb gekocht.
De kosten bestonden bij mij uit aankoopmakelaar, hypotheekadviseur, overdrachtsbelasting, taxatie en notaris.
Wij hebben als aankoopmakelaar onze verkopende makelaar genomen. We vonden het niet belangrijk dat hij naar elke bezichtiging mee ging, alleen als we een 2e keer wilden gaan kijken. We zijn vooral voor een aankoopmakelaar gegaan omdat we dan via Copaan al wat eerder dan op Funda de woningen konden zien en afspraken maken. En bij het eventueel bieden en vooral overbieden konden we zijn advies goed gebruiken. We hebben vandaag getekend voor ons nieuwe huis, uiteindelijk heeft ie vrij weinig hoeven doen voor ons, maar ik vind het super fijn dat we niet zelf iets hoefden te regelen voor bouwkundige keuring etc. Dat ontzorgen vond ik het ook echt al waard.
Het verbaasd me wel dat er dus (veel?) Makelaars zijn die Ɣlle bezichtigingen mee gaan. Bij de onze is het incl 3 bezichtigingen dus voornamelijk 2e bezichtigingen. Bij ons zijn heel veel woningen afgevallen tijdens de eerste bezichtiging, daar was hij niet van toegevoegde waarde geweest.
Haha ik heb toevallig echt net een proefperiode van Copaan aangemaakt, wat een goed systeem.
Maar hier in de buurt heb je niet eens tijd voor een 2e bezichtiging en moet je na 1 bezichtiging al beslissen. Misschien gaat een aankoopmakelaar daarom wat vaker mee?
Krijg er wel echt stress van. Er wordt zo ver overboden maar dat geld hebben wij niet, want we hebben geen eigen koophuis met overwaarde oid. Gedoe allemaal.
Gefeliciteerd met je nieuwe huis iig!
Wij hadden vandaag onze eerste dag in het nieuwe huis. Mān man zei al dat er altijd wel dingen tegenvallen, maar ik vond dat onzin. Well boy was i wrong
. De elektra bleek slecht aangelegd, isolatiemateriaal moet deels vervangen worden, we gaan toch heel het plafond eruit halen want anders kunnen we niet bij de elektra. En ik zou heel de 1e gaan behangen maar nu gaan we waarschijnlijk alsnog laten stucen.
Ik ben wel heel enthousiast nog steeds en het is allemaal niet zo erg. Er is vandaag al een aannemer langsgeweest die volgende week plafond terug kan plaatsen en kan isoleren.
Edit : mega veel van dit hadden we trouwens al kunnen weten als mān man vrij had gekregen tijdens de bouwkundige keuring
. En een deel hadden we vanuit de keuring al aan zien komen.
Ah ja dan is het veel logischer inderdaad. Wel echt heel heftig eigenlijk om bij qe bezichtiging echt al te moeten kiezen en bieden. Na de eerste bezichtiging dacht ik dat er vrijwel niks hoefde te gebeuren, 2e bezichtiging zag ik opeens wel alles wat half los hing enzo. Dus als je maar 1 kans op kijken hebt idd gelijk makelaar mee. Ik hoop dat er snel iets op jullie pad komt! (En veeg dus huizen die iets langer al te koop staan niet gelijk uit, ons huis is er ook zo een)