Maar volgens mij valt dit dus wel mee… hoe vaak het echt lager getaxeerd wordt.
De vraagprijs kan ook tactisch zijn. We doen 400 want we verwachten 440, ofzo. En dan was het misschien wel gewoon op 435 getaxeerd sws
Ja volgens mij valt dit ook wel mee. Heb ook het idee dat veel huizen vrij laag op funda worden gezet zodat er meer mensen komen kijken (in Amsterdam iig). Dan is het ook niet zo gek dat er fiks overboden wordt. De vraagprijs is vaak ook gewoon een tactiek om zoveel mogelijk voor je huis te krijgen, het weerspiegelt niet per se de waarde van het huis. Ik heb ook 10% overboden en m’n huis is maar €2.000 lager getaxeerd dan wat ik betaald heb.
Ja het is zeker tactisch, en de een denkt daardoor mega overboden te hebben en de andere denkt: lekker, zowat vokr de vraagprijs!
2jr terug spraken we de makelaar voor potentiële verkoop van onze woning, ging uiteindelijk niet door. Maar toen schetste hij ook dat er een twee kapper voor 560 te koop stond en een van soort gelijke voor 635 en dat beide waarschijnlijk voor 650 verkocht gaan worden. Maar de een biedt bijna 20% over de ander niet. Maar gewoon andere verkoop techniek ![]()
Haha ja shit, het is gebeurd
Maar duurt nog een aantal maanden (heftig verbouwing te gaan)
Maar wachttttt dan was je 10% bod dus genoeg? ![]()
Heb jij al wat gehoord?
Nou de makelaar en ik bellen sinds vrijdag middag langs elkaar heen
…
Dus ik hoop hem vandaag nog te spreken! Maar als hij belt sta ik net met een huilende baby of net in de kleedkamer van de gymzaal om een kind in te kleden ofzo, en bel ik dan (5min later haha) zit hij in bespreking ![]()
Wij hebben dit gedaan. Maar het hangt toch heel erg van de situatie af of de ervaring nuttig is? Hoeveel onvoorziene kosten kan je dragen, hoe oud is het huis etc, wat voor omgeving?
Of je een huis van 1 jaar oud of 120 jaar oud koopt of alles daar tussenin vind ik ook een verschil maken.
Ons huis was dus nog geen 2 jaar oud, niets op aan te merken en bijna alles was nog onder garantie dus vonden het risico prima. In een andere wijk, huis van 7 jaar oud ofzoiets, hebben we met geboden omdat de situatie heel anders was.
Ik heb het ook gedaan, bij een huis van honderd jaar oud. Ik denk ook dat het hier niet normaal is om te doen (België). Ik hoorde er pas voor het eerst over toen mijn familie erover begon (ik ben gewoon Nederlands). Niet voor onwelkome verrassingen komen te staan, dus goed bevallen.
bouwkundige keuring wordt niet echt gedaan nee, ik vermoed ook vooral omdat mensen denken genoeg te kunnen halen uit het opgemaakte EPC en zoniet nemen ze vaak een architect mee. Al denk ik ook wel dat het deels komt omdat er in Vlaanderen veel meer een cultuur is van een woning kopen en die sowieso volledig te vernieuwen met idee er hun hele leven te wonen terwijl er in Nederland globaal gezien veel vaker van woning wordt veranderd.
Ja, klopt. Denken mensen echt genoeg te kunnen halen uit een EPC-rapport? Ik weet zeker dat er met die van ons gesjoemeld is namelijk
Wij hebben zelfs achteraf nog de EPC-controleur gecontacteerd hoe ze tot deze EPC gekomen was, en die kwam echt met een bullshit verhaal. Wij hebben door onze zogenaamd hoge EPC een voordelige hypotheek gekregen, dus prima voor ons.
En is je bod daardoor geaccepteerd? (Als je dat weet). Of had het niets uitgemaakt
Weet niet of dat de doorslaggevende factor was, want uiteindelijk hadden we zo een 5000 euro meer geboden dan het tweede bod. Maar we hadden ook onze voorbehoud van financiering niet op het hele bod gezet, maar op iets van koopprijs minus 30k, zodat we zo meer zekerheid konden geven dat we niet zouden afhaken bij een tegenvallende taxatie (en ook een rapport van hypotheker meegestuurd als soort extra’tje om aan te geven dat we ruim boven het bod zouden kunnen lenen in theorie). Hebben het nooit de verkopers erover gehad wat nu echt de doorslaggevende factor was. Dit was wel begin 2021, dus weet niet of dit soort dingen nog steeds veel gedaan worden.
Echt? Wat beklemmend lijkt me dit ![]()
Bied jij standaard met voorbehoud van bouwkundige keuring? Ik doe dat eigenlijk alleen als het huis daarom vraagt, maar ik vraag me nu opeens af of ik dan onverstandig bezig ben.
Enige keer dat ik het heb gedaan was een voormalige woningbouwwoning met originele keuken en badkamer.
Dat is wel de doorsnee Vlaamse insteek ja, mensen hebben hoogstens een eigen appartement als ze jong zijn dat ze verkopen om in de grote woning te steken. Het merendeel hier koopt echt maar één of twee keer in hun leven terwijl in nederland het gemiddelde op om de 10-15 jaar ligt denkt ik?
Het is hierdoor ook dat Vlaanderen veel eclectischer/rommeliger is, iedereen doet aanpassingen aan woningen tot in den treure.
Uiteindelijk hebben we nog 12.5 er boven op gedaan, zij hebben nu tegenbod gedaan ![]()
Ja, ze willen heel graag aan ons verkopen want beste gevoel blabla, dus ze komen met een tegenbod wat nog eens 10.000 hoger is dan ons bod dus idd feitelijk 2.5 onder de vraagprijs
…
en toen met argumenten: ja dan krijg je de grondwater pomp erbij (ga je die uitgraven dan? Succes haha). Dus vonden het een beetje flauw ofzo.
Maar goed, we blijven bij ons uiterste bod en als dat echt niet kan is het jammer.
Er is nog 1 partij uiteindelijk geïnteresseerd - die komen deze week nog een keer met aankoop makelaar. Dus dan gaan we het zien.
is deze dan ook niet gewoon te hoog in de markt gezet? die van mij was duidelijk laag gezet - 20 bezichtigingen voor ons en de makelaar was gisteren heel blij dat we getekend hadden want hij werd nog dagelijks gebeld voor bezichtigingen.
welke regio is het?
Bij ons ging het ook zo: huis stond al een paar weken te koop, ruim onder vraagprijs geboden, informeel tegenbod (‘voor dit bedrag wil de verkoopster het verkopen’) daar weer een hoger tegenbod op gehad, etc. Ik heb eerlijk gezegd nog steeds het idee dat we gewoon tegen onszelf op aan het bieden waren. Uiteindelijk hebben we het huis gekocht voor de prijs die we er (maximaal) voor wilden betalen maar het proces voelde toch niet helemaal lekker. Zou je zeker niet uit laten spelen tenzij je dit huis echt heeeeel graag wilt.
120% kans dat de makelaar na die tweede bezichtiging belt dat het andere stel een bod heeft gedaan maar het huis echt voor jullie is als je x biedt
.
Veluwe/midden Nederland. En geen reguliere prijsklasse, vrij hoog.
Maar hij belde net nog een keer dat als we een laatste keer in het midden zitten (van ons bod en hun tegenbod) hij gaat proberen de deal te maken. En dat we dan bijv zeggen: ons bod is tot 13u vandaag geldig en daarna zakken we terug en wachten we af. Maar het voelt wel alsof we tegen ons zelf bieden idd @Feather . Er is ook (nog) geen ander bod. Maar vanmiddag dus een tweede bezichtiging van die andere partij met een aankoopmakelaar (die hebben wij niet overigens).
En ene kant denk ik: als je een aankoopmakelaar hebt ben je wel serieus geïnteresseerd en heb je een aantal keer mis gegrepen dus misschien sneller bereid die laatste 10.000 er op te knallen? Wij bezichtigen en bieden nu voor het eerst sinds we zoeken (dat is sinds juni ‘23). Anderzijds denk ik: ze kunnen ook helemaal niet bieden, het is geen garantie ofzo dat ze met een aankoopmakelaar komen.
Waarom is dit zoveel ingewikkelder dan een nieuwbouw woning lol ![]()