Huizen/woningmarkttopic #3

Ugh ik ben er echt even helemaal zat van… Wij zijn nu een tijdje aan het kijken en bieden, maar er komt maar niks uit. En nu de markt aantrekt is het al helemaal lastig, zelfs al om een plekje in het bezichtigen te krijgen. Het lijkt er steeds meer op dat we woningen bekijken die wel ons maximale budget gaan aantikken, maar echt veel nadelen hebben op onze wensenlijst. Ik vind het zo’n rotgevoel dat we echt hoog in de haalbare maandlasten moeten gaan zitten voor een huis waar ik maar zeer matig happy mee ga zijn (zo lijkt het nu)… Wat een klotetijd. Ik wil gewoon zo graag een fijn plekje ook voor mijn dochtertje om buiten te kunnen spelen. Maar kennelijk moet je beide een chirurgensalaris of zo verdienen of absurd veel spaargeld om een beetje iets leuks te kunnen kopen. Bah. (Oké sorry voor de rant)

1 like

Ohhh wat een stress! Maar wat moet dat fijn zijn dat het nu gelukt is, en je je eigen huis hebt!

1 like

@Xiomara wanneer heb je de bezichtiging?

2 likes

Ja, super fijn! Geeft weer wat rust in plaats van op tijdelijke plekken wonen.

1 like

Jaa rot zeg, ik hoor het ook veel om me heen. En nog even huren, of is dat geen optie? Ik heb ook het idee dat mensen zich soms blind staren op kopen, en dan maar torenhoge maandlasten accepteren, terwijl nog 5 jaar huren misschien net zo prima kan zijn (en wellicht is de woningmarkt dan weer anders…)

Ja lastig is dit hè… dat gevoel had ik toen wij zochten ook (wij zijn destijds gesetteld for less) en soms droom ik wel van doorverhuizen, maar met de huidige markt durf ik dat ook echt niet aan. Een gemiddeld huis in NL kost nu tegen de 5 ton volgens mij? Welke maandlasten geeft dat wel niet met de huidige rente 🫠

2 likes

Jaaa op zich hebben we geen mega haast qua plek of dat we eruit moeten of zo, maar qua ruimte wordt het wel een beetje kritisch. Nu moet ik zeggen dat we wel een duidelijk afbreekpunt hebben in de maandlasten die we willen betalen, ook al kunnen we nog meer hypotheek krijgen. We willen ook nog wat kunnen sparen voor magere jaren. Maar we hebben besloten toch maar een aankoopmakelaar in te schakelen, dat helpt misschien met het gevoel van een totaal gebrek aan controle hah

2 likes

Nou ja precies. We keken voor een huis van 4 ton en dat geeft een maandlast netto van 1380 geloof ik ongeveer. Vind ik echt behoorlijk hoor. Ik ben wel jaloers op mijn schoonzus die 3 jaar geleden een echt ruim huis kocht voor 320, met maar 1,5% rente.

Wow wij hebben 1 december een huis gekocht van 340 en onze lasten netto zijn 1329 (hypotheek van 4,63% voor 30 jaar vast wel). Maar wat fijn dat dat al zo gezakt is!
Wij hebben ook geen huis in onze voorkeurswijk gekocht, maar dat was wel het enige waar we op ingeleverd hebben.
Ik herken je behoefte aan een tuin voor je kind, ik ben echt dolgelukkig dat we straks gewoon een buiten hebben, kan echt wel janken.

4 likes

Kan je niet je hypotheek meenemen? En je verkoopt dan ook een huis. Scheelt ook! Zo hou ik nog hoop haha.

3 likes

Is dat dan met een lineaire of annuïteitenhypotheek?

1 like

Annuïteitenhypotheek!

2 likes

OMG we hebben een huis! Ben nu wel een beetje in de zenuwen ineens, omdat we wel wat dingen willen verbouwen, zoals badkamer, keuken, wandje slopen, nog wat andere dingen. Ik ben zelf niet technisch dus ik ben nu het overzicht al een beetje kwijt haha. En de maandlasten inderdaad poeh, een stuk hoger dan wat we hebben.

40 likes

Nog even deels aanhakend op de mensen die briefjes in de brievenbus doen dat je het huis wil kopen, hoe schat je realistisch in wat een woning waard is als hij helemaal niet te koop staat?

Ik zie nu dat mijn vroegere buurjongen een nieuwe woning heeft gekocht. Zijn woning is echt ideaal voor mij. Ik wil hem vragen wanneer zijn woning te koop komt en misschien brutaal wat hij hoopt te krijgen, maar ik wil niet voorschut gaan als dat vér boven mijn budget blijkt te zijn.

Ik houd al jaren de woningmarkt in ons dorp in de gaten maar voor mijn gevoel is er geen pijl op te trekken. Een opgeknapt huis dat voor een koopje weggaat (ja qua vraagprijs dan) of een bouwval waar ze weer de hoofdprijs voor vragen. In deze buurt is dit type woning afgelopen 2 jaar niet verkocht. Ik weet ook niet hoe de staat van binnen is, of hij bijvoorbeeld ooit gerenoveerd heeft. Het zou dus zomaar kunnen dat ik de woning kan kopen, of dat het opeens 50k duurder is.

Ja gewoon vragen toch? Lijkt me de meest betrouwbare optie. Niks brutaals aan vind ik

8 likes

Gewoon vragen? Als hij een bedrag noemt dat je niet kan/wil betalen en het ligt ver af van wat je wel kan/wil betalen dan zeg je gewoon dat het boven je budget is. Ik zie niet waarom dat gênant zou zijn.

8 likes

Ik zou het idd ook gewoon vragen!

1 like

Kijk even in het WOZ waardeloket. Is niet de vraagprijs, maar wel een goede indicatie.

4 likes

WOZ-waarde loopt wel een heel stuk achter op woningwaarde (peildatum 1-1-2022).

Ik zou het ook vragen @Wasbeer en even op funda kijken naar huizen in dezelfde buurt die ongeveer even groot zijn, zelfde bouwjaar, afwerking etc. Dan kun je vast wel een inschatting maken.

3 likes

Lekker unaniem, ik ga het gewoon vragen!

6 likes