Huizen/woningmarkttopic #3

Haha dan kan ik het vergeten als het echt een ton hoger is! Woz waarde in 2022 was 265.000 en mijn budget ongeveer 315.000

Ik zou het gewoon vragen. Als hij wilt verkopen is er vast al een makelaar geweest met een schatting. Dan weet je waar je aan toe bent.

8 likes

Wauw, zoveel verschil herken ik niet. Ik zou al blij zijn met mijn woz waarde, maar dat is een speciaal geval. En van recente verkopen in mijn omgeving zat er niet zoveel verschil tussen woz waarde en verkoopprijs. Misschien heeft dat te maken met soort huis, of met locatie. Geen idee.

2 likes

De gemeente had tegen mij gezegd dat ze de WOZ opnieuw bepalen (en dus flink omhoog gooien) na de verkoop van het huis. Dus onze WOZ werd gelijk aan de vraagprijs. Hebben het rond vraagprijs gekocht dus niet extreem erboven. Vervolgens doen ze er jaarlijks een percentage bovenop. Resultaat: de buren die hier al 15+ jaar wonen hebben een veeeeel lagere WOZ dan wij. Scheelde eerste jaar dat ik keek iets van 1-1.5 ton met ons voor exact hetzelfde huis in dezelfde staat.

2 likes

Wat raar dat de rest niet meebeweegt dan. Dat wist ik namelijk niet.

2 likes

Maar de buren gaan ook mee hoor, op basis van jouw verkoopprijs. Zeker als het hetzelfde type huis is. Ieder jaar wordt je huis tegen 3 soort van gelijkwaardige huizen die verkocht zijn in de buurt getaxeerd voor de WOZ waarde. Staat in het taxatierapport dat je kunt opvragen bij de gemeente.

4 likes

Hier zei de gemeente dus dat het met een percentage omhoog gaat dat is vastgesteld voor de hele gemeente obv het type woning. En dat het uitgangsbedrag opnieuw wordt bepaald als de woning over gaat op een nieuwe eigenaar. En dat wordt dan idd weer bepaald op basis van 3 soortgelijke woningen. Maar misschien heeft degene aan de telefoon het dan niet duidelijk uitgelegd. Ik had destijds specifiek gebeld met de vraag waarom het zo veel scheelde met de directe buren en kreeg dit als uitleg.

Ik zie nu wel dat de WOZ waarde van onze buren een jaar later, dus van peiljaar 21 op 22 relatief (veel) meer is gestegen dan die van ons (buren: 1 ton, die van ons: 17k) dus zou kunnen dat het dan later weer recht trekt want de WOZ van onze huizen scheelt nu nog weinig.

Het is logisch dat er een jaar zit tussen een grote stijging in de WOZ waarde van je buren. De peildatum is het jaar voor het belastingjaar en na verkoop duurt het dus een jaar tot 2 jaar voor je dit ziet. Maar ik denk dat het verkeerd is uitgelegd, want alle gemeenten moeten zich aan de wet WOZ houden, daar worden ze ook op gecontroleerd. Zie: Hoe bepalen gemeenten de WOZ-waarde? | Rijksoverheid.nl

4 likes

Ik weet niet of je echt kan zeggen dat het een ton hoger ligt, want een ton op een huis van 600K is wat anders dan een ton op een huis van 200K. Bij ons ligt de woz-waarde ongeveer 2,5% lager dan de vraagprijs en ongeveer 5% lager dan wat we uiteindelijk hebben moeten bieden (:smiling_face_with_tear:). Maar het kan inderdaad geen kwaad om het gewoon te vragen, misschien heeft hij wel een redelijk bedrag in gedachten waarvoor hij wil verkopen zonder bezichtigen etc. dan hoef je ook niet over te bieden.

5 likes

Bij ons was de WOZ met een peildatum een maand ná verkoop 2% hoger dan wat we betaald hebben, dus dat kan ook nog :’) en ik verwacht niet dat we als we nu verkopen de huidige WOZ-waarde halen. Dus het zegt veel, maar het hoeft niet alles te zeggen.

2 likes

Ons huis gaat over ca. 3 weken in de verkoop. Volgende week worden de foto’s gemaakt. Ik twijfel om op funda een toppositie in te kopen. Ik zal nog wel even met de makelaar overleggen. Wij hebben een huis op 10km van Amsterdam aan vaarwater. Wij hebben geen haast met de verkoop van ons huis. Wij gaan richting Groningen waar meerdere potentiële huizen te koop zijn.
Iemand bekend met het plaatsen van je huis via een toppositie, ervaring of opmerkingen?

Geen ervaring met toppositie. Maar het klinkt alsof het niet nodig is.
Ik zou dat eigenlijk pas doen als het lang te koop te staat.
Toen ik vorige mijn vorige woning verkocht, zakte de markt een beetje in maar was niet nodig geweest.

9 likes

Bedankt. De huizen die onlangs te koop hebben gestaan of die nog te koop staan, staan alsnog een paar maanden te koop. Het betreft een lintbebouwing die zeker niet voor iedereen een ideale omgeving is. Het zijn allemaal wat oudere woningen. Ik ben bang dat het huis te lang te koop gaat staan. Maar misschien maar eerst zonder toppositie proberen.

Als je het overweegt zou ik het gelijk doen. Wij hebben ons huis ook met toppositie gedaan en was vrijdag erop gekomen, zelfde dag nog kijkers, zaterdag bod uitgebracht, maandag verkocht.
Als een huis langer te koop staat zien mensen dat toch als een teken. Door het gelijk als toppositie erop te doen lijkt het net gewilder. Een huis dat al een tijdje erop staat wat ineens toppositie is, prikken mensen doorheen. Iedereen die de markt in de gaten houdt had het huis eerder dan ook al gezien en denkt hee dat huis is ineens toppositie, was zeker niet zo populair als gedacht.

3 likes

Precies wat jij omschrijft is ook hoe ik het zie. Ons huis klinkt ideaal, maar ik denk dat het nog past lastig te verkopen is vanwege het feit dat het huis 50 jaar is, lintbebouwing etc. Ondanks dat we geen haast hebben, wil ik niet over 6 maanden alsnog hem tijdelijk van de markt af moeten halen. Bedankt voor je input.

1 like

Ik denk dat laatste dus eigenlijk wel al meteen. Dus dat de kopers er echt heel graag en liever gisteren dan vandaag vanaf willen, dus dat ik ook mss minder hoog zou bieden.

Maar dat kan volledig aan mijn interpretatie liggen dus, maar dat dacht ik altijd bij die huizen.

5 likes

Als je twijfelt zou ik het gewoon doen. Kost op de verkoop/aankoop van een huis bijna niks en als het dan toch mager verkoopt weet je iniedergeval dat het daar niet aan gelegen heeft. Ik geloof zelf niet echt dat serieuze zoekers zich door zoiets laten leiden. Die kijken dagelijks op funda en zien sowieso wel wat er binnen hun eisen/wensen voorbij komt, maar niet geschoten is altijd mis.

3 likes

Ik ga jullie argumenten meenemen en bespreken maandag met de makelaar. Bedankt! Soms zit ik zo in m’n eigen bubbel dat ik het niet meer weet

1 like

Als woningzoekende kijk ik daar totaal niet naar. Ik krijg een melding bij een nieuwe woning in mijn prijsklasse binnen een bepaald zoekgebied. Die bekijk ik meteen en daarnaast kijk ik dagelijks naar andere woningen die te koop komen (meer uit interesse).

Maar de makelaar kan je vast beter adviseren dus lijkt me goed om daarmee te overleggen inderdaad. Succes!

Tnx, maar wat jij zegt: “verder kijk ik nog naar andere woningen, puur uit interesse”. Dan komen woningen met toppositie toch even wat eerder in beeld. Misschien zit de woning net niet binnen je zoek gebied, maar wekt het alsnog je interesse?

3 likes