Huizen/woningmarkttopic #3

Mwah ik kijk steeds naar wat de afgelopen 24 uur online is gekomen in mijn eigen gemeente en een gemeente ernaast. Ik kijk op de kaart en dan klik ik letterlijk iedere woning aan op funda haha. Bij sommige woningen klik ik door en soms kijk ik in een andere provincie. Puur vol de lol

Maar goed binnen mijn budget komt er maar weinig beschikbaar en qua locatie wil ik geen concessies doen, dat is vast niet voor iedereen zo.

3 likes

De echte zoekers zien jouw huis 100% voorbij komen.
Ik (en vele anderen die ik ken) hadden inderdaad zo’n melding aanstaan. iedere nieuwe woning binnen mijn zoekgebied heb ik afgelopen 2 jaar wel voorbij zien komen, haha

7 likes

Krijgen jullie dan pushmeldingen van Funda? Ik heb dat ook aanstaan maar nog nooit een pushmelding gekregen, alleen die stomme mails die altijd veel te laat komen natuurlijk

Je kan je via een makelaar inschrijven op Imove met je voorkeuren. Dan krijg je een mail 1 a 2 dagen voor het op funda staat.

3 likes

Ja, ik krijg direct een melding als er een nieuw huis opgezet wordt. Maar via de socials van de makelaars wordt het vaak al 1/2 dagen eerder bekend gemaakt.

4 likes

Eindelijk een mooi huis gezien. Samen met de aankoopmakelaar zijn we er doorheen gelopen en ook hij beoordeelt het als heel netjes onderhouden en in goede staat, van wat hij ervan kan zien. De tuin is wel relatief klein en onhandig qua indeling, maar de grootste maar is dat de tuin aansluit op een stukje groen/open natuur met daarachter een ringweg. Hemelsbreed gok ik dat er zo’n 200 meter tussen zit. Dus dat hoor je wel
 en ik twijfel ook vanwege de gifgassen en zo van zo’n weg. Maar het huis zelf is echt mooi en het straatje ook. De andere kant van het huis is zelfs een heel groot park. Aaaah en we moeten morgen al dan niet al een bod uitbrengen. Hoe beslissen mensen hierover!!! Ik weet gewoon niet wat ik zwaarder moet laten wegen.

3 likes

Wij hebben een huis bekeken dat dicht bij een snelweg lag (100 m denk ik). Ook lang getwijfeld en toch geboden, maar niet geworden. En achteraf ben ik daar heel blij mee. Want we hadden eigenlijk niet genoeg ‘onderzoek’ gedaan.

Op de fijnstof kaart zag je dat daar duidelijk meer fijnstoffen waren dan verder van de snelweg. Ook zijn we in de buurt nog paar keer geweest en het maakte zoveel uit hoe de wind stond qua geluid. Maar was wel vaak continu geluid van auto’s.

Ik denk dat je daar wel aan went en op veel plekken is er teveel fijnstof. Want wil je niks moet je niet in NL wonen. Maar gevoelsmatig voelde het toch niet goed.

5 likes

Heel eerlijk, als er bij ons een kleine twijfel was deden we het niet. Als we een bod deden waren we meteen overtuigd dat dit ons huis kon worden en was er nooit een maar in ons achterhoofd.

Wij hebben overigens ook dit dilemma gehad. Er zou een snelweg gebouwd gaan worden praktisch in de achtertuin. Konden absoluut niet inschatten hoe dat zou worden. En hoe leuk het huis ook was het was daardoor voor ons meteen een dikke nee.

8 likes

Hoeveel alternatieven heb je? Ik heb inmiddels langs het spoor, het kanaal en twee keer hemelsbreed 200-300 meter langs de ringweg gewoond en kan zeggen dat het zeker in een goed geĂŻsoleerd huis altijd went, maar ik woon ook in een grote stad waar je altijd wel ergens last van hebt. Tegelijkertijd als je op een plek gaat wonen waar je keuze hebt is de ringweg op 200m van je huis er een die ik direct aan mij voorbij zou laten gaan.

4 likes

Ik woon ook dicht bij een ringweg met alleen een paar andere huizen en een park er tussen (aansluiting op de 100-km weg zit ook ong 200 meter van ons af) dus bijna dezelfde situatie. Aan het geluid wen je heel snel, ik hoor het niet eens meer. Hoe het met fijnstof zit weet ik niet, maar het is niet zo dat je ruikt dat je zo dicht bij een autoweg en ringweg zit. Wij hebben er in ieder geval helemaal geen spijt van.

1 like

Natuurlijk super persoonlijk en niet iets wat een ander voor je kan beslissen. Voor mij zou het echt een no go zijn. Ik woon 1,5 km van twee snelwegen en als de wind verkeerd staat hoor ik het ook.

Atlas van de leefomgeving geeft veel nuttige info over fijnstof en geluid o.a.

4 likes

De hoeveelheid fijnstof, of meer algmeen, de luchtkwaliteit in de buurt van snelwegen wordt in grote mate ook beïnvloed door de hoeveelheid ‘groen’ die er tussen zit. Veel bomen en struiken dempt niet alleen het geluid, maar zorgt ook voor een veel betere luchtkwaliteit.

Zelf wonen we ca. 2 km van de snelweg, maar er zit een bos tussen. Hier hoor ik de snelweg niet, en ook de filters van de wtw die we eens per 3 maanden vervangen zijn niet eens zo heel vies

1 like

Hebben jullie trouwens het biedlogboek gekregen na het bieden en zo ja, wanneer kan je die verwachten? Ik ben er eigenlijk heel erg benieuwd naar omdat wij een bod hadden gedaan en daarna te horen kregen dat er hoger was geboden waarna we een nog hoger bod hebben gedaan en uiteindelijk het winnende bod hadden. Dit hebben we allemaal via de makelaar laten lopen en ik ben nu gewoon benieuwd of het echt zo is of dat we in een trucje zijn getrapt :joy:
Alleen weet ik ook niet zo goed of ik bij de makelaar hierom durf te vragen en wat ik ga doen wanneer het echt een trucje was haha

2 likes

Als je via move biedt krijg je het wel automatisch te zien. Het kwam bij ons openbaar toen de verkoop onder voorbehoud rond was. Was na 3 weken ofzo.

1 like

Wij mochten het inzien maar we waren de enige bieders dus was niet zo spectaculair.

2 likes

Ja soms werken ze met dat het verplicht via move moet. Het huis dat wij uiteindelijk gekocht hebben hebben we ook niet via move geboden. Denk dus dat 't daar ook niet staat.

Onze oplevering is een dag eerder en het komt me zo slecht uit. Ik heb nu geregeld dat ik op tijd weg kan om bij de notaris te zijn. Maar nu blijkt dat daarvoor de ronde met de makelaar en kopers is en die vroegen of we daar bij willen en kunnen zijn. Maar ik kan gewoon echt niet (vind ik zelf). M’n man kan hopelijk wel. Maar ik had niet verwacht dat ik een dag eerder de sleutels zo vervelend zou vinden :smiling_face_with_tear:

1 like

Hier dezelfde ervaring. Als ik er op focus hoor ik het geruis van de snelweg maar dat is zacht en het valt mij nooit op. Qua fijnstof scoren we niet heel goed maar dat is voor vrijwel de hele stad het geval. Als ik kijk naar een wijk waarvan ik denk dat het beter zou zijn (omring door bos, verder van de snelweg) is de score precies hetzelfde.

Als het echt je droomhuis is zou ik het er niet voor laten denk ik

2 likes

Ik ben hier eigenlijk heel nieuwsgierig naar, maar ik heb er bewust niet om gevraagd, want ik ben superblij met m’n huis en wil niet met een gevoel zitten dat ik veel te veel heb geboden. Ik weet wel dat er 12 biedingen waren en ik heb mijn bod gebaseerd op vergelijkbare recent verkochte woningen in de straat, dus ik vermoed dat er in ieder geval wel een paar andere biedingen bij mij in de buurt zaten.

3 likes

Ik woon 800m van de snelweg. Als het westenwind is of zuidwesr (en dat is het meestal) hoor ik het continu als ik in de tuin ben. Ik wen daar zelf niet aan, blijf het irritant vinden.

Misschien helpt het nog als de weg ten oosten of ten noorden van je huis is qua wind

2 likes

Ik heb even alle reacties gelezen en ik heb 20 jaar lang op 1100 m van de snelweg gewoond en ik heb er nooit iets van gehoord door de dichtheid van de woonwijk. Ik vind dat echt iets is wat je moet ervaren en dat het moeilijk is om te vergelijken met een andere woonwijk of stad. Heel veel succes!

2 likes