Huizen/woningmarkttopic #3

Ik ben wel benieuwd. Hier ook alleen ervaring met Move en was door alle horrorverhalen verrast hoe transparant het allemaal verliep. Al kan je daar vast ook mee rommelen.

Wat is je recente ervaring met huis kopen of verkopen

• Via Move
  • Via makelaar zonder delen van informatie over hoogte biedingen
  • Via makelaar binnen grijs gebied (niet expliciet, wel suggestief)
  • Via makelaar met expliciet delen van informatie over hoogte biedingen

0 stemmers

2 likes

Onderboden/onder de vraagprijs en via makelaar

3 likes

Denk idd dat je met move ook makkelijk kunt sjoemelen, heb vrienden die laatst hun huis verkocht hebben en alle biedingen kwamen binnen via Move. De meeste biedingen wel pas in de laatste 5 minuten omdat toch veel aankoopmakelaars nog contact proberen te leggen met de verkoopmakelaar.

3 likes

Wij hadden het hoogste bod, dus dan is er weinig te delen haha. Ik denk overigens wel dat deze makelaar meer info had gegeven als wij het een na hoogste bod hadden.

2 likes

Zijn de bezichtigingen al geweest? En heeft de makelaar al iets gezegd over hoe het proces bij jullie zal gaan qua bieden?

1 like

We hebben deze week inderdaad de bezichtigingen. Vrijdag nog 7 te gaan, en dan hebben we alles gehad. Ik ben eerlijk gezegd wel blij als het voorbij is, elke keer het huis zo netjes en straks maken is bijna niet te doen met 2 kids. Het eerste bod is binnen en de makelaar heeft uiteraard geadviseerd om even te wachten. Toen ze belde heb ik meteen gevraagd hoe het werkt met meerdere biedingen. Ze zei direct; ik zal nooit tegen de geĂŻnteresseerden vertellen de hoogte van het bod, maar wel dat er is geboden. En dan kan het zijn dat iemand hieronder biedt. En als er nog meer biedingen komen gaat ze de biedingsprocedure starten, en moeten ze voor dinsdag 5 uur het bod hebben uitgebracht. Super blij mee dus!

1 like

Wat fijn dat er al een bod ligt! Ik zie ook wel op tegen de bezichtigingen, idd ook het huis zo strak houden terwijl je er woont met een gezin
 echt niet makkelijk. Wij moesten voor de foto’s en bezichtigingen ook kledingkasten weghalen, totaal niet praktisch!

1 like

Kledingkasten weghalen? Foto’s of andere persoonlijke items haal ik sowieso wel weg, en ik heb 1 speelgoedkast weg gehaald. Maar volledige kledingkasten?
Als ik soms op funda foto’s zie, die mensen heb gewoon letterlijk de boel de boel gelaten. Dan denk ik, wat doe ik moeilijk. Maar aan de andere kant is het soms lastig om door spullen heen te kijken.

1 like

Bij ons was dat het advies, we wonen ook in niet een heel ruim huis met zn vieren, dus het stond redelijk vol met kasten. Dus ik snap het wel, maar handig is anders!

2 likes

We gaan wat stellingkasten neerzetten denk ik tijdelijk tot we over een paar maanden verhuizen. Die kasten zijn zo’n gedoe om op te bouwen weer, dus we gaan iets simpels doen. En bij ons lijkt het nu een stuk ruimer, en als mensen het kopen die met zn 2en zijn inderdaad, is dit wel een realistische weergave van hoe het zou zijn. Wij slapen op zolder dus dat was best proppen met kasten en opslag etc wat ook bij ons bed stond. De kinderkamers zijn nu ook alleen een bed, lekker minimalistisch :sweat_smile:

2 likes

Wij kijken ook in het noorden. Maar ook aantal kijkers zijn bizarre aantallen. 20% is echt te gek gewoon. Hoop dat het ons gaat lukken ook. Succes met de zoektocht!!

2 likes

Wat voor prijsklasse is dit dan?

Er omheen, in de wat kleinere dorpjes. Maar liefst die grenzen aan 050 of op uiterlijk half uurtje. Maar ook daar gaat het hard

2 likes

We hebben afgelopen dagen in totaal 7 biedingen mogen ontvangen. En zijn daarom gestart met de inschrijvingsprocedure/biedingsprocedure.
Voor morgenmiddag 16:30 heeft iedereen de kans om het laatste bod te doen. Gaat dus helemaal volgens de regels!

11 likes

Ben heel benieuwd hoe is het verlope, hoop dat jullie mooie biedingen hebben gekregen! Hebben mensen meer dan 1x kunnen kijken?
Bij ons beginnen de bezichtigingen morgen, waarschijnlijk kunnen de mensen maar 1x kijken, de makelaar denkt dat we het voor pasen kunnen afronden (spannendddd)

De procedure is zojuist geëindigd en we hebben 9 biedingen ontvangen. In principe wilden er nog 2 voor de 2e keer kijken maar die hebben geen afspraak meer gemaakt, wel een bod. Het hoogste bod is ongeveer 5% boven de vraagprijs en hele goede voorwaarden, dus daar gaan we mee akkoord. Zo blij, en zo snel allemaal!

15 likes

Wauw wat fijn, gefeliciteerd!!

2 likes

Wij hebben een bod gedaan en vandaag sluit de procedure. Vet zenuwachtig terwijl ik eigenlijk al vanaf moment 1 niet verwacht dat we het krijgen. We hebben namelijk “maar” 7,5% overboden, en hier (in een klein dorp, niet dichtbij de stad, in het zuiden van het land!! zelfs hier!!) is 15-20% gewoon normaal.
Wij hebben onder de meest gunstige voorwaarden geboden (niet onder voorbehoud van financiering, niet onder voorbehoud van bouwkundige keuring en opleverdatum zoals zij willen). Dat geeft nog een beetje hoop.

1e keer dat we een bod doen en nu al zoveel zenuwen haha. Kan dit geen maanden aan :sleepy:

9 likes

Mijns inziens is overbieden nergens “normaal”.
Het is sterk afhankelijk van hoe een woning in de markt is ingezet. Als iedereen als vraagprijs zou zetten voor wat ze ervoor denken te kunnen krijgen (beter nog wat het “objectief” waard is in de markt), dan kan iedeeen weer “normaal” gaan doen. Nu wordt het te laag in de markt gezet en gaat iedereen daar overheen. Raar. Veel makelaars spelen ook vals in op de FOMO 's van deze tijd.

Vroeger, spreekt oma, ging men kijken, deed men een bod, en dan was je in onderhandeling of niet. Niet dat gejaag de hele tijd, en zeker niet mensen tegen elkaar uitspelen.

:confused:

5 likes

Maar vroeger waren er ook niet tientallen geinteresseerden. Je kan geen vroeger met nu vergelijken. Tijden veranderen.

13 likes