Huizen/woningmarkttopic #3

Ik quote mezelf even. Heb alle 18 dagen meegelezen hier. Maar ik zei dik 2 weken geleden nog dat ik hoopte toch in een paar maanden wat te vinden, kwam ineens een huis te koop die eigenlijk precies is wat we zoeken. Bijna 2 weken later “pas” kunnen gaan kijken en na een weekend de vraagprijs geboden en deze is meteen geaccepteerd. Heel blij mee! Dus het kan nog. Dure omgeving hier (Breda en dan een plek waar nu veel mensen heen trekken omdat Breda niet te betalen is). dus nu de financiering gaan regelen en ons huis in de verkoop zetten. Spannend!

37 likes

Wowwwww bod is geaccepteerd!!! We waren er allebei een beetje overdonderd van, we hadden het toch niet verwacht na de afgelopen maanden steeds 0 op het rekest. En we zijn nu superblij! We willen andere vloeren erin en de muren verven, maar verder hoeft er niks te gebeuren. Er zitten net nieuwe keuken, badkamer, wc en dakkapellen op (allemaal 2021) dus heerlijk! Alleen nu nog onze ragmeubels een upgrade geven hahaha

52 likes

Jaaa gefeliciteeeeerd! Mijn nummer 1 tip is toch waar mogelijk je ragmeubels mee te nemen en pas dingen te kopen als je er woont. Je kan dan vaak veel beter inschatten wat de ruimte nodig heeft qua grootte en kleur. En echt heerlijk dat er zo weinig moet gebeuren en juist de dure dingen zo nieuw zijn!

Ik zou nu zo andere keuzes gemaakt hebben.

12 likes

Ja wij gaan ook pas dingen kopen als we er wonen en ik heb dat ook van 2 vrienden.
De ene zei van je moet 't als projectjes zien. Dus nu de woonkamer helemaal mooi stylen, en daarna de werkkamer etc.
En de ander zei “je mag altijd iets te dromen houden”. En die uitspraak geeft me ook wel rust in dat het prima is dat we de komende jaren met een matige keuken zitten. Kan ik lekker dromen over een nieuwe keuken.

10 likes

Ja eens hoor, zolang de keuken van alle gemakken is voorzien om goed te kunnen koken kan je prima vooruit. Wij hadden ook een matige keuken in huis (ook een rode hoogglans haha, jullie nu ook toch?). We hebben hem nu na 8 jaar pas vervangen, maar voor die tijd hebben we zat etentjes gegeven, brownies gebakken, snacks gemaakt etc. Ben nu heel blij met de nieuwe keuken, maar zelfs die verrotte keramische kookplaat die we hadden was goed genoeg om op te koken. Weet zeker dat de keuken die we er toen in hadden kunnen zetten veel minder was geweest als die van nu. We wisten nu veel meer wat we nodig hadden (en het budget is ook totaal anders).

3 likes

Ik ben vorig jaar juni verhuisd en dit is precies wat ik doe! Is echt nice want zo blijf ik me telkens verwonderen en ben ik weer zielsgelukkig als iets ‘af’ is.

8 likes

Nou inderdaad!

De leukste en gezelligste huizen vind ik trouwens altijd die waar na 10 jaar nog steeds hier en daar een peertje hangt en een aantal ruimtes zonder plinten want “dat moet nog een keer maar het kwam er nog niet van”

8 likes

Dat vind ik totaaaaal niet gezellig :joy: Maar ik snap wel wat je bedoelt. Als het het aanpakt als een lange termijn project gun je jezelf meer tijd, en doe je minder consessies. Dus je wacht totdat je budget ruimer is zodat je echt je droomkeuken kan kopen. Je schaft dat ene kastje aan waar je stom toevallig tegenaanloopt en dat perfect past in de sfeer die langzaamaan ontstaan is in je woning.

4 likes

Hahah ja ook een rode keuken, echt hoe komen ze erbij :joy:. Ze hebben de kastjes dus 3 jaar terug laten spuiten en toen ook het aanrechtblad vervangen.
Wij gaan de kastjes wel opnieuw laten spuiten. En er zit dus geen oven in, echt hoe verzin je het. Maargoed ik koop wel een losse die ik op het aanrechtblad zet.

1 like

Ja echt hoor!! Ik heb ongeveer 6 huizen naast en boven een kruispunt met snackbar gewoond. Dat was het vreselijkste geluid, constant die bezorgscooters de hele avond optrekken om de stoep op te komen en wegrijden en dingen die van buiten naar binnen werden geschreeuwd. Het was ook zo onregelmatig dat je er niet doof voor kon worden.
Snelweg nooit last van. Alleen als de wind onze kant op staat hoor je het maar dat is zelden.
Zou eerder kijken naar geen kruispunt, stoplicht of rotonde in de buurt.

7 likes

Haha snap ik, ik dus juist wel, ik hou van imperfecties en ergens gewoon leven, vind dat dus leuker dan alles perfect tot in de puntjes gestileerd.

5 likes

Na een half jaar funda dagelijks in de gaten houden hebben we nu voor het eerst een woning waar we bij willen kijken. Tikt bijna alle “boxen” aan. We hebben nog nooit een woning bezichtigd haha, want 2x nieuwbouw gekocht :sweat_smile:, ben heel benieuwd hoe dat is :crazy_face:

4 likes

Ja/nee, de oudste gaat wss naar een andere type onderwijs moeten en daarom kijken we naar een woning in die plaats. Anders is het logistiek best een puzzel :sweat_smile: (want 20-25min verderop)

4 likes

Ik had gezien dat wanneer de waarde van onze woning boven een bepaald bedrag zou komen, de hypotheekrente omlaag zou gaan (net als wanneer je een groot bedrag zou aflossen). Het heeft met de verhouding van de woningwaarde en de hypotheeksom te maken. De benodigde waarde lag onder onze Woz-waarde. De gok genomen een Calcasa desktoptaxatie te laten doen, ook al neemt die veranderingen aan de woning (zoals bij ons een verbouwing en zonnepanelen), niet mee. Maar de ‘taxatie’ kwam ruim boven de benodigde waarde uit. Nu betalen we 0.3% rente minder. Dat lijkt niks, maar scheelt toch best wat, voor nu iig een paar tientjes per maand (de taxatie was 95e dus in <3 maanden hebben we dat eruit). Toch een kleine tip om uit te zoeken of het voor jouw situatie ook zou kunnen. Het was weinig moeite.

16 likes

Ja klopt dat is de schuld marktwaardeverhouding. Het loont sowieso de moeite om die in de gaten te blijcen houden, omdat je natuurlijk elke maand aflost. Bij sommige banken gaat de rente omlaag als je weer onder een bepaald percentage komt

6 likes

Bij ING kun je ook de WOZ-aanslag insturen! Sowieso goed om (jaarlijks bijv) in de gaten te houden, niet alle banken verlagen vanzelf de rente als je genoeg hebt afbetaald.

3 likes

Echt wel goede tip, helaas kan het bij ons huis niet. Had het al eerder geprobeerd maar kreeg toen ook geld terug. Kreeg nu ook direct weer een melding dat het niet mogelijk was. Denk misschien omdat toen we het huis kochten het huis vrij onbewoonbaar was en ze dat slecht kunnen vergelijken met situatie nu. Wel jammer want onze WOZ-waarde is ondertussen flink gestegen. Hebben ook nog maar 20.000 extra waarde nodig (terwijl WOZ iets van 150 extra is). WOZ-waarde mag helaas niet bij ons, maar ze stellen wel automatisch bij.

Ik vind het toch lastig te vergelijken of het de moeite waard is een normale taxatie te laten doen na uitbreiding van ons huis binnenkomt. Is nog best duur en met hypotheekrenteaftrek valt het ook tegen hoeveel je per maand minder betaalt

1 like

Echt stom hoe moeilijk ze dit maken (staat elke keer weer ergens anders bijvoorbeeld en eerst moest je bellen, nu kan het wel via een formulier), maar inderdaad goed om in de gaten te houden!

2 likes

Je kunt ook een desktop taxatie doen (via calcasa). Is iets van 80 euro, en dat wordt bij sommige banken wel geaccepteerd als document om de rente aan te passen

Edit: Oh sorry lees nu dat dat al eerder werd getipt. Balen dat dat niet werkt!

1 like

Ah dat is balen, een gewone taxatie is inderdaad meteen wel een veel groter bedrag. Bij ons zou de rente over 54 maanden oid sowieso omlaag gaan, dan zou je het daartegen af moeten zetten. Woz-waarde mocht bij onze hypotheekverstrekker ook niet.
Dit zijn van die dingen waar ik allemaal geen idee van had, dus voel me dan echt volwassen als ik zoiets heb geregeld haha.

1 like