Huizen/woningmarkttopic #3

Ik wilde nog even laten weten dat de makelaar aangaf dat we het niet meteen moeten doen, een toppositie op funda. De mensen die echt geïnteresseerd zijn, vinden ons huis wel. Mocht het na 6/8 weken toch erg rustig blijven zal hij het zeker adviseren. Daarmee komt ook je huis weer wat hoger in de lijst op funda te staan zei hij.

1 like

Ik denk dat deze vraag hier het beste past

Heeft iemand wel eens onderhandeld over de prijs van zonwering? Wij willen voor op de 1e verdieping screens en begane grond een zonnescherm en ik vraag me af of het gebruikelijk is te onderhandelen of dat dat hierbij nooit gebeurt?
Ik wil het wel gaan doen eigenlijk

Ja gewoon doen hoor, niet geschoten altijd mis!
Vooral met dit soort zaken kan het geen kwaad. Ik doe het ook altijd en tot nu altijd wel iets eraf weten te krijgen.

2 likes

Is dit inbegrepen bij de koop, als in: met de verkopers of bedoel je bij een bedrijf?

Bij een bedrijf: sowieso haha, misschien krijg je inderdaad wel de reactie dat ze dat niet doen, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd

5 likes

Ja, lang geleden ook twee zipscreens en een uitvalscherm gekocht en er wel op onderhandeld destijds. Kan gewoon.

2 likes

Ja bij een bedrijf idd!

We hebben nu een aantal offertes die ik op zich best acceptabel vind, maar iets eraf is altijd beter natuurlijk. Ik ga het ook gewoon doen.

1 like

Voor de mensen met een aankoopmakelaar: waar hebben jullie op gelet bij het maken van de keuze?
Er zijn er zó veel in de stad waar we een huis zoeken waardoor we het moeilijk vinden om te kiezen. Ik heb nu gekeken naar de meeste beoordelingen op Funda (want dan hebben ze veel ervaring met huizen aankopen) maar ik weet niet of dat alles zegt.

1 like

Ik zou er ook op letten of ze meegaan naar elke bezichtiging (of dat je Bijv eerst zelf moet gaan) en of ze een all in bedrag vragen of een bedrag per bezichtig. Wij wilden perse een all in bedrag zodat we indien nodig veel bezichtigen konden doen zonder daar nog extra over na te moeten denken. En wil je ook dat hij/zij actief voor jullie zoekt naar huizen of doe je dat zelf en wil je de aankoopmakelaar slechts voor bezichtigen en onderhandelen etc?

4 likes

Onze aankoopmakelaar doet ook verkoop en was de verkopende makelaar bij een woning die wij bezichtigd hadden. We hadden toen een heel leuk gesprek en een goede klik met haar. In die woning hadden we geen interesse, dus maar meteen gevraagd of ze onze aankoopmakelaar wou zijn.

Onze aankoopmakelaar had een portal waarop woningen eerder zichtbaar zijn dan op Funda (heeft elke aankoopmakelaar wel toegang toe denk ik). Persoonlijk vond ik het niet belangrijk dat de aankoopmakelaar “mee zocht” want wij zaten zelf constant op die portal. Ze ging wel mee naar elke bezichtiging, dat lijkt me ook wel belangrijk. En de verhoudingen met andere makelaars zijn ook belangrijk, maar daar kom je niet zo 1, 2, 3 achter.

4 likes

@Mar22 @ufo thanks voor de tips! Wij willen dat ze ook mee gaan naar bezichtigingen dus de tip voor een all in bedrag is wel een goeie.
Van een aantal makelaars heb ik al een inlog gekregen van Move, maar er zijn zoveel makelaars in de omgeving dat het mij wel fijn lijkt dat de aankoopmakelaar ook mee zoekt en wat contacten heeft. Ik ga alles wat we willen even op een lijstje zetten denk ik!

4 likes

Onze aankoopmakelaar heeft een groot netwerk in de stad en kent de hele omgeving. Dit heeft ons onze droomhuis opgeleverd. Het netwerk van de makelaar is echt heel belangrijk hebben we geleerd.

5 likes

Wij vonden het prettiger om vooraf een totaalbedrag af te spreken en niet een percentage van de aankoopprijs ofzo en op basis van no cure no pay. En dat de makelaar idd mee ging naar alle bezichtigingen. Wij waren nu wel op zoek naar een makelaar die ons inzicht kon geven wat we zelf misten en ook echt meedacht in “dit is wat voor jullie”. En hij wist ook alles van de buurt en de huizen en bouwkundig enzo en dat hebben we wel als erg prettig ervaren.
Wij kwamen onze aankoopmakelaar tegen bij een bezichtiging en vonden hem erg kundig en prettig en hebben hem daarom gekozen. De keer daarvoor zijn we bij een paar (grote/bekende) kantoren langsgegaan om te kijken of we ons daar prettig bij voelden.

5 likes

Maar hoe selecteer je daar precies op?

2 likes

Als je in een kleinere plaats woont kun je het vaak wel zien aan de hoeveelheid borden van een makelaar. In onze vorige plaats waren er 3 grote. Bijna alle huizen werden door een van hen verkocht. Dan zou ik altijd voor een van die drie kiezen. Die wisselden onderling ook vaak huizen uit en als het wekte ook vertrouwen als wij dan zeiden ja partij x doet de verkoop van onze huidige woning en we zoeken nu dus iets nieuws voor bedrag x. Dan hadden ze weer een soort extra garantie dat we serieus waren.

We hadden ze alledrie uitgenodigd voor de taxatie van ons huis. Eentje kwam “gelijk”, eentje toonde helemaal geen interesse en die ander deed een beetje lastig met plannen. We hadden een hele goede klik met diegene die kwam en uiteindelijk via hem verkocht en hij heeft de onderhandelingen gedaan voor ons nieuwe huis.

In onze huidige plaats is er bijv maar 1 grote makelaar, bijna alle huizen worden door hem verkocht, dan zou ik daarbij gaan. Huizen bij andere makelaars staan vaak langer te koop hier.

1 like

Dan heb je denk ik nog geen klik inderdaad. Toch maar eens langs gaan bij de grotere kantoren denk ik. Ze willen je geld maar ze vinden het ook echt leuk om het juiste huis en de juiste mensen bij elkaar te brengen. Anders zouden ze wel ander werk doen.

3 likes

Wij vonden het belangrijk dat onze aankoop makelaar kennis had over de wijk en het soort huis dat we zochten. Wij zochten een oud huis (1900-1930) en vonden het heel fijn dat de aankoopmakelaar al relatief veel technische kennis had, wist wat te bekijken, kritische blik, vaak geziene issues in de wijk etc

Daardoor kregen wij direct bij de bezichting al een goed beeld van de staat (en hij keek echt naar totaal andere dingen dan ons daardoor), konden we al voor de evt technische keuring inschatten of we evt nodige renovatie zagen zitten, kon hij heel goed adviseren over de biedingen en hadden we uiteindelijk geen verassingen bij de technische keuring.

En absoluut ook goed netwerk en verhouding met andere makelaars. Dankzij zijn goede band met de verkoop makelaars is bij ons uiteindelijk de koop doorgegaan toen er allemaal issues kwamen last minute (nieuwe bieder op ochtend dat wij ons koop contract zouden tekenen)

5 likes

Ja dat is lastig. Wij kenden hem toevallig, maar via via is hierin het best.

1 like

Ook goed om rekening mee te houden, een aankoopmakelaar mag niet bemiddelen bij de aankoop als het gaat om een huis uit zijn eigen portefeuille verkopen (make sense) maar als je dus een focus hebt op een bepaalde wijk dan kan het wel handig zijn om daar rekening mee te houden.

1 like

Nou ja het is in principe een zakelijke overeenkomst je hoeft er niet mee de kroeg in :joy:
Ik zie een klik meer in dat dr makelaar begrijpt wat je zoekt, wat je wil, wat reeel is en dus ook advies kan geven over een bod.

Wat ik ook belangrijk vond is dat wij ons konden richten op “hoe voelt een huis” en de makelaar er praktisch en zakelijk naar keek.

Ik lees een beetje tussen de regels door dat je een makelaar een geldwolf vindt en dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. En ik ben het eens met dat het niet nodig zou moeten zijn, alleen ik zag het als een dienst waarbij de makelaar een bepaald deel van het proces op zich neemt wat we wel zelf zouden kunnen maar dat veel handiger is als iemand met meer verstand van zaken ondersteund.
Dus ik vind een aankoopmakelaar wel echt van toegevoegde waarde ook al heb je alleen advies nodig over hoe hoog je bod moet zijn. En wat @Yzile ook zegt, als het goed is vinden ze het leuk om je aan een huis te helpen :grimacing:

5 likes

“Iedereen” zegt “altijd” dat de k.k zo’n 5-6% zijn. Maar wat hoort daar dan allemaal bij…?
Want als ik bijv op vereniging eigen huis een kosten koper berekening maak komt ik never nooit op 6%.
Bijv een huis van 550.000, geeft ie 15.700 aan aan kosten. Dat is nog geen 3%.
Huis van 895.000, geeft ie 22500 aan, dat is ook nog geen 3%.

Dus wat mis ik om aan respectievelijk 33.000 en 53.000€ k.k te komen :sweat_smile:

Edit: dit zijn dus beide bedragen waarbij je <35 geen recht hebt op vrijstelling oid