Huizen/woningmarkttopic #3

Op die pagina staat toch een linkje naar wat het allemaal kan omvatten:

2 likes

Ik had ook altijd begrepen 2-3% en dat ging hier ook wel op.

Vind wel dat die site erg weinig berekend. Taxatie en advieskosten lagen bij ons al veel hoger.

1 like

Ja dat snap ik, en die posten zie ik ook terug in die berekening.
Maar als je google’d of als ik mensen om me heen hoor, gaat het altijd over 5-6% k.k.
Maar daar kom ik in praktijk dus niet op. Ik vroeg me dus af of er nog andere kosten zijn zegmaar waardoor je daar wel op zou komen

@JustinBieber
Haha ja nationale Nederlanden is nog zuiniger :crazy_face:
Die hebben het over 2000€ aan hypotheek advies.
Bouwkundige keuring etc nemen ze helemaal niet mee. Dus deze was al uitgebreider / minder zuinig

3 likes

Mijn kk waren 4,5% met makelaar, hypotheekadvies, taxatie, notaris en overdrachtsbelasting.

Alle kosten die er zijn staan wel op die pagina zover ik kan inschatten, maar het ligt nogal aan je situatie en wat je kiest of je die kosten wel of niet maakt.

2 likes

Ligt heel erg aan de situatie. Ik had toevallig wel 5% kk en bijkomende kosten van aankoop, maar dat komt omdat ik een goedkope woning in een dure omgeving heb gekocht.

De kosten bestonden bij mij uit aankoopmakelaar, hypotheekadviseur, overdrachtsbelasting, taxatie en notaris.

1 like

Hoe duurder je huis hoe kleiner het percentage van de kosten koper. Deel van de kosten (zoals een notaris) is namelijk vast. Andere deel (zoals overdrachtsbelasting en makelaarskosten) is relatief.

Denk trouwens dat je met 15.700 voor een huis van 550.000 euro je wel heel goedkoop uit bent.

3 likes

Wij hebben als aankoopmakelaar onze verkopende makelaar genomen. We vonden het niet belangrijk dat hij naar elke bezichtiging mee ging, alleen als we een 2e keer wilden gaan kijken. We zijn vooral voor een aankoopmakelaar gegaan omdat we dan via Copaan al wat eerder dan op Funda de woningen konden zien en afspraken maken. En bij het eventueel bieden en vooral overbieden konden we zijn advies goed gebruiken. We hebben vandaag getekend voor ons nieuwe huis, uiteindelijk heeft ie vrij weinig hoeven doen voor ons, maar ik vind het super fijn dat we niet zelf iets hoefden te regelen voor bouwkundige keuring etc. Dat ontzorgen vond ik het ook echt al waard.

Het verbaasd me wel dat er dus (veel?) Makelaars zijn die Ɣlle bezichtigingen mee gaan. Bij de onze is het incl 3 bezichtigingen dus voornamelijk 2e bezichtigingen. Bij ons zijn heel veel woningen afgevallen tijdens de eerste bezichtiging, daar was hij niet van toegevoegde waarde geweest.

1 like

Haha ik heb toevallig echt net een proefperiode van Copaan aangemaakt, wat een goed systeem.

Maar hier in de buurt heb je niet eens tijd voor een 2e bezichtiging en moet je na 1 bezichtiging al beslissen. Misschien gaat een aankoopmakelaar daarom wat vaker mee?
Krijg er wel echt stress van. Er wordt zo ver overboden maar dat geld hebben wij niet, want we hebben geen eigen koophuis met overwaarde oid. Gedoe allemaal.

Gefeliciteerd met je nieuwe huis iig!

5 likes

Wij hadden vandaag onze eerste dag in het nieuwe huis. M’n man zei al dat er altijd wel dingen tegenvallen, maar ik vond dat onzin. Well boy was i wrong :sweat_smile:. De elektra bleek slecht aangelegd, isolatiemateriaal moet deels vervangen worden, we gaan toch heel het plafond eruit halen want anders kunnen we niet bij de elektra. En ik zou heel de 1e gaan behangen maar nu gaan we waarschijnlijk alsnog laten stucen.
Ik ben wel heel enthousiast nog steeds en het is allemaal niet zo erg. Er is vandaag al een aannemer langsgeweest die volgende week plafond terug kan plaatsen en kan isoleren.
Edit : mega veel van dit hadden we trouwens al kunnen weten als m’n man vrij had gekregen tijdens de bouwkundige keuring :triumph:. En een deel hadden we vanuit de keuring al aan zien komen.

7 likes

Ah ja dan is het veel logischer inderdaad. Wel echt heel heftig eigenlijk om bij qe bezichtiging echt al te moeten kiezen en bieden. Na de eerste bezichtiging dacht ik dat er vrijwel niks hoefde te gebeuren, 2e bezichtiging zag ik opeens wel alles wat half los hing enzo. Dus als je maar 1 kans op kijken hebt idd gelijk makelaar mee. Ik hoop dat er snel iets op jullie pad komt! (En veeg dus huizen die iets langer al te koop staan niet gelijk uit, ons huis is er ook zo een)

2 likes

Maar dit is dan ook waarvoor een aankoopmakelaar meegaat de eerste keer. Die van ons keek altijd heel uitgebreid naar de staat, het kruipruim. Welke onderhoud we eerdaags echt moesten meeberekenen etc.

3 likes

Ik vergeet echt nooit meer dat de inspecteur die we via Eigen Huis hadden ingehuurd voor de bouwkundige keuring zelfs op de wcpotten ging staan met z’n grote schoenen om te kijken of ze stevig waren haha.

11 likes

Ja klopt, ik ging gewoon heel erg uit van onze situatie, waarbij we altijd de tijd hadden om als we interesse hadden een 2e keer te kunnen kijken. 1e keer kijken was dan meer gericht op ons ā€˜gevoel’ bij het huis, en een tweede keer meer op het werk wat er eventueel moest gebeuren. En bij die 2e bezichtiging was dan de makelaar.

Maar ik snap (nu) heel goed dat niet overal die luxe is om de eerste keer op die manier te kunnen gaan kijken.

1 like

En, waren ze stevig?

Net voor het eerst van ons leven een bod gedaan, op een of andere manier toch wel echt heel spannend :rofl:

16 likes

Makelaar belde, ze vinden het een mooi bod en denken ook een goede klik met ons als kopers te hebben.
Maarrrr wij hebben onder de vraagprijs geboden, en er zijn nog 2 bezichtigingen (al 4 geweest en daarvan zijn wij t enige bod). Als iemand de vraagprijs biedt, dan gaat het over.
Als wij de vraagprijs bieden, dan zeggen ze bezichtigingen af.

2 likes

Vind je het de vraagprijs waard? En hoe graag wil je hey?

1 like

Is de vraagprijs veel hoger dan jullie bod? Hoewel het veel geld is, als het om tienduizend(en) euros gaat dan valt dat qua maandlasten met een hypotheek vaak niet veel hoger uit.

2 likes

Ja dat moeten we echt goed bedenken vanavond. Het scheelt 25.000€ die we eigenlijk wel echt in verbouwen cq verduurzamen willen steken (jaren 30 woning met C label).
Ben ook benieuwd wat ze doen als deze bezichtigingen niet bieden. Afwachten of toch ons bod aanvaarden? :crazy_face:

3 likes