Huizen/woningmarkttopic #3

@ferris @1103 @Lemongrab thnx voor de reacties. Het zal erg verschillen per prijsklasse idd, ik zit in mn eentje wel onder de 400-range haha. Irritant dat het weer zo gaat. Sinds dit jaar is het meewegen van een studieschuld ook gunstiger, dus men heeft opeens meer te lenen. Wassen neus beleid.

3 likes

Een vriendin van mij heeft net in Utrecht gekocht rond de 3 ton en voor de vraagprijs gekregen. Wel een bouwval dus daar moet je voor in zijn…

1 like

Ik hoorde vanochtend nog een verhaal van iemand in Utrecht die voor een klein appartement overboden was, 75.000 boven de vraagprijs :sweat_smile: nu 360.000 voor een appartement van 50m2.

Hebben die mensen dan allemaal zoveel eigen geld dan? Lijkt me zo kut om een huis te kopen, extreem veel te overbieden en dat ā€˜ie dan logischerwijs veel lager getaxeerd wordt :smiling_face_with_tear: nou veel plezier ermee

Of wellicht flinke overwaarde misschien.

2 likes

Maar volgens mij valt dit dus wel mee… hoe vaak het echt lager getaxeerd wordt.
De vraagprijs kan ook tactisch zijn. We doen 400 want we verwachten 440, ofzo. En dan was het misschien wel gewoon op 435 getaxeerd sws

3 likes

Ja volgens mij valt dit ook wel mee. Heb ook het idee dat veel huizen vrij laag op funda worden gezet zodat er meer mensen komen kijken (in Amsterdam iig). Dan is het ook niet zo gek dat er fiks overboden wordt. De vraagprijs is vaak ook gewoon een tactiek om zoveel mogelijk voor je huis te krijgen, het weerspiegelt niet per se de waarde van het huis. Ik heb ook 10% overboden en m’n huis is maar €2.000 lager getaxeerd dan wat ik betaald heb.

2 likes

Ja het is zeker tactisch, en de een denkt daardoor mega overboden te hebben en de andere denkt: lekker, zowat vokr de vraagprijs!

2jr terug spraken we de makelaar voor potentiƫle verkoop van onze woning, ging uiteindelijk niet door. Maar toen schetste hij ook dat er een twee kapper voor 560 te koop stond en een van soort gelijke voor 635 en dat beide waarschijnlijk voor 650 verkocht gaan worden. Maar de een biedt bijna 20% over de ander niet. Maar gewoon andere verkoop techniek :sweat_smile:

4 likes

Haha ja shit, het is gebeurd
Maar duurt nog een aantal maanden (heftig verbouwing te gaan)

4 likes

Maar wachttttt dan was je 10% bod dus genoeg? :partying_face:

2 likes

Heb jij al wat gehoord?

3 likes

Nou de makelaar en ik bellen sinds vrijdag middag langs elkaar heen :smiling_face_with_tear:…
Dus ik hoop hem vandaag nog te spreken! Maar als hij belt sta ik net met een huilende baby of net in de kleedkamer van de gymzaal om een kind in te kleden ofzo, en bel ik dan (5min later haha) zit hij in bespreking :rofl:

2 likes

Wij hebben dit gedaan. Maar het hangt toch heel erg van de situatie af of de ervaring nuttig is? Hoeveel onvoorziene kosten kan je dragen, hoe oud is het huis etc, wat voor omgeving?

Of je een huis van 1 jaar oud of 120 jaar oud koopt of alles daar tussenin vind ik ook een verschil maken.

Ons huis was dus nog geen 2 jaar oud, niets op aan te merken en bijna alles was nog onder garantie dus vonden het risico prima. In een andere wijk, huis van 7 jaar oud ofzoiets, hebben we met geboden omdat de situatie heel anders was.

2 likes

Ik heb het ook gedaan, bij een huis van honderd jaar oud. Ik denk ook dat het hier niet normaal is om te doen (Belgiƫ). Ik hoorde er pas voor het eerst over toen mijn familie erover begon (ik ben gewoon Nederlands). Niet voor onwelkome verrassingen komen te staan, dus goed bevallen.

1 like

bouwkundige keuring wordt niet echt gedaan nee, ik vermoed ook vooral omdat mensen denken genoeg te kunnen halen uit het opgemaakte EPC en zoniet nemen ze vaak een architect mee. Al denk ik ook wel dat het deels komt omdat er in Vlaanderen veel meer een cultuur is van een woning kopen en die sowieso volledig te vernieuwen met idee er hun hele leven te wonen terwijl er in Nederland globaal gezien veel vaker van woning wordt veranderd.

2 likes

Ja, klopt. Denken mensen echt genoeg te kunnen halen uit een EPC-rapport? Ik weet zeker dat er met die van ons gesjoemeld is namelijk :joy: Wij hebben zelfs achteraf nog de EPC-controleur gecontacteerd hoe ze tot deze EPC gekomen was, en die kwam echt met een bullshit verhaal. Wij hebben door onze zogenaamd hoge EPC een voordelige hypotheek gekregen, dus prima voor ons.

1 like

En is je bod daardoor geaccepteerd? (Als je dat weet). Of had het niets uitgemaakt

2 likes

Weet niet of dat de doorslaggevende factor was, want uiteindelijk hadden we zo een 5000 euro meer geboden dan het tweede bod. Maar we hadden ook onze voorbehoud van financiering niet op het hele bod gezet, maar op iets van koopprijs minus 30k, zodat we zo meer zekerheid konden geven dat we niet zouden afhaken bij een tegenvallende taxatie (en ook een rapport van hypotheker meegestuurd als soort extra’tje om aan te geven dat we ruim boven het bod zouden kunnen lenen in theorie). Hebben het nooit de verkopers erover gehad wat nu echt de doorslaggevende factor was. Dit was wel begin 2021, dus weet niet of dit soort dingen nog steeds veel gedaan worden.

3 likes

Echt? Wat beklemmend lijkt me dit :sweat_smile:

4 likes

Bied jij standaard met voorbehoud van bouwkundige keuring? Ik doe dat eigenlijk alleen als het huis daarom vraagt, maar ik vraag me nu opeens af of ik dan onverstandig bezig ben.

Enige keer dat ik het heb gedaan was een voormalige woningbouwwoning met originele keuken en badkamer.

Dat is wel de doorsnee Vlaamse insteek ja, mensen hebben hoogstens een eigen appartement als ze jong zijn dat ze verkopen om in de grote woning te steken. Het merendeel hier koopt echt maar ƩƩn of twee keer in hun leven terwijl in nederland het gemiddelde op om de 10-15 jaar ligt denkt ik?
Het is hierdoor ook dat Vlaanderen veel eclectischer/rommeliger is, iedereen doet aanpassingen aan woningen tot in den treure.

3 likes