Huizen/woningmarkttopic #3

Weet niet of dat de doorslaggevende factor was, want uiteindelijk hadden we zo een 5000 euro meer geboden dan het tweede bod. Maar we hadden ook onze voorbehoud van financiering niet op het hele bod gezet, maar op iets van koopprijs minus 30k, zodat we zo meer zekerheid konden geven dat we niet zouden afhaken bij een tegenvallende taxatie (en ook een rapport van hypotheker meegestuurd als soort extra’tje om aan te geven dat we ruim boven het bod zouden kunnen lenen in theorie). Hebben het nooit de verkopers erover gehad wat nu echt de doorslaggevende factor was. Dit was wel begin 2021, dus weet niet of dit soort dingen nog steeds veel gedaan worden.

3 likes

Echt? Wat beklemmend lijkt me dit :sweat_smile:

4 likes

Bied jij standaard met voorbehoud van bouwkundige keuring? Ik doe dat eigenlijk alleen als het huis daarom vraagt, maar ik vraag me nu opeens af of ik dan onverstandig bezig ben.

Enige keer dat ik het heb gedaan was een voormalige woningbouwwoning met originele keuken en badkamer.

Dat is wel de doorsnee Vlaamse insteek ja, mensen hebben hoogstens een eigen appartement als ze jong zijn dat ze verkopen om in de grote woning te steken. Het merendeel hier koopt echt maar één of twee keer in hun leven terwijl in nederland het gemiddelde op om de 10-15 jaar ligt denkt ik?
Het is hierdoor ook dat Vlaanderen veel eclectischer/rommeliger is, iedereen doet aanpassingen aan woningen tot in den treure.

3 likes

Uiteindelijk hebben we nog 12.5 er boven op gedaan, zij hebben nu tegenbod gedaan :rofl:
Ja, ze willen heel graag aan ons verkopen want beste gevoel blabla, dus ze komen met een tegenbod wat nog eens 10.000 hoger is dan ons bod dus idd feitelijk 2.5 onder de vraagprijs :rofl:
en toen met argumenten: ja dan krijg je de grondwater pomp erbij (ga je die uitgraven dan? Succes haha). Dus vonden het een beetje flauw ofzo.
Maar goed, we blijven bij ons uiterste bod en als dat echt niet kan is het jammer.

Er is nog 1 partij uiteindelijk geïnteresseerd - die komen deze week nog een keer met aankoop makelaar. Dus dan gaan we het zien.

5 likes

is deze dan ook niet gewoon te hoog in de markt gezet? die van mij was duidelijk laag gezet - 20 bezichtigingen voor ons en de makelaar was gisteren heel blij dat we getekend hadden want hij werd nog dagelijks gebeld voor bezichtigingen.
welke regio is het?

1 like

Bij ons ging het ook zo: huis stond al een paar weken te koop, ruim onder vraagprijs geboden, informeel tegenbod (‘voor dit bedrag wil de verkoopster het verkopen’) daar weer een hoger tegenbod op gehad, etc. Ik heb eerlijk gezegd nog steeds het idee dat we gewoon tegen onszelf op aan het bieden waren. Uiteindelijk hebben we het huis gekocht voor de prijs die we er (maximaal) voor wilden betalen maar het proces voelde toch niet helemaal lekker. Zou je zeker niet uit laten spelen tenzij je dit huis echt heeeeel graag wilt.

120% kans dat de makelaar na die tweede bezichtiging belt dat het andere stel een bod heeft gedaan maar het huis echt voor jullie is als je x biedt :smiling_face_with_tear:.

4 likes

Veluwe/midden Nederland. En geen reguliere prijsklasse, vrij hoog.

Maar hij belde net nog een keer dat als we een laatste keer in het midden zitten (van ons bod en hun tegenbod) hij gaat proberen de deal te maken. En dat we dan bijv zeggen: ons bod is tot 13u vandaag geldig en daarna zakken we terug en wachten we af. Maar het voelt wel alsof we tegen ons zelf bieden idd @Feather . Er is ook (nog) geen ander bod. Maar vanmiddag dus een tweede bezichtiging van die andere partij met een aankoopmakelaar (die hebben wij niet overigens).

En ene kant denk ik: als je een aankoopmakelaar hebt ben je wel serieus geïnteresseerd en heb je een aantal keer mis gegrepen dus misschien sneller bereid die laatste 10.000 er op te knallen? Wij bezichtigen en bieden nu voor het eerst sinds we zoeken (dat is sinds juni ‘23). Anderzijds denk ik: ze kunnen ook helemaal niet bieden, het is geen garantie ofzo dat ze met een aankoopmakelaar komen.
Waarom is dit zoveel ingewikkelder dan een nieuwbouw woning lol :rofl:

1 like

Maar juist in de hogere prijsklassen (miljoen +) verkoopt het gewoon wat langzamer en is het niet per se zo dat als er geen ander bod is er maar meteen gezakt moet worden, is gewoon iets meer tijd nodig, dat is normaal. Ik zou dat eigenlijk niet laten klappen op zo’n (relatief!) klein bedrag. Of denk je dat het huis veel minder waard is?

4 likes

Als totale buitenstaander in je leven: als het gaat om 10.000 en dit is het eerste huis wat jullie aandacht trekt sinds driekwart jaar. En jullie willen het huis wel.

En je zit in een hoge prijscategorie.
Waarom zou je dan overwegen het te laten klappen op tienduizend?

15 likes

Ik heb een vraagje en kom met googlen wat tegenstrijdige dingen tegen. Ik woon in een huurhuis met een tijdelijk contract van 2 jaar. Eind juni loopt dat af. De verhuurder heeft de intentie om mij in de woning te laten, ‘maar gaat wel de huur iets verhogen’. Ik dacht dat hij het jaarlijkse percentage wat je mag verhogen bedoelde, hoeveel dat nu ook mag zijn, maar iemand anders zei tegen me dat hij zelf mag bepalen hoe hoog de huur wordt omdat het een nieuw contract is. Dat lijkt mij toch hopelijk niet? Want zijn persoonlijkheid een beetje kennende ben ik dan de sjaak :sweat_smile:

Ook kom ik met googlen tegen dat hij het minimaal 1 maand, of volgens andere sites minimaal 3 maanden voor het einde van het contract het moet laten weten als ik er wel uit moet, weet iemand dat zeker?

Je biedt uit eindelijk niet tegen jezelf op want het is de verkopers goed recht om het huis gewoon niet voor jouw bod te verkopen. Vraag is uiteindelijk hoe graag je het wilt. Zou je balen als die andere kopers nu in een keer een deal voor 7.500 onder de vraagprijs sluiten? Sluit dan gewoon een deal. Dat verschil op het totaalbedrag in een stijgende markt zou ik niet moeilijk om gaan zitten doen. Anders zou ik gewoon geduld hebben. Wij hebben voor 25.000 onder de vraagprijs gekocht (openingsbod was 50.000 onder, stond bizar hoog geprijsd) en dat was een onderhandeling van een maand, waarbij wij zijn weggelopen en zij weer contact gezocht hebben toen ze doorhadden dat ze in prijs moesten zakken om te verkopen.

8 likes

Ik denk idd dat het dit niet waard is gezien wat er nog moet gebeuren. En ook gezien waar soortgelijke woningen in de omgeving voor verkocht zijn volgens Kadaster (maar daar ben ik natuurlijk niet binnen geweest).
Maar goed, we hebben al 12.5K erbij gedaan, en nog eens 10 gaan we niet doen hebben we net besloten.
We hebben het er niet voor over om ofwel nog hoger in hypotheek of nog meer eigen geld er in te stoppen. En wachten dus af wat die andere partij doet. Als zij er wel dit voor over hebben is het jammer, maar wel goed gevoel.

@Shaaar het is natuurlijk hun goed recht, ik zou zelf denk ik ook afwachten. Maar het ging ons er meer om dat het een beetje flauw tegenbod was met “dan krijg je dit er allemaal erbij”, en dat dat allemaal dingen zijn die hen alleen maar moeite zouden kosten als ze ze niet mee verkopen. Ik bedoel, het geïntegreerde watersysteem met pomp haal je niet effe weg :smiling_face_with_tear:. En er was een boom die ze eerst mee wilden en die niet in de prijs zat, maar die mochten we dan ook wel haha.

8 likes

Klinkt logisch als je hebt getekend voor 2 jaar. Maar volgens mij moet de verhuurder zich houden aan het puntensysteem. Het huidige puntensysteem is geldig tot 1 juli.

1 like

Hoe is het afgelopen?:heart:

Ooh ja zou hier ook slecht op gaan, nee neem je boom maar lekker mee. Goed dat je naar je gevoel luistert hoor, want als het (ondanks het flauwe tegenbod) geen issue zou zijn zou je dat ook voelen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat🤞

5 likes

Thanks hiervoor! Heb hem even snel ingevuld en volgens betalen we nu al (een klein beetje) te veel dus ik heb goede hoop dat het goedkomt

1 like

Ik zit al 1,5 week op hete kolen want onze hypotheek moet rond. Eigenlijk vorige week vrijdag al maar deadline voor onze financiële voorwaarden kon worden opgeschoven naar vandaag.
En nu is het 16:00 en nog steeds niets. Ik word echt gek :sweat:
Hopelijk geldt de power van het forum :raised_hands:t2::crossed_fingers:t2:

7 likes

:four_leaf_clover::crossed_fingers:t3:

5 likes

Helaas niet meer gelukt vandaag. Nieuwe deadline voor overmorgen :crossed_fingers:t2: pff zenuwslopend wel zo, echt irritant.