Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb een appartement bezichtigd dat ik echt fantastisch vind. Ik denk dat de kans klein is dat ik het krijg maar ik wil het toch proberen. Ik probeer nu alleen te bedenken wat strategisch is.
Ik wil namelijk een bouwkundige keuring laten uitvoeren (het is een oud pand met een slapende vve dus er is al lang weinig onderhoud uitgevoerd). Maar wanneer in het proces doe ik dat?
De makelaar zei dat er de komende twee weken nog een hoop bezichtigingen gepland staan maar dat als ik al een bod uit wil brengen dat we dan in gesprek kunnen. Nadeel is dat ik niet heel veel financiƫle ruimte heb want de richtprijs is het maximale bedrag dat ik kan/wil bieden.
Dus is het slim om nu, terwijl die andere bezichtigingen nog lopen, een bouwkundige keuring uit te laten voeren zodat ik goed geĆÆnformeerd een bod kan uitbrengen en misschien ook een sterkere onderhandelingspositie heb? Of breng ik een bod uit met ontbindende voorwaarden? Ik kan me voorstellen dat dat misschien minder aantrekkelijk is voor de verkoper. Of wacht ik de procedure af? Die staat nu namelijk nog niet vast. Of is er iets anders dat ik kan doen om mijn kansen te vergroten en toch goed geĆÆnformeerd te zijn? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

1 like

Dit mag officieel niet en ga je problemen mee krijgen bij het aanvragen van een hypotheek.

3 likes

Oja ik zie het. Er is maar ƩƩn andere eigenaar maar dan zou ik dus moeten zorgen dat die vve weer actief wordt, voordat ik een hypotheek aanvraag. Dat is ook nog wel een dingetje.

In deze markt denk ik niet dat je deze gaat krijgen. Er zullen waarschijnlijk kijkers zijn die geen keuring willen en geen voorwaarden hebben. Als jij extra zekerheid wil over wat je zou moeten bieden zou ik er voor gaan maar ik zou zelf geen (extra)kosten maken op een keuring voor een huis wat je hoogstwaarschijnlijk niet gaat kunnen kopen.
Edit: heb je een aankoopmakelaar?

4 likes

Je kunt aangeven dat je graag de keuring wilt laten uitvoeren voor het tekenen van het voorlopige koopcontract. Dan heb je vaak het verslag voordat de 3 dagen bedenktijd over is en zit je safe. Zo hebben onze kopers het ook gedaan. Het was geen ontbindende voorwaarde, maar een wens om dat dan te doen en in het geval het mega tegen zou vallen konden ze er nog onderuit

5 likes

Je hebt toch geen idee waar ze precies kijkt en wat voor huis het is? Er worden toch ook huizen rond en onder de vraagprijs verkocht. Ik snap wel je opmerking over kosten maken voor iets heel onzekers overigens

4 likes

Zo is iedereen anders want ik zou hier als verkoper niet mee akkoord gaan (als het niet was vermeld bij het bod). Impliciet is het dan namelijk wel een ontbindende voorwaarde. Je kunt ook nog je bod aantrekkelijker maken door je bedrag voor bouwtechnische keuring wat hoger te zetten

6 likes

Tell me where

4 likes

Ja het was wel vermeld idd. En meer als: dat zouden we graag willen, geen voorwaarde. Wij zijn er wel mee akkoord gegaan omdat het een oud huis is en we het nodig vonden omdat we ook gewoon goed/eerlijk ons huis willen verkopen. Het bod eronder had geen voorwaarden maar was een stuk lager. Deze mensen hadden een aankoopmakelaar die al veel had gezien tijdens de bezichtiging, daarom hadden we er wel vertrouwen in.

@JustinBieber wij hebben zo ons huis gekocht, stond al wat langer te koop en was niet gestyled, dus niet iedereen kon er doorgeen kijken kennelijk

2 likes

Mijn ouders hebben een stuk grond en nu ze ouder worden willen ze er vanaf. Nu zijn ze nogal naĆÆef. Ze hebben het 30 jaar geleden land gekocht van die broer van die en die dus het is wel goed (hou maar op). Ook is m’n vader al aan het lobbyen in de omgeving en zie ik hem er nog wel voor aan om te gaan onderhanden/ uitspelen tegen over elkaar. Nu zie ik de bui al hangen en verkopen ze het aan de verkeerde partij die ze voor de rechter sleept met alle ellende van dien.

Ik wil ze graag behoeden voor ellende en zei dat ze iig op papier een verklaring van schone/vervuilde grond moeten hebben en naar een makelaar moeten gaan en niet zelf gaan overhandelen. Dat doet de makelaar wel, maar is er nog iets wat ik/ over het hoofd zie? Bedoeling is dat alles wat er op de grond staan (paardenstallen, rijbak, trekker, kippen) mee verkocht wordt. EƩn all in verkoop dus.

1 like

Volgens de laatste cijfers van de NVM wordt 55% boven de vraagprijs verkocht dus wat @boonie zegt klopt wel.

4 likes

Oh zo weinig maar! Verbaasd me echt.

3 likes

Ja voor appartementen is het 60% maar valt me alsnog erg mee inderdaad. Hangt natuurlijk ook maar net af van hoe hoog een makelaar inzet. Ik zie ook regelmatig woningen die meerdere keren online komen voor telkens een iets lager bedrag. Sommige woningen worden ook wel echt belachelijk hoog geprijsd en dat zal niet in elke regio goed werken dus ik kan me best voorstellen dat er ook wel eens huizen weggaan onder de vraagprijs.

2 likes

Het ging mij erom dat als je denkt dat je bij een huis ā€˜sterk kan gaan staan’ met een bouwkundige keuring je het waarschijnlijk niet gaat krijgen omdat iemand anders het huis wil zonder keuring. Daar heeft over of onderbieden eigenlijk nog niet eens mee te maken. Een keuring klinkt voor een verkoper als gezeik en dan is het waarschijnlijk voor jou tien anderen.

3 likes

Ik zou sowieso een makelaar om advies vragen. Het ligt eraan of ze het verkopen als stuk land waar een huis op gebouwd mag worden of niet. Het ligt er ook aan wat de bestemming is. Dit zal de prijs vooral beĆÆnvloeden. Als het idd een stuk grond is met een een paardenbak en schuur en mensen willen het ook zo gaan gebruiken, is daar zeker geen schone grond verklaring voor nodig. Bodemonderzoeken zijn ook best prijzig. Wil men er een huis op bouwen en wat opstallen slopen, dan is het een ander verhaal.
Ik zou je ouders aanraden in ieder geval wat informatie in te winnen bij een makelaar. Al is het maar een prijsindicatie, maar die kan ook goede tips geven over welke informatie ze paraat moeten hebben. Of het kadastraal goed geregeld is. Daarnaast kan een makelaar helpen bij het goed opstellen van een kooptakte. Zeker als je ouders een beetje naĆÆef daarin zijn, kunnen ze via zo’n koopakte beschermd worden over dat de grond bijvoorbeeld al dan niet vervuild is, maar dat zij het niet weten. En of de grond in de verkoop komt waar een koper overdrachtsbelasting of omzetbelasting over moet betalen.

3 likes

Bedankt voor je reactie! Heb er veel aan

2 likes

Hoe hebben jullie een notaris gekozen? Ik heb 5 offertes opgevraagd (waarvan 1 niet reageert dus die valt af), prijzen liggen tussen de 1400-1800 euro. In de kleine lettertjes staat bij alle 4 dat ze voor een hoop zaken extra kosten rekenen. En ze hebben nauwelijks reviews op google. Gewoon op gevoel dan maar?

Degene die hier uit kwam heb ik gedaan.

3 likes

Op aanraden van ons verkopend en aankopend makelaar.

7 likes

Aankoopmakelaar heb ik niet, maar ik zou wel de verkoopmakelaar even kunnen vragen inderdaad wat hij van die notarissen vindt. Die zie ik volgende week. Dankje, ook @Kusjessoldaat

2 likes