Dat roepen veel ouderen en je moet dat we in perspectief zien hoor. De meeste hebben echt onrealistische wensen. Ze willen allemaal kleiner wonen en gelijkvloers maar niet in een appartement. Liefst ook in dezelfde buurt waar ze wonen of dicht bij de stad. Moet ook goedkoper zijn dan hun huidige woning zodat de waarde zich uitbetaald.
Mijn schoonouders zijn net zo dus die wonen nog steeds in hun eengezinswoning met 5 slaapkamers.
En @Luzarl helemaal mee eens, ik zeg ook nergens dat ik vind dat deze huidige bewoners een oplossing moeten aandragen of de oplossing moeten zijn. Ik zeg alleen dat @Max het wel flink negatief framet door deze definitie erbij te zetten terwijl daarover in het artikel niet wordt gesproken.
Het probleem ligt wat mij betreft voor een deel sowieso bij falend beleid de afgelopen jaren, en woningdelen is alleen een oplossing als de bewoners daar bewust voor kiezen en niet omdat ze geen andere optie hebben
Dit zijn de onrealistisch wensen…? Is toch logisch en begrijpelijk dat als je op leeftijd bent, je graag gelijkvloers wil wonen (want wie weet hoe lang je nog mobiel bent) en dat je geen zin hebt om 30 km verderop te gaan wonen als je nu gezellige buren hebt en je iedere dag een goede bekende tegenkomt bij de supermarkt? En goh ja als ik zelf zou gaan verhuizen naar een kleiner huis zou ik het ook wel zuur vinden als het me dan meer geld zou gaan kosten. Vind dit echt niet onrealistisch. Of nou ja, in de huidige huizenmarkt wellicht wel, maar jij formuleert het alsof deze mensen teveel eisen hebben en dat vind ik nou echt niet
Ik ken vanuit mijn werk wel wat mensen die te groot wonen en die willen best verhuizen, maar niet meer gaan betalen. Zij wonen bijvoorbeeld voor 400€ per maand in een huis en gaan dan voor een kleiner appartement zonder tuin 600€ betalen.
Haar dochter hoeft dan toch niet persé de koper te zijn?
Hoho, ik heb er alle begrip voor hoor. Ik zou ook gewoon in mn eengezinswoning blijven zitten. Maar zoals je zelf zegt. 60+ ers die vrijwillig gaan verhuizen zijn er daardoor nauwelijks omdat hun eisen torenhoog zijn. Ze hebben het heel goed dus ze gaan niet weg voor minder.
Bij huurwoningen kun je nog woningruil doen, bij ons heb je daar een hele Facebook pagina voor, doen mensen zelfs een driehoeksruil.
Alle mensen uit “ik vertrek”
(En ikzelf
dromen van een afgelegen huis en dan gaan janken als de stroom uitvalt of er iets niet goed gaat met de aansluiting van het toilet)
Ugh echt. Ik droom inmiddels van een tuin op het noorden.
Maar vind je “ik wil in mijn sociale omgeving blijven” of “ik wil niet het dubbele betalen voor ⅓e van het woonoppervlak” dan een torenhoge eis
? Ik vind dat echt wel minimaal…
Ja waarom zouden ze ook toch? Ik snap wel dat ze niet willen.
Volgens mij zijn die hoge eisen vaak ook puur omdat mensen eigenlijk te verknocht zijn aan hun huidige plekje.
De combinatie van alles bij elkaar. Er twee dingen uithalen trekt het verhaal heel erg uit de context. Vooral niet in een appartement wil wonen maar wel gelijkvloers is in de meeste gevallen niet realistisch.
Ja precies. Ze zeggen dat ze best willen verhuizen maar eigenlijk willen ze dat helemaal niet.
Ik heb een appartement bezichtigd dat ik echt fantastisch vind. Ik denk dat de kans klein is dat ik het krijg maar ik wil het toch proberen. Ik probeer nu alleen te bedenken wat strategisch is.
Ik wil namelijk een bouwkundige keuring laten uitvoeren (het is een oud pand met een slapende vve dus er is al lang weinig onderhoud uitgevoerd). Maar wanneer in het proces doe ik dat?
De makelaar zei dat er de komende twee weken nog een hoop bezichtigingen gepland staan maar dat als ik al een bod uit wil brengen dat we dan in gesprek kunnen. Nadeel is dat ik niet heel veel financiële ruimte heb want de richtprijs is het maximale bedrag dat ik kan/wil bieden.
Dus is het slim om nu, terwijl die andere bezichtigingen nog lopen, een bouwkundige keuring uit te laten voeren zodat ik goed geïnformeerd een bod kan uitbrengen en misschien ook een sterkere onderhandelingspositie heb? Of breng ik een bod uit met ontbindende voorwaarden? Ik kan me voorstellen dat dat misschien minder aantrekkelijk is voor de verkoper. Of wacht ik de procedure af? Die staat nu namelijk nog niet vast. Of is er iets anders dat ik kan doen om mijn kansen te vergroten en toch goed geïnformeerd te zijn? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dit mag officieel niet en ga je problemen mee krijgen bij het aanvragen van een hypotheek.
Oja ik zie het. Er is maar één andere eigenaar maar dan zou ik dus moeten zorgen dat die vve weer actief wordt, voordat ik een hypotheek aanvraag. Dat is ook nog wel een dingetje.
In deze markt denk ik niet dat je deze gaat krijgen. Er zullen waarschijnlijk kijkers zijn die geen keuring willen en geen voorwaarden hebben. Als jij extra zekerheid wil over wat je zou moeten bieden zou ik er voor gaan maar ik zou zelf geen (extra)kosten maken op een keuring voor een huis wat je hoogstwaarschijnlijk niet gaat kunnen kopen.
Edit: heb je een aankoopmakelaar?
Je kunt aangeven dat je graag de keuring wilt laten uitvoeren voor het tekenen van het voorlopige koopcontract. Dan heb je vaak het verslag voordat de 3 dagen bedenktijd over is en zit je safe. Zo hebben onze kopers het ook gedaan. Het was geen ontbindende voorwaarde, maar een wens om dat dan te doen en in het geval het mega tegen zou vallen konden ze er nog onderuit
Je hebt toch geen idee waar ze precies kijkt en wat voor huis het is? Er worden toch ook huizen rond en onder de vraagprijs verkocht. Ik snap wel je opmerking over kosten maken voor iets heel onzekers overigens