Wat goed, dit zou ook voor ons de ideale situatie zijn. Ik zal de makelaar spreken en mocht hij niet hier mee komen, zal ik dit voorstellen.
En die 15%, wat fijn voor jullie! Kan me niet voorstellen dat dit bij ons zal gebeuren, maar het is een gekke wereld.
Ik weet niet beter dan dat het altijd op de manier zoals bij @greenie gebeurt? Mits het een populair huis is zoals bij jullie. Wel spannend, succes alvast met de verkoop!
Jaa 2 weken geleden… ik woon in een dorp tegen een stad aan en er is enorme krapte, komen bijna geen huizen te koop in het dorp (laatste half jaar is het gemiddeld 10% overbieden). Moet moet wel zeggen dat we een nieuwbouw huis hebben die volledig af is en echt niks aan hoeft te gebeuren. Maar dan nog wisten we niet wat ons overkwam… een collega die in een stad woont heeft recent zelfs 20% boven de vraagprijs gehad, totaal absurd
Hier is laatst ook (in een dorp) 15% overboden op een huis. Heb het idee dat het weer steeds meer de norm word.
Wat Shaaar al zegt is er een grijs gebied rondom wat mag en hoe ze ermee om gaan.
Ik heb recent gekocht en wij wisten het hoogste bod en zijn 10k daarboven gaan zitten. De andere bieders hebben nog een kans gekregen, wisten dus toen ook ons bod, maar gingen gelukkig niet hoger (plus dat wij dan natuurlijk ook weer een kans hadden gekregen). De makelaar gaf aan dat zij geen biedingsoorlog wilden maar wel een ‘‘eerlijke kans’’ wilden bieden aan iedereen en dat het wel zou zo zijn dat als dit proces lang kunnen gaan zou duren (want ja je kan lekker blijven opbieden zo eventueel), ze een derde ronde met gesloten envelop zouden doen. Is dit 100% eerlijk? hmm, nee maar dat is die hele woningmarkt niet.
Ik weet niet wat er mag, maar toen wij gingen bieden had onze makelaar gewoon contact met de verkopende makelaar. Wij wisten dus het hoogste bod en zijn daar iets boven gaan zitten.
Bij de verkoop van onze woning was het ongeveer op dezelfde manier. Onze makelaar heeft aan één geïnteresseerde laten weten dat hij X moest bieden om de hoogste te zijn. Dat X bedrag lag iets hoger dan het hoogste bod, dus niet dat onze makelaar zomaar een hoog bedrag heeft genoemd
Dit mag dus, in ieder geval in Nederland, niet. De verkopende makelaar mag niet delen wat de bedragen van de biedingen zijn van de andere geïnteresseerden tijdens de procedure. Hij/zij mag volgens mij wel zeggen dat er een beter (niet hoger of lager) bod ligt.
Wist niet dat het niet mocht, bij ons werd er geen bedrag genoemd maar wel aangegeven dat er een bod lag. Zodanig, dat ik duidelijk begreep om wat voor bedrag het ging
Ja, dat gebeurt volgens mij heel vaak en dat zit dan ook meteen in het grijze gebied.
…en precies daarom wordt de woningmarkt steeds verrotter. De prijzen stijgen zo alleen maar. Ook makelaars weten dat de huidige generatie kopers lijden aan FOMO, en maken daar mijns inziens grif misbuik van…
Ik had ook zo’n idee. Vond het heel raar dat we dus het geluk hadden dat onze aankoopmakelaar en de verkopende makelaar vriendjes waren. Voor ons wel fijn, maar wel echt heeel kut dat het dus zo moet gaan. Zonder aankoopmakelaar ben je eigenlijk gewoon fucked
Ik ben wel benieuwd. Hier ook alleen ervaring met Move en was door alle horrorverhalen verrast hoe transparant het allemaal verliep. Al kan je daar vast ook mee rommelen.
Wat is je recente ervaring met huis kopen of verkopen
- Via Move
- Via makelaar zonder delen van informatie over hoogte biedingen
- Via makelaar binnen grijs gebied (niet expliciet, wel suggestief)
- Via makelaar met expliciet delen van informatie over hoogte biedingen
0 stemmers
Onderboden/onder de vraagprijs en via makelaar
Denk idd dat je met move ook makkelijk kunt sjoemelen, heb vrienden die laatst hun huis verkocht hebben en alle biedingen kwamen binnen via Move. De meeste biedingen wel pas in de laatste 5 minuten omdat toch veel aankoopmakelaars nog contact proberen te leggen met de verkoopmakelaar.
Wij hadden het hoogste bod, dus dan is er weinig te delen haha. Ik denk overigens wel dat deze makelaar meer info had gegeven als wij het een na hoogste bod hadden.
Zijn de bezichtigingen al geweest? En heeft de makelaar al iets gezegd over hoe het proces bij jullie zal gaan qua bieden?
We hebben deze week inderdaad de bezichtigingen. Vrijdag nog 7 te gaan, en dan hebben we alles gehad. Ik ben eerlijk gezegd wel blij als het voorbij is, elke keer het huis zo netjes en straks maken is bijna niet te doen met 2 kids. Het eerste bod is binnen en de makelaar heeft uiteraard geadviseerd om even te wachten. Toen ze belde heb ik meteen gevraagd hoe het werkt met meerdere biedingen. Ze zei direct; ik zal nooit tegen de geïnteresseerden vertellen de hoogte van het bod, maar wel dat er is geboden. En dan kan het zijn dat iemand hieronder biedt. En als er nog meer biedingen komen gaat ze de biedingsprocedure starten, en moeten ze voor dinsdag 5 uur het bod hebben uitgebracht. Super blij mee dus!
Wat fijn dat er al een bod ligt! Ik zie ook wel op tegen de bezichtigingen, idd ook het huis zo strak houden terwijl je er woont met een gezin… echt niet makkelijk. Wij moesten voor de foto’s en bezichtigingen ook kledingkasten weghalen, totaal niet praktisch!
Kledingkasten weghalen? Foto’s of andere persoonlijke items haal ik sowieso wel weg, en ik heb 1 speelgoedkast weg gehaald. Maar volledige kledingkasten?
Als ik soms op funda foto’s zie, die mensen heb gewoon letterlijk de boel de boel gelaten. Dan denk ik, wat doe ik moeilijk. Maar aan de andere kant is het soms lastig om door spullen heen te kijken.
Bij ons was dat het advies, we wonen ook in niet een heel ruim huis met zn vieren, dus het stond redelijk vol met kasten. Dus ik snap het wel, maar handig is anders!