Zo is iedereen anders want ik zou hier als verkoper niet mee akkoord gaan (als het niet was vermeld bij het bod). Impliciet is het dan namelijk wel een ontbindende voorwaarde. Je kunt ook nog je bod aantrekkelijker maken door je bedrag voor bouwtechnische keuring wat hoger te zetten
Tell me where
Ja het was wel vermeld idd. En meer als: dat zouden we graag willen, geen voorwaarde. Wij zijn er wel mee akkoord gegaan omdat het een oud huis is en we het nodig vonden omdat we ook gewoon goed/eerlijk ons huis willen verkopen. Het bod eronder had geen voorwaarden maar was een stuk lager. Deze mensen hadden een aankoopmakelaar die al veel had gezien tijdens de bezichtiging, daarom hadden we er wel vertrouwen in.
@JustinBieber wij hebben zo ons huis gekocht, stond al wat langer te koop en was niet gestyled, dus niet iedereen kon er doorgeen kijken kennelijk
Mijn ouders hebben een stuk grond en nu ze ouder worden willen ze er vanaf. Nu zijn ze nogal naĆÆef. Ze hebben het 30 jaar geleden land gekocht van die broer van die en die dus het is wel goed (hou maar op). Ook is mān vader al aan het lobbyen in de omgeving en zie ik hem er nog wel voor aan om te gaan onderhanden/ uitspelen tegen over elkaar. Nu zie ik de bui al hangen en verkopen ze het aan de verkeerde partij die ze voor de rechter sleept met alle ellende van dien.
Ik wil ze graag behoeden voor ellende en zei dat ze iig op papier een verklaring van schone/vervuilde grond moeten hebben en naar een makelaar moeten gaan en niet zelf gaan overhandelen. Dat doet de makelaar wel, maar is er nog iets wat ik/ over het hoofd zie? Bedoeling is dat alles wat er op de grond staan (paardenstallen, rijbak, trekker, kippen) mee verkocht wordt. EƩn all in verkoop dus.
Volgens de laatste cijfers van de NVM wordt 55% boven de vraagprijs verkocht dus wat @boonie zegt klopt wel.
Oh zo weinig maar! Verbaasd me echt.
Ja voor appartementen is het 60% maar valt me alsnog erg mee inderdaad. Hangt natuurlijk ook maar net af van hoe hoog een makelaar inzet. Ik zie ook regelmatig woningen die meerdere keren online komen voor telkens een iets lager bedrag. Sommige woningen worden ook wel echt belachelijk hoog geprijsd en dat zal niet in elke regio goed werken dus ik kan me best voorstellen dat er ook wel eens huizen weggaan onder de vraagprijs.
Het ging mij erom dat als je denkt dat je bij een huis āsterk kan gaan staanā met een bouwkundige keuring je het waarschijnlijk niet gaat krijgen omdat iemand anders het huis wil zonder keuring. Daar heeft over of onderbieden eigenlijk nog niet eens mee te maken. Een keuring klinkt voor een verkoper als gezeik en dan is het waarschijnlijk voor jou tien anderen.
Ik zou sowieso een makelaar om advies vragen. Het ligt eraan of ze het verkopen als stuk land waar een huis op gebouwd mag worden of niet. Het ligt er ook aan wat de bestemming is. Dit zal de prijs vooral beĆÆnvloeden. Als het idd een stuk grond is met een een paardenbak en schuur en mensen willen het ook zo gaan gebruiken, is daar zeker geen schone grond verklaring voor nodig. Bodemonderzoeken zijn ook best prijzig. Wil men er een huis op bouwen en wat opstallen slopen, dan is het een ander verhaal.
Ik zou je ouders aanraden in ieder geval wat informatie in te winnen bij een makelaar. Al is het maar een prijsindicatie, maar die kan ook goede tips geven over welke informatie ze paraat moeten hebben. Of het kadastraal goed geregeld is. Daarnaast kan een makelaar helpen bij het goed opstellen van een kooptakte. Zeker als je ouders een beetje naĆÆef daarin zijn, kunnen ze via zoān koopakte beschermd worden over dat de grond bijvoorbeeld al dan niet vervuild is, maar dat zij het niet weten. En of de grond in de verkoop komt waar een koper overdrachtsbelasting of omzetbelasting over moet betalen.
Bedankt voor je reactie! Heb er veel aan
Hoe hebben jullie een notaris gekozen? Ik heb 5 offertes opgevraagd (waarvan 1 niet reageert dus die valt af), prijzen liggen tussen de 1400-1800 euro. In de kleine lettertjes staat bij alle 4 dat ze voor een hoop zaken extra kosten rekenen. En ze hebben nauwelijks reviews op google. Gewoon op gevoel dan maar?
Degene die hier uit kwam heb ik gedaan.
Op aanraden van ons verkopend en aankopend makelaar.
Aankoopmakelaar heb ik niet, maar ik zou wel de verkoopmakelaar even kunnen vragen inderdaad wat hij van die notarissen vindt. Die zie ik volgende week. Dankje, ook @Kusjessoldaat
Onze aankoopmakelaar raadde ons de goedkoopste notaris in de stad aan. Hij zei; bij die andere krijg je alleen maar een kopje thee extra, het is het niet waard om voor een notaris veel te betalen. Uiteindelijk ook voor de goedkoopste gegaan en die notaris was super!
Hier ook naar de goedkoopste bij de aanschaf van ons huidige huis. Bij de aanschaf van ons nieuwe huis werd het door ons project bepaald (nieuwbouw) en de verschillen in kosten waren bizar terwijl ze eigenlijk hetzelfde deden. Was alleen een iets chiquere tent, maar die eerste was ook echt meer dan prima en hebben ons destijds goed geholpen (ook met samenlevingscontract).
Wij hebben ook wat mensen in onze omgeving gevraagd die recent een huis hebben gekocht naar de ervaring met hun notaris.
Heb je al bevraagd bij de gemeente of er iets gekend is voor die grond? Ik weet niet hoe in NL wert maar ik zou wel verwachten dat er bij jullie ook risicogronden ingeschat kunnen worden wat ze snel opzoeken in databases.
Als je inhoudelijk vragen hebt over de tarieven mag je mij gerust een PB sturen, ik ben zelf notarieel medewerkster op de vastgoedsectie.
Belangrijkste waar je ff naar moet kijken is het aantal kadastrale percelen wat jij koopt. Meeste offertes gaan uit van 1 kadastraal perceel, waarbij de ene notaris misschien 40 euro rekent voor een inzage en de andere 80. Dus als jij 2 of 3 kadastrale percelen koopt kan het best snel oplopen.
Daarnaast moet je in 't achterhoofd houden dat vrijwel elke offerte uit zal gaan van het inschrijven van de akte van levering en hypotheekakte met het zogenaamde KIK-tarief (ā¬94,50). Dat is het tarief wat het kadaster in rekening brengt als zij de akte op de voor het kadaster snelste manier kunnen werken. Er zijn echter situaties waarbij je een akte van levering niet als KIK kan inschrijven, bijv. wanneer erfgenamen een woning verkopen terwijl in het kadaster nog de overledene als eigenaar staat. Voor hypotheek geldt dat de meeste grote banken inmiddels wel een KIK-model hebben maar stel jij kiest voor een bank als HollandWoont of Hypotrust (Quion banken), dan betaal je ook het hogere tarief (⬠165) omdat die banken niet over een KIK model beschikken.
Vind overigens 1400-1800 best duur. Of zit daar al samenlevingscontract bij in?
Goed om te weten! Nee dat is alleen leverings- en hypotheekakte. Rekenen jullie daar minder voor?