Huizen/woningmarkttopic #3

Onze aankoopmakelaar raadde ons de goedkoopste notaris in de stad aan. Hij zei; bij die andere krijg je alleen maar een kopje thee extra, het is het niet waard om voor een notaris veel te betalen. Uiteindelijk ook voor de goedkoopste gegaan en die notaris was super!

4 likes

Hier ook naar de goedkoopste bij de aanschaf van ons huidige huis. Bij de aanschaf van ons nieuwe huis werd het door ons project bepaald (nieuwbouw) en de verschillen in kosten waren bizar terwijl ze eigenlijk hetzelfde deden. Was alleen een iets chiquere tent, maar die eerste was ook echt meer dan prima en hebben ons destijds goed geholpen (ook met samenlevingscontract).

4 likes

Wij hebben ook wat mensen in onze omgeving gevraagd die recent een huis hebben gekocht naar de ervaring met hun notaris.

3 likes

Heb je al bevraagd bij de gemeente of er iets gekend is voor die grond? Ik weet niet hoe in NL wert maar ik zou wel verwachten dat er bij jullie ook risicogronden ingeschat kunnen worden wat ze snel opzoeken in databases.

1 like

Als je inhoudelijk vragen hebt over de tarieven mag je mij gerust een PB sturen, ik ben zelf notarieel medewerkster op de vastgoedsectie.

Belangrijkste waar je ff naar moet kijken is het aantal kadastrale percelen wat jij koopt. Meeste offertes gaan uit van 1 kadastraal perceel, waarbij de ene notaris misschien 40 euro rekent voor een inzage en de andere 80. Dus als jij 2 of 3 kadastrale percelen koopt kan het best snel oplopen.

Daarnaast moet je in 't achterhoofd houden dat vrijwel elke offerte uit zal gaan van het inschrijven van de akte van levering en hypotheekakte met het zogenaamde KIK-tarief (€94,50). Dat is het tarief wat het kadaster in rekening brengt als zij de akte op de voor het kadaster snelste manier kunnen werken. Er zijn echter situaties waarbij je een akte van levering niet als KIK kan inschrijven, bijv. wanneer erfgenamen een woning verkopen terwijl in het kadaster nog de overledene als eigenaar staat. Voor hypotheek geldt dat de meeste grote banken inmiddels wel een KIK-model hebben maar stel jij kiest voor een bank als HollandWoont of Hypotrust (Quion banken), dan betaal je ook het hogere tarief (€ 165) omdat die banken niet over een KIK model beschikken.

Vind overigens 1400-1800 best duur. Of zit daar al samenlevingscontract bij in?

5 likes

Goed om te weten! Nee dat is alleen leverings- en hypotheekakte. Rekenen jullie daar minder voor?

Bij ons is 't voor 1 kadastraal perceel en 2 personen die aankopen 1230-1300. Precieze tarief is dus afhankelijk van de vraag of wij de akten als KIK kunnen aanbieden of niet haha. Maar wij zitten wel in Twente dus wellicht dat dat het prijsverschil verklaart hoor.

3 likes

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen?

Wij hebben ons huis verkocht voor €740. Wij hebben een spaarhypotheek van €300k (60k in het spaardeel).

Nu hebben wij interesse in een woning van €525 waarbij wij €100k willen beschikbaar stellen voor een verbouwing (lekkage dak, geen sanitair boven etc).

Kunnen wij onze hypotheek grotendeels aflossen waardoor we €100k overhouden voor de verbouwing etc maar met behoudt van de huidige hypotheekrente (1,8%)?

De vraag ligt uiteraard bij de hypotheekadviseur maar misschien heeft iemand ervaring of kunnen wij het beter op een andere manier oplossen?

4 likes

Je rente kan je (bij de meeste banken) houden over het deel waar de rente al op stond. 300k dus. Alles wat je aan hypotheek daarboven wil afsluiten komt het huidige percentage op. Jullie hebben genoeg overwaarde om alleen jullie huidige hypotheek te houden, lijkt me.

2 likes

Ik wil iedereen nog bedanken voor alle adviezen! Ik ga geen bod meer uitbrengen op dat appartement omdat ik ergens anders al een bod had uitgebracht (dacht niet dat dat wat zou worden) maar ik heb net gehoord dat het geaccepteerd is. Dus ik heb een huis! Bizar hoe snel het gegaan is. Een paar weken geleden had ik een bezichtiging van een huurwoning en heb ik ontzettend zitten twijfelen of ik het moest doen, gewoon omdat het zo moeilijk is om aan een woning te komen maar het ook belachelijk duur was. En uiteindelijk maar besloten dat het verstandiger leek om te gaan kopen. Super spannend omdat ik niet uit een omgeving kom waar mensen huizen kopen en dat voor mezelf ook nooit een realistische optie heeft geleken. Maar een paar weken later en een bod verder heb ik gewoon al wat gevonden. Ik moet nog wel even wennen aan het idee maar ben wel heel blij.

84 likes

Aanvulling hierop: soms kan je rentemiddelen en dan voor langere periode vastzetten. Dat is dan hoger dan die 1.8 maar wel langer tegen lager dan de markt. Maar is allemaal afhankelijk van je huidige bank…

Wij willen eigenlijk met onze overwaarde van in totaal €430k onze hypotheek van €300k gedeeltelijk aflossen.

Aankoop nieuwe woning €525k - €430 overwaarde = €95k
60k spaardeel hypotheek van €300k openstaande hypotheek

€100k verbouwing + €35k overblijfsel hypotheek is €135k nieuwe hypotheek (overige kosten makelaar, notaris, overdrachtsbelasting etc tel ik er later nog bij op)

4 likes

Waarom zou je dat willen? Tenzij de rente van je oude hypotheek nog heel hoog is?
Ik hou zoveel mogelijk van m’n hypotheek van 1.2% en zo min mogelijk van de nieuwe van 4.5% :sweat_smile:

2 likes

We hebben zoveel overwaarde, anders betalen we daar veel belasting over, en we willen een zo laag mogelijke hypotheek. Minder werken, minder lasten.

1 like

Maar je investeert je overwaarde toch weer in dat nieuwe huis? Dan hoef je geen belasting te betalen.

5 likes

Klopt, we hebben maar €100k van de overwaarde nodig. Rest willen we aflossen.
Dus je kunt het ook zien als €525 nieuwe woning - €330 aflossing = €195 overige hyp - €60k spaardeel

1 like

Ik heb je verhaal echt 3x gelezen maar ik begrijp er niks van.

26 likes

Haha sorry, het is zoo lastig te omschrijven. Heb hem al in 3x herschreven.

Eigenlijk; mogen we boetevrij een groot deel van de hypotheek aflossen met de overwaarde?

Waarom wacht je niet gewoon op reactie van je hypotheekadviseur ipv afgaan van wat randos op een forum zeggen over deze zeer specifieke situatie

32 likes

Je vraag is totaal niet logisch?

Je oude hypotheek los je sowieso af in dit geval. Die is namelijk gekoppeld aan die woning. Óf je hypotheekrente mee kan verhuizen ligt aan je hypotheekverstrekker. Voor de nieuwe woning ga je een hypotheek aan voor het deel dat je nog nodig hebt. Dus stukje aanschaf en stukje verbouwing. Dat is het, simpeler kan ik het niet maken. Maar het wordt sowieso een nieuwe hypotheek. Je zal mss tijdelijk een overbruggingshypotheek hebben (voor de korte tijd dat je formeel eigenaar van 2 panden bent) maar die los je bij verkoop van je oude woning ook af.

Dat hele ‘moet ik belasting over betalen’ volg ik al helemaal niet :upside_down_face:.

11 likes