Huizen/woningmarkttopic #3

Ja weet ik, maar hou vooral in de gaten of de vraagprijzen nog stabiel zijn, dalen of stijgen. Das vooral waar ik naar benieuwd ben haha.

1 like

Op die manier. Denk dat ze wel stabiel blijven. Zie hier nog geen dalingen.

2 likes

Ik zie hier absoluut nog geen dalingen… De algehele verwachting is in 2022 nog +12.5%.

2 likes

Maar lang te koop kan toch ook zijn (althans in NL) dat Bijv de eerste het niet rond kregen?
3 weken op de markt, akkoord, tekenen (zit ook zo weer halve week tussen), en dan gaan 6-8wkn financiering in…
Gaat die op het laatst niet door, dan begin je pas weer opnieuw.

Wij hebben gisteren een bod uitgebracht en krijgen vrijdag wat te horen.

We zitten nu al helemaal te dromen hoe we het willen verbouwen dus het zou echt een grote domper worden als we het niet krijgen. Dat hadden we bij de vorige huizen niet.

6 likes

Ah shit zo spannend, succes met slapen de komende nachten. Is mij niet gelukt vorige week :smiling_face_with_tear:

2 likes

Pfft, ik heb donderdag een bod gedaan op een huis. Vrijdag erover gebeld, ik zou vandaag of gisteren meer horen. Vandaag heb ik hen gebeld, is er blijkbaar nog een geĆÆnteresseerde die vandaag moet beslissen of hij een bod doet of niet? Het was een heel vaag verhaal. Blijkbaar was dit vorige week al bekend, maar hier hoor ik vandaag voor het eerst van. Ik word hier zo moe en gefrustreerd van.

1 like

Pff wat stom! Zat er ook een sluitingsdatum aan het bieden? En weet je wanneer je nu dan meer hoort?

—

Als onze koop doorgaat (huis staat nu onder bod en hopelijk uiterlijk vrijdag het contract tekenen) zouden we er 1 september al in kunnen. Ik zat al helemaal in mijn hoofd te plannen hoe ik de maand augustus dan alles al ga inpakken tot m’n vriend net zegt dat we dat nooit gaan redden met al die slome hypotheekverstrekkers. Is dat proces echt zo traag? Hij heeft een eigen bedrijf, dus kan me voorstellen dat dat wat meer werk oplevert maar dan nog? Je zou denken dat het gewoon een optelsom is van inkomsten min kosten en daaruit komt dan een conclusie? Hoezo duurt dat nou weer maanden.

2 likes

Bij ons was het letterlijk 3 dagen voordat we t akkoord rond hadden. Zeker geen maanden. Maar wij hebben wel allebei een vast contract in loondienst dus dat is ook wel heel makkelijk, wellicht anders met een eigen bedrijf. En de bank doet er vaak minder lang over, maar je bouwt toch al wel snel 4 tot 6 weken in voor t rondkrijgen van alles, ook op advies/verzoek van de hypotheekadviseur.

1 like

Het is wel wat meer werk als ondernemer, soms moeten de cijfers bevestigd of opgesteld worden door een accountant. Ik moest (in november vorig jaar) bijv. ook een vragenlijst over de impact van Corona invullen dus het kost allemaal wel wat meer tijd. Alsnog was onze hypotheek ook binnen 6 weken geregeld, dus het hoeft geen maanden te duren.

1 like

Net nieuws gekregen, m’n bod is aanvaard. Wat een rollercoaster, zeg.

61 likes

Wij hebben onze hypotheek vorig jaar in 2 maanden rondgekregen en dat was een hoop gedoe die aanvraag. Omdat wij een bedrijfswoning kochten, kwam de verstrekker steeds met aanvullende eisen. Tig keer gevraagd wat gaan jullie nog meer vragen dan regelen we dat (ik eigen bedrijf, man in loondienst + eigen bedrijf), nee dit was het echt en dan verrassing wilden ze paar dagen later toch nog wat anders. Maar dat zat hem dus ook echt in het stuk bedrijfswoning en dat mijn man met zijn bedrijf uiteindelijk ook de loods + bijbehorende grond kocht.

Maar als je halverwege juni je aanvraag begint heb je nog ruim 2,5 maand toch? Dat moet wel lukken hoor. Zeker als je vanaf dag 1 duidelijk aangeeft wanneer de overdracht is.

3 likes

Bij ons was het best ingewikkeld. Maar dat kwam ook omdat we geen accountant ofzo hadden tot die tijd en die moesten we ineens in de arm nemen. Voor dje alles op een rijtje had… nu we die hebben zou ik zo kunnen opvragen en is het er zegmaar.

1 like

De meeste hypotheekverstrekkers vragen een inkomensverklaring en er zijn maar een paar bedrijven die dat mogen afgeven. Je zou dat nu al in gang kunnen zetten. Bij mijn man was het binnen een week binnen, maar dat was volgens de hypotheekadviseur wel erg snel. Kan er ook mee te maken hebben dat de cijfers van mijn man niet ingewikkeld zijn, want nauwelijks kosten en minder dan 10 klanten/opdrachtgevers per jaar.

Volgens mij wordt rond 6 weken aangehouden als tijd die je nodig hebt om alles rond te krijgen met de bank. Dus dat zou wel moeten lukken!

Ik zou ook al proberen zoveel mogelijk andere documenten bij elkaar te zoeken, zoals werkgeversverklaring en overzicht van duo. Veel succes! :four_leaf_clover:

3 likes

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en ik in loondienst, bij ons was de hypotheek binnen 2 weken rond :). Hoeft dus zeker geen maanden te duren!

2 likes

Ik had hem binnen 2 weken rond als zzp’er. En daar zat kerst en oud en nieuw zelfs tussen. Ik had al heel veel voorwerk gedaan. Mijn adviseur had alle jaarcijfers etc al. Dus we hoefde voornamelijk alleen de dingen mbt het huis aan te leveren.

3 likes

@RupiKaur dat scheelt idd veel. Steeds als wij nieuee dingen nodig hadden vanuit de bediejven belde ik onze accountant die al jaren de ib-aangiftes en jaarcijfers doet en was het er zo.

Wij hadden dan weer geen aparte inkomensverklaring nodig van een extern bedrijf, jaarcijfers met stempel en handtekening van accountant over jaar ervoor (was feb dus nog geen ib van jaar ervoor) was voldoende en vd jaren daarvoor kopie ib aangifte. Onze hypotheek zit bij Rabobank, wij zaten wel onder onze max, hebben inkomen uit bedrijf van mijn man zelfs totaal buiten beschouwing gelaten in eerste instantie (wel moeten bewijzen dat daar geen verlies in zat etc natuurlijk). En zitten wel bij een accountantskantoor en niet een boekhouder die als zzp’er werkt ofzo, dat scheelt wellicht ook.

1 like

Wij hebben het net rond. Op de datum van de deadline haha. 5 a 6 weken denk ik. Had sneller gekund alleen we hadden feestdagen ertussen.
Man is zzper die moest dus een inkomensverklaring hebben, maar die had ie binnen een week. 3 jaar de cijfers hadden we via de boekhouder die was daar snel mee.
Wij moesten ook beide huizen een taxatie laten doen en van ons eigen huis duurde lang. Hypotheekadviseur zei dat ie het allemaal kon indienen en toen max 2 weken erna had. Was vooral op externe partijen wachten met aanvragen.
Mijn deel in loondienst was zo voor elkaar, werkgeversverklaring (heb nog geen vast contract, wel intentie) binnen 3 dagen, loonstrookjes, bankafschriften etc kon ik zelf downloaden.

Edit. September moet wel lukken. Wijzelf hadden 2 maanden de tijd en ons eigen huis ook 2 maanden, gaat ook naar een ondernemer.

4 likes

We hadden vandaag de eerste koperskijkdag van ons nieuwbouwhuis en het was zo leuk! Alleen de vloer ligt er nu, maar je krijgt echt al een goed beeld van hoe het gaat worden. Ook meteen de buren ontmoet en de aannemer gaf aan dat ze perfect op schema lopen :partying_face:. Heb nu nog zoveel meer zin om te verhuizen!!

18 likes

Oh wat leuk! Echt kunnen kijken hoe het allemaal gaat worden. Ja met nieuwbouw moet je het heel lang met een plaatje van je huis in een folder doen hƩ.

Morgen hebben wij eerste kijkdag. De andere partijen (vloeren, keuken, gordijnen etc) mogen dan ook komen inmeten.
Kan ook echt niet wachten, ik denk dat ik vanavond niet ga slapen :laughing:

Was vandaag een prachtige zonnige dag, hopelijk houdt het morgen nog even aan, alles is mooier als de zon schijnt :wink:

4 likes