Huizen/woningmarkttopic #3

Oh de eerste kijkdag nu pas? Dan is het al een heel eind als andere partijen kunnen inmeten of niet? Heb je de buren ook nog niet ontmoet?

Wij hebben over 2 maanden weer een kijkdag, dan zit het dak er op. En daarna nog een kijkdag als alle binnenmuren staan. Daarna is de laatste keer alweer bij de oplevering :scream:. Als je dat zo hoort dan gaan het zo snel…

1 like

Ja klopt wij zijn laat, het dak zit er al op. Vind het ook erg jammer, ben bang dat wij als we geluk hebben maximaal 2 kijk middagen hebben.

De buren hebben we ontmoet bij de aftrap van de bouw, toen de eerste paal geslagen werd.

Fijn dat jullie zo vaak mogen kijken.
Ik vind de communicatie vanuit onze aannemer ook erg minimaal en stroef verloopt.

Dit is ook toch iets speciaals hƩ: de bouw van je woning, dan wil je toch nauw betrokken zijn bij het proces.

1 like

Leuk dat jullie al zo snel mogen kijken! Bij ons werd het door Corona keer op keer uitgesteld en hadden we pas afgelopen januari ipv vorige zomer de eerste kijkdag. Inmiddels een maand de sleutel en druk aan het verven :nerd_face:

2 likes

Ik heb vorig jaar een tweede hypotheek afgesloten, daarbij moest ik het wel aanleveren, maar volgens mij had ik ook vooraf vrijwillig verteld dat die schuld bestond (ik betaal allang terug, dus het was niet te verbergen geweest als ze om bankafschriften hadden gevraagd).

3 likes

Wij hadden aangegeven dat we een studieschuld hadden. Er is toen gevraagd hoe hoog die was, maar er is verder geen bewijs van gevraagd.

2 likes

Ja, maar ik heb eerlijk tegen onze adviseur gezegd dat ik nog een schuld open had staan. Was niet veel meer (2500€ ofzo?) en hij heeft toen doorberekend wat het gunstigste was; alles aflossen of mee laten tellen in onze hypotheek. Moest toen bewijs aanleveren van het DUO dat alles was afgelost.

Ik was ook al aan het afbetalen, dus als ze bankafschriften hadden gevraagd hadden ze zeker een maandelijkse afschrijving van DUO gezien (hebben uiteindelijk ook van ons allebei bankafschriften aan moeten leveren).

2 likes

Onze adviseur heeft ons zelfs aangeraden mijn telefoon af te lossen waarvan de ā€˜afbetaling’ in mijn maandelijkse abonnement zat.

2 likes

Als de waarde van die telefoon meer dan €250,- is wordt dat ook gemeld bij het BKR door de partij waar je je abonnement hebt , dus snap dat advies wat dat betreft wel. Is bij ons overigens niet gevraagd (hebben we ook niet), maar was er bij de BKR-check natuurlijk anders wel uitgekomen.

1 like

Oh dat is jammer! Wel fijn dat het al opgeleverd is, gefeliciteerd! Hoelang gaan jullie zelf nog klussen voor jullie er gaan wonen?

Oh maar dat is ook heel erg leuk! Dat hebben wij dan weer niet gehad. Hoelang nog tot de oplevering?

1 like

Ik haat deze vraag maar: heb je misschien ook niet wat te gekke eisen als er in zo’n periode niks voor jouw budget langskomt?

4 likes

Wij hebben het niet gezegd tegen onze hypotheekadviseur en ING heeft er verder ook niet meer naar gevraagd. Hoefde niets aan te leveren ook (afgelopen maand afgesloten).

1 like

De aannemer zegt na de bouwvak. Ik gok de sleutel te krijgen rond eind september, begin oktober…

Maar er is weinig duidelijkheid hoor, terwijl we zoveel nog moeten regelen voordat we er überhaupt kunnen gaan wonen.

We hebben trouwens veel app contact met onze nieuwe buren, zo houden we elkaar ook op de hoogte en sturen we foto’s en filmpjes door, erg leuk.

Maar straks kijkdag, misschien horen we wat meer betreft de oplevering :+1:t4:

Mijn aanvraag voor de lening is al goedgekeurd, dat ging supersnel! Wel blij, want ik vind alles toch wel veel (keuze)stress geven. Volgende week dan hopelijk de compromis en de definitieve documenten voor de lening tekenen en dan ben ik weer even af van al het gedoe (tot de verhuis :sweat_smile:). Ik vind/vond het toch wel heftig.

6 likes

We zijn deze week aan het verven, en een muur moet over een week nog omdat de stuc nog niet droog is. De stukadoor had iets recht getrokken wat de bouwer niet zo netjes had opgeleverd, maar daardoor zit er bijna 2 cm stuc op. Volgende week vloer en over 2 weken verhuizen!

1 like

Mag ik vragen hoeveel procent jullie hebben moeten overbieden?

1 like

sorry maar wat?? :exploding_head: twee keer overboden met 3 ton? wat zijn dit voor toestanden joh

5 likes

Wow had het niet goed gelezen! Hoe fijn is dat!

Edit wij hebben een bod gedaan vorige week en al 12% overboden en is blijkbaar nog niet genoeg geweest :smiling_face_with_tear:

3 likes

Wat leuk en lief van jullie dat jullie de ouders binnen hebben laten kijken. Mijn eigen ouders zijn ook van die superenthousiastelingen die in onze nieuwe buurt gingen kletsen met de buren enzo haha, super cute. Ze liepen zelfs rondom de basisschool om de hoek en toen sprak een juf ze aan en hebben ze een rondleiding gekregen (??? wij hebben nog helemaal geen kinderen hahaha) echt hilarisch.

Het is zo onvoorspelbaar he, of je wel/niet moet overbieden en hoeveel dan. Ik hoor de gekste verhalen van huizen die al weken te koop staan zonder bod, tot tonnen overbieden ook in deze weken, tot een laag geluksbod dat wordt geaccepteerd. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent in deze markt. Succes aan alle bezichtigers!

Wij zijn druk aan het verven en vloer leggen in het nieuwe huis, binnenkort verhuizen. Ik heb er zo enorm veel zin in, we hebben al een heleboel buren ontmoet, het is een enorm gezellige buurt en iedereen is zó vriendelijk. Een paar huizen verderop woont ook een stel waarvan ik denk dat we enorm klikken, dus ik ben op missie om nieuwe buurvrienden te maken met hen haha.

25 likes

Vandaag voor het eerst een huis bezichtigd. We zijn er niet verliefd op vanwege de ruimte voor de badkamer, die is erg krap. Van het weekend gaan we in de buurt even posten en kijken hoe luid de buren zijn. Ik keek in hun tuinen en haal er meteen allerlei gedachten bij. De ene heeft een tegeltuin met een Vespa erin en algen op zijn dakkapel, de ander een halve woonkamer/bar onder een afdakje. Ik heb in onze huidige woning zoveel burenoverlast ervaren, dat ik nu al allerlei scenario’s bedenk.
Sowieso nog een keer bezichtigen en als gaan bieden, gaan we onder de vraagprijs bieden. Het huis was al in vraagprijs gedaald.

Sowieso zie ik dat nu al iets vaker op Funda. Fijn teken voor ons als kopers.

6 likes

Spannend! Wij waren de tweede hoogste bieder bij het vorige huis. Nu morgen een nieuwe poging met een ander huis, hopelijk hoeven we niet die 12% te overbieden…

1 like