Vandaar dat ik het ook hier even in de groep wilde gooien, ik vind het ingewikkeld en snap er zelf dus ook niet veel van. Iig bedankt voor jullie antwoord.
Ik snap de behoefte wel hoor om het hier alvast aan iemand te vragen. Maar het lijkt alsof je wat termen door elkaar haalt waardoor je verhaal niet echt begrijpelijk is
Ik mag mezelf hier ook nog eens aanmelden.
2 jaar geleden zijn we rustig gestart met rondkijken naar oudere huizen, maar met de nieuwe renovatieregels in België gaat dit financieel niet lukken.
Dus kijken we nu stilletjes aan naar nieuwbouwwoningen. Aanstaande zaterdag gaan we een kijkwoning bezoeken. Omdat dit de eerste keer is dat we zoiets gaan bekijken, zijn we nogal blue op dit vlak.
We hebben het lastenboek en kostenplaatje qua materiaal ontvangen, en ook het grondplan.
Is hier iemand dit al eens heeft gedaan? Welke vragen zijn belangrijk om te stellen?
Aangezien het om een kijkwoning gaat verwacht ik wel dat deze tip top in orde zal zijn, wat misschien niet echt een realistische visie zal geven.
Ik weet niet wat je onder kijkwoning verstaat, is dat een huis die in aanbouw is voor anderen, of is dat een huis speciaal gemaakt voor dit soort dingen en waar dus niemand woont/gaat wonen?
Wij mochten toen (wel in NL) bij huizen kijken uit een eerdere fase. De huizen waren dus nog in aanbouw. Wat mij toen opviel is dat je soms wel een vertekend beeld kreeg. Zo leek een huis veel groter dan verwacht, maar dit kwam door een flinke uitbouw wat de toekomstige bewoners hadden gekozen, maar die wij niet konden betalen. Hou dus rekening met eventueel meerwerk wat een huis echt kan upgraden, maar voor jullie wellicht niet realistisch is.
Bedankt voor je antwoord!
Het is dus een soort voorbeeldwoning waar niemand in gaat wonen, om te tonen hoe het er zou kunnen uitzien. Een soort show- /toonzaalmodel zoals bij de elektrowinkels bijvoorbeeld ![]()
Zoek zeker uit wat de mogelijkheden zijn als je iets wilt veranderen aan het plan of qua materialen, vaak rekenen ze hier zeer hard in door. Voor je koopt zou ik ook zeker bekijken wat de mogelijkheden voor het perceel blijven, projectontwikkelaars zitten vaak in kleinere kavels en met kleinere woningen waar gewoon niets meer bij kan komen terwijl de bewoners al snel tegen de grenzen van hun eigen aanlopen waarna er een ellenlange discussie met de vergunningsverlenende overheid begint omdat ze toch die uitbouw voor een woning van drie jaar vereist vinden.
Qua kwaliteit zou ik ook niet teveel spiegelen aan de modelwoning, indien mogelijk best toch proberen om eens bij een woning van hen aan te bellen om te kijken hoe het er echt uit ziet. En misschien ook vrede nemen met dat bijvoorbeeld een keuken of badkamer niet direct naar wens gaat zijn.
Ik zou goed informeren naar wat inbegrepen is en wat niet. Bij ons was er bijvoorbeeld 10.000 euro budget voor de keuken inbegrepen en 5.000 voor de badkamer, maar dat is denk niet altijd zo. Ze verdienen sowieso goed op alle extra’s zoals meer stopcontacten, het leggen van een afwijkend formaat tegels, … een uitbouw en dat soort uitbreiding was bij ons sowieso geen optie. Er waren ook andere beperkingen zoals geen volledig betegelde douche. Probeer een prijslijst te krijgen met alle mogelijkheden en kosten, daarmee kun je voor jezelf al gaan rekenen.
Laat zaken en beloftes die je belangrijk vindt ook vastleggen in een mail. De salesafdeling heeft bij ons een paar beloftes gedaan die uiteindelijk niet zijn waargemaakt. Allemaal in een gesprek of telefonisch, dus we konden daar niet op terugvallen.
Ik ben begonnen met mijn huizenzoektocht! Ik ben vorig jaar uit elkaar gegaan met mijn ex en ga dit jaar proberen een appartementje aan te kopen. Ik heb alle hulptroepen ingeschakelt: aankoopmakelaar en hypotheekadviseur. Het ziet er nog best oké uit, behalve dat ik minimale ruimte voor overbieden heb. De aankoopmakelaar zei letterlijk: met 5.000 of 10.000 overbieden ga je er niet komen.
Is het normaal dat je maximaal 2 dagen de tijd krijgt om akkoord te geven op het concept van de koopovereenkomst? Daarna wordt ie meteen digitaal gezet om te tekenen. Maar ik vind het weinig tijd voor zo’n belangrijk en ook ingewikkeld document met weet ik hoeveel bijlages. En ik wil zeker weten dat ik alles goed begrijp, ik vind dat niet iets dat je even in een avond doorleest en dan maar op hoop van zegen je handtekening onder zet. Of is dit gewoon hoe dat gaat?
Ik kreeg een ruime week. Heb je ook een toelichting bij de overeenkomst gekregen? Ik las steeds eerst het artikel en dan de toelichting.
Ja die zit er ook bij, vind ik heel fijn maar is ook een heel uitgebreid document dus ik wil daar gewoon de tijd voor kunnen nemen. En ik moet in die twee dagen ook doorgeven welke notaris het wordt en dat is ook iets waar ik me goed in wil kunnen verdiepen.
Ik denk dat ik gewoon om meer tijd ga vragen, ook als twee dagen normaal is (geen idee) vind ik het gewoon te weinig.
Snap ik! In mijn overeenkomst staat dat ik binnen twee weken na tekenen de notaris moet doorgeven en anders wordt het de notaris in de woonplaats. Het klinkt wel heel gehaast inderdaad.
is het een voorlopig koopovereenkomst? in mijn ervaring is 2/3 dagen wel gebruikelijk
Voor een voorlopige is 2/3 dagen wel gebruikelijk.
Kan je hypotheekadviseur niet meelezen?
@Enthusiasm ja het is de voorlopige maar die is (buiten de ontbindende voorwaarden en bedenktijd) natuurlijk gewoon hartstikke definitief. Dus twee dagen vind ik dan echt niet veel voor zo’n belangrijk document. En ik heb ook nog een stuk of 15 bijlages om door te nemen.
@Xiomara jazeker maar ik wil zelf ook zeker weten dat ik elk onderdeel echt goed begrepen heb.
Maar ik heb net contact gehad met de makelaar en die begreep het gelukkig, dus ik heb nu tot ergens volgende week. Wel heel fijn.
Oh dat is fijn! En dan is het niet zo dat er tussendoor nog andere biedingen kunnen komen waar ze straks ineens mee in zee willen/gaan?
(Dat zou dan mijn zorg zijn, met zo’n verlenging haha)
Ja in principe kan (van beide kanten) besloten worden niet met de koop door te gaan zolang er niks getekend is dus dat risico is er. Maar daar kan ik wel mee leven. Ik vind het belangrijker dat ik mijn handtekening kan zetten zonder twijfel te hebben over waar ik nou precies voor teken.
zeker en daarom heb ik dat ook samen met hypotheekadviseur gedaan, die hebben er veel meer verstand van, maar dat was je ook van plan lees ik!
52.000 overboden, geen enkel voorbehoud, en nog steeds vijf kandidaten die een beter bod hebben gedaan. We zouden echt kneiterblut zijn als we dit gekregen hadden, maar niet eens in de buurt :(.
Schiet mij maar lek.
Ik heb echt zin om een bank te beroven.