Bij ons is 't voor 1 kadastraal perceel en 2 personen die aankopen 1230-1300. Precieze tarief is dus afhankelijk van de vraag of wij de akten als KIK kunnen aanbieden of niet haha. Maar wij zitten wel in Twente dus wellicht dat dat het prijsverschil verklaart hoor.
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen?
Wij hebben ons huis verkocht voor €740. Wij hebben een spaarhypotheek van €300k (60k in het spaardeel).
Nu hebben wij interesse in een woning van €525 waarbij wij €100k willen beschikbaar stellen voor een verbouwing (lekkage dak, geen sanitair boven etc).
Kunnen wij onze hypotheek grotendeels aflossen waardoor we €100k overhouden voor de verbouwing etc maar met behoudt van de huidige hypotheekrente (1,8%)?
De vraag ligt uiteraard bij de hypotheekadviseur maar misschien heeft iemand ervaring of kunnen wij het beter op een andere manier oplossen?
Je rente kan je (bij de meeste banken) houden over het deel waar de rente al op stond. 300k dus. Alles wat je aan hypotheek daarboven wil afsluiten komt het huidige percentage op. Jullie hebben genoeg overwaarde om alleen jullie huidige hypotheek te houden, lijkt me.
Ik wil iedereen nog bedanken voor alle adviezen! Ik ga geen bod meer uitbrengen op dat appartement omdat ik ergens anders al een bod had uitgebracht (dacht niet dat dat wat zou worden) maar ik heb net gehoord dat het geaccepteerd is. Dus ik heb een huis! Bizar hoe snel het gegaan is. Een paar weken geleden had ik een bezichtiging van een huurwoning en heb ik ontzettend zitten twijfelen of ik het moest doen, gewoon omdat het zo moeilijk is om aan een woning te komen maar het ook belachelijk duur was. En uiteindelijk maar besloten dat het verstandiger leek om te gaan kopen. Super spannend omdat ik niet uit een omgeving kom waar mensen huizen kopen en dat voor mezelf ook nooit een realistische optie heeft geleken. Maar een paar weken later en een bod verder heb ik gewoon al wat gevonden. Ik moet nog wel even wennen aan het idee maar ben wel heel blij.
Aanvulling hierop: soms kan je rentemiddelen en dan voor langere periode vastzetten. Dat is dan hoger dan die 1.8 maar wel langer tegen lager dan de markt. Maar is allemaal afhankelijk van je huidige bank…
Wij willen eigenlijk met onze overwaarde van in totaal €430k onze hypotheek van €300k gedeeltelijk aflossen.
Aankoop nieuwe woning €525k - €430 overwaarde = €95k
60k spaardeel hypotheek van €300k openstaande hypotheek
€100k verbouwing + €35k overblijfsel hypotheek is €135k nieuwe hypotheek (overige kosten makelaar, notaris, overdrachtsbelasting etc tel ik er later nog bij op)
Waarom zou je dat willen? Tenzij de rente van je oude hypotheek nog heel hoog is?
Ik hou zoveel mogelijk van m’n hypotheek van 1.2% en zo min mogelijk van de nieuwe van 4.5% ![]()
We hebben zoveel overwaarde, anders betalen we daar veel belasting over, en we willen een zo laag mogelijke hypotheek. Minder werken, minder lasten.
Maar je investeert je overwaarde toch weer in dat nieuwe huis? Dan hoef je geen belasting te betalen.
Klopt, we hebben maar €100k van de overwaarde nodig. Rest willen we aflossen.
Dus je kunt het ook zien als €525 nieuwe woning - €330 aflossing = €195 overige hyp - €60k spaardeel
Ik heb je verhaal echt 3x gelezen maar ik begrijp er niks van.
Haha sorry, het is zoo lastig te omschrijven. Heb hem al in 3x herschreven.
Eigenlijk; mogen we boetevrij een groot deel van de hypotheek aflossen met de overwaarde?
Waarom wacht je niet gewoon op reactie van je hypotheekadviseur ipv afgaan van wat randos op een forum zeggen over deze zeer specifieke situatie
Je vraag is totaal niet logisch?
Je oude hypotheek los je sowieso af in dit geval. Die is namelijk gekoppeld aan die woning. Óf je hypotheekrente mee kan verhuizen ligt aan je hypotheekverstrekker. Voor de nieuwe woning ga je een hypotheek aan voor het deel dat je nog nodig hebt. Dus stukje aanschaf en stukje verbouwing. Dat is het, simpeler kan ik het niet maken. Maar het wordt sowieso een nieuwe hypotheek. Je zal mss tijdelijk een overbruggingshypotheek hebben (voor de korte tijd dat je formeel eigenaar van 2 panden bent) maar die los je bij verkoop van je oude woning ook af.
Dat hele ‘moet ik belasting over betalen’ volg ik al helemaal niet
.
Vandaar dat ik het ook hier even in de groep wilde gooien, ik vind het ingewikkeld en snap er zelf dus ook niet veel van. Iig bedankt voor jullie antwoord.
Ik snap de behoefte wel hoor om het hier alvast aan iemand te vragen. Maar het lijkt alsof je wat termen door elkaar haalt waardoor je verhaal niet echt begrijpelijk is
Ik mag mezelf hier ook nog eens aanmelden.
2 jaar geleden zijn we rustig gestart met rondkijken naar oudere huizen, maar met de nieuwe renovatieregels in België gaat dit financieel niet lukken.
Dus kijken we nu stilletjes aan naar nieuwbouwwoningen. Aanstaande zaterdag gaan we een kijkwoning bezoeken. Omdat dit de eerste keer is dat we zoiets gaan bekijken, zijn we nogal blue op dit vlak.
We hebben het lastenboek en kostenplaatje qua materiaal ontvangen, en ook het grondplan.
Is hier iemand dit al eens heeft gedaan? Welke vragen zijn belangrijk om te stellen?
Aangezien het om een kijkwoning gaat verwacht ik wel dat deze tip top in orde zal zijn, wat misschien niet echt een realistische visie zal geven.
Ik weet niet wat je onder kijkwoning verstaat, is dat een huis die in aanbouw is voor anderen, of is dat een huis speciaal gemaakt voor dit soort dingen en waar dus niemand woont/gaat wonen?
Wij mochten toen (wel in NL) bij huizen kijken uit een eerdere fase. De huizen waren dus nog in aanbouw. Wat mij toen opviel is dat je soms wel een vertekend beeld kreeg. Zo leek een huis veel groter dan verwacht, maar dit kwam door een flinke uitbouw wat de toekomstige bewoners hadden gekozen, maar die wij niet konden betalen. Hou dus rekening met eventueel meerwerk wat een huis echt kan upgraden, maar voor jullie wellicht niet realistisch is.
Bedankt voor je antwoord!
Het is dus een soort voorbeeldwoning waar niemand in gaat wonen, om te tonen hoe het er zou kunnen uitzien. Een soort show- /toonzaalmodel zoals bij de elektrowinkels bijvoorbeeld ![]()
Zoek zeker uit wat de mogelijkheden zijn als je iets wilt veranderen aan het plan of qua materialen, vaak rekenen ze hier zeer hard in door. Voor je koopt zou ik ook zeker bekijken wat de mogelijkheden voor het perceel blijven, projectontwikkelaars zitten vaak in kleinere kavels en met kleinere woningen waar gewoon niets meer bij kan komen terwijl de bewoners al snel tegen de grenzen van hun eigen aanlopen waarna er een ellenlange discussie met de vergunningsverlenende overheid begint omdat ze toch die uitbouw voor een woning van drie jaar vereist vinden.
Qua kwaliteit zou ik ook niet teveel spiegelen aan de modelwoning, indien mogelijk best toch proberen om eens bij een woning van hen aan te bellen om te kijken hoe het er echt uit ziet. En misschien ook vrede nemen met dat bijvoorbeeld een keuken of badkamer niet direct naar wens gaat zijn.