Wow welke regio?
Ik heb de kracht van het forum nodig!
Er is direct al een heel leuk appartement op mijn pad gekomen. Morgen is de inschrijving en ik weet dat de kans klein is dat ik het krijg, maar toch hoop ik er erg op.
Dan ga ik als derde ook de forum kracht inroepen ![]()
We gaan vanavond naar de bank om te kijken of we genoeg kunnen lenen voor ons droomhuis ![]()
![]()
Update: de bank ziet het wel zitten ![]()
We hebben een concreet idee gekregen van wat de maandlasten zouden zijn en dat stond ons wel aan.
Wel moeten we nu wat harder aan de slag want we hebben eerst nog een huis te verkopen, en we willen wat van de prijs van het nieuwe huis onderhandelen.
Ik denk dat de markt hier in België iets minder heftig is dan in Nederland op dit moment.
Jeetje, ga ik snap dat de moed je in de schoenen zakt. Ik hoop dat het voor jullie binnenkort ook zo ver is! Waar zoeken jullie?
Wij hebben 2 weken een huis gekeken waar we wel interesse in hadden maar het was echt zwaar overpriced voor wat het was. Nu is er een woning in dezelfde straat vrijgekomen maar dan voor 115k minder. Volgens mij zij wij een van de eerste kijkers dus hard hopen dat het wat is, dan zullen we direct ook wel bieden.
Wij gaan vandaag onze eerste bod uitbrengen op een huis. Onze aankoopmakelaar adviseert om bod zonder voorbehoud van financiering te doen maar dat zie ik nog niet echt zitten. Ik denk dat ik ondanks dat er alles hebben uitgezocht met een financieel adviseur onwijs veel stress van ga krijgen. We hebben ook een biedcertificaat met daarop de koopsom welke we bij het bod toevoegen.
Ik lees hier al een tijdje mee en zie dat het inderdaad normaal is om ren bod zonder voorbehouden te doen. Ik ben benieuwd of in deze gekke markt nog positieve ervaringen zijn met een bod onder voorbehoud van financiering?
Wij hebben op de uiterste piek gekocht in 2022. Met voorbehoud. We konden 150.000 meer lenen dan ons bod en toch vonden we het eng om zonder voorbehoud te doen. We hebben wel een overzicht mee gestuurd van overwaarde, het te lenen bedrag etc en hebben een versnelde aanvraag beloofd. Dus we hebben geboden met voorbehoud financiering voor een bepaald bedrag met de belofte dat het met 2 weken rond zou zijn. Hierdoor vertrouwden de kopers dat we een betrouwbare partij waren en snel zekerheid zouden zijn voor hun.
Wij boden 5k lager dan het hoogste bod en zonder voorbehoud. Het hoogste bod dus met voorbehoud maar wel meer geld, dus daar zijn ze voor gegaan.
Wij hebben eind 2022 verkocht en gekozen voor het een na hoogste bod met voorbehoud (niet de volledige koopsom). Hoogste bieder wilde een rare constructie met opsplitsen juridische en feitelijke levering, maar wij hadden geen zin in dat gedoe. Vond het voorbehoud niet zo spannend, kopers hadden hun eigen huis al te koop staan en wisten goed wat ze konden lenen. Ik denk dat als je het voorbehoud goed beargumenteert zoals @JustinBieber ook gedaan heeft, je alsnog sterk staat.
Helaas huren wij op dit moment nog, dus geen overwaarde die ons zou kunnen helpen. ![]()
Wij verdienen ruim voldoende om dit huis te kunnen betalen en ik zou bijna mijn inkomens verklaring van de belastindienst mee willen sturen. Maar dat is misschien een beetje overdreven. ![]()
Ja dat zou ik wel raar vinden, waarom bied je dan niet gewoon zonder voorbehoud van? Als je het toch makkelijk kunt betalen.
Ja dat is ook zo. Maar ik vind het gewoon heel spannend. Het is ons eerste bod, we gaan bijna 50000 over de vraagprijs heen. Een deel redden we met eigen geld, dus het voorbehoud zal lager zijn dan het bod. Makelaar schat in dat de taxatie in ons voordeel wordt, maar dat weten we niet zeker.
Yes, hier eind 2023 gekocht met een voorbehoud op de financiering. Ik had het hoogste bod (was €12.000 hoger dan het tweede bod zonder voorbehoud) en bood met een voorbehoud dat €30.000 lager lag dan de aankoopsom.
Mijn voorbehoud was nodig, omdat ik afhankelijk was van de vraag of en hoe snel mijn ex mij zou kunnen uitkopen. Zonder akkoord van de hypotheekverstrekker op dat traject, kon ik geen nieuwe hypotheek afsluiten. Mijn aankoopmakelaar kon er dus ook niet perse een heel positief verhaal van maken richting de verkoopmakelaar, want het zou gewoon een spannend proces worden (heeft hij natuurlijk niet de nadruk op gelegd). Alsnog gingen de verkopers dus met mij in zee. 1 voordeel: ze hadden het geld niet direct nodig bij een nieuwe financiering, want woonden allang ergens anders.
Wij hebben 3 jaar geleden geboden zonder voorbehoud van financiering, eigenlijk op aanraden van onze financieel adviseur. We zaten heel ruim onder onze maximale hypotheek en allebei vast contract bij de overheid, dus er kon eigenlijk niks fout gaan. Maar moet zeggen dat ik me er toch niet heel fijn bij voelde. Je weet nooit hoe het loopt. Dus ik was erg opgelucht toen de hypotheek (gelukkig wel snel) rond was. Onze adviseur raadde dat trouwens ook aan omdat het volgens hem echt wel nodig was om er tussen te komen in de markt destijds… Echt gestoord eigenlijk.
Spannend!
Wij gaan maandag een bod zonder voorbehoud doen. We hebben wel een huis met vermoedelijke overwaarde dat we moeten verkopen, maar we verwachten dat dat wel goedkomt.
Onze makelaar adviseerde ons sterk om een bod zonder voorbehoud te doen, gaf aan dat dit doorslaggevend kan zijn. Als je financieel adviseur geen risico’s ziet, zou ik het overwegen. Wij hebben zelf een aantal jaar geleden ook een huis gekocht op dezelfde manier: toen was het voor de verkoper een groot voordeel, omdat hij van het huis af wilde en zo zekerheid kreeg.
Wij hebben ook een spannende situatie. Via via kwamen we in contact met mensen die een huis gaan verkopen dat aan al onze eisen voldoet. Het staat nog niet op de markt en ze twijfelen nog of ze het op de markt gaan brengen. Ze hebben besloten ons wel de mogelijkheid te geven om voor de markt aan al de gelegenheid tot een bod te doen en we hebben nog geen idee wat we moeten gaan bieden, met welk bod we een goede kans maken.
Vanmiddag gaan we met onze aankoopmakelaar (die het nog niet heeft gezien) heen voor een tweede bezichtiging, ik ben heel benieuwd wat zij adviseert.
Ons bod met voorbehoud is geaccepteerd!
Kan het zelf nog niet echt geloven, had totaal niet verwacht dat we ook maar enige kans zouden maken.
@Ings Wat fijn, gefeliciteerd!!
Mijn bod, zonder voorbehoud, is helaas niet geaccepteerd. Ik wist dat die kans er in zat, want heb maar een paar % overboden. Toch jammer ![]()
Ons bod is ook geaccepteerd! Blij, maar gemengde gevoelens om onze kinderen uit hun vertrouwde omgeving te halen. Daar voel ik me best een beetje rot over.
Nu ons eigen huis nog… komende 2 weken de laatste puntjes en dan hopelijk snel online.
Gaan jullie heel ver weg verhuizen?