Huizen/woningmarkttopic #3

Ik zou goed informeren naar wat inbegrepen is en wat niet. Bij ons was er bijvoorbeeld 10.000 euro budget voor de keuken inbegrepen en 5.000 voor de badkamer, maar dat is denk niet altijd zo. Ze verdienen sowieso goed op alle extra’s zoals meer stopcontacten, het leggen van een afwijkend formaat tegels, … een uitbouw en dat soort uitbreiding was bij ons sowieso geen optie. Er waren ook andere beperkingen zoals geen volledig betegelde douche. Probeer een prijslijst te krijgen met alle mogelijkheden en kosten, daarmee kun je voor jezelf al gaan rekenen.

Laat zaken en beloftes die je belangrijk vindt ook vastleggen in een mail. De salesafdeling heeft bij ons een paar beloftes gedaan die uiteindelijk niet zijn waargemaakt. Allemaal in een gesprek of telefonisch, dus we konden daar niet op terugvallen.

6 likes

Ik ben begonnen met mijn huizenzoektocht! Ik ben vorig jaar uit elkaar gegaan met mijn ex en ga dit jaar proberen een appartementje aan te kopen. Ik heb alle hulptroepen ingeschakelt: aankoopmakelaar en hypotheekadviseur. Het ziet er nog best oké uit, behalve dat ik minimale ruimte voor overbieden heb. De aankoopmakelaar zei letterlijk: met 5.000 of 10.000 overbieden ga je er niet komen.

4 likes

Is het normaal dat je maximaal 2 dagen de tijd krijgt om akkoord te geven op het concept van de koopovereenkomst? Daarna wordt ie meteen digitaal gezet om te tekenen. Maar ik vind het weinig tijd voor zo’n belangrijk en ook ingewikkeld document met weet ik hoeveel bijlages. En ik wil zeker weten dat ik alles goed begrijp, ik vind dat niet iets dat je even in een avond doorleest en dan maar op hoop van zegen je handtekening onder zet. Of is dit gewoon hoe dat gaat?

2 likes

Ik kreeg een ruime week. Heb je ook een toelichting bij de overeenkomst gekregen? Ik las steeds eerst het artikel en dan de toelichting.

2 likes

Ja die zit er ook bij, vind ik heel fijn maar is ook een heel uitgebreid document dus ik wil daar gewoon de tijd voor kunnen nemen. En ik moet in die twee dagen ook doorgeven welke notaris het wordt en dat is ook iets waar ik me goed in wil kunnen verdiepen.
Ik denk dat ik gewoon om meer tijd ga vragen, ook als twee dagen normaal is (geen idee) vind ik het gewoon te weinig.

2 likes

Snap ik! In mijn overeenkomst staat dat ik binnen twee weken na tekenen de notaris moet doorgeven en anders wordt het de notaris in de woonplaats. Het klinkt wel heel gehaast inderdaad.

2 likes

is het een voorlopig koopovereenkomst? in mijn ervaring is 2/3 dagen wel gebruikelijk

3 likes

Voor een voorlopige is 2/3 dagen wel gebruikelijk.

5 likes

Kan je hypotheekadviseur niet meelezen?

1 like

@Enthusiasm ja het is de voorlopige maar die is (buiten de ontbindende voorwaarden en bedenktijd) natuurlijk gewoon hartstikke definitief. Dus twee dagen vind ik dan echt niet veel voor zo’n belangrijk document. En ik heb ook nog een stuk of 15 bijlages om door te nemen.
@Xiomara jazeker maar ik wil zelf ook zeker weten dat ik elk onderdeel echt goed begrepen heb.

Maar ik heb net contact gehad met de makelaar en die begreep het gelukkig, dus ik heb nu tot ergens volgende week. Wel heel fijn.

2 likes

Oh dat is fijn! En dan is het niet zo dat er tussendoor nog andere biedingen kunnen komen waar ze straks ineens mee in zee willen/gaan?
(Dat zou dan mijn zorg zijn, met zo’n verlenging haha)

4 likes

Ja in principe kan (van beide kanten) besloten worden niet met de koop door te gaan zolang er niks getekend is dus dat risico is er. Maar daar kan ik wel mee leven. Ik vind het belangrijker dat ik mijn handtekening kan zetten zonder twijfel te hebben over waar ik nou precies voor teken.

5 likes

zeker en daarom heb ik dat ook samen met hypotheekadviseur gedaan, die hebben er veel meer verstand van, maar dat was je ook van plan lees ik!

1 like

52.000 overboden, geen enkel voorbehoud, en nog steeds vijf kandidaten die een beter bod hebben gedaan. We zouden echt kneiterblut zijn als we dit gekregen hadden, maar niet eens in de buurt :(.
Schiet mij maar lek.
Ik heb echt zin om een bank te beroven.

9 likes

Wow welke regio?

3 likes

Ik heb de kracht van het forum nodig!

Er is direct al een heel leuk appartement op mijn pad gekomen. Morgen is de inschrijving en ik weet dat de kans klein is dat ik het krijg, maar toch hoop ik er erg op.

20 likes

Dan ga ik als derde ook de forum kracht inroepen :blush:
We gaan vanavond naar de bank om te kijken of we genoeg kunnen lenen voor ons droomhuis :crossed_fingers::crossed_fingers:

20 likes

Update: de bank ziet het wel zitten :grin:
We hebben een concreet idee gekregen van wat de maandlasten zouden zijn en dat stond ons wel aan.

Wel moeten we nu wat harder aan de slag want we hebben eerst nog een huis te verkopen, en we willen wat van de prijs van het nieuwe huis onderhandelen.
Ik denk dat de markt hier in België iets minder heftig is dan in Nederland op dit moment.

4 likes

@Lula wat flauw met je duimpjes

25 likes

Jeetje, ga ik snap dat de moed je in de schoenen zakt. Ik hoop dat het voor jullie binnenkort ook zo ver is! Waar zoeken jullie?

Wij hebben 2 weken een huis gekeken waar we wel interesse in hadden maar het was echt zwaar overpriced voor wat het was. Nu is er een woning in dezelfde straat vrijgekomen maar dan voor 115k minder. Volgens mij zij wij een van de eerste kijkers dus hard hopen dat het wat is, dan zullen we direct ook wel bieden.

3 likes