Huizen/woningmarkttopic #3

Nee valt mee hoor, halfuur ongeveer. Blijven wel in dezelfde provincie. Maar toch, andere school, sport etc. Ze vinden het huis gelukkig heel leuk en zien het zelf allemaal wel zitten dus waarschijnlijk maak ik me druk om niks.

2 likes

@JasonBourne @Pearll
Gewoon in een simpel dorp met 7500 inwoners ofzo in Limburg :cry:.

Wij kunnen woningen van om en nabij 4 ton kopen maar kijken bij woningen van 3 ton, want uit het hogere segment gaan ze gemiddeld met 75k boven de vraagprijs weg. Zijn allemaal mensen die een starterswoning met flinke overwaarde kunnen verkopen of verkocht hebben, dus die ook megaveel kunnen overbieden. Wij zitten hier ons belachelijk dure huurappartement dus ik heb geen 75.000 liggen. Nu niet en over vijf jaar nog niet.
Omdat je, bij onze verkoopmakelaars in elk geval, steeds toch alleen de vraagprijs mee kunt nemen in de voorwaarden bij financiering onder voorbehoud (als je het overbieden meeneemt bellen ze je en zeggen ze dat dit je eigen risico is), bieden we steeds zonder voorbehoud. Hypotheek gaat wel lukken. Eigen geld is een grote ramp.

3 likes

Wow, zelfs in Limburg dus. Hier in het Noorden valt het volgens mij nog redelijk mee. Wij zochten nu in hoger segment, daar is (hier dan) minder concurrentie. Ons eigen huis zal misschien nog wel voor starters kunnen zijn maar ik verwacht niet dat daar zo massaal voor overboden zal worden eigenlijk.

2 likes

Hier twee maanden terug een huis gekocht in een populaire stad. Onder voorbehoud van financiering. 7% overboden en hebben het ā€˜gekregen’

Edit: haha beetje laat, maar heel fijn dat het gelukt is voor jullie!:partying_face::partying_face:

Same! Balen maar we gaan doooor!

We hadden na 8 maanden zoeken eindelijk ons droomhuis gevonden. Ik ben zo moe van alles en het telkens naast het net vissen en de krakkemikkige woningen die voor idiote prijzen worden aangeboden, dat ik dacht ā€˜koste wat het kost’. We hebben tegen advies van makelaar in 20% overboden en ik had echt zoooo veel vertrouwen dat niemand zo achterlijk zou zijn.
Maar nog verslagen :sob:

Achteraf misschien beter want het was dat bedrag nooit waard en onze makelaar vind alles wat we willen bieden elke keer te veel, maar als we het niet doen krijgen we nooit wat?

We willen al zo lang samenwonen en ons ā€˜gezinnetje’ beginnen met 2 katten en we blijven maar in onze appartementjes zitten en ik ben zo de hoop aan het verliezen :sweat_smile:

Dit is omgeving Alkmaar trouwens.

6 likes

Het is echt vreselijk. Vrienden van mij hebben hun huis ook in een redelijk populaire stad verkocht. Er waren 30 bezichtigen, daarna hebben ze ā€˜m even dicht gezet. Daar zijn 20(!) biedingen uit gekomen. Uiteindelijk verkocht aan degene die 22% heeft overboden, pff…

1 like

Wat frustrerend! Toch een schamele troost; ik denk dat je geluk hebt met met je makelaar. Die speelt niet onder een hoedje met de verkoopmakelaar.
Ik maak uit je bericht op dat jullie nu nog niet samenwonen. (Je schrijft ā€˜appartementjes’) Is het een optie alvast samen te wonen in een van de appartementen of samen iets groters te huren? Dat zal al een hoop frustratie wegnemen.

Ik hoor dat best vaak, dat makelaars samenwerken etc, maar volgens mij is dat de laatste tijd echt niet zo makkelijk. Biedingen gaan via move, vaak dat ze op datum x voor tijd x binnen moeten zijn. Daarna is ook pas voor de verkopende makelaar het in te zien, die kunnen dus niet doorgeven van: er is al een bod van zo hoog.
Ze kunnen wel doorgeven hoeveel bezichtigingen er zijn, wat hun inschatting is van hoeveel mensen een bod gaan uitbrengen, maar meer niet echt.

Ze kunnen tussentijds alle biedingen gewoon zien hoor

10 likes

Oke, dan ben ik gewoon heel naĆÆef, tegen mij werd gezegd dat ze dat niet konden, dat zij ook pas na die tijd het in konden zien. Ik geloof dat dan gelijk omdat ik denk wat hebben zij te winnen met tegen mij te liegen daarover.
Maar ja, ik heb er niet naast gestaan, dus wrs ben ik te goed gelovig dan

Edit: nou voel ik me echt dom, maar laat mn domme eerdere post toch staan

2 likes

Hangt van het systeem af! Bij ons huis was het echt gesloten tot de deadline, alleen de makelaar kon zien dat er een bod was en van wie, maar geen details. Volgensmij heette dat platform ā€˜eerlijk bieden’.

1 like

Dit hoor ik heel vaak, ook van vrienden die iets zoeken. Maar idd je krijgt anders gewoon geen huis. En denk dat er ook makelaars zijn die wel gewoon die top adviseren. Wel echt bizar, dit kan toch niet lang houdbaar zijn.

En niet alle biedingen gaan via move… bij ons is een huis waar we op geboden hebben verkocht, niet aan ons, maar volgens move zijn er geen andere biedingen bekend; bel de makelaar voor meer informatie :sweat_smile:…
Dus het kan wel gewoon nog puur mondeling en dan heb je geen idee wie wie gesproken heeft

Edit: wij hebben zelf ons bod overigens ook nog een keer mondeling verhoogd en dat ook niet in move gezet… dus dat zou ook niet zichtbaar geweest zijn voor anderen

2 likes

Ligt inderdaad aan het systeem! Via move is wel in te zien maar we hebben ook 2 keer wel biedingen gedaan die niet in te zien waren tot na sluiten van de biedingen. Ding is wel dat het juist daardoor extreem over de kop ging qua prijs in ons geval bij die 2 in ieder geval.

2 likes

Dit huis had 100 geĆÆnteresseerden en 30 biedingen :upside_down_face:

Onze makelaar heeft wel informatie gegeven over het hoogste bod dat er 5 min voor de deadline lag. Daar zijn we boven gaan zitten maar toen kwamen er dus nog meer.

@Beutyschooldropout we zijn nog niet meeeega lang samen en de huurmarkt is hier ook ruk. Als we samen iets huren en het gaat mis dan staan we beiden met niks op straat. We wonen nu beiden relatief goedkoop en dat gaan we hierna nooit meer krijgen… dus ik durf dat niet :sweat_smile:

Helemaal zekerheid heb je nooit maar daar hebben wij een beter gevoel bij

1 like

Helemaal zekerheid heb je nooit, maar als je nu niet samen durft te huren zou ik zeker niet samen zoveel durven te overbieden (want het is zeker niet gezegd dat je dat terugkrijgt) of uberhaupt een schuld van tonnen aangaan.
Maargoed, dat is een keuze die je zelf maakt/ risico wat je zelf accepteert.

Als je graag als kattengezin wil samenwonen (daar lijkt ook frustratie te zitten) én niet een van jullie beiden woningen wil verliezen kan je het misschien wel onderhuren. De huuropbrengt kan je weer sparen, om tzt nóg meer te kunnen overbieden :star_struck:

4 likes

We hebben bepaalde financiƫle omstandigheden waardoor kopen voor ons de beste situatie is.

We willen ook liever niet 2x tegelijk zoeken naar huur Ʃn koop want huur is hier ook drama. Maar onderverhuren is iets wat er waarschijnlijk deze zomer gaan doen als we nog niets hebben!

5 likes

Wij hebben vanmiddag het definitieve koopcontract getekend! Spannend spannend. Nu bezig met de financiering.

Ook zijn we bezig met de voorbereiding verkoop eigen woning…13 mei worden de fotos gemaakt.

Dus als iemand nog een woning centraal friesland zoekt :grinning:

6 likes