Huizen/woningmarkttopic #3

Eens. Zonder geluk vaart niemand wel.

Voor ons nieuwbouwhuis waren we eerst ook niet ingeloot (40 gegadigden). Veel bellen met de makelaar en toen kregen we alsnog het huis ernaast (zelfde type) toegewezen.

Uitgeloot zijn is niet meteen geheel kansloos dus!

1 like

Positief blijven.

Het blijft echt niet altijd kut. Iets met karma.

Nee joh, ik geloof niet in karma, maar ben allang bij dat ik een fijn dak boven m’n hoofd heb hoor.

Maar maatschappelijk gezien is het volstrekt idioot natuurlijk.

7 likes

We zijn het daarover gewoon eens hoor!

2 likes

Gelukkig is die jubelton ook al afgeschaft.

Maar er zijn genoeg zeer welvarende mensen die zelf panden kunnen kopen van deze prijzen.

Dan heb je nog de starters die tot hun 30e thuis hebben kunnen wonen, niets tot weinig hebben hoeven betalen aan paps en mams, dus ook wel flinke spaarbedragen van 50-100k of nog meer op een rekening hebben staan.

En dan heb je de mensen die met flinke overwaarde kunnen verkopen en dit geld meteen in een nieuw huis kunnen steken.

En dan … is het aanbod op.
En is de modaalverdiener, en zelfs wat erboven en alles eronder, de sjaak.

4 likes

Het feit dat de jubelton is afgeschaft, wilt niet zeggen dat kopers geen bijdrage meer kunnen krijgen van hun ouders. Het is alleen minder interessant geworden omdat het niet meer belastingvrij kan, al zijn er nog steeds wel mogelijkheden om een kleiner bedrag belastingvrij te schenken.

Het zit mij ook nog niet mee tot nu toe. Ook al heb ik flink gespaard, het is niet makkelijk in m’n eentje. Ik blijf het gewoon proberen en hoop dat ik een keer geluk heb:)

4 likes

Ja, echt een stom gevoel, want je moet jezelf wel in een woning zien wonen, dus dan ga je fantaseren en dromen, en dan is het een grote teleurstelling als blijkt van niet.

2 likes

Ik heb ook maar gebeld door jouw berichtje, en ze gaven aan dat de kans groot is dat er nog mensen afvallen. Dus we houden nog even hoop :crossed_fingers:t2:

Ik zal voor je duimen. :+1:

Er zijn altijd mensen die overal op meeloten, maar als het puntje bij het paaltje komt toch:

• bij nader inzien niet wilden verhuizen (in ons geval)
  • de extra kosten van nieuwbouw zwaar hadden overschat en het toch niet kunnen financieren
  • overige vaak suffe redenen (twee keer ingeloot zijn zoals mijn buurman van 2 huizen verder)

In ons project is zelfs later nog een huis opnieuw in de verkoop gekomen om dat de mensen halverwege de bouw gingen scheiden.

Gewoon er vaak achteraan bellen, tot vervelends toe. Jullie naam moet voor in zijn geheugen staan.
Laat zien dat jullie het echt graag willen, het kunnen betalen, etc…

4 likes

Haha dat bellen heeft geholpen denk ik, want we zijn toch ingeloot voor een bouwnummer! Onze 3e voorkeur, dus super fijn. Durf alleen nog niet heel blij te zijn omdat we het verkoopgesprek nog moeten afwachten en we even met de hypotheekadviseur alles moeten bekijken. SpannendšŸ¤žšŸ»

33 likes

Hoppa! Gefeliciteerd.

De aanhouder wint. Het duimen heeft geholpen (of toch het extra bellen denk ik :wink:)

1 like

Pff na wƩƩr overboden te zijn terwijl we dachten een goed bod met goede voorwaarden te hebben uitgebracht, gaan we toch maar een aankoopmakelaar in de arm nemen.
Iemand tips of ervaringen waar we op moeten letten bij het uitzoeken van een aankoopmakelaar? Want zit nogal verschil tussen geloof ik, bijvoorbeeld hoe ze hun tarief berekenen etc…

2 likes

Ik zou op tarief en klik selecteren. En kijken welke makelaars je veel huizen ziet aanbieden en daar een paar uit selecteren. Dat helpt ook.

3 likes

Vanavond een bod uitbrengen op een huis, spannend weer! Zeker na alle verhalen over overbieden e.d.

Voor degenen die van een koophuis naar volgend koophuis gingen, hadden jullie je huis vooraf laten taxeren of waarderen?

3 likes

Onze aankoopmakelaar heeft een inschatting gegeven vooraf, en tijdens de zoektocht zijn er huizen rondom ons huis (vergelijkbaar) verkocht, dus dat gaf ook wel een aardig beeld wat wij voor ons huis zouden kunnen krijgen.

Wij hadden geen taxatie maar wel een idee van de mogelijke vraagprijs door een makelaar die een keer vrijblijvend langs is gekomen, en ook gelijksoortige huizen in de straat die onlangs verkocht waren.

Succes, vond het een hele spannende tijd!

4 likes

Wij hadden vooraf al makelaars over de vloer gehad die een waardeindicatie hadden gegeven en plan van aanpak. Daardoor wisten we ongeveer wat het moest gaan doen.

2 likes

Bedenk wat je belangrijk vindt, wil je iemand die meedenkt en je echt helpt door dingen heen te kijken enzo of zoek je vooral iemand die zorgt dat je een realistisch bod kan doen.

Persoonlijk zou ik voor een no cure no pay makelaar gaan die een vast bedrag rekent en niet een percentage van de aankoop want dat vind ik gewoon irritant. Onze aankoopmakelaar dacht heel erg mee met ā€œdit huis is wat voor jullie of dit is wel een goed huis maar je als je het wil moet je dit bieden alleen ik zou het niet doenā€.

Ik zou met een paar makelaars gaan praten en kijken of er een ā€œklikā€ is/of ze je wensen/eisen/budget zien zitten en op basis daarvan degene kiezen die je het beste gevoel geeft.
Oh ik zou zelf ook geen makelaar kiezen die 2x meegaat en je dan daarna voor elke keer moet betalen of die je moet betalen als je een bod gaat doen ofzo. En kijken welke makelaar vaak gebruikt wordt in jouw stad, en of die een goeie reputatie heeft (dat kan namelijk ook schelen niet perse in de zin van vriendjes regelen het voor elkaar maar meer ā€œals makelaar x deze voorwaarden biedt dan leert de ervaring dat het altijd goed komt dus met deze kopers in zee gaan is een goed ideeā€)

1 like

Voor de mensen die een huis hebben verkocht, hoeveel waren jullie kwijt aan courtage? Dus niet het percentage maar het bedrag. Wij zijn aan het onderhandelen erover maar ik vraag mij af wat ā€˜normaal’ is. De makelaar doet bij ons wel alles, dus foto’s maken/ rondleidingen etc.

8k, maar dat verschilt nogal omdat het vaak idd een percentage is. Mensen in mijn omgeving hebben een huis voor de helft van de prijs en ook de helft van de courtage verkocht, en andersom!

Volgens mij is 1-1,5% redelijk normaal

1 like