Bedankt voor je reactie, onze makelaar zit op 1,35 incl btw dus dat komt wel een beetje overeen gelukkig.
Je kan ook het percentage iets lager afspreken en een hoger percentage over wat boven de vraagprijs komt. Mits natuurlijk de makelaar dan niet je huis extreem laag in de markt gaat zetten maar onder aan de streep ga je idealiter voor een afspraak waar jullie allebei een goed gevoel bij hebben en als je dat gevoel niet hebt zou ik een ander zoeken.
1% verkoopprijs en aankoop was 1500 euro.
Ging zovaak mee als we wilden en adviseerde ook om iets wel of niet te doen.
Vooraf had hij oude huis ook getaxeerd en daardoor wisten we ongeveer wat het op zou leveren de overwaarde zou zijn.
4850 + 900 euro marketingkosten (fotografie, meten, magazine) vorig jaar januari. Vind 8.000 wel fors klinken voor een huis rond de 600.000. Zou kijken of je daar wat af kan onderhandelen (te verkopen huizen liggen momenteel niet voor het oprapen) óf het enkel doen als je echt vertrouwen hebt in deze makelaar.
Wij hebben 1,5% betaald wat 4800 euro was. En moesten fotografie kosten ook zelf betalen a 495.
Wij hebben 0,9% betaald, waarvan ā¬495 opstartkosten die aan het einde in mindering werden gebracht op het totaal (ā¬3.800). We hadden 3 makelaars uitgenodigd voor kennismaking + waardebepaling en uiteindelijk gekozen voor de partij waar we ons het beste bij voelden. Dat was toevallig ook de goedkoopste, de andere zaten rond de 1-1,25%.
Thanks! Heb nu bij twee geïnformeerd waarvan de eerste maar 3x mee gaat / helpt met bieden⦠De andere belt vanmiddag terug, dus ik hoop dat die betere voorwaarden heeft.
Pfff wat zijn aankoopmakelaars duur. Ik heb met meerdere contact gehad, maar als je wil dat ze meegaan betaal je meteen de hoofdprijs. De meesten bieden wel goedkopere pakketten aan waarbij ze meegaan bij een tweede bezichtiging, maar ze weten zelf ook prima dat er zo goed als nooit een 2e bezichtiging is
Waarom ben ik niet gewoon 8 jaar eerder geboren, dan had ik nu een beter huis kunnen kopen zonder aankoopmakelaar
1,3% verkoopcourtage, daarvoor deed hij alles op no cure no pay basis, foto/promotie pakket was wel iets van ā¬695.
Prijs voor aankoop was ā¬2500, normaal doet hij ā¬3500, maar wij verkochten ook met hem. Hij doet dan wel echt alles en gaat mee met bezichtigen, je hoeft zelf niks te doen. Zal wel duur zijn enzo maar wij zijn zo gelukkig met dat we ons huis nu hebben en ook goed hebben verkocht dat we alles het dubbel en dwars waard vonden. En het was ook een heel leuke man in de omgang en heeft zo goed geholpen met alles, zonder hem hadden we veel meer stress gehad.
Toen ik een half jaar geleden aan het zoeken was, kon ik elke keer als ik wilde een tweede bezichtiging doen, dus ik denk dat dat nog wel meevalt. Ik had best een dure makelaar maar ik vond het het geld helemaal waard: zij regelden alle bezichtigingen en ik kon daardoor altijd vroeg terecht waardoor er tijd was voor een tweede bezichtiging, ze hebben me heel goed advies gegeven over wat ik een realistisch bod was op het huis dat ik uiteindelijk gekocht heb, maar ook over een huis waar ik heel enthousiast over was, maar wat door hoe slecht het onderhouden was (wat op het eerste oog niet zichtbaar was) echt het geld niet waard was. En het belangrijkst: door hen heeft mān zoektocht maar heel kort geduurd. Ik vond de tijd dat ik ermee bezig was al veel energie kosten met steeds bezichtigen, dus ik vond het alleen door de tijd die ik ermee gewonnen heb het geld al waard.
Onze nieuwbouwwoning was opgeleverd met eigenlijk maar een paar kleine puntjes, super chill. Maar nu kwamen we er twee maanden later achter dat ƩƩn raam ondersteboven geplaatst is en dat een ander raam ook vervangen moet worden. Nu zijn er dus twee mannen in mān huis om het raam er uit te halen? Best heftig vind ik
Edit: en ook best irritant want het is een raam in de vide dus ze werken vanaf de keuken en komen dan op hoogte van de woonkamer. Dus ik kan nergens gewoon normaal zitten. Ja ik kan boven gaan zitten maar dat vind ik dan ook weer gek
@boonie Hopelijk zijn ze snel klaar!
Ik ga vandaag ergens kijken en vind het zooo spannend. Maar er ligt al een vrij hoog bod van een belegger die de woning niet eens gezien heeft, dat maakt me zo boos
Ik denk dat de markt nu best wel snel aan het veranderen is (maar erg afhankelijk van waar je zoekt) want ik hoor in mijn vriendengroep echt andere verhalen dat tweede keer komen kijken echt niet kan.
@matroos ik weet natuurlijk niet wat jij duur vindt en waar je zoekt maar ter geruststelling 8 jaar geleden denk ik dat ja een huis relatief goedkoper was maar vlak de hogere rente van toen (ok sorry die is nu wel vergelijkbaar maar de verwachting is dat die weer gaat dalen en mensen zijn wel over het algemeen een stuk meer gaan verdienen dan toen) ook niet uit en dat het toen ook zeker de moeite waard was om een aankoopmakelaar te hebben.
Rond die tijd was het waar ik zocht iig ook al best wel pittig. Onze aankoopmakelaar kostte toen 3k ofzo en die ging overal bij mee enzo. Als je de makelaar niet mee hoeft bij bezichtigingen maar alleen om een bod te kunnen doen en om het aanbod eerder dan funda te krijgen dan kan het vast goedkoper.
Ik verbaas me trouwens dat er een bod ligt van een vastgoedbelegger en dat dat een goed bod is want zeker particulieren zijn nu hun huizen aan het uitponden vanwege de overdrachtsbelasting, Hugo regels en het stoppen van die twee jaar contracten. Stond ook vandaag in het FD en ik zie ook in mijn stad dat er vrij veel aanbod is van voormalige huurwoningen (te herkennen aan gebrek aan meubels of juist veel meubels en standaard badkamers enzo)
Wij hebben net de biedingen op ons huis binnen, ze zijn allemaal boven de vraagprijs, de hoogste zelfs 20%. Zo bizar. Ook een dikke bevestiging dat we zelf in de stad waar we wonen dus geen huis hadden kunnen kopen (we gaan nu de stad uit)
Ik word hier echt verdrietig van haha.
@Bennielava
Wel fijn voor jullie, zeker, maar ik voel me echt zo kansloos op deze markt.
Wanneer stopt dit ?
Ja ik snap je helemaal, het is echt absurd en niet oke.
Ja herkenbaar. Als starter ben je gewoon fucked
Pfff als ik dit topic zo lees zitten wij forever vast in ons huurhuis. Waar we een behoorlijk bedrag per maand voor betalen. Ik hoop zo dat de huizenprijzen ook weer gaan dalen.
Dank voor jullie reacties eerder deze week over laten bezichtigen koopwoning voor kopen van volgende woning, ik weet niet hoe je meerdere mensen citeert dus ff zo.
En wij zijn ook weer wakker geschud. Huis van 9 ton, binnen 24 uur na bezichtigen bod moeten uitbrengen + kans gekregen op uitbrengen beter bod. Wat een idiote markt.
Waar was dit? Blijft echt bizar.
Vriendin kijkt in Utrecht en daar wordt het weer steeds gekker, laatst 2 ton bovenop de vraagprijs, maar je ziet dat je nu bij heel veel huizen al minimaal 75 moet overbieden om kans te maken daar.