Huizen/woningmarkttopic #3

Bijvoorbeeld mensen die uit een instelling weg verhuizen (jongeren, psychiatrisch, uit de daklozenopvang etc) krijgen voorrang! Vaak gaat een bepaald percentage per gemeente van de sociale huurwoningen naar dit soort doelgroepen.

2 likes

Sloop krijgt trouwens ook urgentie. Dat is hier in de drechtsteden ook nog best wel veel.

1 like

Ja ik ben ook verhuist met stadsvernieuwing urgentie en op dat/dit momet waren er zoveel renovatie/sloop projecten dat ze ook zeiden dat het komende jaren echt moeilijk wordt om aan een huis te komen zonder urgentie!

Bij ons geven ze aan het einde van het jaar ook een samenvatting waar alle huizen heen zijn gegaan!

1 like

Toen ik uit de jeugdzorg kwam was er ook geen urgentie mogelijk, voor anderen ook niet. Alleen voor een meisje die wees was. Terwijl je op je 18e gewoon op straat wordt gegooid en iedereen zijn handen van je aftrekt :woman_shrugging:

3 likes

Ik werk in die sector en ik weet hoe moeilijk die regels zijn, maar ‘formeel’ heb je er wel recht op. Vind het echt kut om te horen dat dit je is overkomen. Er is de laatste jaren (laatste drie ofzo) gelukkig wel meer oog voor jongeren die 18 worden binnen de jeugdzorg, maar dat doet niets af aan hoe bizar het is dat iedereen met diens 18e verjaardag maar voor zichzelf moet gaan zorgen.

Hmm ik hoop dat er wat verbeterd is. Je verdient nu ook wat meer als jongere gelukkig. Als ik fulltime werkte had ik aan het eind nog geen 600 euro. Dat was toen ook al niet veel voor een dak boven je hoofd, rekeningen en eten.

2 likes

Heb je al iets gehoord over één van deze huizen? Super spannend!

Nee nog niet. Uiteindelijk geëindigd op nr 7, 8 en 5. Morgenochtend de bezichtigingen, en inmiddels ben ik al wel gestegen naar 5, 7 en 5. Ben heel erg benieuwd of het gaat lukken, ik hoop het zo :sweat_smile:

25 likes

Vind het altijd heel spannend als iemand bijna een huis krijgt via zo’n systeem. Alsof het dan tóch iemand gelukt is om de code te kraken ofzo en wij allemaal aan staan te moedigen haha.

9 likes

Kunnen het zelf nog niet geloven maar we hebben een huis gekocht :scream: van oude bekenden zonder makelaar. Ughhhh zoveel geluk!!! :four_leaf_clover:
Op de perfecte locatie, beetje kleiner dan we zochten maar groot genoeg voor ons tweeën en eventuele gezinsuitbreiding én voor een degelijke prijs (natuurlijk nog steeds ver boven de geschatte vraagprijs en taxatiewaarde maar wel betaalbaar). Instapklaar, in oktober de sleutel dus nog even een paar maanden sparen.
Nu de financiering en alle administratieve en juridische zaken regelen, ook spannend.

Mijn social media bericht over onze huizenzoektocht is echt mega vaak gedeeld en ik heb maar 1 nuttige reactie gekregen en 50 zinloze fundalinkjes enzo, maar 1 was genoeg!
Dus ik raad iedereen aan om toch zoveel mogelijk mensen te informeren over je zoektocht.

Kan niet wachten op de tuin en de vaatwasser haha :pray:t3:

85 likes

Gefeliciteerd!!

4 likes

Oh heerlijk gefeliciteerd! Wij hebben onze woning op dezelfde manier verkocht, alleen maar omdat m’nvriend op z’n werk vertelde dat we gingen vethuizen. Scheelde ons zo veel gedoe met makelaars en bezichtigingen, was echt fijn!

1 like

Mag ik vragen wie er in zo’n geval het koopcontract opstelt, gezien dat gebruikelijk de taak is van de makelaar?

Volgens mij gebruikt de NVM gewoon een standaard format. Kun je gewoon online vinden!

1 like

Zoals @Camem.Bert zegt, kun je het model dat veel makelaars gebruiken online vinden en zelf invullen. Een alternatief is dat er alsnog een makelaar wordt inschakeld voor het contract. Zo ging dat toen mijn ex en ik via via een huis kochten. De verkoper heeft toen alsnog een makelaar ingeschakeld voor de schriftelijke vastlegging.

4 likes

Dat hebben we wel door een makelaar laten doen, de administratieve handelingen zeg maar heeft hij gedaan. We zijn voor de goedkoopste gegaan en waren voor 350 euro klaar

Kan ook door een notaris gedaan worden, althans dat zag ik heel sporadisch voorbij komen.

1 like

Heel laagdrempelig! Als het druk is kun je zo in en uit zonder iemand die het merkt haha. Meestal willen ze wel graag wat informatie weg geven of even peilen of je terug gebeld wilt worden of zo.

Ik ben weer in een moedeloze bui want de vraagprijzen worden steeds hoger hier. Zo hoog dat we eigenlijk nog amper gaan kijken omdat we elke keer onder zouden bieden en ze alsnog voor 10% meer weg gaan.

Hoe is dit nog afgelopen? :slight_smile: Heb je al ergens mogen kijken?

1 like

Ik weet maandag a.s. meer! Kom ik op terug :blush:

2 likes