Huizen/woningmarkttopic #3

Ik mocht 1,5 week geleden de drie woningen bekijken. Ze waren alle drie vergelijkbaar en ook op loopafstand van elkaar in dezelfde wijk, dus ik had niet echt een voorkeur. Woning 1 was prima, zat wel het meeste kluswerk in qua schilderen en er was geen vliering. Woning 2 was wat groter dan woning 1 en 3, maar wel echt een armoedige tuin; helemaal betegeld, maar met allemaal losliggende tegels. En nog erger: allemaal verschillende schuttingdelen met overal gaten erin. Toen ik vanaf de slaapkamer boven naar de tuin keek, zag ik dat de buren ook niet echt een opgeruimde tuin hadden, dus daar had ik niet zo’n fijn gevoel bij. Woning 3 was qua indeling hetzelfde als woning 1, maar in een betere staat en wel met een vliering, ook geĆÆsoleerd. Maar dan: de tuin… Die was echt geweldig. 18 meter diep, met een achterom, bij het huis een stukje terras en verder helemaal gras. Aan de zijkanten allemaal planten en een prachtige rododendron.

Woning 3 had dus wel mijn voorkeur, woning 1 zou ik ook nog wel doen, en woning 2 zou ik heel erg over twijfelen.

Na de bezichtigingen was het afwachten, want ik stond daarvoor nog steeds nr 4, 6 en 5. Eerst schuif je natuurlijk op als mensen voor je niet zijn gekomen (want bezichtigen is verplicht), en dan is het hopen dat mensen 'm afwijzen. Bij woning 1 stond ik als snel op nr 2, maar die werd geaccepteerd door de nr 1. Je ziet dan bij de advertentie ā€œdeze woning is geaccepteerd door een kandidaat voor jeā€. Zolang dat er niet staat, moeten mensen voor je nog hun reactie doorgeven. Bij woning 2 en 3 bleef ik op plek 4 en 3 hangen volgens mij. Je hebt dan tot de volgende dag 12:00 uur om je reactie door te geven, en ik bleef die advertenties maar herladen, maar die melding ā€œis al geaccepteerdā€ kwam maar niet.

En ja hoor; de volgende dag om 12:01 kreeg ik een automatisch mailtje dat ik bij woning 3 de nr.1 was geworden :tada:

Afgelopen week een uittreksel bij de gemeente gehaald, alle documenten ingeleverd en vandaag ben ik gebeld om die door te nemen en alles was goed. Nu moet ik nog een mailtje krijgen met het huurcontract en dan durf ik het echt 100% te geloven. Zo zo blij :blush:

TLDR; ik heb gewoon een fucking woning!!!

172 likes

Waaaaah wat goed!! En wat goed ook dat je gewoon bij 3 tegelijk kon kijken en kans maakte!
Ik ben bij mijn huidige woning ook verliefd geworden op de tuin (die ook bijna zo groot is als die van jou, wel vol met tegels maar gelukkig nog wel wat planten en een grote sering) dus ik snap je gevoel helemaal :slight_smile:
Alvast heel veel klusplezier gewenst! Heb je al een Pinterestboard aangemaakt? :wink:

3 likes

Dankjewel :heart:

De grap is dat ik een half jaar geleden m’n ā€œHomeā€ Pinterest bord had verwijderd, omdat ik er zo verdrietig van werd en dacht, dat gaat toch nooit lukken… Dus ik ben nu wel opnieuw aan het zoeken, nu kan het natuurlijk ook wat gerichter nu ik de indeling weet van de woning.

Enige kutte blijft toch wel die typische woningbouw keuken…

2 likes

I feel you! Ik denk dat wij echt een beetje hetzelfde huis hebben (mijne is wel oud en die van jou klinkt wat moderner haha, maar ook 3 slaapkamers, grote tuin met achterom) en mijn keuken is ook een beetje onhandig. Hier zit wel een aansluiting bij voor elektrisch koken dus mijn vader heeft het aanrechtblad verlengd met een blad van de Gamma wat bijna identiek is, met een inbouwkookplaat er op. Is mooi geworden! (Afgezien van de verkeerde kleur kit maar ok :stuck_out_tongue: )

Ik worstel zelf alleen nog met een plek voor mijn koelkast. En wil eigenlijk ook een vaatwasser, maar ja, dan moet je dat zelf ook gaan regelen en in het keukenblok zagen :sweat_smile:

1 like

Aah gefeliciteerd! Wat super fijn, ook dat je een mooie tuin hebt.

Wat je keuken betreft: is het zo’n basic witte keuken? Ongevraagd advies dit, maar misschien helpt het om de keukenkastjes te wrappen en andere knopjes erop te doen?

3 likes

Ik had hier ook geen zin in, dus ik heb een mini vaatwasser van Klarstein gekocht die gewoon op het aanrecht staat. Die heeft ook geen wateraansluiting nodig, je moet het reservoir voor iedere wasbeurt even vullen. Je levert wel wat werkruimte in maar ik had zo’n hekel aan de afwas dat ik dat er met liefde voor over heb. Echt grote pannen passen er niet in maar verder echt prima!

2 likes

Ah bedankt voor de tip! Ik ken ze wel en eerlijk, het lijkt me niks voor mij. Maar fijn dat het voor jou zo goed werkt :smiley:

ik zag op de site ook een inbouwmodel dat in een normale keukenkast moet passen die misschien wel iets is?

Hebben er hier mensen ervaring met het verkopen van hun huis voordat ze een nieuw huis kopen en hierdoor tijdelijk in een vakantiehuis oid hebben gewoond? Met klein kind.

Wij zijn voornemens om naar de andere kant van het land te verhuizen, en wonen momenteel in een huis wat misschien wel enige tijd zal duren om te verkopen (zeer uniek). We denken er daarom aan om ons huis EERST te koop te zetten voor we iets anders kopen. Het zou dan echter wel kunnen dat we al uit dit huis moeten voor we iets nieuws hebben. We willen die tijd dan overbruggen door tijdelijk iets te huren. Waarsch in onze nieuwe (gewenste) woonplaats. We hebben een dochter van 2.

Zijn er nadelen aan dit plan waardoor iemand dit echt zou afraden? Of waar moeten we aan denken?

  • spullen kunnen tijdelijk in opslag
  • ik ga mijn baan sowieso opzeggen als we verhuizen, en ik zou financieel een paar maanden werkloos kunnen zijn
  • mijn salaris/vaste aanstelling is niet noodzakelijk voor het aanvragen van de nieuwe hypotheek. Mijn vriend behoudt wel zijn baan en dat salaris is voldoende voor de hoogte van de hypotheek die we in gedachten hebben.
  • mijn vriend kan vanuit beide woonplaatsen gemakkelijk zijn huidige werk voortzetten
  • als ik geen werk heb, kan ik onze dochter opvangen. We kunnen natuurlijk nog geen nieuwe opvang regelen, omdat we niet precies weten waar ons nieuwe koophuis zal staan
  • het lijkt mij ook voordelig om al in de buurt van ons nieuwe huis te wonen, omdat ik dan al gemakkelijker nieuw werk kan zoeken en bijv ook gemakkelijker bezichtigingen kan doen.
1 like

Zelf geen ervaring, maar kan me voorstellen dat dit wel nadelig kan zijn als je een hypotheek voor het nieuwe huis wilt afsluiten.

2 likes

O ja goeie, ik zal dat nog even toevoegen aan de post hierboven. Mijn salaris is niet noodzakelijk voor de hoogte van de hypotheek die we in gedachten hebben.

1 like

Ja, wij hebben dit gedaan ivm nieuwbouwhuis met vette vertraging. We hebben in een vakantiehuis gezeten met 2 kleine kinderen. Bij ons was t geen verre verhuizing. Ik heb het als rustig en prettig ervaren! Enige wat ik achteraf anders zou doen is de opslag georganiseerder indelen. Goed op dozen zetten wat erin zit (klinkt simpel) en dingen die je Ʃcht niet nodig gaat hebben (bv servies, gereedschap, weet ik veel) achteraan leggen. Maar goed, dit is iets kleins. Het klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt. Je zou ook een gemeubileerd huis via een eventuele aankoopmakelaar (als je die neemt) kunnen huren in je nieuwe woonplaats.

3 likes

En in welke kamer ze uiteindelijk geplaatst moeten worden. Zo handig voor jezelf maar ook voor mensen die meehelpen en dus niet steeds moeten vragen waar de doos met bvb boeken naartoe moet.

4 likes

Ja, dank dat je dit nog even meldt. Dat had ik toevallig wel gedaan, bleek inderdaad heel handig achteraf.

2 likes

Morgen gaan we wen huis nogmaals bezichtigen met de aankoopmakelaar en dan volgende week voor het eerst een bod uitbrengen op het huis. Tering spannend haha.
Het huis is oud dus we willen sowieso een bouwtechnische keuring, we twijfelen nog of we gaan bieden met/zonder voorbehoud van financien. Volgens de hyptheekadviseur kunnen we de hypotheek ruim dragen, maar het is wss wel middels een arbeidsmarktscan (vriend hoort deze week of hij een intentieverklaring voor onbepaalde tijd krijgt :crossed_fingers:).
Hebben jullie met/zonder voorbehoud van financien geboden? En iemand ervaring met de arbeidsmarktscan?

3 likes

Ondanks dat we zeiden dat dit huis wat we 2 jaar geleden hebben gekocht waarschijnlijk voor altijd zou zijn hebben we ons nu toch ingeschreven op een nieuwbouwproject wat aan onze huidige wijk word gebouwd. Het zou iets meer ruimte zijn, een oprit & wat andere voordelen tov ons huis nu en financieel zouden de lasten niet extreem veel hoger worden. Spannend, totaal ook niet wat we hadden gedacht maar een nieuwbouwproject from scratch inrichten en bouwen lijkt ons wel fantastisch. Hopelijk worden we geloot :crossed_fingers:t3:

18 likes

Ik ben in onderhandeling over een huis. Mijn hemel wat is dit zenuwslopend!

12 likes

Update: ik heb een huis gekocht :exploding_head::scream::partying_face:

78 likes

Gefeliciteerd!

2 likes

Ik ga na jaren in een studio gewoond te hebben eindelijk naar een leuk appartement :smiling_face_with_three_hearts:
Het voelt heel erg als een stap richting volwassenheid haha, door mijn studio had ik altijd nog een beetje het gevoel alsof ik een student was (ondanks ik al wat jaren fulltime werk).
Helemaal zin om inspiratie op te doen op pinterest.

22 likes