Ja en toevoeging dat ze het laten taxeren door een andere partij, en niet zelf doen.
Dat is niet helemaal hoe het systeem van âmarktâ werkt hĂš.
Waarom denk jij dit? Ze worden toch juist goedkoper in de markt gezet zodat er word overboden?
Ik las eroverheen dat het met zân tweeĂ«n is, excuus. Ik heb âmaar een budget van âŹ1400 per maand om te hurenâ vond ik wel een behoorlijk bedrag ja.
9 ton wil ik het niet eens over hebben dat is uiteraard een totaal ander niveau
Ik zou even wachten met die intentieverklaring. Die zijn vaak maar 3 maanden geldig en als je dan lang zoekt moet je steeds een nieuwe aanvragen. Als je werkgever tenminste een beetje snel is met zulke dingen
Ik zag net een huis in Weesp te koop staan. Midden rijtjes woning van 140 m2 voor 850 (!!!) duizend euro. Echt wtfâŠ.
Weer 20k overboden en weer niet in de buurt gekomen. Dit keer âmaarâ 12 biedingen in plaats van 17 of 20.
Janken nu.
Zeer onverwachtse wending; de huurbaas vraagt uit het niets of we onze huidige woning willen kopen. Dit heeft niet onze voorkeur, maar wel iets waar we over gaan nadenken. Heeft iemand ervaring met deze situatie?
Anderzijds zie ik ook een mogelijkheid om een deal met hem te sluiten zodat hij het huis leeg kan verkopen en wij een oprotpremie krijgen. Hoe we dit gaan doen moeten we even goed over nadenken en alleen wanneer we een andere woning hebben. Maar heeft iemand toevallig ook ervaring met deze situatie?
Heb je een vast huurcontract?
Ja, voor onbepaalde tijd. Dus ik zie vooralsnog enkel voordelen (en anders hebben we een goede rechtsbijstandverzekering haha)
Ik denk dat je ook wel goede onderhandelpositie hebt: als je er zelf wilt blijven wonen denk ik dat het je ook (veel) voordeel kan opleveren. Als je het voor een mooie prijs kan kopen, kun je je huizenzoektocht ook nog een tijd uitstellen en dat voordeel later misschien meenemen.
Wel veel om uit te zoeken: wat taxatiewaarde zou zijn, wat de verkoopprijs zou worden, wat voor oprotpremie je zou krijgen mocht je het op die manier gaan âspelenâ, hoeveel je ânodig hebtâ, of de eigenaar denkt dat je er heel graag woont of hij toch wel verwacht dat je eigenlijk al vlot wilt vertrekken, stel dat je geen oprotpremie krijgt maar je er nog moet blijven wonen wordt het geen leuke huurbaas, welke voorwaarden gaan er gelden etc.
Wij hebben een optie op een nieuwbouwhuis en bekijken vrijdag as ook nog een woning. Heb er helemaal slapeloze nachten van, zo geen zin in het hele proces van koop en verkoop.
We wonen nu 5 jaar in ons huidige huis(150 jaar oud) en willen eigenlijk al een tijd naar een nieuwe woning. Eigenlijk het afgelopen jaar niks geschikt gezien en ineens zijn er dan 2 woningen die wat zouden kunnen zijn. En nu komen we er dus achter dat we eigenlijk alles niet voorbereid hebben. We weten wat we kunnen lenen en wat de woning waarde van ons huidige huis is maar we hebben geen aankoopmakelaar nog, er moeten nog steeds plintjes geverfd worden etc etc, nieuw energie label moet nog aangevraagd worden. Bleh
Tot die conclusie, een hoop uitzoeken, kwamen we inderdaad ook.
Ik denk niet dat we het willen kopen want het is een oud pand, niet perse goed onderhouden en voldoet niet aan onze wensen voor een koopwoning. Tenzij we het inderdaad goedkoop kunnen kopen en we dan over een jaar of 5 een betere positie hebben om het huis te kopen wat we echt willen.
Maar dan moeten we ook goed uitzoeken hoeveel extra kosten er bij de koop/verkoop komen kijken.
We weten ook nog niet of het type huis wat we willen enigzins haalbaar is met ons budget.
En als je wilt verhuizen (met oprotpremie) en iets nieuws wilt kan dat ook nog wel lastig worden, om nu iets nieuws te vinden. Lastig hoor! Snap de verleiding wel, dan ben je maar âop de marktâ. Hoe zijn je kosten nu?
Ja precies. En dat de vraag ons redelijk overvalt en we niet echt voorbereid zijn maakt het niet makkelijker. Onze huurprijs is heel prima, we zitten hier ook goed alleen door een verandering willen we wel op den duur een ander soort huis (hebben een hond dus willen een koopwoning met tuin).
Maar op die ene woning moet je nog bieden en binnen hengelen? Die andere heb je basically al. Lekker gevoel lijkt me toch!
Klopt maar onze huidige woning moet natuurlijk wel verkocht worden en dat vond ik 5 jaar geleden echt wel stressen!
Is even een middagje voor zitten maar veel dingen zoals energielabel zijn ook echt zo geregeld.
Heb je al n idee wat de huurbaas ervoor zou willen hebben? Dit zou echt mijn eerste vraag zijn. Als je dat weet hoef je al die andere dingen niet per se eerst uit te zoeken toch
Je huisbaas kan het huis ook verkopen met jou er in. Dus ik zou niet per definitie rekenen op een oprotpremie.