Een woning verkopen met een huurder erin lijkt me echt een stuk moeilijker in deze markt. Een tweede woning hebben als belegging is gewoon niet meer aantrekkelijk. En dat weet de verhuurder waarschijnlijk ook, anders biedt hij de woning niet aan zijn huurders aan.
Maar een oprotpremie aannemen in de huidige markt wil je zelf denk ik ook niet als je nog niet wat anders hebt.
Uiteindelijk is de vraag gewoon: wil je het kopen in de huidige staat voor de prijs die de eigenaar ervoor wil hebben. Ja, dan doen. Zo niet, dan lekker blijven zitten want een slaatje eruit slaan gaat denk ik voor jezelf ook niet echt wat worden met de huidige krapte
Mijn bod is geaccepteerd
Dit is precies wat ik wilde, en toch was mân eerste reactie lichtelijke paniek.
Meteen de hypotheekadviseur gebeld en heb daar eind volgende week een afspraak. Ondertussen maakt de verkoper de koopovereenkomst. Heb je als koper ook recht op inzage in het biedingslogboek? Ik kreeg de indruk dat ik niet de hoogste bieder was, maar durfde dat niet zo concreet te vragen.
Wat leuk, gefeliciteerd! Eerste reactie is altijd paniek volgens mij hahaha, dat zakt wel weer.
Die paniek hoort erbij, het is niet niks een huis kopen! Het zakt vanzelf wel weer. Gefeliciteerd
Ja als koper heb je daar ook inzage in. Bij de meeste makelaars via Move.
Ik las dit vanmorgen:
Maar, de regels voor onderbewoning:
Eurostat gaat ervan uit dat een huis, naast een woonkamer, een slaapkamer moet hebben voor ieder koppel, iedere volwassen single, iedere twee kinderen onder de 12, iedere twee kinderen tussen de 12 en 17 van hetzelfde geslacht en individuele kinderen van verschillend geslacht tussen de 12 en 17.
Zijn er dan nog slaapkamers over, dan is er onderbewoning. Zijn er niet genoeg slaapkamers, dan is dat overbewoning.
Ik vind dit wel heel streng hoor, twee pubers prima op dezelfde kamer. Volgens deze regels was mijn vorige woning van ~30m2 prima geschikt voor een stel, terwijl dat toch wel heel erg krap was.
Jezus wat een bullshit
Vind het vooral zo typisch dat de eigenaren het dan zelf mogen bepalen, want die gaan zogenaamd zelf over hun huis en minder rijke Nederlander kan zijn pubers wel kwijt in een stapelbed
Dit klopt, maar in het artikel staat letterlijk: âMaar van de huizen waarvan het bekend is, zie je dat 73 procent van de eenpersoonshuishoudens in een woning zit met twee of meer slaapkamers en 40 procent in een woning met drie of meer slaapkamers.â Dat is dus echt niet zo streng als Eurostat aangeeft, en ik denk dat bij 40% eenpersoonshuishoudens in een woning met 3 of meer slaapkamers er wel degelijk sprake is van onderbewoning.
Het is alleen zo simpel om te doen alsof wonen een kwestie is van gewoon verhuizen zodra je te groot woont of alleen wonen betekent dat al die slaapkamers leeg staan. Ik ken eigenlijk vooral âonderbewonersâ (zoân beetje heel de generatie boven ons) en vind dit wel weer beleidsmatig kunst en vliegwerk om weer eens een groep aan te wijzen die het maar moet oplossen. Terwijl ze misschien elk weekend logees in die kamers hebben (kleinkinderen, nichtjes/neefjes), op gezinsuitbreiding hopen komende jaren, in het te grote huis wonen waar ze hun kinderen hebben grootgebracht en verknocht zijn aan de tuin, dol zijn op de straat met buren waar je al veertig jaar naast woont. Tuurlijk is er in het kader van solidariteit iets voor te zeggen dat die mensen nog eens goed nadenken over bijvoorbeeld woningdelen of verhuizen, maar ik kan ook zo moe zijn worden van hoe een woningcrisis die het gevolg is van bewust beleid wordt afgeschoven op mensen die er geen oorzaak van zijn en vaak net zo goed geen passend alternatief hebben.
Dat roepen veel ouderen en je moet dat we in perspectief zien hoor. De meeste hebben echt onrealistische wensen. Ze willen allemaal kleiner wonen en gelijkvloers maar niet in een appartement. Liefst ook in dezelfde buurt waar ze wonen of dicht bij de stad. Moet ook goedkoper zijn dan hun huidige woning zodat de waarde zich uitbetaald.
Mijn schoonouders zijn net zo dus die wonen nog steeds in hun eengezinswoning met 5 slaapkamers.
En @Luzarl helemaal mee eens, ik zeg ook nergens dat ik vind dat deze huidige bewoners een oplossing moeten aandragen of de oplossing moeten zijn. Ik zeg alleen dat @Max het wel flink negatief framet door deze definitie erbij te zetten terwijl daarover in het artikel niet wordt gesproken.
Het probleem ligt wat mij betreft voor een deel sowieso bij falend beleid de afgelopen jaren, en woningdelen is alleen een oplossing als de bewoners daar bewust voor kiezen en niet omdat ze geen andere optie hebben
Dit zijn de onrealistisch wensen� Is toch logisch en begrijpelijk dat als je op leeftijd bent, je graag gelijkvloers wil wonen (want wie weet hoe lang je nog mobiel bent) en dat je geen zin hebt om 30 km verderop te gaan wonen als je nu gezellige buren hebt en je iedere dag een goede bekende tegenkomt bij de supermarkt? En goh ja als ik zelf zou gaan verhuizen naar een kleiner huis zou ik het ook wel zuur vinden als het me dan meer geld zou gaan kosten. Vind dit echt niet onrealistisch. Of nou ja, in de huidige huizenmarkt wellicht wel, maar jij formuleert het alsof deze mensen teveel eisen hebben en dat vind ik nou echt niet
Ik ken vanuit mijn werk wel wat mensen die te groot wonen en die willen best verhuizen, maar niet meer gaan betalen. Zij wonen bijvoorbeeld voor 400⏠per maand in een huis en gaan dan voor een kleiner appartement zonder tuin 600⏠betalen.
Haar dochter hoeft dan toch niet persé de koper te zijn?
Hoho, ik heb er alle begrip voor hoor. Ik zou ook gewoon in mn eengezinswoning blijven zitten. Maar zoals je zelf zegt. 60+ ers die vrijwillig gaan verhuizen zijn er daardoor nauwelijks omdat hun eisen torenhoog zijn. Ze hebben het heel goed dus ze gaan niet weg voor minder.
Bij huurwoningen kun je nog woningruil doen, bij ons heb je daar een hele Facebook pagina voor, doen mensen zelfs een driehoeksruil.
Doet me denken aan mijn vroegere fixatie op een tuin op het zuiden. Hele zomer geen stap in die bloedhete tuin gezet, bleek ook geen groene vingers te hebben.
Alle mensen uit âik vertrekâ
(En ikzelf dromen van een afgelegen huis en dan gaan janken als de stroom uitvalt of er iets niet goed gaat met de aansluiting van het toilet)