Huizen/woningmarkttopic #3

Ohhh na een heel weekend in spanning?? Dan nóg meer gefeliciteerd

1 like

Gisteren een bod uitgebracht op het huis!

De makelaar vond de vraagprijs wel echt de max qua marktwaarde. Wij willen het huis echt heel graag dus hebben toch zo’n 3% overboden. Maar toen hij zei dat een bod hoger dan dat van ons “bijna onverstandig zou zijn” dachten mijn vriend en ik wel van oh damn.
Er is ook heel veel interesse (meer dan 40 bezichtigingen, 150 keer geliked op funda, top locatie in DH). Dus ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten. Hoop dat we het vandaag horen :crossed_fingers:

5 likes

Ik snap dat zo’n makelaar kijkt naar de marktwaarde etc maar tegelijkertijd is de huizenmarkt nog steeds niet te doen op veel plekken dus dan is overbieden voor wat jullie het waard vinden in mijn ogen niet onverstandig. Onze makelaar zei destijds: tot welk bedrag heb je spijt als het weg gaat naar een ander en vanaf welk bedrag denk je dat had ik er zelf niet voor over gehad. En dat dan ook mee te nemen in je overweging voor het bod (binnen wat financieel natuurlijk haalbaar is). Duimen dat het dit keer genoeg is voor jullie!!

7 likes

Ja idd! Het huis is oud en heeft een vrij specifieke stijl (jaren 70), wat ook wat doet met de marktwaarde. Maar wij vinden het fantastisch en hopen er heel lang te kunnen wonen. Thanks!

2 likes

Mijn ouders hebben ook een huis gekocht waarvan de makelaar zei dat de prijs te hoog was, maar ze zijn nu zo blij. Daarna ook geen huis meer gezien die zo’n goede match was. Natuurlijk moet je het kunnen betalen etc, maar als het voor jullie zo goed past is het echt prima om wat te overbieden.

1 like

De woningbouw biedt een huis te koop aan dat precies past in de hypotheek die ik kan lenen en ik wil hem zo graag. Vlakbij mijn werk en de sportschool en de stad. Maar het gaat op basis van loting dus ik denk dat ik maar mijn innerlijke health guru ga channellen en me een partijtje ga manifesteren.

20 likes

Ik duim voor je!

2 likes

Wij gaan dus volgende week kijken bij een huis dat al 1 jaar te koop staat :sweat_smile: De makelaar gaf al aan dat er in het begin wel mensen waren geweest maar kennelijk is het een beetje doodgebloed én hebben de huidige bewoners geen haast. Het is geen “handig” huis als je kinderen wilt (maar die willen wij niet) en het is al wat ouder, staat iets hoger in de markt voor de plaats waar het is… maar ik vraag me oprecht af of er niet meer mis mee is :laughing: ben benieuwd volgende week.

5 likes

@Desalnietteplus Spannend, heb je al wat gehoord? Ik vind jaren 70 ook een leuke stijl, met van die mooie grote ramen etc. Ik hoop ooit een huis uit die tijd te bemachtigen.

@Valkyrie Hopelijk niet al te veel mensen die meedingen in de loting, ik ga voor je duimen!


Ik ga ook weer een bod doen! Er waren veel kijkers, en ik verwacht veel concurrentie dus ik ga aardig overbieden. Zo spannend, want ik wil dit appartement graag hebben.

De makelaar zei dat ik alleen moet bieden als ik echt verliefd was, maar dat vind ik toch zo stom. Ik kan absoluut geen droomhuis op de door mij gewenste locatie betalen, dus laat me tevreden zijn met ‘goed genoeg’. Hoe staan jullie daarin?

7 likes

Uuggghhhhh :sob:

2 likes

Ik heb een appartement gekocht waar ik niet verliefd op ben maar ‘gewoon prima’ vind. Ik heb er ook wel praktisch naar gekeken hoor want je moet nou eenmaal ergens wonen en zo groot is de keus niet, zeker niet met een klein budget. Ik zocht in de goedkoopste categorie, de kans dat je daar een droomwoning vindt waar niet van alles mee aan de hand is is natuurlijk heel klein.
Dus binnen mijn mogelijkheden en de huidige woningmarkt is dit voor nu echt een prima woning en heel eerlijk gezegd ben ik al lang blij dat ik iets heb. Als je veel te besteden hebt is dat misschien een ander verhaal, ik kan me voorstellen dat je dan langer door zoekt. Maar ik vind het al een heel voorrecht dat ik überhaupt iets heb kunnen kopen.
Dus ik sta er hetzelfde in als jij. Succes met je bod, hopen dat je hem krijgt!

11 likes

Ik heb sept vorig jaar mijn appartement gekocht, verbouwd (en eigenlijk nog bezig, bijna klaar), maar ga samenwonen met m’n vriend in België dus volgende maand verkoop ik m’n appartement (we hebben samen grond gekocht en willen zelf een huisje bouwen, dus wil hem ook niet aanhouden). Het is gek om aan de andere kant van de lijn te staan, ik voel me dan bijna schuldig voor wat er waarschijnlijk gevraagd en geboden gaat worden, maar wil er ook geen verlies op. Best een (onbedoelde) fundaflip uiteindelijk geworden.

1 like

Tussen verlies en ziek-veel-winst zit een hoop :wink:

2 likes

Haha ja daar heb je gelijk in.

Ik zou me daar verder sowieso niet schuldig om voelen. Genoeg mensen die de overwaarde broodnodig hebben om de nieuwe woning te kunnen bekostigen.

3 likes

Ik denk dat het voor de meeste mensen inderdaad een beetje onrealistisch is om alleen te bieden als je echt verliefd bent. Ik zou wel voorzichtig zijn met (heel erg) overbieden op een huis dat het “objectief” niet waard is en wat je subjectief ook niet helemaal geweldig vindt/waar je lang kan en wil wonen. Omdat ik dan bang zou zijn er weg te willen maar er onverhoopt niet vanaf te komen. Mijn partner en ik hebben uiteindelijk een nieuwbouwwoning kunnen komen dat echt niet ons volledige droomhuis is, we hebben flink concessies gedaan (o.a. op locatie), maar het voelde toch veilig en goed doordat het nieuwbouw is en we dus niet hoefde te overbieden en je ook gewoon m2 en een goed geïsoleerd, modern huis krijgt voor je geld. En het klaar is voor een eventuele toekomst met kinderen.

Andere huizen waar we keken waren we én niet verliefd op én voelde als een risico omdat het huizen met weinig m2 waren in een slechte staat voor heel hoge prijs (op wel een goeie locatie). Ik denk dat ik daar waarschijnlijk wel spijt en/of stress van zou krijgen haha. Als je dan verliefd bent op zo’n huis kan je er waarschijnlijk alsnog lang blijven wonen/zorg je wel dat het werkt/krijg je waarschijnlijk geen spijt.

Maar goed uiteindelijk heb je het waarschijnlijk gewoon echt niet voor het kiezen dus ja

3 likes

Hoeft niet per sé wat mis mee te zijn. Mijn huis stond al twee jaar te koop en hebben we helemaal gestript en veel zelf gedaan. Niet iedereen heeft daar zin in of het verbouwen kost te veel geld.
Ik heb toen trouwens wel een bevriende aankoopmakelaar ingeschakeld die een bouwkundig rapport geeft opgemaakt.

2 likes

In mijn omgeving krijg ik het advies om een hypotheek af te sluiten zonder adviseur, maar hier op het forum lees ik vooral wel een adviseur te nemen.

Ik heb best wat voorwerk gedaan, een oriënterend gesprek gehad en verder een redelijk overzichtelijke situatie (vast contract, geen max hypotheek, veel eigen geld). Ik weet welke voorwaarden voor mij belangrijk zijn. Zou zo’n onafhankelijk adviseur dan echt zijn geld nog terugverdienen? Het is niet dat ik overal op wil beknibbelen, maar bijv. vrienden en mijn ouders zeggen dat het allemaal best simpel is en dat je het dus ook zonder kan.

Ik heb overigens nog geen geaccepteerd bod, met deze voorbereiding hoop ik het te manifesteren :stuck_out_tongue:

Dat kan toch helemaal niet eens zonder adviseur? Vond de meerwaarde nihil maar zonder adviseur krijg je dat contact helemaal niet met een bank.

1 like

Ik vond het heel fijn om met een (onafhankelijk) adviseur te werken. Hij heeft ons goed geadviseerd, allerlei zaken uitgezocht waar wij niet aan gedacht hadden. Ook mbt verzekeringen. Die hadden we zelf ooit afgesloten en bleken veel voordeliger te kunnen. In ons geval echt de moeite waard.

4 likes