Huizen/woningmarkttopic #3

Ja, ik neig zelf ook naar wel een adviseur nemen, hoor. Ik vind het veel te spannend en ben echt een leek op dit gebied, maar kreeg een beetje het idee dat ik dit ook zelf zou moeten kunnen.

2 likes

Ik zou dit nooit zonder adviseur doen en ben er eigenlijk ook wel van overtuigd dat we nu goedkoper uit zijn dan zonder advies. De adviseur kwam met constructies waar we zelf niet aan gedacht hadden, met verschillende looptijden en rentepercentages. Ik denk dat we hierdoor de advieskosten al lang bespaard hebben op de te betalen rente. En zeker zoals @Rozevarken al zegt, als je er geen verstand van hebt lijkt me dit niet iets om alsnog zelf te proberen, dan snij je jezelf echt in de vingers.

4 likes

Ik zou ook zeker aanraden om een adviseur in te schakelen. Vooral bij de aanvraag van ons nieuwe huis, stelde de verstrekker zo ingewikkelde vragen en hadden we ook echt tijdsdruk, dat we het nooit zonder adviseur hadden gered. Ik durf wel te zeggen dat ik mij echt goed had ingelezen maar ik bleef natuurlijk ook gewoon een leek, ook al was het onze tweede keer en waren onze omstandigheden niet heel ingewikkeld (wel nieuwbouw, maar beide gewoon vast contract in loondienst). Het kost wat, maar is het zeker waard! Denk dat wij geen nieuw huis hadden gehad zonder.

1 like

Ik moet er echt niet aan denken om dit allemaal zonder adviseur te moeten doen :joy:

Waarom krijg je dit advies dan?

2 likes

Het is een beetje, achteraf kan je misschien denken van ja dit hadden we zeker zelf gekund, maar van te voren weet je niet wat er op je pad komt.

Wij wilden een duurzame bank dus we wisten al dat het ASN of Triodos zou worden, heel veel advies hadden we verder niet nodig en ook het aanleveren van de documenten was vrij eenvoudig. Als het daarbij was gebleven hadden we het zelf gekund.

Alleen uiteindelijk gingen er allemaal dingen mis bij de aannemer van ons nieuwbouwhuis waardoor het tekenen van het koopcontract steeds werd uitgesteld en we verlenging van het renteaanbod nodig hadden. Toen heeft onze hypotheekadviseur wel echt z’n best gedaan en hebben we flink coulance gekregen (waardoor we een rente van 2.6 hebben ipv 3.5 waarmee we het huis ook niet hadden kunnen kopen).

Ik kan frits heel erg aanraden! Allemaal online en een stuk goedkoper daardoor, maar goeie kwaliteit in mijn ervaring

2 likes

Oh ik had zo’n oriënterend gesprek met Frits, maar ik vond die vrouw echt heel matig. Haar uitleg was onduidelijker dan wat ik zelf al online had gelezen en ze kwam echt heel ongeïnteresseerd over. Ik las ook dat ze investeert in vastgoed (aka huisjesmelker) en toen wilde ik al gelijk niet meer met haar verder :joy: Maar het zal misschien erg veel verschillen tussen de adviseurs.

3 likes

Bij mijn eerste koophuis (alleen gekocht, vast contract in loondienst) heb ik ook execution only gedaan via Lloyds bank. Was geloof ik iets van €300. Moest vooraf een soort quiz invullen om te checken of ik het product goed genoeg begreep en verder stelde het weinig voor vond ik. Maar in heb zelf wel een financiële achtergrond. Ik kon Lloyds ook bellen bij vragen over bijvoorbeeld de stukken die ik moest aanleveren, kreeg ik goed antwoord op. De rente was destijds overigens ook mega laag dus daarin had ik weinig advies nodig: lang vastzetten.

3 likes

Als het je eerste koophuis is/geen bijzonderheden verder dan kan het wel, maar niet bij iedere geldverstrekker. Toch denk ik dat een adviseur wel het geld waard is.

Wij hebben dit wel voor een hypotheek adviseur gekozen omdat we doorstromers zijn met een deel oude hypotheek. Vond het vooral super fijn dat onze adviseur korte lijnen had met de bank waardoor onze hypotheek woensdag aangevraagd werd en vrijdag rond was omdat we ook zeker wisten dat alle documenten conpleet waren.

1 like

Voor de meeste mensen is de eerste hypotheekaanvraag vaak de gemakkelijkste, in de zin van minder variabelen om rekening mee te houden. Maar wat je hierboven zegt is de belangrijkste reden waarom het in jouw geval misschien juist wel fijn is om een adviseur in te schakelen. En ja je betaalt extra, maar kan ook weer een deel van de belasting aftrekken, dus het verschil valt mee.

Mijn eerste hypotheekaanvraag heb ik execution only afgesloten via Lloyds, maar dat kon goed omdat we ruim onder onze max zaten, de rente extreem laag was, hypotheekadviseur niet anders adviseerde dan wij al dachten (was zo’n eerste gratis adviesgesprek) en mijn ex een financiële achtergrond en ik een juridische achtergrond heb.

De hypotheek die ik daarna sloot, had ik zonder adviseur niet kunnen afsluiten. Ik moest daar echt een maximale lening uithalen en dan gaan bijzondere constructies ineens een rol spelen. Daarnaast heeft hij de overgang van een hypotheek samen met mijn ex naar een hypotheek alleen goed kunnen begeleiden (het was nogal een hel met termijnen die goed op elkaar moesten aansluiten en waar hij verschillende afdelingen bij de hypotheekverstrekker bij elkaar heeft kunnen brengen).

5 likes

Heel de bedenktijd ben ik prima doorgekomen en nu in de laatste 3 uur ineens ZIEKE PANIEK haha. Terwijl er echt geen reden is om terug te trekken.

Wij hebben een bod op een huis gedaan, best wel onverwachts.
Wisten al wel langer dat we wilden verhuizen maar hadden wat problemen die eerst opgelost moesten worden.

Alleen ons huidige huis staat nog niet te koop en de makelaar die ik graag wil is met vakantie dus daar moeten we (ofja wil ik) op wachten en dat vind ik best spannend.

Houd mezelf maar voor dat augustus ook betere timing is ivm vakanties.

Nja eerst zien of ons bod geaccepteerd wordt. We hebben een heel klein beetje boven vraagprijs geboden, meer om te laten zien dat we graag willen.
We weten dat er al een week een bod ligt, maar dat de eigenaar nog geen beslissing had genomen (lag er al een week ongeveer). We weten natuurlijk niet waarom .ja.
Nja wij hebben as donderdag als einddatum aan ons bod gegeven.

3 likes

Wil je graag eerst je huis verkopen voor je iets terugkoopt of?

Nee denk ik niet… ik hoop wel dat mn huis vrij snel verkoopt maar zou t liever wel zsm te koop hebben staan.

Maar deze makelaar heb ik half jaar geleden al over de vloer gehad, toen kwamen er bij ons wat onvoorziene problemen dus toen heb ik niet door kunnen zetten.

Heel herkenbaar!

2 likes

Ik voel je frustratie ook. Ik zit in dezelfde situatie en belde met een aankoopmakelaar. Toen ik zei dat ik 3ton kon krijgen, zei ze “Oh dus je zoekt een appartement van 50 vierkante meters?” Ehm…nee.

Ze wilde me ook nog niet eens zien als ik niet minimaal 15k aan spaargeld had. Heel absurd deze markt. Ik had gewoon in 2008 moeten kopen toen ik nog op de middelbare school zat🥲.

3 likes

Maar dit is toch niet gek? Zonder voldoende eigen soaargeld kopen kan je de k.k. Niet bekostigen. Dan zou ze haar werk niet kunnen doen en lijd ze flink gezichtsverlies als na een bod blijkt dat je het niet kan bolwerken.

8 likes

‘Zorgen voor morgen’ wil ik je meegeven. Je hebt het over ‘over 5 jaar kopen ofzo’ Stel dan deze zorgen ook met 5 jaar uit. Ja, misschien is de markt dan nog zieker, maar misschien ook niet. De kans is zeer aannemelijk dat jij dan wat carrièrestappen hebt gemaakt en je partner ook. Niet gezellig om over na te denken, maar misschien heb je dan van iemand wat geld geerfd, of wat minder ongezellig; geschonken gekregen. Je budget zal tegen die tijd anders zijn. Kortom; de wereld zou er heel andere uit kunnen zien over 5 jaar.
En kinderen? Het zou geweldig zijn als het je gegund is. Maar wacht niet totdat de randvoorwaarden voor jou perfect zijn. Je kan best een kind krijgen in een kleine woning. Niet ideaal, maar het kan.

18 likes

Dit is in de huidige markt inderdaad niet gek en ik begrijp dat ook wel en ik heb dat geld ook. Maar ik word er vooral verdrietig van dat ik waarschijnlijk in mijn eentje nooit die markt op kan komen ondanks het feit dat ik goed verdien.

Ja het is echt bizar he, want met 3 ton verdien je in je eentje echt heel goed. En het is ook niet dat het dan vanzelfsprekend een goed afgewerkt apaprtement ofzo zou zijn. En wil je dan je (in vele gevallen) huurwoning uit voor iets dat kwalitatief gezien echt slechter is. Maar hoe langer je wacht, hoe duurder alles juist in verhouding wordt.
Ik kalmeer mezelf maar met het feit dat ik niet eens zeker weet waar ik langere tijd wil wonen, dus ik ga mezelf niet vastleggen aan een koopwoning als ik niet zeker ben van de locatie.

Ik vind uitspraken als schenking/erfenissen trouwens maar irritant. Ik zou wel willen weten hoe groot een gemiddeld nalatenschap is en hoeveel mensen dat erven, maar velen met mij moeten het gewoon doen met wat je zelf verdient/hebt kunnen sparen gedurende je werkende leven.

16 likes

Voor de mensen met een koopwoning (alleen of samen met iemand)

Heb je de woning aangekocht met een financiële bijdrage van een derde? Danwel een schenking (op papier), danwel een erfenis?
Of een lening buiten de bank om?

Ik heb een koopwoning en een erfenis/schenking ontvangen/gebruikt
  • Ja, een erfenis/schenking
  • Nee, geen erfenis/schenking, maar wel een lening
  • Nee, geen erfenis/schenking en ook geen lening

0 stemmers

Voor de mensen met een koopwoning en een schenking/erfenis, geen lening, op hoeveel geld kwam het neer? Anoniem

Schenking/erfenis
  • Een bedrag van een paar duizend euro
  • Een bedrag van 10k - 50k
  • Een bedrag van 50k - 100k
  • Een bedrag groter dan 100k

0 stemmers

2 likes