Ugh echt. Ik droom inmiddels van een tuin op het noorden.
Maar vind je āik wil in mijn sociale omgeving blijvenā of āik wil niet het dubbele betalen voor ā
e van het woonoppervlakā dan een torenhoge eis ? Ik vind dat echt wel minimaalā¦
Ja waarom zouden ze ook toch? Ik snap wel dat ze niet willen.
Volgens mij zijn die hoge eisen vaak ook puur omdat mensen eigenlijk te verknocht zijn aan hun huidige plekje.
De combinatie van alles bij elkaar. Er twee dingen uithalen trekt het verhaal heel erg uit de context. Vooral niet in een appartement wil wonen maar wel gelijkvloers is in de meeste gevallen niet realistisch.
Ja precies. Ze zeggen dat ze best willen verhuizen maar eigenlijk willen ze dat helemaal niet.
Ik heb een appartement bezichtigd dat ik echt fantastisch vind. Ik denk dat de kans klein is dat ik het krijg maar ik wil het toch proberen. Ik probeer nu alleen te bedenken wat strategisch is.
Ik wil namelijk een bouwkundige keuring laten uitvoeren (het is een oud pand met een slapende vve dus er is al lang weinig onderhoud uitgevoerd). Maar wanneer in het proces doe ik dat?
De makelaar zei dat er de komende twee weken nog een hoop bezichtigingen gepland staan maar dat als ik al een bod uit wil brengen dat we dan in gesprek kunnen. Nadeel is dat ik niet heel veel financiƫle ruimte heb want de richtprijs is het maximale bedrag dat ik kan/wil bieden.
Dus is het slim om nu, terwijl die andere bezichtigingen nog lopen, een bouwkundige keuring uit te laten voeren zodat ik goed geĆÆnformeerd een bod kan uitbrengen en misschien ook een sterkere onderhandelingspositie heb? Of breng ik een bod uit met ontbindende voorwaarden? Ik kan me voorstellen dat dat misschien minder aantrekkelijk is voor de verkoper. Of wacht ik de procedure af? Die staat nu namelijk nog niet vast. Of is er iets anders dat ik kan doen om mijn kansen te vergroten en toch goed geĆÆnformeerd te zijn? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dit mag officieel niet en ga je problemen mee krijgen bij het aanvragen van een hypotheek.
Oja ik zie het. Er is maar ƩƩn andere eigenaar maar dan zou ik dus moeten zorgen dat die vve weer actief wordt, voordat ik een hypotheek aanvraag. Dat is ook nog wel een dingetje.
In deze markt denk ik niet dat je deze gaat krijgen. Er zullen waarschijnlijk kijkers zijn die geen keuring willen en geen voorwaarden hebben. Als jij extra zekerheid wil over wat je zou moeten bieden zou ik er voor gaan maar ik zou zelf geen (extra)kosten maken op een keuring voor een huis wat je hoogstwaarschijnlijk niet gaat kunnen kopen.
Edit: heb je een aankoopmakelaar?
Je kunt aangeven dat je graag de keuring wilt laten uitvoeren voor het tekenen van het voorlopige koopcontract. Dan heb je vaak het verslag voordat de 3 dagen bedenktijd over is en zit je safe. Zo hebben onze kopers het ook gedaan. Het was geen ontbindende voorwaarde, maar een wens om dat dan te doen en in het geval het mega tegen zou vallen konden ze er nog onderuit
Je hebt toch geen idee waar ze precies kijkt en wat voor huis het is? Er worden toch ook huizen rond en onder de vraagprijs verkocht. Ik snap wel je opmerking over kosten maken voor iets heel onzekers overigens
Zo is iedereen anders want ik zou hier als verkoper niet mee akkoord gaan (als het niet was vermeld bij het bod). Impliciet is het dan namelijk wel een ontbindende voorwaarde. Je kunt ook nog je bod aantrekkelijker maken door je bedrag voor bouwtechnische keuring wat hoger te zetten
Tell me where
Ja het was wel vermeld idd. En meer als: dat zouden we graag willen, geen voorwaarde. Wij zijn er wel mee akkoord gegaan omdat het een oud huis is en we het nodig vonden omdat we ook gewoon goed/eerlijk ons huis willen verkopen. Het bod eronder had geen voorwaarden maar was een stuk lager. Deze mensen hadden een aankoopmakelaar die al veel had gezien tijdens de bezichtiging, daarom hadden we er wel vertrouwen in.
@JustinBieber wij hebben zo ons huis gekocht, stond al wat langer te koop en was niet gestyled, dus niet iedereen kon er doorgeen kijken kennelijk
Mijn ouders hebben een stuk grond en nu ze ouder worden willen ze er vanaf. Nu zijn ze nogal naĆÆef. Ze hebben het 30 jaar geleden land gekocht van die broer van die en die dus het is wel goed (hou maar op). Ook is mān vader al aan het lobbyen in de omgeving en zie ik hem er nog wel voor aan om te gaan onderhanden/ uitspelen tegen over elkaar. Nu zie ik de bui al hangen en verkopen ze het aan de verkeerde partij die ze voor de rechter sleept met alle ellende van dien.
Ik wil ze graag behoeden voor ellende en zei dat ze iig op papier een verklaring van schone/vervuilde grond moeten hebben en naar een makelaar moeten gaan en niet zelf gaan overhandelen. Dat doet de makelaar wel, maar is er nog iets wat ik/ over het hoofd zie? Bedoeling is dat alles wat er op de grond staan (paardenstallen, rijbak, trekker, kippen) mee verkocht wordt. EƩn all in verkoop dus.
Volgens de laatste cijfers van de NVM wordt 55% boven de vraagprijs verkocht dus wat @boonie zegt klopt wel.
Oh zo weinig maar! Verbaasd me echt.
Ja voor appartementen is het 60% maar valt me alsnog erg mee inderdaad. Hangt natuurlijk ook maar net af van hoe hoog een makelaar inzet. Ik zie ook regelmatig woningen die meerdere keren online komen voor telkens een iets lager bedrag. Sommige woningen worden ook wel echt belachelijk hoog geprijsd en dat zal niet in elke regio goed werken dus ik kan me best voorstellen dat er ook wel eens huizen weggaan onder de vraagprijs.
Zou op korte termijn een bod doen met voorbehoud bouwkundige keuring. Je hebt op zich niet zoveel te verliezen. Als ze in de situatie zitten dat ze een bod op/rond de vraagprijs enigszins interessant vinden schieten ze het echt niet direct af op de keuring.