Het ging mij erom dat als je denkt dat je bij een huis ‘sterk kan gaan staan’ met een bouwkundige keuring je het waarschijnlijk niet gaat krijgen omdat iemand anders het huis wil zonder keuring. Daar heeft over of onderbieden eigenlijk nog niet eens mee te maken. Een keuring klinkt voor een verkoper als gezeik en dan is het waarschijnlijk voor jou tien anderen.
Ik zou sowieso een makelaar om advies vragen. Het ligt eraan of ze het verkopen als stuk land waar een huis op gebouwd mag worden of niet. Het ligt er ook aan wat de bestemming is. Dit zal de prijs vooral beïnvloeden. Als het idd een stuk grond is met een een paardenbak en schuur en mensen willen het ook zo gaan gebruiken, is daar zeker geen schone grond verklaring voor nodig. Bodemonderzoeken zijn ook best prijzig. Wil men er een huis op bouwen en wat opstallen slopen, dan is het een ander verhaal.
Ik zou je ouders aanraden in ieder geval wat informatie in te winnen bij een makelaar. Al is het maar een prijsindicatie, maar die kan ook goede tips geven over welke informatie ze paraat moeten hebben. Of het kadastraal goed geregeld is. Daarnaast kan een makelaar helpen bij het goed opstellen van een kooptakte. Zeker als je ouders een beetje naïef daarin zijn, kunnen ze via zo’n koopakte beschermd worden over dat de grond bijvoorbeeld al dan niet vervuild is, maar dat zij het niet weten. En of de grond in de verkoop komt waar een koper overdrachtsbelasting of omzetbelasting over moet betalen.
Bedankt voor je reactie! Heb er veel aan
Hoe hebben jullie een notaris gekozen? Ik heb 5 offertes opgevraagd (waarvan 1 niet reageert dus die valt af), prijzen liggen tussen de 1400-1800 euro. In de kleine lettertjes staat bij alle 4 dat ze voor een hoop zaken extra kosten rekenen. En ze hebben nauwelijks reviews op google. Gewoon op gevoel dan maar?
Degene die hier uit kwam heb ik gedaan.
Op aanraden van ons verkopend en aankopend makelaar.
Aankoopmakelaar heb ik niet, maar ik zou wel de verkoopmakelaar even kunnen vragen inderdaad wat hij van die notarissen vindt. Die zie ik volgende week. Dankje, ook @Kusjessoldaat
Onze aankoopmakelaar raadde ons de goedkoopste notaris in de stad aan. Hij zei; bij die andere krijg je alleen maar een kopje thee extra, het is het niet waard om voor een notaris veel te betalen. Uiteindelijk ook voor de goedkoopste gegaan en die notaris was super!
Hier ook naar de goedkoopste bij de aanschaf van ons huidige huis. Bij de aanschaf van ons nieuwe huis werd het door ons project bepaald (nieuwbouw) en de verschillen in kosten waren bizar terwijl ze eigenlijk hetzelfde deden. Was alleen een iets chiquere tent, maar die eerste was ook echt meer dan prima en hebben ons destijds goed geholpen (ook met samenlevingscontract).
Wij hebben ook wat mensen in onze omgeving gevraagd die recent een huis hebben gekocht naar de ervaring met hun notaris.
Heb je al bevraagd bij de gemeente of er iets gekend is voor die grond? Ik weet niet hoe in NL wert maar ik zou wel verwachten dat er bij jullie ook risicogronden ingeschat kunnen worden wat ze snel opzoeken in databases.
Als je inhoudelijk vragen hebt over de tarieven mag je mij gerust een PB sturen, ik ben zelf notarieel medewerkster op de vastgoedsectie.
Belangrijkste waar je ff naar moet kijken is het aantal kadastrale percelen wat jij koopt. Meeste offertes gaan uit van 1 kadastraal perceel, waarbij de ene notaris misschien 40 euro rekent voor een inzage en de andere 80. Dus als jij 2 of 3 kadastrale percelen koopt kan het best snel oplopen.
Daarnaast moet je in 't achterhoofd houden dat vrijwel elke offerte uit zal gaan van het inschrijven van de akte van levering en hypotheekakte met het zogenaamde KIK-tarief (€94,50). Dat is het tarief wat het kadaster in rekening brengt als zij de akte op de voor het kadaster snelste manier kunnen werken. Er zijn echter situaties waarbij je een akte van levering niet als KIK kan inschrijven, bijv. wanneer erfgenamen een woning verkopen terwijl in het kadaster nog de overledene als eigenaar staat. Voor hypotheek geldt dat de meeste grote banken inmiddels wel een KIK-model hebben maar stel jij kiest voor een bank als HollandWoont of Hypotrust (Quion banken), dan betaal je ook het hogere tarief (€ 165) omdat die banken niet over een KIK model beschikken.
Vind overigens 1400-1800 best duur. Of zit daar al samenlevingscontract bij in?
Goed om te weten! Nee dat is alleen leverings- en hypotheekakte. Rekenen jullie daar minder voor?
Bij ons is 't voor 1 kadastraal perceel en 2 personen die aankopen 1230-1300. Precieze tarief is dus afhankelijk van de vraag of wij de akten als KIK kunnen aanbieden of niet haha. Maar wij zitten wel in Twente dus wellicht dat dat het prijsverschil verklaart hoor.
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen?
Wij hebben ons huis verkocht voor €740. Wij hebben een spaarhypotheek van €300k (60k in het spaardeel).
Nu hebben wij interesse in een woning van €525 waarbij wij €100k willen beschikbaar stellen voor een verbouwing (lekkage dak, geen sanitair boven etc).
Kunnen wij onze hypotheek grotendeels aflossen waardoor we €100k overhouden voor de verbouwing etc maar met behoudt van de huidige hypotheekrente (1,8%)?
De vraag ligt uiteraard bij de hypotheekadviseur maar misschien heeft iemand ervaring of kunnen wij het beter op een andere manier oplossen?
Je rente kan je (bij de meeste banken) houden over het deel waar de rente al op stond. 300k dus. Alles wat je aan hypotheek daarboven wil afsluiten komt het huidige percentage op. Jullie hebben genoeg overwaarde om alleen jullie huidige hypotheek te houden, lijkt me.
Ik wil iedereen nog bedanken voor alle adviezen! Ik ga geen bod meer uitbrengen op dat appartement omdat ik ergens anders al een bod had uitgebracht (dacht niet dat dat wat zou worden) maar ik heb net gehoord dat het geaccepteerd is. Dus ik heb een huis! Bizar hoe snel het gegaan is. Een paar weken geleden had ik een bezichtiging van een huurwoning en heb ik ontzettend zitten twijfelen of ik het moest doen, gewoon omdat het zo moeilijk is om aan een woning te komen maar het ook belachelijk duur was. En uiteindelijk maar besloten dat het verstandiger leek om te gaan kopen. Super spannend omdat ik niet uit een omgeving kom waar mensen huizen kopen en dat voor mezelf ook nooit een realistische optie heeft geleken. Maar een paar weken later en een bod verder heb ik gewoon al wat gevonden. Ik moet nog wel even wennen aan het idee maar ben wel heel blij.
Aanvulling hierop: soms kan je rentemiddelen en dan voor langere periode vastzetten. Dat is dan hoger dan die 1.8 maar wel langer tegen lager dan de markt. Maar is allemaal afhankelijk van je huidige bank…
Wij willen eigenlijk met onze overwaarde van in totaal €430k onze hypotheek van €300k gedeeltelijk aflossen.
Aankoop nieuwe woning €525k - €430 overwaarde = €95k
60k spaardeel hypotheek van €300k openstaande hypotheek
€100k verbouwing + €35k overblijfsel hypotheek is €135k nieuwe hypotheek (overige kosten makelaar, notaris, overdrachtsbelasting etc tel ik er later nog bij op)
Waarom zou je dat willen? Tenzij de rente van je oude hypotheek nog heel hoog is?
Ik hou zoveel mogelijk van m’n hypotheek van 1.2% en zo min mogelijk van de nieuwe van 4.5%