Huizen/woningmarkttopic #3

Nou, dit. Mijn ouders zijn ongeschoold en hebben hun hele leven in een fabriek en als schoonmaakster gewerkt en wonen al +40 jaar in een sociale huurwoning. Ik heb niks te erven en ze hebben niks te schenken. Ik ben godsgruwelijk gezegend dat ik zelf wel kon studeren en een goed loon heb, en ook dat ik net op het juiste moment een rijwoning kon kopen. Zou nu echt niet meer kunnen gewoon.

26 likes

Dit blijft lastig. Ik heb ons huis kunnen kopen door een grote erfenis, maar daarvoor moest ik wel mijn vader veel te jong verliezen. Mensen zijn vaak jaloers op de erfenis en de positie die ik daardoor op de woningmarkt heb, maar ik had veel liever nog een vader gehad.

49 likes

Niet echt een erfenis/schenking maar m’n partner heeft samen met z’n zus een appartement kunnen kopen 15 jaar geleden met op dat moment geleend geld van z’n ouders, daar hebben ze in gewoond en over de jaren die hypotheek afbetaald. Dat appartement hebben ze kortgeleden verkocht en ze hielden er 150.000 pp aan over. En dat is in ons huis gegaan - anders hadden we dit huis zeker niet kunnen kopen. Ook echt focking veel geld.

Maar dat geld is dus wel allemaal van m’n partner haha en hij krijgt het in principe ook weer terug als we moeten verkopen.

7 likes

Nou precies dit wilde ik zeggen. Voelt voor mij heel cru om de erfenis van mijn vader op 1 hoop te zien met schenkingen/jubeltonnen. Sorry maar dat is gewoon echt niet de bevoorrechte situatie die je wellicht bedoelt, @ellegirltalk.

9 likes

Pff zo herkenbaar m. Voelt echt alsof ik op mijn 18de een appartement had moeten kopen, dan had ik er nu fijn bijgezeten. Realiteit is dat ik nog bij mijn ouders woon, want pas een jaar afgestudeerd, en in mijn eentje voor bijna niks kans maak. Tijdje terug met 50k overboden :smiling_face_with_tear: En (sociale) huur is ook kansloos. En ja een schending of erfenis, maar niet in mijn gezin. En inderdaad het gevoel dat het alleen maar kutter gaat worden dus dat je nĂș moet. Maar nu lukt het al niet


1 like

Oke lomp

18 likes

“oh WAT een gezellig huisje/buurtje/wijkje :smiling_face_with_three_hearts:”

ja duh, kom je beige paleis eens uit

10 likes

Het laatste wat je zegt herken ik maar al te goed (€1100 voor 60m2)
Oudere collega’s en familie die zegt ‘hahaha dat betaal ik nog niet eens aan hypotheek voor mijn tweekapper. Ik voelde even de behoefte toch duidelijk te maken dat ik niet vanuit die positie praat. En ondanks dat voel ik me nog steeds bevoorrecht. Ik ben blij met mijn appartement en kan het betalen. Dat koophuis komt wel. Of niet. Ook goed.

6 likes

Extra goede reden om niet alleen de woningmarkt, maar ook de gemeentepolitiek actief te volgen. Die wordt nog iets te vaak gedomineerd door precies die groep, met alle gevolgen van dien.

6 likes

Ja en dat ontkent ze toch ook niet? Welk punt wil je hier nou mee maken? Dat ze net iets minder verdrietig mag zijn over de dood van haar ouder(s)?

5 likes

Yes we zijn rond met de koop.
Dinsdag komt de fotograaf en dan gaat mn huis in de verkoop. Makelaar zegt dat t binnen een maand weg is en dat oplevering ook snel zal zijn dus ik hoop dat hij gelijk heeft en de vakantie geen slechte invloed heeft.

10 likes

Ik heb volgende week een bezichtiging van een woning waar ik best blij van word. Ik zie alleen dat de vraagprijs VER onder de WOZ-waarde van 2023 ligt. Ik denk dat ze hem sowieso wat lager in de markt hebben gezet, maar zou het puur een verkooptruc zijn of moet ik op zoek naar de adder onder het gras? :thinking: Ik ga dit ook aan mijn makelaar vragen, maar vroeg me af of mensen hier dat al eens hebben meegemaakt.

Nee huh maar dat was toch niet het punt van dit hele gesprek? Er zijn zoveel mensen die een ouder verliezen en geen erfenis hebben. Maar je bent wel financieel bevoorrecht en de ander niet. Dat is toch een feit? Zonder oordeel. Nee natuurlijk wil je je ouder liever terug, maar in deze situatie, waar het gesprek over ging, is dat simpelweg zo: dat je financieel bevoorrecht bent ten opzichte van een ander, omdat je geld erft. Ik ben een ouder verloren en er is geen cent erfenis. Ook ik zou liever m’n ouder terug willen.

23 likes

Haha deze bedragen :exploding_head:

1 like

Maar als iemand (ik) dan zegt dat het wel een beetje cru voelt om dat zo op 1 hoop te horen met schenkingen/jubeltonnen, is het toch vrij lomp om dat ‘typisch’ te noemen en te benadrukken dat ik toch zeker wel financieel bevoorrecht ben? Ik geef gewoon aan hoe iets voor mij voelt, vind het onnodig om daar dan op deze manier een punt van te willen maken.

7 likes

Ja sorry nee dat begrijp ik eigenlijk niet zo nee. Juist jouw opmerking ook niet, “niet de bevoorrechte situatie die je bedoelt” nou ja
 wel? Het is gewoon meer geld tov een ander. Zonder oordeel. Is gewoon een feit toch? Iedereen verdriet. Niemand oordeelt over iemands verdriet, haha?
Heb even geen energie om dit nu helemaal uit te typen, maar ik vind het ook andersom niet echt nodig (geen idee welk woord geschikt is) om zo’n opmerking te maken in een gesprek zoals deze. Kan er niet precies de vinger op leggen, ja het is voor iedereen kut en verdrietig om een ouder te verliezen maar ook ja, je bent wel financieel bevoorrecht. Dus beetje onnodig om het verdriet te benoemen, die voelt iedereen toch, daar ging het gevoelige gesprek (met dus de verschillen tussen kopers) niet over. Moet je de bedragen hierboven bijv zien. Kan niet precies uitleggen maar zoiets.

27 likes

Het kan toch gewoon cru voelen om dat bevoorrecht te noemen? Waarom moet dat helemaal platgeslagen worden? Maak het niet zo ingewikkeld

4 likes

Maar hoe moet dat dan voelen voor de mensen die helemaal niks erven maar ook hun ouder verliezen?

8 likes

ja dit dus. Juist dat maak je zelf zo onnodig ingewikkeld

4 likes

Ik weet natuurlijk niet wat ‘ver onder de WOZ waarde’ is in jouw geval, maar wij gaan ons appartement binnenkort verkopen en zocht dus laatst weer WOZ waarde op en die is ook echt wel hoger dan de waarschijnlijke vraagprijs, en wij zetten hem niet extra laag in de markt. Denk dat de WOZ waarde gewoon hoog is. Bij ons speelt denk ik ook mee dat we hoge VVE kosten hebben, wat invloed heeft op de verkoopprijs, ik weet ook niet of de WOZ waarde daar rekening mee houdt bv. Daarnaast is de pijldatum alweer 1,5 jaar geleden en kan er in die tussentijd natuurlijk veeel veranderen. Wat doen gelijke huizen in de omgeving?

1 like