Huizen/woningmarkttopic #3

Mijn vriend en ik hebben straks een bezichtiging voor een huurhuis. Ik reageerde met het idee dat het nog niet eens tot een bezichtiging zou komen dus ik voel nu best wel stress/druk ofzo. Waarschijnlijk omdat we ook snel moeten beslissen. Maar ik vind het zo moeilijk. We wonen nu in een superfijn, nieuw appartement. De locatie is ook goed. Alleen voor de toekomst mist het wat ruimte.

Nu zouden we liever wat kopen maar met de huizenmarkt nu is dat natuurlijk ook lastig als starter.

Het huis waar we straks gaan kijken is een eengezinswoning. En het is evenveel huur als wat we nu betalen. De badkamer en keuken zijn wat verouderd dus dat vind ik wel minder. Stel dat we het doen moet er wel wat opgeknapt worden en kost dus geld terwijl we dan alsnog willen kijken naar een koopwoning voor ‘later’.

We zijn gisteren al even langs gereden en de buurt is mwah. Qua locatie ook. Vooral de ruimte maakt mij enthousiast maar verder ben ik denk ik blijer met ons huidige appartement.

Nou ja ik ben benieuwd zo. Ik probeer ook maar op mijn gevoel af te gaan

2 likes

Wij hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwproject in de buurt. We hoeven nergens heen, we hebben de luxe van een mooi huis en net alles opgeknapt, maar met het oog op duurzaamheid en de wens voor een iets grotere tuin willen we toch ooit weg hier. Ik denk dat dit project alleen net iets te vroeg komt qua buffer opbouwen en sowieso hadden we het idee om pas over een jaar of 3 verder te gaan kijken maar dit kwam voorbij en voldoet eigenlijk wel aan al onze wensen. Vind het toch spannend ondanks dat het onverwachts op ons pad kwam

2 likes

Hoeveel extra ruimte heb je echt nodig? Als je een kind krijgt kan een baby vaak wel een jaar op de ouderslaapkamer, dus dat zou je vanaf nu gerekend nog minstens anderhalf à twee jaar geven. Wie weet wat er in de tussentijd allemaal verandert in de huizenmarkt en/of jullie budget. Je huidige appartement klinkt veel leuker dan het huis.

Het bod is een uur sluitingsdatum geaccepteerd! Net geen 10% moeten overbieden. Met een kleintje op komst is dit weer een stress minder.

30 likes

Gefeliciteerd, mooi nieuws!!:partying_face:

Wij hebben afgelopen dagen op 2 huizen geboden. Net gebeld dat we bij de eerste de een na hoogste bieder waren (10% overboden), dat verbaasde ons want dat huis was wel 100 keer geliked op Funda. Dat is relatief veel in deze regio dus wij hadden daar sowieso al niets van verwacht, maar waren dus niet compleet kansloos. Het tweede huis is duurder en moet meer aan gebeuren dus daar hebben we “slechts” 6% overboden, zal ook wel niks worden. Daar horen we morgen iets over. En dan stoppen we voorlopig even met de zoektocht, baby kan elk moment komen en die combinatie is toch wel wat stressvol🥴

3 likes

Ik had vandaag de overdracht van het oude huis. Even met de makelaar gesproken over de huidige markt aangezien ik vaker dezelfde huizen opnieuw op funda zie komen dus was benieuwd. Hij vertelde dat de markt erg veranderd is tov december toen we kochten. Ze krijgen geen 2 kijkdagen meer vol, en niet elk huis verkoopt meteen binnen 2 weken. Qua prijs zagen ze stagnatie. Geen dalingen geen stijgingen. Het overbieden verschilde veel per huis en ze zeiden dat er geen pijl op te trekken is, beetje chaos dus. Vond het wel interessant, blij dat ik niet meer op zoek ben :four_leaf_clover:

12 likes

Hm ja het scheelt wel veel qua ruimte. We hebben nu in het appartement een ruime woonkamer en 2 slaapkamers. Mijn vriend heeft al 2 kinderen die nu samen slapen. Dat is wel ok maar niet ideaal maar aan de andere kant, ze zijn hier niet zo vaak. Mijn vriend werkt nog steeds veel thuis en in de woonkamer. Dus dat is ook niet echt ideaal. In het huis zouden we dus een werkkamer/1 kinderkamer kunnen maken, nog een kinderkamer, slaapkamer van ons en dan hebben we nog een kamer over. Want er is ook een ruime zolder.

@EllaFitzgerald dat is zo. Alleen ik weet niet of ik zou willen verhuizen met een kleine baby en al dat gedoe. En stel dat je dan rete slecht slaapt omdat je kind naast je ligt. Het is ook zo lastig dat je niet in de toekomst kan kijken naar de huizenmarkt.

We hebben net gekeken en ik denk toch dat de twijfel te groot is. Vooral omdat ik de keuken en de badkamer ook wel te verouderd vond en je daar in een huurhuis dan niet echt iets aan kan doen. En het is misschien ook zonde om nu geld te stoppen in een verhuizing, toch wat opknapwerk etc. terwijl we liever iets zouden kopen.

2 likes

Wat super fijn! Gefeliciteerd :smile:

Wij zijn echt weer volop aan het bezichtigen. Veel in dezelfde wijk ook wel. Er staan daar best een hoop flats dus gelukkig is er ook best wel wat te koop (rolstoel dus we willen/moeten een appartement). Maar voor hoeveel de verschillende woningen te koop staan is zó verwarrend. 2 vergelijkbare appartementen qua ligging, staat, oppervlakte etc. en de een wordt aangeboden voor 250 en de ander voor 285. Nu heb ik het er wel over gehad met aankoopmakelaars en de hypotheekadviseur enzo en die geven echt aan dat die lagere prijs een “makelaarstruc” is om meer kijkers te trekken maar op dat appartement gaat natuurlijk mega overboden worden. 285 zit redelijk rond de prijs van wat het appartement werkelijk waard is maar volgens mij overbieden ze daar ook nog mega erg op. Is zooo moeilijk hoe hoog je moet gaan. Maar we blijven er maar bij dat we echt niet meer gaan bieden dan dat we het appartement waard vinden, en niet gaan bieden om maar zo snel mogelijk een huis te hebben. Ik ben echt een beetje bang dat we het huis andere nooit meer met overwaarde gaan verkopen

Overigens hadden we een bezichtiging en de verkopers zouden het liefst de sleuteloverdracht plannen voor augustus 2023. Dat duurt nog meer dan een jaar! Komen jullie dat vaker tegen? Ik vind dat nog wel heel ver weg!

2 likes

Thnx!
Ja toevallig ook een huis gezien met die voorwaarde en om die reden hebben wij niet bezichtigd. Mensen willen zekerheid van verkoop hebben en niet op de markt wachten van volgend jaar.

1 like

Maar misschien dat de kinderen van je vriend ook vaker komen als ze bij hun vader ook een eigen slaapkamer hebben?

1 like

Dankzij @Zitzak hebben we nu een hele fijne makelaar en staat ons huis over een paar weken te koop en de eindsprint tot de fotograaf is best stressvol.

4 likes

Nee dat denk ik niet… ze komen eigenlijk alleen maar minder de laatste tijd. Dat kan natuurlijk veranderen.

@Ovenschaal ja we hebben nu wel 2 goede slaapkamers! Maar het meest ideale zou toch een kamer erbij zijn. We hebben besloten om het te laten gaan, nu nog een paar maanden te sparen en dan actief opzoek te gaan naar wen koophuis!

2 likes

Ik heb al wel koopovereenkomsten voor februari en maart voorbij zien komen, maar zomer 2023 nog niet

2 likes

Ja, variërend van mei 2023 tot inderdaad augustus 2023

3 likes

Moet je dan niet naar de middenweg gaan zoeken. Wel ruimte, niet de binnentuin? Ik zat gister bij een vriendin in wittevrouwen op haar terras en stoorde me echt aan de verzameling buren tussen de jaren 30 woningen. Soort van klankkast. Er bestaat echt nog wat tussen karakteristiek met patchwork achtertuinen en daarboven balkons, rijnsweerd bungalows en in het bos met kippen en geiten in.

6 likes

Het bleken 6 harige huisdieren te zijn, je rook het best wel, dus er was een extra vaardigheid gevraagd: niet alleen door bepaalde dingen heen kijken, maar ook ruiken :upside_down_face:

3 likes

Hier zo’n enorm dilemma. Ik ben zwanger en we wonen nu in een mini huisje (wel mega mooi oud huis met van die fantastische details). Het kan met twee en twee huisdieren net maar we hebben 0 opbergruimte. Nu komt er een kleine en op zich kan het net, maar wel écht heel krap. Máár eigenlijk al 1,5 jaar op zoek zonder resultaat. Nu zijn er voor ons drie opties (soort van), maar onmogelijk om te kiezen tussen verstand en gevoel. En alsof we uberhaubt al iets te kiezen hebben want alles is duur en overbieden etc etc.

Nu hebben we een nieuwbouw huis bezichtigd (als in voor ons nieuwbouw jaren 90). Voor een prijs waarvoor we alles naar wens kunnen maken (binnen). Maar nieuwbouw, geen sfeer, lelijke wijk (naar onze mening), wel vlakbij bos en kindvriendelijke omgeving. En een fijne tuin.

Volgende week een ander huis bezichtigen waar we beide heeeel gelukkig van worden (oud en ook nog eens af en aan het water), maar in een dorp verderop met weinig voorzieningen en minder leuk voor kinderen (denken we). Wel op fietsafstand van huidige dorp.

Optie 3 is nieuwbouw (kavel) in een duurzame, waterrijke en groene omgeving. Duurste optie. Op inschrijving dus je moet geloot worden. Fijne buurt voor kids en voor ons. Maar wel nieuwbouw. Wel helemaal naar onze smaak te bouwen en inrichten. Waarschijnlijk pas klaar eind 2023/begin 2024. En meer gegadigden dan woningen.

Nu besef ik me wel dat dit soort keuzes luxe zijn in een markt waarin je bijna geen keuze hebt. We hebben een koophuis, overwaarde van mijn vorige koophuis en eigen geld dus dat is echt een groot gegeven. We weten gewoon niet wat te doen :sweat_smile: en een kleine op komst maakt het niet makkelijker (plus ik vraag me af of ik uberhaubt nu keuzes kan maken met een zwangerschapsbrein).

3 likes

Dank aan iedereen die antwoordde op dit laatste berichtje van mij. Fijn om te lezen dat het eigenlijk altijd wel sneller gaat. We hebben deze week het koopcontract ontvangen en hebben dit gisteren goed doorgenomen, er zijn een aantal dingen die we willen laten aanpassen en hopelijk kunnen we dan morgen tekenen en eindelijk alles gaan regelen. Weet nog steeds niet of we 1 september gaan redden (ook ivm verkoop huis van m’n vriend), maar anders wordt het 1 oktober. Heel erg veel zin in!

@Chicago Is het geen optie om sowieso mee te doen aan de nieuwbouw loting en als dat niks wordt optie 2 te overwegen? Of horen jullie dan pas veel te laat of je ingeloot bent? Van alle opties die je omschrijft klinken optie 2 en 3 als iets waar je zelf het blijst van wordt. Over de weinige voorzieningen zou ik me niet zo druk maken als alles op fietsafstand te doen is, ja tenzij je het zelf fijner vindt om in een drukkere buurt te wonen.

6 likes

Gefeliciteerd! Hier ook ervaring met een ondernemer en een hypotheek. Ging eigenlijk altijd goed, maar wel iets meer werk en daardoor duurde het langer. Eigenlijk elke keer (3x een huis gekocht :joy:) vlak voor de deadline akkoord.

Jaa dat is een beetje het probleem. Ik wil beide, de drukte van een gezellig dorp met voorzieningen en terrasjes én om de hoek de natuur haha. Een ruime tuin vinden we naast een oud huis met sfeer heel belangrijk. Én ik heb liever een iets lagere hypotheek (jaren 90 huis) dan onze max (nieuwbouw). Moeilijke afwegingen. Ga me iig nog verdiepen in die nieuwbouw idd en de voorwaarden.

Als je het kunt uitzitten in huidige woning met baby erbij heb je minder tijdsdruk om te kiezen nu, kan je de inschrijving doen en evt ook verder zoeken.
Wij hebben een huis gekozen op het idee waar kunnen we lange termijn in blijven wonen qua ruimte en voorzieningen en is op korte termijn beschikbaar ivm bevalling.

1 like