Huizen/woningmarkttopic #3

Bijna 20% hoger dan de vraagprijs. De vierkante meterprijs is ook lager dan bij vergelijkbare appartementen. Een deel van het verschil kan ik verklaren doordat het niet luxe is afgewerkt: je ziet aan veel dingen nog dat het een voormalige sociale huurwoning is. Maar het verklaart niet alles. Tot nu toe is me niet opgevallen dat hoge vve-kosten invloed hadden op de prijs van een woning. Die kosten zijn bij dit appartement overigens ook weer opmerkelijk laag.

Succes met de verkoop!

2 likes

Maar er werd gereageerd op een eerdere opmerking over dat opmerkingen over schenkingen/erfenissen irritant zijn. Kan me wel voorstellen dat daar een gevoel bij zit, zeker wanneer het over een erfenis gaat.

Vind deze discussie wel wat ver gaan, lijkt bijna alsof iemand zich moet verantwoorden over dingen die gevoelig liggen wat betreft het verliezen van een ouder, en dat mag je dan vooral niet uitspreken want andere mensen zijn ook niet zo bevoorrecht. De wereld is nou eenmaal niet eerlijk, feit blijft dat het ontzettend kut is als je vader of moeder dood is, of er nou een erfenis aanhangt of niet.

12 likes

Nou, nee. Het ging hierom:

Je kan dan ook gewoon zeggen: begrijpelijk. En het daarbij laten.

7 likes

Wellicht juist omdat het een voormalige huurwoning is geweest? En daarmee dus ook die hele clausule dat de huidige eigenaar niet aansprakelijk is voor eventuele (verborgen) gebreken omdat deze er niet gewoond heeft?
Energielabel lager dan vergelijkbare appartementen?

2 likes

Kijk in dat geval ook even naar de WOZ-waarde van omliggende woningen (die geen sociale huurwoning zijn). Het kan ook zo zijn dat hier gewoon nooit bezwaar op de WOZ-waarde is gemaakt en bij andere huizen wel en dat deze dus ongewoon hoog uitvalt tov de rest.

Een andere factor voor een lage vraagprijs kan zijn dat er weinig reserves in de VvE zitten (of zelfs tekorten), terwijl er wel veel onderhoudskosten te verwachten zijn. Dan kan jet dat de VvE-bijdrage laag is, maar dat dat toch geen positief punt is. Het is dus ook goed om de VvE stukken op te vragen en te bekijken.

2 likes

Het is jaren geleden een huurwoning geweest, maar al 2x eerder verkocht. Het heeft ook een beter energielabel dan de meeste vergelijkbare appartementen.

Ik houd het dan toch maar op de basic afwerking. Dat boeit me gelukkig toch niet zo.

Edit: @1103 Thanks! Het staat inderdaad wel in een dure wijk, dus dat zal de reden zijn. Ik huur zelf al jaren, dus wist niet dat de WOZ ook wordt bepaald op basis van andere woningen.
De VVE lijkt aardig in orde te zijn, bedankt voor je advies!

Dat was niet mijn boodschap voor de forummer die haar frustratie deelde. Ik wilde alleen maal zeggen ā€˜over 5 jaar kan de wereld er heel anders uitzien’ met een aantal voorbeelden die voor verandering kunnen zorgen.

9 likes

Shit wat is het toch mega een spannend proces om een huis te kopen :face_with_spiral_eyes: ga zo een bod uitbrengen en ben meeeega onrustig al de hele dag, bah!

8 likes

Succes! Heb je ook de mogelijkheid tot overbieden? Dat er niet iemand met een tonnetje het even voor je wegkaapt

3 likes

Ik heb onder geboden :open_mouth: en zit in de luxe positie dat het niet erg is als het niet doorgaat. Ik ben in ieder geval niet bereid om de vraagprijs of hoger te betalen voor dit huis haha. Begreep van de makelaar dat er weinig animo voor was en ik vind de prijsstelling echt enorm hoog, boven de vrijstelling van overdrachtsbelasting.

3 likes

Waar in NL kun je nog onderbieden? :open_mouth:

Succes! Hopelijk krijg je het :blush:

2 likes

Assendelft schijnbaar (heeft een vriend van mij recentelijk gedaan en is gelukt).

6 likes

Ehm vertel liever niet de exacte plaats, maar denk in het rijtje Apeldoorn, Deventer, Zwolle, Zutphen etc. Hier gaat normaal ook alles drie keer over de kop, maar bepaalde specificaties van het huis zorgen ervoor dat de vraagprijs (imo) te hoog is, ze zijn ook al in prijs gezakt dus dat zegt wel iets. Ik heb wel echt een lowball bod gedaan dua hoop dat ze wel willen onderhandelen en het niet direct afkappen :joy:

3 likes

Vaker dan je denkt, las laatst dat (over heel NL) ongeveer 50/50 is. Ik heb recent een huis gekocht in een populaire stad en ook onder de vraagprijs. Mega geluk gehad denk ik.

1 like

Merk ook aan mensen om me heen die hun huis te koop zetten dat, juist door de absurde markt, zij de vraagprijs echt idioot hoog maken in de hoop lekker veel geld/overwaarde te vangen. Het is echt wat de gek ervoor geeft wat dat betreft. Dus je zou er zeker onder kunnen gaan zitten qua bod en dat nog geaccepteerd krijgen ook, omdat een lager bod dus meer in de buurt komt van de daadwerkelijke waarde van de woning. Mensen willen echt een slaatje slaan uit de oververhitte markt nu.

1 like

Oh wauw, dat wist ik niet! Ik zoek helaas in een vijver waar 10-15% overbieden de norm is :sob:

Wat fijn dat je zo’n geluk had!

Wij hebben ons huis ook gekocht onder de vraagprijs, maar wij vonden de vraagprijs ook gewoon te hoog en het stond al best een tijdje te koop dus blijkbaar waren mensen het daar mee eens. Het is later wel voor veel meer getaxeerd dus we zijn erg tevreden.

Ik denk dat er zeker nog wel huizen zijn waar je kan onderbieden of iig niet over hoeft te bieden. Ons huis was binnen 2 dagen verkocht maar wij zijn direct akkoord gegaan met de eerste beste die de vraagprijs bood. We hadden wel kunnen wachten op overbieden maar omdat we al gekocht hadden wilden we het huis gewoon snel kwijt hebben en ik gunde het die mensen eigenlijk ook gewoon wel.
En bijkomend voordeel dat ik niet weer alles hoefde op te ruimen en te poetsen.

1 like

Hahahahah nou direct afgekapt :joy: nu bedenken of ik bereid ben toch iets hoger te gaan. Denk het niet.

1 like

Ja dit zie ik ook veel. Ik woon in het centrum van een redelijk grote stad en mijn appartement had een vraagprijs ver onder de waarde, waardoor er veel mensen op af kwamen en ik ook heb overgeboden. Maar mijn buren hebben hun appartement voor een belachelijke hoge prijs te koop gezet en die krijgen niet eens kijkers. Inmiddels zijn ze al wat gezakt want het staat dus al maanden te koop.
En ik zie hier de laatste tijd zo veel (kleine) appartementen die echt voor hele hoge prijzen te koop komen (en dan ook nog met energielabel F maar wel leuke nieuwe zwarte keuken erin) en die staan vaak ook maanden te koop. Alsof iedereen denkt even mee te kunnen surfen op de recordprijzen van de woningcrisis.

3 likes

Ah shit zeg. Ook geen tegenbod dus? Heb je een makelaar die je kan adviseren?