Huizen/woningmarkttopic #3

Yessss ons bod is geaccepteerd! Zo blij!!
We hadden niet eens het hoogste bod, maar wel betere voorwaarden en de gunfactor (had op aanraden van onze makelaar een handgeschreven kaartje in de bus gedaan waarom waarom we het zo’n leuk huis vonden etc)
Was nog erg aan het twijfelen of dat misschien juist niet tegen ons zou werken, maar dus goed gegokt! :grin::grin:

31 likes

Nope geen tegenbod, ik denk dat ze niet nu al een ander bedrag dan de verkoopprijs willen noemen want vandaag was de eerste bezichtiging dag (wel van de 2e verkoop ronde). Nee ik heb geen makelaar omdat ik eigenlijk niet opzoek ben naar een ander huis :sweat_smile: maar dit leek toch een mooie kans ineens. Heb nu voor mezelf nog een strategie bedacht voor een bod om volgende week uit te brengen, nadat de bezichtigingen zijn geweest (als dan nog niet iemand me voor is). Kijken of ze daar op happen en anders is het helaas pindakaas.

1 like

Oja dan zit je in ieder geval in de luxepositie dat het ook niet erg is als het niet lukt. Gewoon proberen toch, wie weet lukt het. Kan me ook voorstellen dat ze nog even willen afwachten of er nog andere mensen komen.

1 like

Ons bod op een huis is geaccepteerd maar onder voorwaarde van bouwtechnische keuring. De verkoop makelaar is aan het pushen op het tekenen van het koop contract maar de keuring kan pas maandag plaatsvinden en dan zijn de 3 dagen bedenktijd al afgelopen, dus ik ga niet tekenen.
Waren ze geïrriteerd, zegt ze dat ze het dan moet overleggen met de eigenaren en ‘er zijn nog meer biedingen’. Ja oké maar hierdoor ga ik nog niet tekenen. Ik kan er niets aan doen dat de keuring ‘pas’ maandag kan en de uitkomst dan dinsdag.
Je zou er bijna achterdochtig van worden…

1 like

Maar als die keuring niet goed is, heb je toch juist een reden om eronderuit te kunnen?
Ik dacht juist dat je dan al tekent en als resultaat keuring er is en er komt iets uit dan kun je je terugtrekken?

24 likes

Ja dat kan inderdaad @colalight, dus je hoeft niet te wachten. In het voorlopig koopcontract nemen ze dan op tot wanneer je de tijd hebt om met de uitslag van de keuring onder de koop uit te kunnen. Bij ons was dat eerst 5 dagen, maar we hebben daar uiteindelijk een datum ruim een week verder van kunnen maken. Het bouwkundig rapport hadden we binnen 24 uur na de keuring, dus dat zou in jouw geval dinsdag zijn. Als je die week dan kunt opnemen in het contract, dan kun je gewoon tekenen.

Er moet ook een bedrag bij staan in het koopcontract, bijvoorbeeld dat je onder de koop uit kunt als uit de bouwkundige keuring komt dat er meer dan €… (zelf in te vullen) aan noodzakelijk onderhoud gedaan moet worden.

7 likes

Dat laatste is in dit geval niet zo omdat ik bij het bieden niet een bedrag heb aangegeven maar alleen binnen de 3 dagen bedenktijd keuring. Dus geen maximaal bedrag.
Dat had ik juist beter wel kunnen doen ipv die 3 dagen.
Dus zij willen ook die 3 dagen in het koop contract opnemen.
Ook van mijn kant niet slim maar zat blijkbaar niet goed op te letten met bieden.
Ze reageren nu ook al de hele dag niet meer en bellen niet terug terwijl ze normaal heel snel reageerden dus ik vind dat ook irritant.

Dit is de regel dan:
Kies je ervoor de bouwkundige keuring te laten uitvoeren in de wettelijke 3 dagen bedenktijd, dan is het vooraf afspreken van een maximum herstelbedrag niet nodig. Je hebt binnen de 3 dagen bedenktijd namelijk het recht om de koop te ontbinden wanneer je vindt dat de keuring aanleiding geeft om af te zien van de koop. Je hoeft niet te onderbouwen waarom er wordt afgezien van de koop

Oh dat wist ik niet. Dan snap ik dat je niet wil tekenen.

2 likes

Dat betekent dan concreet toch dat partijen het zo moeten regelen met elkaar dat je of vandaag tekent en bouwkundige keuring hebt binnen de drie dagen of dat je de bouwkundige keuring plant en vervolgens de voorlopige koopovk zo plant dat de keuring in de drie dagen valt. Zou voor de verkopend makelaar geen verrassing moeten zijn dan dat je niet nu wilt tekenen. Het is een wat onhandig geformuleerd voorbehoud maar wel waarmee de verkopers akkoord zijn gegaan.

En wat je citeert/aanhaalt als regel is eigenlijk onzin. Ook als je geen bouwkundige keuring uitvoert in die drie dagen, kan je zonder reden afzien van de koop. Het is daarom.niet nodig om die bouwkundige keuring als voorwaarde op te nemen op de manier die je noemt. Dat doe je alleen met een bedrag (zonder bedrag zou ik als verkoper iig niet mee akkoord gaan want dan kan de koper er ook zomaar onderuit als de bouwkundige keuring prima is en sta je met niets) zodat je buiten de bedenktijd om er zonder boete onderuit kan.

@colalight is het weekend wel een probleem?

Duur bedenktijd koopwoning

  • De bedenktijd duurt meestal 3 dagen.
  • Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag.
  • Vallen 2 of 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag, dan is de bedenktijd langer.
1 like

Klopt, ik wil ook alleen tekenen als de laatste 3e dag na de keuring is. En dat wil ik dan opnemen in het contract maar zij willen deze week al tekenen en ze reageren niet op mijn voorstel
De keuring is maandag, kan helaas niet eerder.

Dat laatste deel klopt inderdaad alleen dat is de voorwaarde waarmee het bod geaccepteerd is. Die 3 dagen zijn sowieso bedenktijd en in die tijd moet ik dus de keuring plaats laten vinden.

1 like

Nouja jij hebt met deze voorwaarde geboden, dus dan is het ook aan jou om die keuring zsm te laten plaatsvinden. Dat dat niet kan, is uiteindelijk niet hun probleem. Dus snap wel dat de verkoopmakelaar geïrriteerd is.

9 likes

Maar ook niet iets waar ik wat aan kan doen. Vakantie tijd dus minder mensen aan het werk.
Kunnen zij wel geïrriteerd doen maar daar gaat de tijd niet sneller door.

1 like

Nja vgm had je dan al iemand moeten regelen voordat je dat bod zo hebt uitgebracht. Zodat die gelijk van start kan gaan.

2 likes

Nee, want zij nemen contact op met de verkoop makelaar en die gaat nog niets plannen als zij nog geen bod geaccepteerd hebben.

1 like

Ja ik snap de irritatie ook. Want alle andere biedingen moeten nu afgebeld worden terwijl het pas over een week zeker is of je het koopt.

2 likes

Dat ben ik wel, want het is een oud huis waarbij die keuring (voor mij) noodzakelijk is.
Ik snap ook dat het voor hen irritant is, maar ik kan er ook niks aan doen.

1 like

Ik zit door jouw reactie nog even na te denken over mijn interpretatie van de gestelde voorwaarde maar die interpretatie is inderdaad zo niet gangbaar dat je het dan of heel zorgvuldig moet formuleren met kleine kans dat kopers akkoord gaan met het uitstellen van het tekenen tot er een bouwkundige keuring is geregeld, of dat het terecht tot de gangbare interpretatie leidt en daarmee irritatie als het tekenen van de ovk wordt uitgesteld.

1 like

Nee jouw interpretatie klopt. Als je een bouwtechnsiche keuring binnen de 3 dagen bedenktijd wil laten uitvoeren, dan moet je eigenlijk al 100% zeker weten dat dat lukt.

2 likes

Mijn huis is net op funda online gekomen, zo spannend!

21 likes

@colalight kun je niet alsnog het koopcontract laten aanpassen en dan wel een bedrag erin laten zetten? Bij mij was dingen aan laten passen geen probleem