Huizen/woningmarkttopic #3

Voor een voorlopige is 2/3 dagen wel gebruikelijk.

5 likes

Kan je hypotheekadviseur niet meelezen?

1 like

@Enthusiasm ja het is de voorlopige maar die is (buiten de ontbindende voorwaarden en bedenktijd) natuurlijk gewoon hartstikke definitief. Dus twee dagen vind ik dan echt niet veel voor zo’n belangrijk document. En ik heb ook nog een stuk of 15 bijlages om door te nemen.
@Xiomara jazeker maar ik wil zelf ook zeker weten dat ik elk onderdeel echt goed begrepen heb.

Maar ik heb net contact gehad met de makelaar en die begreep het gelukkig, dus ik heb nu tot ergens volgende week. Wel heel fijn.

2 likes

Oh dat is fijn! En dan is het niet zo dat er tussendoor nog andere biedingen kunnen komen waar ze straks ineens mee in zee willen/gaan?
(Dat zou dan mijn zorg zijn, met zo’n verlenging haha)

4 likes

Ja in principe kan (van beide kanten) besloten worden niet met de koop door te gaan zolang er niks getekend is dus dat risico is er. Maar daar kan ik wel mee leven. Ik vind het belangrijker dat ik mijn handtekening kan zetten zonder twijfel te hebben over waar ik nou precies voor teken.

5 likes

zeker en daarom heb ik dat ook samen met hypotheekadviseur gedaan, die hebben er veel meer verstand van, maar dat was je ook van plan lees ik!

1 like

52.000 overboden, geen enkel voorbehoud, en nog steeds vijf kandidaten die een beter bod hebben gedaan. We zouden echt kneiterblut zijn als we dit gekregen hadden, maar niet eens in de buurt :(.
Schiet mij maar lek.
Ik heb echt zin om een bank te beroven.

9 likes

Wow welke regio?

3 likes

Ik heb de kracht van het forum nodig!

Er is direct al een heel leuk appartement op mijn pad gekomen. Morgen is de inschrijving en ik weet dat de kans klein is dat ik het krijg, maar toch hoop ik er erg op.

20 likes

Dan ga ik als derde ook de forum kracht inroepen :blush:
We gaan vanavond naar de bank om te kijken of we genoeg kunnen lenen voor ons droomhuis :crossed_fingers::crossed_fingers:

20 likes

Update: de bank ziet het wel zitten :grin:
We hebben een concreet idee gekregen van wat de maandlasten zouden zijn en dat stond ons wel aan.

Wel moeten we nu wat harder aan de slag want we hebben eerst nog een huis te verkopen, en we willen wat van de prijs van het nieuwe huis onderhandelen.
Ik denk dat de markt hier in Belgiƫ iets minder heftig is dan in Nederland op dit moment.

4 likes

@Lula wat flauw met je duimpjes

25 likes

Jeetje, ga ik snap dat de moed je in de schoenen zakt. Ik hoop dat het voor jullie binnenkort ook zo ver is! Waar zoeken jullie?

Wij hebben 2 weken een huis gekeken waar we wel interesse in hadden maar het was echt zwaar overpriced voor wat het was. Nu is er een woning in dezelfde straat vrijgekomen maar dan voor 115k minder. Volgens mij zij wij een van de eerste kijkers dus hard hopen dat het wat is, dan zullen we direct ook wel bieden.

3 likes

Wij gaan vandaag onze eerste bod uitbrengen op een huis. Onze aankoopmakelaar adviseert om bod zonder voorbehoud van financiering te doen maar dat zie ik nog niet echt zitten. Ik denk dat ik ondanks dat er alles hebben uitgezocht met een financieel adviseur onwijs veel stress van ga krijgen. We hebben ook een biedcertificaat met daarop de koopsom welke we bij het bod toevoegen.

Ik lees hier al een tijdje mee en zie dat het inderdaad normaal is om ren bod zonder voorbehouden te doen. Ik ben benieuwd of in deze gekke markt nog positieve ervaringen zijn met een bod onder voorbehoud van financiering?

3 likes

Wij hebben op de uiterste piek gekocht in 2022. Met voorbehoud. We konden 150.000 meer lenen dan ons bod en toch vonden we het eng om zonder voorbehoud te doen. We hebben wel een overzicht mee gestuurd van overwaarde, het te lenen bedrag etc en hebben een versnelde aanvraag beloofd. Dus we hebben geboden met voorbehoud financiering voor een bepaald bedrag met de belofte dat het met 2 weken rond zou zijn. Hierdoor vertrouwden de kopers dat we een betrouwbare partij waren en snel zekerheid zouden zijn voor hun.

4 likes

Wij boden 5k lager dan het hoogste bod en zonder voorbehoud. Het hoogste bod dus met voorbehoud maar wel meer geld, dus daar zijn ze voor gegaan.

2 likes

Wij hebben eind 2022 verkocht en gekozen voor het een na hoogste bod met voorbehoud (niet de volledige koopsom). Hoogste bieder wilde een rare constructie met opsplitsen juridische en feitelijke levering, maar wij hadden geen zin in dat gedoe. Vond het voorbehoud niet zo spannend, kopers hadden hun eigen huis al te koop staan en wisten goed wat ze konden lenen. Ik denk dat als je het voorbehoud goed beargumenteert zoals @JustinBieber ook gedaan heeft, je alsnog sterk staat.

1 like

Helaas huren wij op dit moment nog, dus geen overwaarde die ons zou kunnen helpen. :cry:

Wij verdienen ruim voldoende om dit huis te kunnen betalen en ik zou bijna mijn inkomens verklaring van de belastindienst mee willen sturen. Maar dat is misschien een beetje overdreven. :sweat_smile:

1 like

Ja dat zou ik wel raar vinden, waarom bied je dan niet gewoon zonder voorbehoud van? Als je het toch makkelijk kunt betalen.

1 like

Ja dat is ook zo. Maar ik vind het gewoon heel spannend. Het is ons eerste bod, we gaan bijna 50000 over de vraagprijs heen. Een deel redden we met eigen geld, dus het voorbehoud zal lager zijn dan het bod. Makelaar schat in dat de taxatie in ons voordeel wordt, maar dat weten we niet zeker.

1 like