Huizen/woningmarkttopic #3

Het is uiteindelijk gewoon allemaal afhankelijk van de verkopers en je weet niet wat zij belangrijk vinden dus het is koffieprut kijken. Aan het eind van de dag gaan mensen toch vaak voor het geld en heb je zonder voorbehoud een streepje voor als je het op geld nipt verliest/wint, maar je moet het ook niet groter maken dan het is.

1 like

Yes, hier eind 2023 gekocht met een voorbehoud op de financiering. Ik had het hoogste bod (was €12.000 hoger dan het tweede bod zonder voorbehoud) en bood met een voorbehoud dat €30.000 lager lag dan de aankoopsom.

Mijn voorbehoud was nodig, omdat ik afhankelijk was van de vraag of en hoe snel mijn ex mij zou kunnen uitkopen. Zonder akkoord van de hypotheekverstrekker op dat traject, kon ik geen nieuwe hypotheek afsluiten. Mijn aankoopmakelaar kon er dus ook niet perse een heel positief verhaal van maken richting de verkoopmakelaar, want het zou gewoon een spannend proces worden (heeft hij natuurlijk niet de nadruk op gelegd). Alsnog gingen de verkopers dus met mij in zee. 1 voordeel: ze hadden het geld niet direct nodig bij een nieuwe financiering, want woonden allang ergens anders.

1 like

Wij hebben 3 jaar geleden geboden zonder voorbehoud van financiering, eigenlijk op aanraden van onze financieel adviseur. We zaten heel ruim onder onze maximale hypotheek en allebei vast contract bij de overheid, dus er kon eigenlijk niks fout gaan. Maar moet zeggen dat ik me er toch niet heel fijn bij voelde. Je weet nooit hoe het loopt. Dus ik was erg opgelucht toen de hypotheek (gelukkig wel snel) rond was. Onze adviseur raadde dat trouwens ook aan omdat het volgens hem echt wel nodig was om er tussen te komen in de markt destijds… Echt gestoord eigenlijk.

4 likes

Spannend!

Wij gaan maandag een bod zonder voorbehoud doen. We hebben wel een huis met vermoedelijke overwaarde dat we moeten verkopen, maar we verwachten dat dat wel goedkomt.

Onze makelaar adviseerde ons sterk om een bod zonder voorbehoud te doen, gaf aan dat dit doorslaggevend kan zijn. Als je financieel adviseur geen risico’s ziet, zou ik het overwegen. Wij hebben zelf een aantal jaar geleden ook een huis gekocht op dezelfde manier: toen was het voor de verkoper een groot voordeel, omdat hij van het huis af wilde en zo zekerheid kreeg.

Wij hebben ook een spannende situatie. Via via kwamen we in contact met mensen die een huis gaan verkopen dat aan al onze eisen voldoet. Het staat nog niet op de markt en ze twijfelen nog of ze het op de markt gaan brengen. Ze hebben besloten ons wel de mogelijkheid te geven om voor de markt aan al de gelegenheid tot een bod te doen en we hebben nog geen idee wat we moeten gaan bieden, met welk bod we een goede kans maken.

Vanmiddag gaan we met onze aankoopmakelaar (die het nog niet heeft gezien) heen voor een tweede bezichtiging, ik ben heel benieuwd wat zij adviseert.

3 likes

Ons bod met voorbehoud is geaccepteerd! :speak_no_evil:Kan het zelf nog niet echt geloven, had totaal niet verwacht dat we ook maar enige kans zouden maken.

49 likes

@Ings Wat fijn, gefeliciteerd!!

Mijn bod, zonder voorbehoud, is helaas niet geaccepteerd. Ik wist dat die kans er in zat, want heb maar een paar % overboden. Toch jammer :frowning:

1 like

Ons bod is ook geaccepteerd! Blij, maar gemengde gevoelens om onze kinderen uit hun vertrouwde omgeving te halen. Daar voel ik me best een beetje rot over.

Nu ons eigen huis nog… komende 2 weken de laatste puntjes en dan hopelijk snel online.

17 likes

Gaan jullie heel ver weg verhuizen?

1 like

Nee valt mee hoor, halfuur ongeveer. Blijven wel in dezelfde provincie. Maar toch, andere school, sport etc. Ze vinden het huis gelukkig heel leuk en zien het zelf allemaal wel zitten dus waarschijnlijk maak ik me druk om niks.

2 likes

@JasonBourne @Pearll
Gewoon in een simpel dorp met 7500 inwoners ofzo in Limburg :cry:.

Wij kunnen woningen van om en nabij 4 ton kopen maar kijken bij woningen van 3 ton, want uit het hogere segment gaan ze gemiddeld met 75k boven de vraagprijs weg. Zijn allemaal mensen die een starterswoning met flinke overwaarde kunnen verkopen of verkocht hebben, dus die ook megaveel kunnen overbieden. Wij zitten hier ons belachelijk dure huurappartement dus ik heb geen 75.000 liggen. Nu niet en over vijf jaar nog niet.
Omdat je, bij onze verkoopmakelaars in elk geval, steeds toch alleen de vraagprijs mee kunt nemen in de voorwaarden bij financiering onder voorbehoud (als je het overbieden meeneemt bellen ze je en zeggen ze dat dit je eigen risico is), bieden we steeds zonder voorbehoud. Hypotheek gaat wel lukken. Eigen geld is een grote ramp.

3 likes

Wow, zelfs in Limburg dus. Hier in het Noorden valt het volgens mij nog redelijk mee. Wij zochten nu in hoger segment, daar is (hier dan) minder concurrentie. Ons eigen huis zal misschien nog wel voor starters kunnen zijn maar ik verwacht niet dat daar zo massaal voor overboden zal worden eigenlijk.

2 likes

Hier twee maanden terug een huis gekocht in een populaire stad. Onder voorbehoud van financiering. 7% overboden en hebben het ā€˜gekregen’

Edit: haha beetje laat, maar heel fijn dat het gelukt is voor jullie!:partying_face::partying_face:

Same! Balen maar we gaan doooor!

We hadden na 8 maanden zoeken eindelijk ons droomhuis gevonden. Ik ben zo moe van alles en het telkens naast het net vissen en de krakkemikkige woningen die voor idiote prijzen worden aangeboden, dat ik dacht ā€˜koste wat het kost’. We hebben tegen advies van makelaar in 20% overboden en ik had echt zoooo veel vertrouwen dat niemand zo achterlijk zou zijn.
Maar nog verslagen :sob:

Achteraf misschien beter want het was dat bedrag nooit waard en onze makelaar vind alles wat we willen bieden elke keer te veel, maar als we het niet doen krijgen we nooit wat?

We willen al zo lang samenwonen en ons ā€˜gezinnetje’ beginnen met 2 katten en we blijven maar in onze appartementjes zitten en ik ben zo de hoop aan het verliezen :sweat_smile:

Dit is omgeving Alkmaar trouwens.

6 likes

Het is echt vreselijk. Vrienden van mij hebben hun huis ook in een redelijk populaire stad verkocht. Er waren 30 bezichtigen, daarna hebben ze ā€˜m even dicht gezet. Daar zijn 20(!) biedingen uit gekomen. Uiteindelijk verkocht aan degene die 22% heeft overboden, pff…

1 like

Wat frustrerend! Toch een schamele troost; ik denk dat je geluk hebt met met je makelaar. Die speelt niet onder een hoedje met de verkoopmakelaar.
Ik maak uit je bericht op dat jullie nu nog niet samenwonen. (Je schrijft ā€˜appartementjes’) Is het een optie alvast samen te wonen in een van de appartementen of samen iets groters te huren? Dat zal al een hoop frustratie wegnemen.

Ik hoor dat best vaak, dat makelaars samenwerken etc, maar volgens mij is dat de laatste tijd echt niet zo makkelijk. Biedingen gaan via move, vaak dat ze op datum x voor tijd x binnen moeten zijn. Daarna is ook pas voor de verkopende makelaar het in te zien, die kunnen dus niet doorgeven van: er is al een bod van zo hoog.
Ze kunnen wel doorgeven hoeveel bezichtigingen er zijn, wat hun inschatting is van hoeveel mensen een bod gaan uitbrengen, maar meer niet echt.

Ze kunnen tussentijds alle biedingen gewoon zien hoor

10 likes

Oke, dan ben ik gewoon heel naĆÆef, tegen mij werd gezegd dat ze dat niet konden, dat zij ook pas na die tijd het in konden zien. Ik geloof dat dan gelijk omdat ik denk wat hebben zij te winnen met tegen mij te liegen daarover.
Maar ja, ik heb er niet naast gestaan, dus wrs ben ik te goed gelovig dan

Edit: nou voel ik me echt dom, maar laat mn domme eerdere post toch staan

2 likes

Hangt van het systeem af! Bij ons huis was het echt gesloten tot de deadline, alleen de makelaar kon zien dat er een bod was en van wie, maar geen details. Volgensmij heette dat platform ā€˜eerlijk bieden’.

1 like