Huizen/woningmarkttopic #3

Kunnen ze voor hun eigen statistieken beter wel doen, want hoe korter het te koop staat hoe gunstiger

De woning is echt nog onder bod! Op hun eigen website houden ze het ook bij en staan bij sommige huizen “verkocht onder voorbehoud” en bij dit huis dus “onder bod”.

Edit; zojuist is het huis aangepast naar verkocht onder voorbehoud, helaasss.

3 likes

Ik moest even nadenken of ik specifieke tips heb maar eigenlijk niet :joy: Ik had geen aankoopmakelaar, dus deed het zelf en ik deed maar wat.
Concreet komt het erop neer dat ik een bod onder de vraagprijs deed, de makelaar gaf toen aan dat de verkoper het echt te laag vond maar wel in gesprek wilde. Vanaf dat moment was hij officieel met mij in onderhandeling en mag hij tegelijkertijd niet met iemand anders in onderhandeling gaan dus op dit punt wist ik dat ik een serieuze kans maakte. Toen heb ik een goed tegenbod gedaan waar nog wel wat ruimte zat. Daarop kwam de verkoper weer met een tegenbod en die heb ik geaccepteerd.
Ik had met een aantal dingen geluk, namelijk dat het een belegger was die er snel vanaf wilde want het huis stond al leeg. Maar een ander gelukje was dat het biedingsproces niet op inschrijving was. Ik denk dat het hoogste bod dan door iemand anders was gedaan maar deze verkoper ging ook voor snelheid.

4 likes

Ze zetten bij het veranderen van verkocht status de datum erbij. Onze had het dus pas na sleuteloverdracht op verkocht gezet en dan 2 weken nadat het te koop stond ingevoerd. Dus dan kloppen de statistieken gewoon.

1 like

Is overbieden nog gangbaar/noodzakelijk nu? Ik had eigenlijk geen verhuisplannen maar het droomhuis staat nu ineens op Funda…

1 like

Ja! Weet niet welke regio je kijkt maar ik hoor alleen maar heel veel overbieden. In grote steden vaak wel minimaal 40/50k en ook vaak genoeg meer

2 likes

Hier (regio -) wel. 1x een bod van 40k boven de vraagprijs en 1x van 65k boven de vraagprijs (en wij dachten dat we al flink overboden hadden maar niet genoeg dus).

3 likes

Wat ik begrijp is in veel regio’s nog/weer overbieden gangbaar. In omgeving van Groningen hoor ik vaak nog >10%

2 likes

Thanks. Het gaat om de veluwe. Het huis zou al aardig aan de max zitten omdat er ook nog verbouwd moet worden, dan is flink overbieden niet haalbaar. Maargoed, eerst maar eens bezichtigen

4 likes

Ik woon zelf ook bij de Veluwe (noorden), maar hier in het dorp zijn er toch wat huizen die langer te koop staan. Maar dat zijn wel huizen van 7 ton of meer waar heel veel aan moet gebeuren.

4 likes

Dit is precies zo’n huis in die regio ja haha. Het huis staat 3+ maanden te koop en er is al eens 10K gezakt in de vraagprijs.

3 likes

De info in die laatste zin is nogal belangrijk, als je iets wil weten over overbieden. Voor dit specifieke huis lijkt me dus dat ze het niet verkocht kregen voor +10k. Hoezo zou je dan overbieden?

36 likes

En het staat 3+ maanden te koop. Iets met vraag en aanbod principe :laughing:

4 likes

Op een huis van vrienden van mij in Assen is ook onderboden. Meende in de 375 klasse. Mooi huis met tuin, centrum, verbouwd, voor 360 ong verkocht.

2 likes

Ik zie zooon leuk huis te koop maar net boven m’n budget :sob: wel bezichtigen of beter van niet?

1 like

Wat is boven je budget? Is het budget al je absolute max met minimale ruimte voor tegenvallers na aankoop? Hoeveel hoger worden je maandlasten en is dat haalbaar?

Ik zou sowieso niet gaan kijken als het gewoon niet haalbaar is of je moet denken dat je kan onderbieden. Zou zelf er anders helemaal de pleuris over in hebben dat je het dan hebt gezien, verliefd wordt maar het niet kan of wil betalen

3 likes

Tja, je kan altijd kijken en dan het maximale bod dat je kan en wil uitgeven uitbrengen.

En wie weet ziet het er mooier uit op de foto’s dan het in het echt is en is er bijvoorbeeld veel achterstallig onderhoud.

2 likes

Ja precies dit :joy: ik ga het gewoon niet doen, dankje!

2 likes

Ik zou het inderdaad niet doen! Ik heb een jaar geleden een woning gezien die net boven budget was en ik was helemaal verliefd. Die woning is niet meer uit mijn hoofd verdwenen. Tijdens mijn zoektocht dit jaar vergeleek ik daardoor alle woningen met die ene woning en dat deed, en doet nog steeds nu ik iets anders gekocht heb, best veel pijn :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik ben trouwens wel benieuwd wat jullie typen bij het stukje aanvullende informatie/persoonlijke boodschap als je een bod uitbrengt (via move)? Of wat verkopers hebben gelezen en je het meeste aansprak.

Ga je je dan helemaal uitgebreid voorstellen, of meer in op hoe zeker je bent dat je dan woning kan financieren, waarom je verliefd bent op het huis of wat je toekomstplannen zijn met de woning etc. Ik struggle er een beetje mee (en weet ook dat het hoogste bod 9 van de 10x gekozen wordt en dat stukje dan vast weinig boeit, maar dan wil ik toch een goede indruk maken)

2 likes