Dit hoor ik heel vaak, ook van vrienden die iets zoeken. Maar idd je krijgt anders gewoon geen huis. En denk dat er ook makelaars zijn die wel gewoon die top adviseren. Wel echt bizar, dit kan toch niet lang houdbaar zijn.
En niet alle biedingen gaan via move… bij ons is een huis waar we op geboden hebben verkocht, niet aan ons, maar volgens move zijn er geen andere biedingen bekend; bel de makelaar voor meer informatie …
Dus het kan wel gewoon nog puur mondeling en dan heb je geen idee wie wie gesproken heeft
Edit: wij hebben zelf ons bod overigens ook nog een keer mondeling verhoogd en dat ook niet in move gezet… dus dat zou ook niet zichtbaar geweest zijn voor anderen
Ligt inderdaad aan het systeem! Via move is wel in te zien maar we hebben ook 2 keer wel biedingen gedaan die niet in te zien waren tot na sluiten van de biedingen. Ding is wel dat het juist daardoor extreem over de kop ging qua prijs in ons geval bij die 2 in ieder geval.
Dit huis had 100 geïnteresseerden en 30 biedingen
Onze makelaar heeft wel informatie gegeven over het hoogste bod dat er 5 min voor de deadline lag. Daar zijn we boven gaan zitten maar toen kwamen er dus nog meer.
@Beutyschooldropout we zijn nog niet meeeega lang samen en de huurmarkt is hier ook ruk. Als we samen iets huren en het gaat mis dan staan we beiden met niks op straat. We wonen nu beiden relatief goedkoop en dat gaan we hierna nooit meer krijgen… dus ik durf dat niet
Niet om lullig te zijn, maar als je nu een huis koopt heb je ook nul zekerheid dat je niet in het negatief eindigt als het mis gaat?
Helemaal zekerheid heb je nooit maar daar hebben wij een beter gevoel bij
Helemaal zekerheid heb je nooit, maar als je nu niet samen durft te huren zou ik zeker niet samen zoveel durven te overbieden (want het is zeker niet gezegd dat je dat terugkrijgt) of uberhaupt een schuld van tonnen aangaan.
Maargoed, dat is een keuze die je zelf maakt/ risico wat je zelf accepteert.
Als je graag als kattengezin wil samenwonen (daar lijkt ook frustratie te zitten) én niet een van jullie beiden woningen wil verliezen kan je het misschien wel onderhuren. De huuropbrengt kan je weer sparen, om tzt nóg meer te kunnen overbieden
We hebben bepaalde financiële omstandigheden waardoor kopen voor ons de beste situatie is.
We willen ook liever niet 2x tegelijk zoeken naar huur én koop want huur is hier ook drama. Maar onderverhuren is iets wat er waarschijnlijk deze zomer gaan doen als we nog niets hebben!
Wij hebben vanmiddag het definitieve koopcontract getekend! Spannend spannend. Nu bezig met de financiering.
Ook zijn we bezig met de voorbereiding verkoop eigen woning…13 mei worden de fotos gemaakt.
Dus als iemand nog een woning centraal friesland zoekt
En hoe is dit afgelopen? Ik hoop allemaal oké!
Het idee is leuk, maar de meeste contracten hebben een verbod op onderverhuur (en terecht). Met een beetje pech wordt je huurovereenkomst ontbonden als ze erachter komen en mag je alle winst (dus de huur die je hebt ontvangen) terugbetalen. Dus @Mae ik zou dit alleen doen als je toestemming van de verhuurder hebt, maar betwijfel of je dat gaat krijgen.
Ons huidige huis staat sinds vandaag te koop.
Wel wat lastig om te beseffen dat het nu realistisch wordt en alle indrukken te verwerken
Kan wel maar het heet bij mijn woningbouw huisbewaarderschap en dat is maximaal een jaar. Maar feitelijk gezien is het gewoon onderverhuur, jij blijft dan wel verantwoordelijk voor het betalen van de huur aan de woningbouw stichting.
Edit:
Je moet wel een verzoek indienen.
Lief dat je het vraagt! Is allemaal goed gegaan ja. Nu de hypotheek nog rond krijgen en dan ben ik (als het goed is) over anderhalve maand verhuisd.
Iemand recent nog een hypotheek afgesloten en wat was de doorloop tijd? We hebben een adviseur, die heeft de aanvraag bij 3 banken ingediend voor ons. Alleen taxatie eigen woning voor overbruggingshypotheek hebben we pas volgende week dinsdag compleet.
We hebben dan nog 4 weken om de financiering te regelen, wordt daar helemaal nerveus van. Lijkt zo kort. Adviseur maakt zich niet druk.
Ik heb het een maand geleden in een 3 weken geregeld waarbij de verkopers pas na 12 dagen na acceptatie bod het voorlopig koopcontract hadden getekend. Dus het kan echt heel snel!
Je kan even googelen naar de actuele doorlooptijden, bij de meeste banken gaat het maar om een aantal werkdagen.
Ja ik had al even gekeken maar het leek me zo weinig. Vorige keren (2015 en 2017) duurde het veel langer allemaal en toen hadden we de taxatie veel sneller.
Hier kregen we al na 2 dagen een reactie van de bank, maar moesten we nog aanvullende informatie aanleveren. Dit moest tot 3x toe, maar alsnog was het binnen 2 weken geregeld.
Ik heb op vrijdag de hypotheekaanvraag gedaan (alle stukken al compleet), maandag daarna renteaanbod ontvangen, maandag daarna vroegen ze aanvullende informatie over eigen middelen en dinsdags werd hij goedgekeurd. Iets meer dan een week dus. Was de Rabobank, die doorgaans het traagst schijnt te zijn. Maar ik snap wel dat het spannend is!