Huizen/woningmarkttopic #3

Wat voor aanvullende informatie moest je aanleveren nog?

1 like

Ben hier ook benieuwd naar!
Bij ons is de hypotheek een week geleden aangevraagd bij de Rabobank, maar we hebben nog niks gehoord over het aanleveren van stukken. Ik word er een beetje onrustig van haha, wil alles gewoon geregeld hebben.

1 like

Mijn werkgeversverklaring was tot 3 x toe niet goed. Oa omdat m’n broer mijn werkgever is en die het daarom niet mocht tekenen, omdat ik m’n ikb maandelijks laat uitbetalen maar dat volgens hen als vakantiegeld moest staan en omdat ik loonsverhoging had gekregen maar daardoor m’n jaarloon niet klopte. Maar die van m’n man was in 1 x goed.

2 likes

In de werkgeversverklaring van mijn partner was zijn ouderschapsverlof niet goed geregistreerd, dus die heeft hij meerdere keren opnieuw moeten aanvragen. Daarnaast info over de studieschuld en de herkomst eigen middelen. Ik was gewisseld van bank en kon daarom niet laten zien hoe mijn spaargeld was opgebouwd in de afgelopen jaren, dus daar waren vragen over.

Onze adviseur gaf destijds overigens aan dat de verkopers vrijwel altijd akkoord gaan met uitstel, mocht dat nodig zijn. Anders moeten ze immers weer een andere koper vinden die door hetzelfde proces moet gaan.

4 likes

Hebben jullie al wel een rente offerte gehad?

Wij hebben 2x een hypotheek gehad bij de rabo en door de korte lijntjes ging dat altijd wel snel. We hebben nu een financieel adviseur omdat we ook verder wilden kijken. Hij heeft offertes aangevraagd bij meerdere banken.
Maar omdat je dan met een tussenpersoonnwerkt ontvangt diegene ook alle informatie. Nou, ik ben er inmiddels wel achter dat het “ontzorgen” niet voor mij op gaat, hou het toch liever zelf in de hand want ik heb geen idee waar we nu zijn.

1 like

We hebben alleen een mail van de bank ontvangen dat de hypotheek is aangevraagd via de tussenpersoon en zij info op gaan vragen via de adviseur. Hij had al wel verteld wat de rente zou worden voordat we de aanvraag definitief deden. Maar ik ga maandag maar even bellen want ik krijg hier nu stress van. Onze adviseur communiceert niet zo goed, behalve als we er zelf achteraan gaan. Hij zegt de hele tijd: komt goed komt goed.

Maar herkenbaar hoor. Ik trek dit ook niet zo goed, dingen uit handen geven :joy:.
Het voelt vooral zo dubbel dat we nu al heel veel tijd en energie steken in het maken van meerkeuzeopties (nieuwbouwhuis) terwijl de hypotheek nog niet eens rond is. Hopelijk is het bij jullie ook snel rond!

Haha misschien hebben we wel dezelfde want die van ons zegt dat precies.

3 likes

Dit is toch gewoon iets wat iedere hypotheekadviseur zegt. Je hebt 6 weken de tijd en 9 van de 10 keer kun je ook nog verlenging aanvragen

5 likes

Eens een ander soort post in dit topic; ik sta 7 jaar en 4 maanden ingeschreven in mijn regio voor een sociale woning, en nog steeds niks gelukt :sob:. Maar deze week zijn er 3 superwoningen tegelijk online gekomen en ik sta op dit moment nummer: 5 van 429, 7 van 483 en 4 van 511. Ik hoop zooo dat 1 van deze gaat lukken :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2: Dan heb ik gewoon eindelijk een voor- en achtertuintje en 3 slaapkamers :heart_eyes::heart_eyes:

73 likes

Jaaa dat moet toch haast wel? Ik duim! Wanneer is de sluitingsdatum?

2 likes

Morgenavond en de bezichtigingen volgende week. En ik kan me zo voorstellen dat meerdere mensen net als ik op 2 of zelfs 3 van deze woningen hebben gereageerd en dus moet er nog wel wat wegvallen qua reacties :crossed_fingers:t2:

6 likes

Ja, denk ik ook! :crossed_fingers: Is ook mijn ervaring, ben ooit ergens vierde geweest maar uiteindelijk nummer één en bij de woning waar we uiteindelijk zijn gaan wonen toen waren we volgens mij derde.

6 likes

Ohh spannend! Ik ben op dit moment hard aan het klussen in mijn sociale huurhuisje met idd ook 3 slaapkamers en een tuin! :smiley: En ik stond op nummer 13! Daarvoor was ik ook wezen kijken naar een huisje waar ik op nummer 11 stond
 dus ik hoop voor je dat je snel mag kijken naar 1 van de woningen :slight_smile: (ik stond wel 12 jaar ingeschreven en ze vertelden dat 18 jaar tegenwoordig gangbaar was :melting_face: :melting_face: :melting_face: edit: in mijn regio natuurlijk!)

7 likes

Nu het hier toch over sociale huur gaat, ik heb 8 jaar en 3 maanden. Als ik nu kijk voor wat onlangs verhuurd is dan zie ik bv 7 jaar en 6 maanden staan, maar ik weet nog dat als ik zou reageren ik op plek 10-15 zou staan. Zijn er dan zoveel mensen afgevallen ofzo?

1 like

Oh wat grappig dat dat bij jullie er bij staat! Bij ons is dat niet zo.
Mijn ervaring is dat er veel mensen afzeggen inderdaad. Ik stond 12 jaar ingeschreven en ik zag geen verschil in de afgelopen 4 jaren wat betreft mijn plek. Ik stond 4 jaar geleden ook op nummer 15 bij dezelfde huizen als nu.
Bij mijn huidige woning nu stond ik dus op 13, maar daar moet wel heel veel gebeuren. Denk dat er daardoor ook mensen op zijn afgehaakt en het dus weigeren. Ik heb het afgelopen jaar een paar keer mogen kijken en stond altijd ergens op nummer 12 ofzo. De opzichters vertelden ook dat heel veel mensen het afwijzen, simpelweg niet op komen dagen of soms gewoon hun papieren niet op orde hebben. Een vriendin van mij was zelfs nummer 30 bij haar oude appartement, maar heeft het wel gekregen!

1 like

Ja, er vallen bij de woningbouw heel vaak mensen af. Dan hebben ze bijvoorbeeld op meerdere huizen gereageerd, of hun papieren niet op tijd op orde, of ze kunnen op korte termijn toch niet verhuizen (bij ‘mijn’ woningbouwvereniging gaat alles altijd vrij snel). Als je iets ziet waar je interesse in hebt en je staat op plek 10-15, altijd reageren! Mijn huidige appartement heb ik vanaf plek 1 gekregen, maar het vorige vanaf plek 40 (toen was ik in eerste instantie niet eens uitgenodigd om te komen kijken maar werd ik zelfs nog gebeld last minute omdat er zo veel afzeggingen waren)

Ook wat @ciselering zegt dus :joy:

1 like

Ja het gaat ook heel snel inderdaad! Ik kreeg na 2 weken al de sleutels, dus ik heb heel veel moeten bestellen en regelen zodat ik een beetje op tijd aan de slag kon. Daar moet je wel tijd voor kunnen vrijmaken (ik ben zzp-er dus dat scheelt). En nu denk ik: had ik maar 2 maanden dubbele huur gedaan want er moet zo fucking veel gebeuren (natuurlijk hoeft niet alles af, dat is ook niet mogelijk in mijn geval haha, maar het is nu echt even BIKKELEN).
Maar snap helemaal dat mensen het daarom afwijzen.

Mijn zusje was laatst nummer 10 en is het nog geworden! Blijft spannend maar zeker een goede kans :crossed_fingers:t4:

2 likes

Ja ik wil op zich daar wel wonen maar dan met 2 slaapkamers. Maar aangezien er voor deze zoveel afvallen zal dat misschien voor de 2 slaapkamers ook wel zo zijn. Zodra ik top 30 sta ga ik maar gewoon reageren dan.

@ciselering Ik dacht dat zo’n lijst met verhuurde dingen ook wel soort van verplicht was? Hier staat t onderaan de website. En ook wat directe bemiddeling is of met voorrang staat er dus ook bij (en dan zijn er zo veel😭).

Oh hier staat er dan alleen bij ‘aan andere woningzoekende aangeboden’. Op mijn eigen reacties. De huizen gaan er ook meteen ‘af’ als de week voorbij is, dus dan kun je alleen nog maar inzien waarop je zelf hebt gereageerd.

2 likes