Ruim 3 weken geleden heb ik een bod gedaan op een woning en ben het net niet geworden. De woning staat nog steeds “onder bod”. Mijn aankoopmakelaar heeft vorige week contact opgenomen met de verkopende partij en ze gaven aan nog in gesprek te zijn met de huidige kopers.
Ik weet dat de kans heel klein is, maar blijf toch hoop houden. Maar vraag mij wel af wat de reden kan zijn dat er na 3 weken nog geen koopovereenkomst getekend is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedoel je onder bod op funda?
Bij jou zijn ze toevallig nog in gesprek (kan vele redenen hebben) maar ik weet dat onder bod op funda vaak betekent dat het wel al getekend is. Alleen er komt meestal pas verkocht te staan als echt alles rond is. Sowieso zijn veel makelaars ook niet zo bezig met de funda status. Onze heeft nooit wat veranderd aan de status behalve na de sleutel overdracht, gelijk op verkocht gezet. Hij zei ook dat hij het stom vond staan als je verkocht doet en dan ineens gaat het toch niet door en moet het weer veranderd worden.
Op Funda blijft een woning vaak onder bod staan totdat de laatste voorwaarden zijn verstreken. Dus als iets onder voorwaarde van financiering is gekocht, dan gaat het pas van “onder bod” af, nadat de financiering rond is. Dat kan tot 6/7 weken na het tekenen van de koopovereenkomst. Dan gaat een object op “verkocht onder voorbehoud”. En pas op “verkocht” als de overdracht is geweest. Vond ik ook heel raar, maar een makelaar legde uit dat dat de gebruikelijke route is.
Hoe weet je dat er nog geen koopovereenkomst is getekend? Want dat duurt wel heel lang. Alleen dat kun je dus niet goed beoordelen op basis van de status op Funda.
Dat is niet mijn ervaring. Onder bod is tot de koopovereenkomst is getekend, ongeveer een week max. Daarna staat ‘ie op verkocht onder voorbehoud tot de financiering rond is. Dat kan inderdaad 6-8wkn duren
Precies dit. ‘Onder bod’ bleef staan in de periode nadat we het bod geaccepteerd hadden tot het ondertekenen van het voorlopig koopcontract. Daarna bleef het ‘verkocht onder voorbehoud’ tot de financiering rond was.
Niet elke makelaar voert dit even secuur door op funda!
Kunnen ze voor hun eigen statistieken beter wel doen, want hoe korter het te koop staat hoe gunstiger
De woning is echt nog onder bod! Op hun eigen website houden ze het ook bij en staan bij sommige huizen “verkocht onder voorbehoud” en bij dit huis dus “onder bod”.
Edit; zojuist is het huis aangepast naar verkocht onder voorbehoud, helaasss.
Ik moest even nadenken of ik specifieke tips heb maar eigenlijk niet
Ik had geen aankoopmakelaar, dus deed het zelf en ik deed maar wat.
Concreet komt het erop neer dat ik een bod onder de vraagprijs deed, de makelaar gaf toen aan dat de verkoper het echt te laag vond maar wel in gesprek wilde. Vanaf dat moment was hij officieel met mij in onderhandeling en mag hij tegelijkertijd niet met iemand anders in onderhandeling gaan dus op dit punt wist ik dat ik een serieuze kans maakte. Toen heb ik een goed tegenbod gedaan waar nog wel wat ruimte zat. Daarop kwam de verkoper weer met een tegenbod en die heb ik geaccepteerd.
Ik had met een aantal dingen geluk, namelijk dat het een belegger was die er snel vanaf wilde want het huis stond al leeg. Maar een ander gelukje was dat het biedingsproces niet op inschrijving was. Ik denk dat het hoogste bod dan door iemand anders was gedaan maar deze verkoper ging ook voor snelheid.
Ze zetten bij het veranderen van verkocht status de datum erbij. Onze had het dus pas na sleuteloverdracht op verkocht gezet en dan 2 weken nadat het te koop stond ingevoerd. Dus dan kloppen de statistieken gewoon.
Is overbieden nog gangbaar/noodzakelijk nu? Ik had eigenlijk geen verhuisplannen maar het droomhuis staat nu ineens op Funda…
Ja! Weet niet welke regio je kijkt maar ik hoor alleen maar heel veel overbieden. In grote steden vaak wel minimaal 40/50k en ook vaak genoeg meer
Hier (regio -) wel. 1x een bod van 40k boven de vraagprijs en 1x van 65k boven de vraagprijs (en wij dachten dat we al flink overboden hadden maar niet genoeg dus).
Wat ik begrijp is in veel regio’s nog/weer overbieden gangbaar. In omgeving van Groningen hoor ik vaak nog >10%
Thanks. Het gaat om de veluwe. Het huis zou al aardig aan de max zitten omdat er ook nog verbouwd moet worden, dan is flink overbieden niet haalbaar. Maargoed, eerst maar eens bezichtigen
Ik woon zelf ook bij de Veluwe (noorden), maar hier in het dorp zijn er toch wat huizen die langer te koop staan. Maar dat zijn wel huizen van 7 ton of meer waar heel veel aan moet gebeuren.
Dit is precies zo’n huis in die regio ja haha. Het huis staat 3+ maanden te koop en er is al eens 10K gezakt in de vraagprijs.
De info in die laatste zin is nogal belangrijk, als je iets wil weten over overbieden. Voor dit specifieke huis lijkt me dus dat ze het niet verkocht kregen voor +10k. Hoezo zou je dan overbieden?
En het staat 3+ maanden te koop. Iets met vraag en aanbod principe ![]()
Op een huis van vrienden van mij in Assen is ook onderboden. Meende in de 375 klasse. Mooi huis met tuin, centrum, verbouwd, voor 360 ong verkocht.